Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Ik heb sinds kort, na maanden wachten, zoeken en huilen, een Gigabyte RTX3070 Aorus Master. Ik heb deze ingebouwd en, na het delen van de foto hier op Tweakers, kreeg ik direct het advies geen PSU splitter kabel te gebruiken maar voor elke 8-pins aansluiting een aparte kabel te trekken vanaf de PSU. De splitter kabel kan blijkbaar het benodigde wattage dat de kaart trekt niet aan.

De PCI-E kabels die bij mijn pricewatch: Corsair RM650 (2019) zitten zijn echter beiden splitter kabels. Ik kan deze gebruiken zonder ze te splitten, maar dat ziet er natuurlijk niet uit. Er bungelen dan twee ongebruikte splitters onder of boven de kaart.

Ik ben daarom op zoek naar een slimme manier om mijn GPU enigszins aantrekkelijk van stroom te voorzien, zonder dat ik daarbij het risico loop op beschadiging van de GPU.

Ik zie dat bedrijven als CableMod en Corsair specifieke Corsair RM-serie extension kits leveren, maar deze zijn relatief prijzig. Ik zie verder ook veel goedkopere varianten op Aliexpress en Amazon, maar als ik de recensies door lees zie ik best wel wat waarschuwingen en negatieve reviews van mensen die zeggen dat hun RTX GPU problemen is gaan vertonen door het gebruik van de extension cables.

Ik zie ook dat EVGA een PowerLink adapter maakte, die het probleem bij 1XXX en 2XXX-serie FE GPU's oplost, maar deze schijnt niet te werken op de nieuwe generatie RTX kaarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoBljVg5CSOcGN2Y-1VYspCVAm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KODRRwUjatRY2oX8Vmvtifv7.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een tip om mijn cable management zo strak en veilig mogelijk te maken, zonder dat ik daarbij een bedrag hoef uit te geven waarmee ik net zo goed een nieuwe PSU kan kopen? :)

De huidige situatie met de splitter cable :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ0C0EKhvpp1BqQfYXpFo9T1DdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiTEOTCPSIpH1zghKXw6GvHw.jpg?f=fotoalbum_large

too old, too cold

Beste antwoord (via Negakinu op 25-06-2021 09:10)

• qmarrr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-04 12:03
je kan ook nog altijd naar meneer ikverhaar: V&A aangeboden: Gesleevede kabels op maat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
kan je de "split" niet gewoon "op" de GPU leggen? dat is toch een backplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
99ruud99 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:01:
kan je de "split" niet gewoon "op" de GPU leggen? dat is toch een backplate.
De split is super stug, dus die krijg je niet mooi plat helaas. Zoals je kunt zien op mijn foto staan ze als konijnenoren overeind. Als ik ze met tie-wraps vastmaak steken ze kaarsrecht omhoog. :D

[ Voor 20% gewijzigd door Negakinu op 23-06-2021 15:27 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 17:05
Waarom niet gewoon 2 kabels gebruiken ipv 1?
Er zitten er volgens de foto's 2 bij bij je voeding. Dat is nog eens beter voor je stabiliteit ook.

En de goedkoopste manier voor andere kabels is :

https://www.megekko.nl/pr...n-Verlengkabel-Black-30cm

Gebruik deze alleen AAN je huidige kabels als verlenging en niet als vervanger voor je huidige kabels. Kabels zijn niet altijd hetzelfde aan de voeding kant en je wil geen 12 volt over je aarde of iets dergelijks!

Ook zijn er corner stukjes:

https://www.highflow.nl/m...NuyO8f_hukFBoCqlgQAvD_BwE

Hoe goed deze kwalitatief zijn weet ik echter niet.

Maar ik zou in ieder geval naar 2 kabels vanuit je voeding gaan ipv 1. Het kan zo prima werken maar het kan problemen opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 23-06-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
computerjunky schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:46:
Waarom niet gewoon 2 kabels gebruiken ipv 1?
Er zitten er volgens de foto's 2 bij bij je voeding. Dat is nog eens beter voor je stabiliteit ook.

En de goedkoopste manier voor andere kabels is :

https://www.megekko.nl/pr...n-Verlengkabel-Black-30cm

Gebruik deze alleen AAN je huidige kabels als verlenging en niet als vervanger voor je huidige kabels. Kabels zijn niet altijd hetzelfde aan de voeding kant en je wil geen 12 volt over je aarde of iets dergelijks!

