WiFi mesh over meerdere hops?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Mijn vader is voorzitter van de VVE van een appartementen complex en ze zijn bezig om zonnepanelen te laten plaatsen. Monitoring willen ze zelf gaan doen (of althans de offerte met monitoring was veel te hoog qua maandelijkse kosten) dmv de omvormers (ofwel eigen portal ofwel pvoutput).

Het is nog niet 100% definitief maar het lijkt er op dat er 3 3-fase omvormers gaan komen van 10kW waarschijnlijk op plek A, B en C (elk uitsteekseltje is een portiek met trap/lift, geen galerij). Het kan zijn dat de letters nog een portiekje opschuiven maar er zit dus (aardig) afstand tussen.

De omvormer komt niet op het dak maar op de BG in een meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/98442-screenshot_2021-06-23_135324.jpg

De vraag aan mij was nu: joh hoe kunnen we nou die omvormers uit lezen. Simpelste zou zijn: zoek in elk portiek een bewoner waar je de wifi van kan lenen. Simpel maar liever niet dan heb je bij elke verhuizing / provider wissel weer gedoe.

Optie 2 is router met SIM in elk portiek. Maar dan zit je wel met de VVE die een 3-tal abo's af moet sluiten voor puur een beetje monitoring (wat zal je nou verstoken he geen drol verwacht ik).

Optie 3 zou zijn: iets via wifi/mesh via 1 verbinding (die van mijn vader, voorzitter, locatie X). Het voordeel is dat de verantwoordelijk dan maar bij 1 pers ligt. Maar: verder geen maandelijkste kosten alleen eenmalig.

Nou vond ik 3 wel een interessante want zou zoiets kunnen werken. Ik weet van repeaters dat ze de b/w halveren (mesh ook? met losse backbone frequentie?) maar veel bandwidth zal er niet nodig zijn voor een paar omvormers. Kan wel duur gaan worden als er in elk portiek een AP nodig is dit zouden we even moeten testen hoe ver je kan komen.

Iemand wel eens zoiets opgezet? Zou dat een optie zijn? Zijn er andere suggesties? Losse AP's met paneel antennes ofzo?

Dingen die in elk geval afvallen:
- kruipruimte (niet aanwezig)
- LAN kabels over het dak
- Powerline (althans het gaat over meerdere meterkasten heen zou het voor de grap kunnen proberen)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
In principe zou het kunnen, mits ze elkaar goed kunnen zien.
Dus Mesh-1 bekabeld aansluiten, dan moet je nog wel een redelijk bereik hebben waar je Mesh-2 neer zet. Vergelijkbaar met een fatsoenlijke dekking op je mobiele telefoon.
Je plaatje lijkt een flinke afstand te zijn, dan heb je misschien wel een stuk of 10 mesh-apparaten nodig.
Als je tri-band gebruikt, bijvoorbeeld de Deco M9 halveert je snelheid niet.
Ik heb nagenoeg geen enkel verlies achter de 3e hop bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 15:07

Comgenie

Soms heb je dat

Er bestaan ook SIM kaarten die je 1x aanschaft en 5 jaar lang werken zonder abonnement. Alleen de data bundel is echt heel beperkt, dus dan moet je goed ervoor zorgen dat er niet teveel data over de lijn gaat.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt specifieke data modems op 2G kosten zijn niet hoog. (mijn stromer E-Bike heeft er ook een en het abbo is betaald voor zolang als de fiets mee gaat. Je wilt eventueel ook melding bij stroomuitval of andere problemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ora et Labora schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:16:
In principe zou het kunnen, mits ze elkaar goed kunnen zien.
Dus Mesh-1 bekabeld aansluiten, dan moet je nog wel een redelijk bereik hebben waar je Mesh-2 neer zet. Vergelijkbaar met een fatsoenlijke dekking op je mobiele telefoon.
Je plaatje lijkt een flinke afstand te zijn, dan heb je misschien wel een stuk of 10 mesh-apparaten nodig.
Als je tri-band gebruikt, bijvoorbeeld de Deco M9 halveert je snelheid niet.
Ik heb nagenoeg geen enkel verlies achter de 3e hop bijvoorbeeld.
Ja afstand zouden we even moeten gaan proberen zou zomaar kunnen dat in elk portiek zo'n ding moet hangen. Dan is het puur voor de VVE de afweging of ze dat beter vinden dan een abo en een 4g routertje.

