Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMO
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04-2024
Hoi Tweakers.

Onlangs hebben mijn vrouw en ik besloten op zoek te gaan naar een vervanger voor onze huidige Nikon D300s.

Mijn Vrouw gebruikt deze camera (vrij fanatiek) Hobbymatig voor Fotoshoot (Portret, familie en soms zelfs een bruiloft.) Ze is tevens aangesloten bij een Fotoclub.
Wij gebruiken de camera niet voor sport of andere snelle fotografie en tevens niet voor het maken van filmpjes.

Gezien de camera inmiddels +- 10 jaar in ons bezit is en wij steeds vaker tegen beperkingen aan gaan lopen zoals veel ruis bij iso waardes boven de 1600 hebben wij min of meer al besloten voor een full frame camera te willen gaan.

Ons Budget ligt rond de 1500 euro.

Naast onze D300s body beschikken wij nog over de volgende accesoires:
  • NIKON MB-D10 BATTERIJGRIP
    NIKON SB-900 Speedlight
    NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
    NIKON AF-D 50MM F/1.8
    NIKON AF-S 17-55MM F/2.8 G DX IF ED
    NIKON AF-S DX 18-70MM F3.5-4.5 ED G
    NIKON AF-S 85mm f/3.5G VR ED DX Micro
    NIKON AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
    SIGMA 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM
    En een flink aantal SD-kaartjes en 2 accu's.
Wij zijn zelf al op onderzoek uitgegaan en hebben ons oog laten vallen op een Nikon z5 of zelfs een z6.
Om mijn huidige objectieven te gebruiken op deze camera dien ik dus al een Nikon FTZ adapter aan te schaffen maar ik besef mij ook dat sommige objectieven gemaakt zijn voor een DX camera en ik dus hiermee niet de volledige sensor van de Z5 of Z6 kan benutten.

Ik twijfel dus sterk of ik niet moet gaan voor een Body icm een 24-70 F4 objectief.
Een adapter kan ik immers later alsnog aanschaffen.

Op het moment dat wij een nieuwe camera aangeschaft hebben verwacht ik dat wij de D300s niet meer gaan gebruiken en mogelijk is het dus slim deze tijdens het aanschaffen van een nieuwe in te ruilen, eventueel met objectieven en toebehoren die bij de nieuwe niet (goed) meer gebruikt kunnen worden.

Graag jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:38

bobcom

Dedicated dabbler

De enige lenzen die je mee kunt nemen naar full frame zijn de 70-300 en AF-D 50mm. Alle andere zijn croplenzen (DX resp DC), dus die geven je een leuke sleutelgatlook op full frame. De AF-D 50mm is niet geschikt voor een FTZ adapter wegens geen AF-motor.

Dus kijk eerst eens of je inderdaad naar full frame wilt. Dan nog zou je beter eerst kunnen kijken wat het nodige lichtsterke, macro- en portretglas kost en dan een body kiezen, tenzij je weer helemaal van de bodem af wilt starten met een kitzoom. Want voor veel meer is €1500 niet genoeg.

Als je je crop-glas wilt houden, kun je naar een betere crop-body gaan: D500, D7500 of Z50 met FTZ-adapter. Die laatste werkt met alles behalve de AF-D 50mm.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je al eens naar de D500 gekeken heb deze nu zelf kom van de D300 af en ben er echt super tevreden mee. Bedenk wel dat je voor het oude DX glas zeer weinig terug krijgt en je hebt nogal wat. Met wat zoeken is die D500 voor een leuk prijsje 2e hands te vinden. Zeker de ruis is echt stappen vooruit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMO
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04-2024
Frogmen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:52:
Heb je al eens naar de D500 gekeken heb deze nu zelf kom van de D300 af en ben er echt super tevreden mee. Bedenk wel dat je voor het oude DX glas zeer weinig terug krijgt en je hebt nogal wat. Met wat zoeken is die D500 voor een leuk prijsje 2e hands te vinden. Zeker de ruis is echt stappen vooruit.
Ik heb inderdaad zelf ook naar een D500 / D7500 en Z50 gekeken maar twijfelde nogal of ik voor het geld niet beter voor een Z5 kon gaan.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel fijn als we gebruik kunnen blijven maken van de huidige objectieven.

