Gameconsole voor mijn kinderen, welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb getwijfeld of ik deze zeer algemene en noob-vraag hier wel gewenst zou zijn, maar ik geef het toch een poging.

Mijn kinderen van 7 en 9 die wil ik verrassen met een gameconsole. Ze gamen nu vooral op de iPad en vinden het erg leuk. Veel van hun vriendjes hebben een gameconsole.

Aangezien ik echt geen gamer ben en ook nooit interesse in gehad heb, heb ik er zeer weinig verstand van. Ook niet de interesse om mij erin te verdiepen.

Vandaar mijn vraag aan jullie. Welke console is volgens jullie het meest geschikt voor kinderen van deze leeftijd? Ze hoeven dus niet het beste te hebben, maar zeker geen apparaat dat niet voldoet. Ook zou ik graag rekening willen houden met de kosten van de spellen (waar ze overigens zelf voor mogen sparen of voor verjaardagen/sint/kerst mogen vragen).

Is dit een vraag waar niet echt een duidelijk antwoord op te geven valt of kunnen jullie mij wel van advies voorzien of een goede richting opsturen? Mijn kinderen hebben het steeds over de Nintendo Switch, maar dat komt omdat een vriendje van ze die heeft...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 14:01
Galois schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:19:
Ik heb getwijfeld of ik deze zeer algemene en noob-vraag hier wel gewenst zou zijn, maar ik geef het toch een poging.

Mijn kinderen van 7 en 9 die wil ik verrassen met een gameconsole. Ze gamen nu vooral op de iPad en vinden het erg leuk. Veel van hun vriendjes hebben een gameconsole.
Ik zou wel proberen te achterhalen welke consoles hun vriendjes hebben i.v.m. samen online gamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
Je zou 2e hands kunnen overwegen. Zowel qua console als de spelletjes.

Denk aan een Wii, PS3 of Xbox 360. Die kun relatief goedkoop en met een stapel spelletjes erbij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Danielson schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Ik zou wel proberen te achterhalen welke consoles hun vriendjes hebben i.v.m. samen online gamen...
Dat is verschillend. Degene met wie ze vaak spelen heeft een Nintendo Switch, een andere weer een Playstation en weer een andere een oude Xbox.
NESFreak schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:22:
Je zou 2e hands kunnen overwegen. Zowel qua console als de spelletjes.

Denk aan een Wii, PS3 of Xbox 360. Die kun relatief goedkoop en met een stapel spelletjes erbij krijgen.
Dat is inderdaad wel een optie waar ik ook wel eens naar gekeken heb. Maar er staat zoveel 'onzin/troep' op Marktplaats en met mijn kennis ben ik toch wel wat huiverig om deze keuze te maken. Maar misschien toch wel de gok of overweging waard om toch weer eens te kijken.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Check wel even bij je kids of ze echt een console willen... mijn kinderen spelen veel Roblox, Fortnite, Minecraft en volgens mij zijn die allemaal op de iPad beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk zou ik even in contact ga treden met de ouders van deze vriendjes. Wat zijn hun ervaringen?

Als je voor PS/XBOX/PC kiest.. je komt toch gauw in de micro-transities wereld te zitten. Ga vooral kijken wat je ze wel en niet wil laten spelen, want eenmaal ja is ook echt ja en blijft ja ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Icephase schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:26:
Check wel even bij je kids of ze echt een console willen... mijn kinderen spelen veel Roblox, Fortnite, Minecraft en volgens mij zijn die allemaal op de iPad beschikbaar.
Ze spelen nu inderdaad vaak op de iPad met inderdaad Fortnite, Roblox en Brawl Stars. Maar ze hebben het er wel steeds over om 'groot' te spelen op de TV en zo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Xbox in combinatie met Gamepass, dan betaal je een vast bedrag per maand en heb je gewoon een berg games.

Zitten ook racing games in, en een hoop van EA zoals Fifa e.d. (duurt een paar maanden voordat de nieuwste erin zit, maar dat maakt kinderen toch niet uit)..

Ik zou consoles van 2 generaties geleden echt hard vermijden, daar is niets op te spelen wat hun vriendjes ook nog spelen. Een Xbox Series S is serieus een goede deal in deze situatie. Futureproof, niet te duur en gamepass beschikbaar.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2021 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nintendo Switch heeft volgens mij wel het beste aanbod van games die leuk zijn op die leeftijd. Bovendien is ie ook draagbaar te gebruiken onderweg, dikke plus tov andere consoles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
De Switch is leuk voor kinderen en heeft de meest kindvriendelijke games. Daarnaast heeft deze het voordeel dat je hem overal mee naartoe kunt nemen. Even zo uit mijn hoofd heeft de Switch ook de meeste spellen die je offline samen kunt spelen, dus kunnen ze ook samen gamen, mits dat een wens is.