Zal even naar tri-band kijken maar als de backbone over 5GHZ gaat weet ik niet of dat echt goed gaat werken :)
Comgenie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:25:
Er bestaan ook SIM kaarten die je 1x aanschaft en 5 jaar lang werken zonder abonnement. Alleen de data bundel is echt heel beperkt, dus dan moet je goed ervoor zorgen dat er niet teveel data over de lijn gaat.
Tja wat zal het gebruiken? Ik denk dat 100mb/mnd al veel is er vanuitgaande dat die omvormers geen firmware updates over wifi krijgen. Miss is daar wel eea over na te zoeken hoor. Zie de site die jij linkt trouwens min 5 SIM's wil leveren maar wel interessant met zo'n eenmalig bedrag. Goed na 5 jaar zijn ze dus 'verlopen' maar is een mooie periode om te kijken hoe of wat ze precies willen qua monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Kan je niet gewoon kabels over het dak laten lopen?

Er wordt nu toch al van alles geïnstalleerd, een paar UTP kabels kunnen er dan ook nog wel bij.

Als alternatief zou ik inderdaad kijken naar een 2g verbinding.

Mij lijkt het het meest eenvoudig om gewoon een UTP-kabel plan erbij te leveren. Er moeten toch al kabels getrokken worden naar alle meterkasten op de BG en allerlei kabels tussen de panelen... Dan kan dit er ook wel bij..

/edit
Ik zie nu dat LAN kabels niet over het dak mogen.. Geen idee waarom?

Maar dan zou je nog dit kunnen doen (als je een paaltje neer mag zetten op het dak bij A/B/C/X);

Zet een Rocket 5AC Prism bij X met een zend-antenne (https://www.wifishop.nl/wifi-antennes/cid=3454) en dan 3 keer een Rocket AC2 Gen2 / Rocket 5AC Lite met een Amo5g-10 als ontvanger bij A/B/C

Laat je adviseren door www.wimood.nl als je deze richting opgaat.

https://www.wimoodshop.nl/categories/65/Point-to-multipoint

[ Voor 85% gewijzigd door FreakNL op 23-06-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Frogmen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:37:
Je hebt specifieke data modems op 2G kosten zijn niet hoog. (mijn stromer E-Bike heeft er ook een en het abbo is betaald voor zolang als de fiets mee gaat. Je wilt eventueel ook melding bij stroomuitval of andere problemen.
Ik heb nog even nagevraagd wat precies het probleem is met een abo (kosten of administratie).
FreakNL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:46:
Kan je niet gewoon kabels over het dak laten lopen?

Er wordt nu toch al van alles geïnstalleerd, een paar UTP kabels kunnen er dan ook nog wel bij.

Als alternatief zou ik inderdaad kijken naar een 2g verbinding.

Je zou ook nog naar ubiquiti WiFi P2P Wifi spul kunnen kijken, dan zet je bij A/B/C gewoon een antenne net boven de panelen.. Maar ook dat wordt alweer een ding om te beheren....

Mij lijkt het het meest eenvoudig om gewoon een UTP-kabel plan erbij te leveren. Er moeten toch al kabels getrokken worden naar alle meterkasten op de BG en allerlei kabels tussen de panelen... Dan kan dit er ook wel bij..

/edit
Ik zie nu dat LAN kabels niet over het dak mogen.. Geen idee waarom?