Enig idee hoe de sensor van een D500 / D7500 en Z50 zich tegen een Z5 kan meten op gebied van iso performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou je op DPreview moeten kijken maar bedenk wel dat je een aantal zeer goede lenzen hebt En daar heb je meer aan dan pure resolutie. Maar ter ondersteuning ik flits eigenlijk nooit meer, en als je in RAW schiet heb je veel ruimte in de nabewerking.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Het verschil in hoge isoprestaties tussen de Z50 en de D500 is zo klein dat het t.o.v. de D300s in het niet valt. De Z50 is door Nikon geplaatst als "instappersmirrorless", dus daar is de "feature set" op afgestemd. De D500 heeft qua autofocus e.d. alles wat de D300s heeft en nog een boel extra. Of er nog veel ontwikkeling richting aps-c mirrorless van Nikon komt is zeer de vraag.

De keuze is eigenlijk: wil je door met je glas of niet. Als het antwoord "ja" luidt, zit je vrijwel vast aan een aps-c dslr. Geen straf, je d300s heeft bewezen dat je daarmee prima foto's kunt maken.

Als je per se naar mirrorless wilt overstappen dan zul je op termijn hoe dan ook naar andere lenzen toe moeten, tenzij Nikon ineens een mirrrless cropmirakel uit de hoge hoed tovert. Zoals de vlag er nu bij hangt is het nog maar de vraag of Nikon de juiste perspectieven voor een fotograaf met spiegelloze ambities biedt.

[ Voor 19% gewijzigd door bobcom op 23-06-2021 18:02 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:46
Zelf denk ik echt dat je beter voor een D500 kan gaan. Is een stap tov de D300, maar je kunt wel al het glas gebruiken.

Wil je toch full frame dan zou je voor een Z6 met 24-70 F4 kunnen gaan en een FTZ adapter. Maar veel van jullie huidige lenzen werken niet of pakken niet de volledige sensor. Je kunt DX schieten op een Z6 en waarschijnlijk nog goed ook. Het is ook een mogelijkheid om eerst de Z6 als DX camera te gebruiken en gaandeweg nieuw glas te kopen. Waar uiteraard ook een prijskaartje aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

RobbieHifi schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:51:
Zelf denk ik echt dat je beter voor een D500 kan gaan. Is een stap tov de D300, maar je kunt wel al het glas gebruiken.

Wil je toch full frame dan zou je voor een Z6 met 24-70 F4 kunnen gaan en een FTZ adapter. Maar veel van jullie huidige lenzen werken niet of pakken niet de volledige sensor. Je kunt DX schieten op een Z6 en waarschijnlijk nog goed ook. Het is ook een mogelijkheid om eerst de Z6 als DX camera te gebruiken en gaandeweg nieuw glas te kopen. Waar uiteraard ook een prijskaartje aan hangt.
@BMO Je geeft aan een budget van €1500 te hebben. Dat kan net passen voor een Z5 met FTZ adapter, die je met je bestaande lenzen in crop-mode zou kunnen gebruiken. Zoiets als "having your cake and eat it" - met beperkingen. Crop-mode van een 24 Mp sensor is 10 Mp, dus qua Mp ga je er ietsje op achteruit t.o.vb. de 300Ds. Qua hoge iso's is het een vooruitgang: niet zoveel als de Z6 met z'n BSI-sensor, maar wel D300 vs D750. En je kan in elk geval met één lens full frame schieten ;)

Z5 is meer "stills oriented", dus past prima bij het verlanglijstje. Ik heb zelf een poosje "per ongeluk" 10 Mp crop geschoten op de oude A7 (de Commlite adapter die ik voor mijn EF-lens gebruikte zette hem automatisch in crop mode) en er kwamen foto's uit. Niet geschikt voor kamerbreed of heftig croppen, maar best aan te zien.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/43411351460_ddd13ef5ff.jpg
Maar goed, ik had ooit een 6Mp D100 en een 10 Mp 40D, dus ik ben niet verwend. En op die manier kan de Z5 de aanloop zijn naar een full frame mirrorless kit.