Nadeel van de Switch is dat Nintendo games wel redelijk prijsvast blijven, dus tweedehands betaal je nog steeds aan de hoge kant voor de games.

Daarnaast is het inderdaad een afweging om te kijken welke console de vriendjes hebben.

Let wel op met de Switch, er zijn twee modellen, de Lite en de normale. De Lite kun je niet op de TV aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer een Xbox Series S is. Het enige waar het vanaf hangt is hoe vaak je een nieuwe game zou kopen als je geen Gamepass hebt. Dit is er in ieder geval te spelen op Gamepass (369 consoles games):

https://gamepasscounter.com/

Vrij zeker dat ze niet uitgespeeld raken ;)

Switch is ook een goede optie, maar een Playstation zou ik vermijden (duur in aanschaf en dure games)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:25
Galois schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Ze spelen nu inderdaad vaak op de iPad met inderdaad Fortnite, Roblox en Brawl Stars. Maar ze hebben het er wel steeds over om 'groot' te spelen op de TV en zo...
Brawl Stars is volgens mij niet op consoles, alleen mobiel.

Gelukkig maar. Die game is echt vreselijk. Hij is gericht op kids maar erop gemaakt om die zoveel mogelijk geld te laten uitgeven. Neefjes van mijn vriendin zijn er ook helemaal weg van. Maar goed, dat is persoonlijke mening :)

Fortnite is crossplay dus dat maakt niet zoveel uit. Alleen voor de chatfunctionaliteit :)

Series S is een leuk beginpunt, tweede hands op te pikken voor 200-230 euro en dan kan papa ook nog wat leuks spelen op game pass.

[ Voor 16% gewijzigd door FrankoNL op 23-06-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:26
Er zijn een paar vragen die je kinderen kunnen beantwoorden:
Welke games willen ze spelen? Sommige games zijn alleen op consoles van X, Y of Z te spelen.
Willen ze thuis spelen of ook onderweg bijvoorbeeld in de auto of bij vriendjes?
Willen ze ook via internet spelen tegen vriendjes?

Zonder echt de antwoorden te weten zal mijn antwoord een console van Nintendo zijn. Games die leuk voor kinderen zijn: Pokemon (alleen op Nintendo consoles), Super Mario (alleen op Nintendo), Animal Crossing (alleen op Nintendo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik snap je dilemma.

Mijn kinderen hebben beide een iPad en doen daar veel mee (Minecraft, Roblox, YouTube).

Daarnaast heb ik zelf oa een PS4, Xbox One en Switch... Uiteindelijk vallen ze toch altijd weer terug op de iPad. Ik weet dat ze de Xbox iets minder vinden omdat de controller wat aan de grote kant is voor een kinderhand, de PS4 raken ze alleen aan als we een keer een PlayLink spel spelen (of VR-spel) en de Switch gaan ze heel af en toe zelfstandig mee aan de slag.

Ik vind gamen in de vrije tijd leuk, maar de kinderen kijken daar toch anders tegen aan. Met de iPad leren ze vanaf jongs af aan al een soort "zap-gedrag" aan en daardoor zitten ze voor mijn gevoel nooit lang achter de console voor de TV. Immers hebben spellen daar soms wat meer diepgang (je moet er meer dan 2 minuten aan besteden) of het is al snel te moeilijk.

Enige wanneer ze er echt mee spelen is als ik meespeel. En de soort spellen die zij dan weer leuk vinden, daar kan ik me nog geen minuut mee vermaken. Maar, kijk vooral wat ze bij de vriendjes spelen op welk platform. Dan kunnen ze in ieder geval Online met elkaar spelen (ja, buiten spelen is beter. Maar sociaal gezien is het wel goed dat ze een soort van samenspelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Vraag de kinderen welke spellen ze willen spelen die hun vriendjes ook hebben.

Houd er rekening mee dat een Switch met name leuk is voor een bepaalde leeftijd. Daarna gaat de interesse toch vaak uit naar games die alleen op PS/XBOX/PC verschijnen.

