Toon posts:

Video-CD[VCD] branden onder Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een proggie dat ik onder Mandrake 8.0 (gnome) kan gebruiken om Video-CD's te maken.

Zojuist heb ik mkvcdfs gedownload maar ik kom er niet mee uit de voeten. Laat staan dat ik weet hoe ik een 'menu' kan maken (iets dat ik juist zo mooi vond van Adaptec Easy CD-Pro 5)

Mijn zojuist gekochte plextor 24/10/40 doet het trouwens perfect onder linux :9
(voor diegene die het zich af vroeg)

Als iemand een util weet om gesplitte (MPEG) bestanden weer te joinen (.000/.001/.002 > .mpg) zou ik dat ook erg op prijs stellen. [een download van een nieuwsgroep geeft vaak dat soort bestanden op, en ik weet nog niet hoe ik dat onder linux aan moet pakken.

Als iemand ideen heeft, of wat tips over hoe mkvcdfs precies werkt.... alvast bedankt!

Grt.
T.

PS: Ik heb 10 dagen geleden Winhoos voorgoed (hoop ik) vaarwel gezegd en dit zijn 1 van mijn laatste struikel blokken. :)

Verwijderd

Dit zijn altijd de allerleukste vragen :D

Ja, er bestaat iets om VCDs te maken: de MJPEG-tools :D (zie ook mijn sig). Op http://www.sourceforge.net/projects/mjpeg in de downloadssectie kun je de mjpegtools 1.4.1 RPM vinden, onze laatste stabiele release. Dit is allemaal command-line driven, als je een grafische frontend wilt kun je een kijkje nemen bij Linux Video Studio :) maar die doet momenteel alleen AVI-naar-MJPEG (o.a. VCD-MJPEG). Voor transcoding van MJPEG moet je waarschijnlijk mpeg2dec gebruiken (tarball available op de FTP van de MJPEG-tools: ftp://mjpeg.sourceforge.net/projects/mjpeg), dat kan Linux Video Studio nog niet.... Voor gedetaileerde informatie over "transcoden" van MPEG kun je kijken naar de MJpEG HOWTO, ook beschikbaar op http://www.sourceforge.net/projects/mjpeg in de docs sectie, en dan het hoofdstuk MJPEG transcoding.

Daarmee zou je in elk geval een start kunnen maken met VCD-transcoding (dus MPEG-naar-MPEG). Voor nadere vragen kun je eventueel de mailinglist mailen - mjpeg-users@lists.sourceforge.net, daar kun je alle hulp krijgen bij het gebruik van de mjpeg-tools :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay,

dan volgt nu mijn newbie vraag:
Hoe krijg ik dat vervolgens op een CD zodat mijn DVD-speler het kan afspelen?

Die tool van jouw is trouwens veel belovend :)
'k had 'em al gedownload!

Mijn dillemma is het volgende: ik download elke dag een afl. van een TVserie van usenet. Die zijn altijd al in VCD formaat en die brandde ik altijd netjes op een CD weg (mooie label erop enzo). Dat is mij nu nog niet gelukt (ben ook maar pas vandaag begonnen met zoeken hoor!)

Omdat ik na zo'n 6 uur speuren telkens op dezelfde pagina's uitkwam waar mij alles over het converten werd uitgelegd (waar ik dus niet zo veel aan heb op dit moment) dacht ik; laat ik het die Tweakers eens vragen :P

Grt.
T.

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 22:15 schreef 3PPP het volgende:
dan volgt nu mijn newbie vraag:
Hoe krijg ik dat vervolgens op een CD zodat mijn DVD-speler het kan afspelen?

Die tool van jouw is trouwens veel belovend :)
'k had 'em al gedownload!
Dit staat ook (heel kort) in de MJPEG HOWTO (zie wederom http://www.sourceforge.net/projects/mjpeg en dan de documents sectie). Je kan in principe MPEGs met vcdimager .cue en .bin files maken (de VCD-images, je hebt ze beiden nodig) en die kun je dan met cdrdao op CD branden. Voor details, zie de howto en de homepages van de desbetreffende programma's :).

Verwijderd

Topicstarter
Goed,

Ik ben al wat verder en ik dacht laat ik mijn bevindingen hier maar delen :)

Het proggie "vcdimager" maakt gemakkelijk .bin/.cue bestanden aan in VCD formaat (beide heb je nodig om te branden natuurlijk).
vb: /usr/local/bin/vcdimager --cue-file=/data/iso/videocd.cue --bin-file=/data/iso/videocd.bin file1.mpg file2.mpg

Dat maakt dus een .cue en .bin bestand aan met de twee genoemde mpg's (die moeten dus voldoen aan de VideoCD standaard).

Vervolgens kan je dat gaan branden (met oa. cdrdao)
vb. /usr/local/bin/cdrdao write /data/iso/videocd.cue

Helaas krijg ik een core-dump als ik dat probeer :(
Misschien dat mijn brander niet ge-support wordt?
Dus nu ga ik maar opzoek naar een ander proggie dat .bin/.cue kan branden.

grt.
T.

Verwijderd

Topicstarter
hahaha....

Terwijl ik mijn reactie aan het tikken was gaf jij exact dezelfde info :D (had ik niet aan de telefoon gezeten was ik eerder geweest <g>)

Weet je toevallig nog een alternatief voor cdrdao?
Ik lees net iets over gcdmaster ?!?

Bedankt voor de hulp tot nu toe in ieder geval!

grt.
T.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist alles aan de praat gekregen!

De nieuwste versie van CDRDOA (rpm packages van Mandrake) geinstalleerd; en voila! Alles werkt.
In console tenminste :) Nu alleen nog een GUI.

Mocht iemand een idee hiervoor hebben; laat het weten!

Groetjes,
T.

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 19:49 schreef 3PPP het volgende:
Zojuist alles aan de praat gekregen!

De nieuwste versie van CDRDOA (rpm packages van Mandrake) geinstalleerd; en voila! Alles werkt.
In console tenminste :) Nu alleen nog een GUI.
Volgens mij is gcdmaster een GUI voor cdrdao :)
Pagina: 1