Ook zijn er corner stukjes:

https://www.highflow.nl/m...NuyO8f_hukFBoCqlgQAvD_BwE

Hoe goed deze kwalitatief zijn weet ik echter niet.

Maar ik zou in ieder geval naar 2 kabels vanuit je voeding gaan ipv 1. Het kan zo prima werken maar het kan problemen opleveren.
toon volledige bericht
Er zitten idd twee kabels bij mijn voeding, maar dat zijn beiden splitters. Als ik die gebruik zit ik dus met die cable loop die aan de splitter zit. Die is niet netjes weg te werken.

Tevens is de Aorus te dik voor die corner stukjes. Ik zou ze hooguit naar de bovenkant van de GPU kunnen routen, en ze dan verlengen met die extensions. Ik ben dan echter twee keer aan het verlengen, en ik weet niet in hoeverre dat negatief is voor de power draw.

De extensions die je stuurde kan ik eens proberen! Ik zie wel dat ze 18AWG zijn, terwijl voor een RTX 16AWG (dikkere koperen kabel) wordt geadviseerd ivm het benodigde wattage.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Negakinu schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:01:
[...]
De extensions die je stuurde kan ik eens proberen! Ik zie wel dat ze 18AWG zijn, terwijl voor een RTX 16AWG (dikkere koperen kabel) wordt geadviseerd ivm het benodigde wattage.
Je heb nu de gehele power draw over 1 kabel lopen ik denk dus niet dat 2 iets dunnere kabels ten opzichte van 1 iets dikkere een probleem gaat zijn.

En ik ben geen electronica expert maar een PCI-E stekker heeft 3x 12 volt en bij een 18 AWG draad is dat op 12 volt 5 amp x3 = 180 watt en de PCI-e standaard is 150 watt per PCI-e stekker.
Theoretisch zou er dus niets aan de hand moeten zijn en is 18 AWG prima.

Zo goed als all mod kabels zijn 18AWG en velen gebruiken ze zonder problemen. Er komt ook nog eens 75 watt van de PCI socket dus met 2 va die stekkers kan je al makkelijk 425 watt uit je voeding trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 23-06-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
Ik gebruik kabels van AliExpress op mijn RM650 (2014) om mijn RX6700XT te voeden. Hier besteld: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.20894c4d4fc2z8

En zag er zo uit met mijn R9 290:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6S6be6ww5_vNZYG-VgHIJ9Hcd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrT00UdLcaqLjXMIGVedeXy0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er geen kammetjes bij en dat is dan wel niet zo netjes. Ik ben ook niet zo'n held in kabelmanagement (kast zonder venster :)), maar aan die losse stugge stekkers die je dan niet mag gebruiken, ergerde ik mij ook. Daarnaast waren er aders losgekomen in de Corsair connector (en ik trek daar heus niet aan, hun kabels zijn gewoon slechte kwaliteit).

Verder zou ik verlengkabels absoluut vermijden, de aansluiting met de stekkers ergens halverwege is een extra punt dat kan falen. De standaardkabels zijn al 75cm lang, als je daar nog eens een lengte tussen hangt, zit je ook nog met een overschot aan kabellengte die je ergens moet wegmoffelen. Die WinKool AliExpress kabels zijn rechtstreeks aangesloten op de PSU.

18 AWG is trouwens de standaard dikte van PSU kabels, misschien dat 16 AWG aangeraden wordt voor verlengkabels maar voor standaard lengte kabel rechtstreeks van PSU moet 18 volstaan.

Je kunt ze ook rechstreeks bij Corsair kopen:
https://www.corsair.com/e...p/CP-8920172#tab-overview of https://www.corsair.com/e...Type-4-Gen-4/p/CP-8920243. Verschil tussen Gen 3 en Gen 4 zit voor de PCIe kabels gewoon in de sleeve en kammetjes. Ze zijn nu niet op voorraad, maar als je je op de mailinglijst zet, komen ze af en toe wel voorbij.

Maar twee WinKool kabels kosten evenveel als één Corsair kabel en is configureerbaar in lengte en kleur, dus ik vond dat de betere optie. Pinout heb ik even gemeten voor het aansluiten, meer kan daar niet mis aan zijn.
computerjunky schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:13:
Je heb nu de gehele power draw over 1 kabel lopen ik denk dus niet dat 2 iets dunnere kabels ten opzichte van 1 iets dikkere een probleem gaat zijn.
Maar het is net omdat de huidige situatie niet aangeraden is dat ie naar 2 kabels wilt. Dan zou ik het gewoon goed doen en het hoeft niet duur te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Of je de originele kabels wel of niet nodig heb kan je ook nakijken door te kijken hoe de draden lopen.
Dus gewoon de 8 draden stuk voor stuk volgen van de ene stekker naar de andere stekker en kijken of ze allemaal straight zijn.
Dus of pin 1 naar pin 1 aan de andere kant gaat en dat bij alle 7 de pins.
Als er 1 crossed is is het NIET compatibel en zal je je pc slopen.