Hier is de Switch op dit moment het minst gebruikte apparaat. Tablets (de welbekende games als Brawl stars, etc.) en PC (een 9 en 6 jarige die Command & Conquer spelen met skirmish of LAN multiplayer tegen elkaar of tegen hun papa :D) zijn populairder. Minecraft is ook populair en multi-platform (pas 3x gekocht :+).

Zelf vind ik het geen probleem, maar mocht je bang for buck zoeken dan is een console op dit moment wellicht niet de beste investering. Er komen immers altijd meerkosten bij kijken zoals accessoires, games en mogelijk abo's.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 23-06-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:15
Ik zou voor de Nintendo Switch gaan. Het aanbod van games past het beste bij die leeftijd. Wil je daarnaast zelf even televisie kijken, dan kunnen zij nog even lekker doorgaan. Vinden ze Mario en de overige Nintendo-personages leuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 14:58
Switch inderdaad, de beste en leukste voor de kids. En denk dat je er zelf ook nog wel veel lol aan gaat beleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
RollieBollie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:36:
Er zijn een paar vragen die je kinderen kunnen beantwoorden:
Welke games willen ze spelen? Sommige games zijn alleen op consoles van X, Y of Z te spelen.
Willen ze thuis spelen of ook onderweg bijvoorbeeld in de auto of bij vriendjes?
Willen ze ook via internet spelen tegen vriendjes?

Zonder echt de antwoorden te weten zal mijn antwoord een console van Nintendo zijn. Games die leuk voor kinderen zijn: Pokemon (alleen op Nintendo consoles), Super Mario (alleen op Nintendo), Animal Crossing (alleen op Nintendo).
Ja... dat weten ze niet echt en bovendien verandert dat welke week (zo niet dag :)) op deze leeftijd.

@fredkroket dat is een waardevolle ervaring! Want eigenlijk ben ik daar ook een beetje 'bang' voor. Ligt dat ding straks ongebruikt in de kast en gamen ze alleen op de iPad :)

Misschien moet ik dit plan maar uitstellen en heroverwegen...

(de reden was dat ik een bonus gekregen heb en mijn vrouw heeft een nieuwe laptop gekregen, ik nieuwe fietsspullen en ik wilde mijn kinderen dan een gameconsole geven... het was 'onverwachts' geld en in deze coronatijd ook over :)... klopt, luxeprobleem :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 14:11
Ik heb een docher van 10 en een zoon van 8.
En alhoewel ze bijna alle consoles tot hun beschikking hebben.
Zitten ze toch het meest op de tel of switch of specifiek voor minecraft op de pc.

Probleem van de switch is dat je er dan direct 2 moet nemen?
Wii heeft trouwens heel lang dienst gedaan, daar is serieus veel op te krijgen.
En de kinderen boeit het grafisch net allemaal wat minder.

[ Voor 34% gewijzigd door Sinned123 op 23-06-2021 15:53 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 2e hands, vergeet niet ons eigen vraag & aanbod. Zeker voor elektronica gerelateerde dingen vele malen beter dan marktplaats.

Mocht je voor een PS3/4 gaan. Dan kan ik je de Hori mini aanraden. Zeer degelijk gebouwd en ideaal voor de kleinere handen.

Thrustmaster heeft ook een kleine controller variant. Iets ouder maar doet wat je ervan mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben voor onze kinderen (5 en 7) een tweedehands Wii gekocht. Dit had een aantal redenen:
Allereerst kunnen ze er niet mee online om (per ongeluk) dure aankopen te doen. De controller is eenvoudig te bedienen en de (meeste) spellen zijn eenvoudig genoeg dat ze het zelfstandig kunnen spelen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Voor die leeftijd zou ik zeker de Switch prefereren. Er zijn veel leuke games te vinden die samen te doen zijn en in beginsel heb je aan de twee Joy-Cons al voldoende om samen Mario-Kart te spelen bijvoorbeeld. Daarnaast is het hele systeem kind-vriendelijker.

Maar wat ik eigenlijk nog het belangrijkste zou vinden: ze kunnen hem ook gebruiken als jullie zelf tv willen kijken. Dan kan de gebruiker gewoon naast je op de bank of tafel verder. Je kinderen kunnen gewoon in de buurt zitten met een beetje toezicht. En is het <insert programma> afgelopen, zet je de switch weer in de dock en je kan weer op tv verder. Neem hem mee op vakantie of welk ander reisje dan ook (ook dat is natuurlijk een keuze, dat weet ik) en je hebt er op sommige momenten even geen kind aan. In zijn algemeenheid ben je een stuk flexibeler.
Pagina: 1