Maar dan zou je nog dit kunnen doen (als je een paaltje neer mag zetten op het dak bij A/B/C/X);

Zet een Rocket 5AC Prism bij X met een zend-antenne (https://www.wifishop.nl/wifi-antennes/cid=3454) en dan 3 keer een Rocket AC2 Gen2 met een Amo5g-10 als ontvanger bij A/B/C
Het probleem met kabels is dat ze ergens naar binnen moeten waar een verbinding is. Mijn vader wil daar nu zijn verbinding voor open stellen. Maar: in dat portiek komt geen omvormer dus krijg je daar een dakdoorvoer voor alleen een UTP kabel. En stel he dat mijn vader verhuist of wat dan ook is dat dan weer lastig op te lossen. Via wifi/mesh maakt het verder niet zo veel uit wie de verbinding kan leveren veranderen is dan alleen 1x wat instellingen aanpassen. Vandaar dat dat eigenlijk geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja heb ik ook aan zitten denken maar dan heb je toch altijd een omvormer nodig die dat ook support. Afaik kan je niet gewoon "het internet" op via Lorawan. Wel een optie natuurlijk als je iets van een pi pakt die lokaal de omvormer uitleest en het dan via Lorawan weer ergens naar stuurt waar je het weer naar pvoutput ofzo kan sturen.

Heeft niet echt mijn voorkeur is wel weer een bak werk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:49
Heb je al gekeken naar Ubiquiti MESH AP.

https://store.ui.com/products/unifi-ac-mesh-ap

Zijn goede ap's voor buiten en als je line of site hebt heb je afhankelijk van de afstand goed bereik.
Zijn makkelijk te beheren en ook een mooie tool om alles goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Tuskermalt schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:30:
Heb je al gekeken naar Ubiquiti MESH AP.

https://store.ui.com/products/unifi-ac-mesh-ap

Zijn goede ap's voor buiten en als je line of site hebt heb je afhankelijk van de afstand goed bereik.
Zijn makkelijk te beheren en ook een mooie tool om alles goed in te stellen.
Ja heb ik gezien maar ook hier is niet echt te vinden wat het max aantal hops is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Ik zou toch echt voor een 2g oplossing gaan. mesh setjes, stroom regelen. "schuld krijgen" dat eigen wifi brak werkt etc...
ik zou dr niet aal beginnen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:15:
Ik zou toch echt voor een 2g oplossing gaan. mesh setjes, stroom regelen. "schuld krijgen" dat eigen wifi brak werkt etc...
Dit. Niet te doen joh met wifi. Als je het al stabiel aan de praat krijgt moet je je maar afvragen of het >5 jaar stabiel blijft. Als er halverwege iemand roet in het eten gooit (en je weet niet wie) dan begint het uitzoeken en gezeik. Lora oid zou ik ook niet aan beginnen. Je wilt wel actuele data en niet in het minst gunstige geval een paar uur achterlopen. Bovendien moet je dan een oplossing ontwikkelen aangezien Lora alleen maar af en toe een pakketje kan versturen met daarin geaggregeerde data.

Kies een kant-en-klare oplossing met een goedkope simkaart die alles op een stabiele portal zet. Geen gedoe met derden en is -in principe- altijd stabiel.

Ik vraag me wel af wat voor monitoringsoplossing er is aangeboden als het zo duur is dat zelfs met omgeslagen kosten men het nog te duur vindt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:15:
Daar valt wat voor te zeggen maar dat is dan uiteindelijk de afweging voor de VVE om te maken. Gaat me nu meer of het kan of niet (omdat het lastig te vinden is). Maar 'gemak' is ook wat waard ja
Sharky schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Dit. Niet te doen joh met wifi. Als je het al stabiel aan de praat krijgt moet je je maar afvragen of het >5 jaar stabiel blijft. Als er halverwege iemand roet in het eten gooit (en je weet niet wie) dan begint het uitzoeken en gezeik. Lora oid zou ik ook niet aan beginnen. Je wilt wel actuele data en niet in het minst gunstige geval een paar uur achterlopen. Bovendien moet je dan een oplossing ontwikkelen aangezien Lora alleen maar af en toe een pakketje kan versturen met daarin geaggregeerde data.

Kies een kant-en-klare oplossing met een goedkope simkaart die alles op een stabiele portal zet. Geen gedoe met derden en is -in principe- altijd stabiel.

Ik vraag me wel af wat voor monitoringsoplossing er is aangeboden als het zo duur is dat zelfs met omgeslagen kosten men het nog te duur vindt.
Yeah daarom zit ik niet echt op Lora te wachten. Wat de monitoring koste in die offerte heb ik niet paraat. Maar he net nadeel van een sim is dat je over het algemeen bellen er bij moet nemen dus dat je toch al snel naar de €8~10/mnd per sim gaat.