Maar als je van crop geleidelijk naar full frame wil groeien is een Z7 de natuurlijke entree. Een BSI-sensor met 20 Mp crop mode (vergelijkbaar met 500D) en alle toeters en bellen van de Z-serie, en de mogelijkheid langzaam maar zeker over te stappen naar full frame glas- al dan niet Z. Betekent wel dat het budget een stuk omhoog moet, een gebruikte Z7 met FTZ-adapter kost al gauw zo'n 2k€. Maar dan kun je wel voorlopig vooruit.

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 24-06-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinierPrins
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-05 18:58
De Nikon Z6 ii met objectief is nu in de aanbieding voor 1817. Je kan de lens (24-70) verkopen en voor dat geld je ftz adapter kopen en toch rond je budget uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

ReinierPrins schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:18:
De Nikon Z6 ii met objectief is nu in de aanbieding voor 1817. Je kan de lens (24-70) verkopen en voor dat geld je ftz adapter kopen en toch rond je budget uitkomen.
Voor minder dan die €1800 is met wat zoeken ook een Z5 tevinden met kitlens en FTZ adapter. Hoe je het ook wendt of keert, een Z6 is al gauw zo'n 400-500€ duurder dan een Z5. Aan TS of hij dat geld liever in extra (video) capabilities stopt of in optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:44
Als je de bestaande lenzen wilt blijven gebruiken, dan zou ik toch gaan voor een aps-c camera. Natuurlijk kun je die lenzen ook gebruiken op een fullframe met een adapter, maar daarmee verlies je alle voordelen van fullframe. Een nieuwe aps-c camera is echter ook al een behoorlijke verbetering in met name low light situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

dennisdennis12 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:46:
Als je de bestaande lenzen wilt blijven gebruiken, dan zou ik toch gaan voor een aps-c camera. Natuurlijk kun je die lenzen ook gebruiken op een fullframe met een adapter, maar daarmee verlies je alle voordelen van fullframe. Een nieuwe aps-c camera is echter ook al een behoorlijke verbetering in met name low light situaties.
Als je die redenering volgt, zou niemand meer over kunnen stappen naar een full frame camera ;).Een full frame op crop is niks anders dan een cropcamera met een te grote sensor.

Voor @BMO (kijkt'ie nog mee trouwens?) zijn tot dusver 3 opties gegeven.
  • Andere aps-c body (D500 of Z50 met FTZ-adapter)
  • Budget full frame body met FTZ adapter (70-300 full frame, rest op 10Mp crop, geleidelijk groeien naar full frame lenzenset.) Je kan kibbelen over Z5 en Z6, maar dat is een kwestie van wel of niet een paar extra's willen (en ervoor betalen)
  • Topsegment full frame body (Z7) met FTZ adapter (als boven; €800 meer investeren om meteen uit te komen op 20 Mp - D500 / Z50 niveau)
Een tussenoplossing is nog een D800(e) kopen voor zo'n 5-700€ en die gebruiken om geleidelijk naar een full frame kit toe te groeien. Heb je een uitstekende 36 Mp sensor met 15 Mp cropmodus, de Af-D blijft het in full frame doen en je kunt het nog een poos uitzingen tot iedereen Z schiet. Voordeel is dat de je kunt profiteren van al die early adopters die hun F-lenzen uiteindelijk toch willen vervangen door Z-lenzen. Nadeel is dat je een F-mount glascollectie opbouwt, en dus aan de FTZ-adapter gebakken bent als je zelf overstapt op Z.