Wat betreft aliexpress let op dat er vanaf 1 Juli BTW op je bestelling komt en als er btw op komt er ook Inklaring gerekend gaat worden van 17.50 oftewel in nederland bestellen is dan goedkoper !

[ Voor 26% gewijzigd door computerjunky op 23-06-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
Ik zie dat Seasonic zelfs specifiek het gebruik van splitters afraadt in haar handleiding. In mijn Corsair handleiding staat er niets over. Het is me in ieder geval duidelijk dat ik twee kabels moet gebruiken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHAs7H5MS0Fnd-DwC9sFvbmdr1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08zkTZjHM8M74qpCR7dt8myp.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Ik zal eens beginnen met het gebruiken van de twee splitter cables die bij de Corsair zijn geleverd, zodat ik in ieder geval twee lijnen vanuit de PSU naar de GPU heb. Het enige dat dan nog rest is deze twee kabels vervangen. Die Aliexpress kabels die werden aangeraden zijn erg voordelig. Ik hoop maar dat ze mijn huis niet afbranden. :p
MacPoedel schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:27:

Maar twee WinKool kabels kosten evenveel als één Corsair kabel en is configureerbaar in lengte en kleur, dus ik vond dat de betere optie. Pinout heb ik even gemeten voor het aansluiten, meer kan daar niet mis aan zijn.
Dus als ik twee van die WinKool kabels van 80cm bestel, dan zit ik qua lengte iig aan de stock lengte van de Corsair kabels, en de pinout die zij dan maken komt dan overeen met mijn PSU? Geen grote boem? :P

[ Voor 21% gewijzigd door Negakinu op 23-06-2021 17:20 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weaveworld
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-04 19:53
Voor zover ik hierover ben geïnformeerd kan een splitter kabel 288W aan. En ik heb er ooit aardig wat tijd aan besteed. 288+75 van de pcie aansluiting maakt 363Watt. Het lijkt me sterk dat je Aorus daar overheen gaat. Die informatie over psu's en hun power van de frabrikanten zelf is altijd over the top on the safe side. Maar goed, ook mijn verhaal biedt natuurlijk geen garantie.

Zelf heb ik ooit via amazon een setje Linkup power cables gekocht á €35. Dat zijn verlengkabels, zodat je inderdaad 2 aparte psu-kabels kan gebruiken en die mooi onder je psu shroud kan houden of wegwerken achter je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 20:08
Weaveworld schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:36:
Voor zover ik hierover ben geïnformeerd kan een splitter kabel 288W aan. En ik heb er ooit aardig wat tijd aan besteed. 288+75 van de pcie aansluiting maakt 363Watt. Het lijkt me sterk dat je Aorus daar overheen gaat. Die informatie over psu's en hun power van de frabrikanten zelf is altijd over the top on the safe side. Maar goed, ook mijn verhaal biedt natuurlijk geen garantie.

Zelf heb ik ooit via amazon een setje Linkup power cables gekocht á €35. Dat zijn verlengkabels, zodat je inderdaad 2 aparte psu-kabels kan gebruiken en die mooi onder je psu shroud kan houden of wegwerken achter je moederbord.
Dan ben je verkeerd geïnformeerd:

https://graphicscardhub.c...rd-pcie-power-connectors/
8-Pin connector
The 8-pin power connector can deliver a maximum of 150W to your graphics card. So if your graphics card power consumption is more than 150W then it will definitely come with an 8-pin connector or two 6-pin connectors. A graphics card with one 8-pin power connector can get a maximum of 225W of power, 75W from PCI Express x16 slot and 150W from the 8-pin connector from the power supply. The latest High-end graphics cards come with the 8-pin power connector and some of the power-hungry top-end graphics cards can have both 6-pin and 8-pin connectors or two 8-pin connectors. A graphics card with both 6-pin and 8-pin connectors can have maximum power consumption of 300 Watt (75W + 75W + 150W).

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weaveworld
Koldur schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:33:
[...]