Maar laten we voor dit voorbeeld even €5 p/m pakken
3 sims dus €15 p/m dus 180 per jaar. Dat is eigenlijk al >1 accesspoint die je daar voor kan kopen (en de 4g router moet je ook kopen) dus ik snap wel waarom het gebruiken van een toch al bestaande internet verbinding wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mattie112 als ik het goed begrepen heb betaal je voor die sim eenmalig 6 of 9 euro voor 5 jaar, niet per maand

Lora moet je natuurlijk alleen doen als het zonnepaneel systeem met die lora module overweg kan, geen pi geknutsel ertussen :)

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Mattie112 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:32:

Yeah daarom zit ik niet echt op Lora te wachten. Wat de monitoring koste in die offerte heb ik niet paraat. Maar he net nadeel van een sim is dat je over het algemeen bellen er bij moet nemen dus dat je toch al snel naar de €8~10/mnd per sim gaat.
Je mag formeel niet eens een SIM die geschikt is voor spraak gebruiken voor dit soort toepassingen. Hiervoor heb je Machine to machine-SIMkaarten (M2M). Die kun je voor een paar euro per maand krijgen.
Maar laten we voor dit voorbeeld even €5 p/m pakken
3 sims dus €15 p/m dus 180 per jaar. Dat is eigenlijk al >1 accesspoint die je daar voor kan kopen (en de 4g router moet je ook kopen) dus ik snap wel waarom het gebruiken van een toch al bestaande internet verbinding wenselijk is.
Een goedkope oplossing die voor geen porem werkt erger je je elke dag aan. Als ze iets meer willen betalen maar het werkt zoals het hoort dan zijn ze veel gelukkiger. Ik heb het gevoel dat dit soort oplossingen niet jouw expertise zijn dus ik zou ze lekker aanraden te betalen voor de monitoring. Geen gezeik, wel resultaat. Dan betalen ze daar maar een tientje per maand per huishouden voor. Of hoeveel het ook is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:34:
@Mattie112 als ik het goed begrepen heb betaal je voor die sim eenmalig 6 of 9 euro voor 5 jaar, niet per maand

Lora moet je natuurlijk alleen doen als het zonnepaneel systeem met die lora module overweg kan, geen pi geknutsel ertussen :)
Oja dat scheelt wel wat :) Heb in het PV topic even gevraagd of iemand toevallig weet wat die dingen qua traffic doen.
Sharky schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Je mag formeel niet eens een SIM die geschikt is voor spraak gebruiken voor dit soort toepassingen. Hiervoor heb je Machine to machine-SIMkaarten (M2M). Die kun je voor een paar euro per maand krijgen.

[...]

Een goedkope oplossing die voor geen porem werkt erger je je elke dag aan. Als ze iets meer willen betalen maar het werkt zoals het hoort dan zijn ze veel gelukkiger. Ik heb het gevoel dat dit soort oplossingen niet jouw expertise zijn dus ik zou ze lekker aanraden te betalen voor de monitoring. Geen gezeik, wel resultaat. Dan betalen ze daar maar een tientje per maand per huishouden voor. Of hoeveel het ook is.
"Ik heb het gevoel dat dit soort oplossingen niet jouw expertise zijn dus ik zou ze lekker aanraden te betalen voor de monitoring"

Dat klopt maar daarintegen ben ik wel een Tweaker die wil leren en van te voren onderzoek doet. Ik heb inderdaad geen long-range mesh ervaring dus daarom vraag ik het hier. De reacties zijn een beetje wisselend. Er hoeft geen 4k video stream overheen dus 'iets' zou al prima zijn. Ik waardeer elke input natuurlijk wel.

O en soms is het ook gewoon leuk om iets uit te zoeken / uit te proberen.