Ik heb tijden voor mijn A7Rii een 18-135mm OSS gehad om hem als walk-around camera te gebruiken, en ik heb geen "full frame voordelen" gemist. Ik had gewoon een 18 Mp cropcamera. Het was ook een full fcrame camera - met allerlei lenzen op allerlei adapters.

[ Voor 16% gewijzigd door bobcom op 28-06-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:01
Nog niet genoemd maar toch ook nuttig: denk even na over het fysieke gebruik van de body. De form factor van de D300s is vrij stevig, een hoop modernere modellen zijn een stuk kleiner, de Z serie is dat zeker. Kijk eens of je in een fotozaak wat opties kan vasthouden om te beoordelen of je dit prettig vind. Ik vind het zelf fijn om toch een stuk grip te hebben op mijn camera. Daarnaast, beoordeel ook of je kan leven met een elektronische zoeker, of dat je toch meestal het scherm gebruikt. Als je gewend bent aan een optische zoeker dan is een EVF ineens een heel ander wereldje. Vooral bij low light en 's nachts geeft dat (in mijn ogen) geen goed beeld van wat ik op de foto krijg. Als je veel en regelmatig fotografeert dan zal je dit soort zaken ook meteen tegenkomen bij het gebruik van je nieuwe camera. Als je constant merkt dat je de camera niet goed kan vasthouden kan dat meer in de weg zitten dan dat een nieuwe functie plezier toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 12:23
Ik denk dat je budget erg (te) krap is voor een full frame mirrorless camera.

Ik denk dat je ongeveer 2-3x de prijs van een body moet of gaat uitgeven aan lenzen om een fotosysteem tot zijn recht te laten komen.
Zoals al genoemd zijn je huidige lenzen nauwelijks her te gebruiken op een nieuwe full frame camera.

Je krijgt véél meer waar voor je geld als je een beetje recente Nikon DSLR camera koopt van iemand die overstapt naar de nieuwe mirrorless. Dan kun je je lenzen gewoon overzetten.

Een andere optie is de Sony A7-II. Dat is echt een prijspakkertje nu, en het systeem bestaat al een tijdje - daarom zijn er ook al wat lenzen voor beschikbaar.

Nog een optie is om je af te vragen waarom je eigenlijk vast hebt gesteld dat je perse full frame nodig hebt. Los van het feit dat die systemen groot en zwaar zijn, komt zo'n systeem niet tot zijn recht met een El Cheapo kitlens.
Beetje als die huisgenoot van mij die het hele kookbudget uitgaf aan biefstuk; daarna was het op. Lekker hoor. Maar we hadden meer gehad een maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aangezien je veel mensen wilt gaan fotograferen zou ik sowieso al voor een mirrorless camera gaan. Gezicht-/Oogdetectie aan en schieten maar! Daarbij is direct focussen vanaf de sensor ook erg nauwkeurig.

Met een 50mm en 70-300mm mis je nog breedhoek, en voor portretten wil je waarschijnlijk ook liever een snellere lens dan je 70-300mm. Ik denk wel dat je over budget gaat als je voor fullframe gaat.

Qua ISO prestaties overschat je het verschil tussen APS-C en Full Frame een beetje denk ik. ISO 6400 komt erg overeen met ISO 12.800 op full frame. Scheelt ongeveer 1 stop, afhankelijk van welke modellen je tegen elkaar afweegt. Zoals eerder al genoemd is, check DPReview even voor een goede vergelijking.

Grootste verschil gaat zijn dat je scherpte-diepte kleiner wordt, dus met full frame heb je wazigere achtergronden. Dat kan met portretten erg mooi uitpakken. Maar ja, aan de andere kant, als je nu f2.8 zooms hebt en je gaat op full frame f4 zooms gebruiken, dan is dat voordeel alweer weg (ook op ISO gebied). Dus je moet wel snel (=duur) glas gebruiken.

Hopelijk heb je hiermee weer wat stof om over na te denken :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Pagina: 1