Dan ben je verkeerd geïnformeerd:

https://graphicscardhub.c...rd-pcie-power-connectors/
8-Pin connector
The 8-pin power connector can deliver a maximum of 150W to your graphics card. So if your graphics card power consumption is more than 150W then it will definitely come with an 8-pin connector or two 6-pin connectors. A graphics card with one 8-pin power connector can get a maximum of 225W of power, 75W from PCI Express x16 slot and 150W from the 8-pin connector from the power supply. The latest High-end graphics cards come with the 8-pin power connector and some of the power-hungry top-end graphics cards can have both 6-pin and 8-pin connectors or two 8-pin connectors. A graphics card with both 6-pin and 8-pin connectors can have maximum power consumption of 300 Watt (75W + 75W + 150W).
Dat is maar de vraag.

YouTube: Using ATX Powersupplies For Your Mining Rig FULL GUIDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Geen mining guides gebruiken als je voor gaming gaat. Met mining gebruik je zeer zelden het volledige vermogen, met gamen wel. Het is echt de spec, niet meer dan 150W per 8 pin kabel. Het kan goed gaan met een kabel, maar het kan ook echt fout gaan. Juist om dat voor te zijn, de spec volgen, daar is die voor.

Betrouwbare bron:
https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/2773

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 23-06-2021 22:02 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weaveworld
Koldur schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:00:
[...]

Geen mining guides gebruiken als je voor gaming gaat. Met mining gebruik je zeer zelden het volledige vermogen, met gamen wel. Het is echt de spec, niet meer dan 150W per 8 pin kabel. Het kan goed gaan met een kabel, maar het kan ook echt fout gaan. Juist om dat voor te zijn, de spec volgen, daar is die voor.

Betrouwbare bron:
https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/2773
Ik begrijp dat men graag die veiliger dan veilige voorschriften volgt. Gemaakt om de fabrikant te beschermen tegen claims. Net als het adviseren van 750W psu's voor sommige gpu's waar dat compleet overkill is. Er zijn meer bronnen te vinden die de hogere tolerantie ondersteunen. Maar goed, als je de mogelijkheid hebt om het met 2 stekkers te doen, vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Ik heb nu de twee splitters aangesloten. Dus 2 PCI-E kabels vanuit de PSU naar de Aorus. Zo goed en zo kwaad als het gaat met tiewraps die twee horror kabels een beetje compact aan elkaar gemaakt, maar elegant is anders. :p

Het wordt wel proppen zo. Die kaart is enorm vergeleken met mijn vorige GTX1070. De gpu sag stand past niet eens aan het "hoofdeinde" omdat de fans van de AIO nu in de weg zitten. Misschien dat ik die fans dan maar binnen het front panel van de Lancool 2 plaats, om zo wat meer ruimte in de kast te krijgen. Valt wel mijn hele push-pull plannetje in duigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3nzYW2YVMcsmE1JlSt6hpkMeg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDd9d4cJv2mkKKFGLeex2Nob.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Negakinu op 23-06-2021 22:32 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Weaveworld schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Ik begrijp dat men graag die veiliger dan veilige voorschriften volgt. Gemaakt om de fabrikant te beschermen tegen claims. Net als het adviseren van 750W psu's voor sommige gpu's waar dat compleet overkill is. Er zijn meer bronnen te vinden die de hogere tolerantie ondersteunen. Maar goed, als je de mogelijkheid hebt om het met 2 stekkers te doen, vooral doen.
Er zijn voldoende voorbeelden hier op het forum (en overal op het internet) voorbij gekomen waar het duidelijk de oplossing was. Het is geen wassen neus, maar echt raadzaam altijd te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• qmarrr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-04 12:03
je kan ook nog altijd naar meneer ikverhaar: V&A aangeboden: Gesleevede kabels op maat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
Ik ga hem een bericht sturen voor 2 PCI-E kabels, dank je wel!

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Dit was het doorslag gevende antwoord dat uiteindelijk tot een oplossing heeft geleid. Heel erg bedankt. Ik zal nog even een foto posten zodra de kabels er in zitten. Ik heb hem namelijk meteen gevraagd een 24 pin te maken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZHaFQjjILQxuyUhP5cd8MIzqC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CfDcWpbTCc5i2SB0hhRS2bpq.webp?f=fotoalbum_large

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Et voila! Bedankt iedereen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skLIWR23RMWtXZEfw35b76h9_jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YG2ibdPY76060j9nTpmPSZ2g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNf9zXcTNCqF8-P2x5z46NmSrxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEvjFrPlHfcOnkpfEThdyQ8v.jpg?f=fotoalbum_large

too old, too cold

Pagina: 1