---

Anyway https://www.m2m-sim.nl/simkaarten-bestellen heeft ook sims, 3 sims met 100mb/mnd (pooled) voor 10tje per maand

Geen idee hoe je uit gaat komen met 300mb voor €6 (dat is dan 300mb over 5 jaar niet per maand ofzo). Als het deze oplossing gaat worden dan liever iets waar je wat op/af kan schalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 16:20

3raser

⚜️ Premium member

Mattie112 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:10:
Simpelste zou zijn: zoek in elk portiek een bewoner waar je de wifi van kan lenen. Simpel maar liever niet dan heb je bij elke verhuizing / provider wissel weer gedoe.
Verhuizen die mensen zo vaak?
Optie 3 zou zijn: iets via wifi/mesh via 1 verbinding (die van mijn vader, voorzitter, locatie X). Het voordeel is dat de verantwoordelijk dan maar bij 1 pers ligt. Maar: verder geen maandelijkste kosten alleen eenmalig.
Is je vader voor de rest van zijn leven dan voorzitter?

Ik zou voor optie 1 gaan want optie 3 is bijna nog gekker. Wat als je vader geen voorzitter meer is, of welf verhuist. Ga je dan het hele wifi netwerk omleggen naar de nieuwe voorzitter? Ik denk dat af en toe een nieuw toegangspunt instellen omdat de dichtstbijzijnde bewoner verhuist een stuk minder werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 11:18
Ik zou een straalverbinding point to point opzetten met 2 ubiquiti's nsm5's bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je al overweegt om toch kabels te trekken zou ik de boel met glas koppelen i.p.v. koper. Heb je ook geen gedoe met bliksem inslag o.i.d. Je hebt dan ook maar 1 plek nodig om de boel te koppelen aan het internet via een van de gebruikers of een eigen 2/4/5g router.

Kosten voor een SFP naar RJ45 Fiber Media Converter en SFP GBIC zijn over het algemeen minder dan een mesh router. Goeie prefab kabels kunnen echter wel weer best prijzig zijn, denk al snel aan €2,50 per meter.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mattie112
https://www.t-mobile.nl/z...of-things/iot-oplossingen

9-17 eenmalig (wel minimaal 5 sims afnemen)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Die mensen vinden monitoring te duur, TS heeft geen ervaring met dit soort projecten en er worden straal- en glasverbindingen aangeraden 8)7

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Yes maar dat is weer geen 'gewoon' internet dus dat moet je weer expliciet supporten.
Sharky schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:14:
Die mensen vinden monitoring te duur, TS heeft geen ervaring met dit soort projecten en er worden straal- en glasverbindingen aangeraden 8)7
Heb wel ervaring met Mikrotik dus p2p ('straal') kom ik wel uit alleen dat is in dit geval niet echt een handige oplossing.

En ja: glas lijkt me iets overdreven voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mattie112
JE hebt Tmobile IoT Easy Connect Low power (lorawan) en IoT Easy Connect

Het laatste is afaik een gewone internet verbinding
Alles inclusief bij IoT Easy Connect
IoT Easy Connect is de standaardoplossing voor reguliere IoT-toepassingen met een gemiddeld tot hoog dataverbruik. De randapparaten worden vaak gevoed met stekkervoeding, zoals in een gebouw of voertuig. Deze toepassingen werken op onze 2G-, 3G-, of 4G-netwerken, maar ook op LTE-M. De reactietijd (latency) op deze netwerken is relatief kort. De alles-in-1 simkaarten zijn voorgeactiveerd voor alle netwerken. Zo kun je in de selfcare portal eenvoudig het netwerk kiezen dat het beste bij jouw oplossing past. Met permanente roaming ben je overal en altijd verbonden in NL en EU (EU28). En dit alles voor de beste all-in prijs van Nederland. Bekijk de technische specs van Easy Connect.
https://www.t-mobile.nl/B...GULAR-IoT-EasyConnect.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:18:
@Mattie112
JE hebt Tmobile IoT Easy Connect Low power (lorawan) en IoT Easy Connect

Het laatste is afaik een gewone internet verbinding

[...]

https://www.t-mobile.nl/B...GULAR-IoT-EasyConnect.pdf
Aah wow ja daar moet je een eind voor omlaag scrollen die was me niet opgevallen dacht meer dat dat pakketten waren met nog meer mb's. Will look into it.

Pagina: 1