Problemen met router achter telenetmodem (conflict?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-02 14:55
Hallo,
Tot een kleine 2 maand geleden was ik klant bij Scarlet. Achter hun modem had ik mijn eigen dualband TP-link router staan, met daarachter een Netgear tri-band wifi extender. Achter die Scarlet modem had ik ook nog een Devolo netwerk om mijn zonnepanelen achter op de grond in de garage te verbinden. Alles werkte steeds probleemloos. Behalve de snelheden die bij Scarlet standaard laag waren...

Ondertussen ben ik dus overgestapt naar Telenet en behield heel mijn vorige netwerkinstallatie. Jammer genoeg is mijn (5j) oude TP router wel binnen de week na de Telenet installatie stuk gegaan (stroomprobleem).

Dus kocht ik opnieuw een TP-link (zeer jonge tweedehands) die gelijkaardig is aan de oude, met dat verschil dat deze tri-band is, net zoals mijn wifi extender die er achter staat. De router die ik nu gekocht heb betreft een TP-link Archer 3200.

Drie dagen na aankoop begonnen dan de problemen. Plots was het netwerk dat via deze TP-link router loopt weg, zowel draadloos als bedraad. Op de router was een van de blauwe lichtjes plots oranje (het wereldbolletje, 6e lampje van links te tellen). Ik heb de router toen uitgetrokken en opnieuw ingestoken, en het probleem was verholpen.

Echter bovenstaand probleem doet zich gemiddeld 2-3 keer per week voor, de kortste keer duurde het zelfs maar een paar uur, een andere keer haalde ik 5 of 6 dagen zonder problemen. Het lastige is dat ook heel mijn huissituatie afgestemd is op deze router en dat netwerk (brandalarm, deurbel, draadloze printer, smart tv, enz enz), en na elk probleem moet ik bij sommige van die toestellen dan ook iets doen om de verbinding te herstellen.

Ik ben het dus meer dan beu.

Als ik inlog op de Archer modem, denk ik dat alles goed staat, maar ik heb eigenlijk nu geen flauw idee meer van wat goed of fout is. Dus als er iemand is die ervaring heeft met betreffend merk, of dit probleem, dan is advies welkom!

Deze router is trouwens ook noodzakelijk om door de beton te raken naar de eerste verdieping, het is dan ook een krachtiger toestel dan normaal.

Telenet belt me morgen ook nog terug nadat ik het probleem daar heb uitgelegd, en een online technieker zou misschien kunnen helpen. Hun andere optie is de telenet modem (zelf!) vervangen door een wifi-loze (wat volgens hun zou kunnen helpen??)

Al de rest van mijn opties... technieker ter plaatse, nieuwe router, accesspoints-achtige toestanden, kosten geld...

Geen idee of ik er trouwens goed aan doe toch maar eens een andere router (alweer) te kopen en te proberen. Met het risico dat hetzelfde probleem opduikt. Langs de andere kant vraag ik me af met al die miljoenen Telenet klanten out there... moet er toch iemand zijn die een router van bepaald merk en type bezit die gewoon zonder probleem, plug & play werkt en zijn ding doet? Dus als daar iemand is met positieve ervaringen... graag een seintje!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITcY8fPHwpNQ_K84f4oorGjx3qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfUoSUSfJq489kMBmCEg6Xbu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerst en vooral moet je scherp zien te krijgen waar het mis gaat. Je hebt hier twee dingen tegelijk veranderd (eigenlijk drie aangezien je zowel andere internetverbinding hebt als een nieuwe modem op de verbinding).

Als ik naar je plaatje kijk zie ik al een ding dat fout gaat: je hebt apparaten bedraad op de Telenet modemrouter aangesloten terwijl er ook een TP-Link router draait. Sowieso zullen de apparaten die op de Telenet modemrouter aangesloten zijn niet kunnen communiceren met apparaten achter de Archer 3200, tenzij dat ding als AP aangesloten wordt.

Wat deze situatie *wel* kan doen is uitsluiten waar het fout gaat. Als het in je router fout gaat, zullen namelijk de apparaten die rechtstreeks op Telenet modemrouter (welke trouwens?) nog verbinding kunnen maken. Is dat het geval?

Zo ja: probleem zit in de Archer 3200.
Zo nee: probleem zit in Telenetverbinding (of -modemrouter)

Indien het bij de Archer 3200 zit:
- kijk of er een nieuwe firmware voor beschikbaar is (vertrouw niet op automatische upgrade, kijk op de site en download handmatig)
- probeer het in AP modus te zetten. Of als het al in AP-modus staat, kijk of het in routermodus wel stabiel is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik zou denken, probeer er 1 netwerk van te maken en gooi die extender eruit. maar omdat je tevreden was met je setup (toen het nog draaide) is die behoefte er misschien niet. Vraag me af of je 2e hands router misschien een defect heeft (en daarom verpatst werd) of dat er iets anders misgaat in communicatie naar het Telenet WAN (TCMP packet loss, UTP kabel beschadigd, NetQoS issues??). Mogelijk dat de technicus die terugbelt geen service kan verlenen omdat je eigen apparatuur gebruikt? Verder eens met wat dion_b voorstelt.

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 23-06-2021 14:02 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
Ik heb geen enkel apparaat (computer, tablet, bel, gsm) met de telenet modem rechtstreeks verbonden. Enkel mijn 'master' devolo is via draad verbonden met die modem, en de tp-link router.
Het probleem zit vermoedelijk in een conflict tussen de telenet modem en de tp-link router, maar wat of waar precies weet ik niet.
De eigenaar beweert dat de router eigenlijk nooit gebruikt was omdat hij hem niet aan de praat kreeg met de Orange modem samen. Eigenlijk had er toen misschien al een belletje moeten rinkelen. Maar niet meteen toen ik hem gewoon op dag 1 wél aan de praat kreeg samen met de telenet modem. En toen ik ook vaststelde dat in geen enkel gaatje van die tp-link stof zat, geloofde ik ook dat deze nieuw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-04 00:30
Hoe heb je de WAN interface ingesteld op de TP-link router? Verder die modem zonder wifi is eigenlijk gewoon een router die MAC-passthrough ondersteunt. Dit wilt zeggen dat je het publieke adres doorspeelt naar de router i.p.v. achter NAT te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
De WAN interface staat op "dynamisch ip"
ip adres : 192.168.0.105
subnetmaster : 255 255 255 0
standard gateway : 192.168.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Heb je het router gedeelte echt nodig van HomeGateWay van Telenet?
Die kan je tegenwoordig in 'bridge-modus- plaatsen zodat alles direct wordt doorgestuurd naar je TP-link.
Dit kan je veranderen op mijn.telenet.be - je thuisnetwerk - modem details - geavanceerde instellingen

Zorg er wel voor dat je netwerk achter je TP-link een andere range krijgen (192.168.1.x). Telenet zelf werkt standaard met 192.168.0.x.

Je Devolo ga je dan wel achter je TP-link moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:03
Volgens mij kun je beter die TP-link router er tussen uit halen die voegt niets toe en kan alleen maar problemen opleveren.
Het verhaal dat een eigen router beter zou werken dan die van je ISP is over het algemeen genomen onzin.
Wifi is bijna alleen afhankelijk van plaatsing want alle wifi apparatuur hebben hetzelfde wettelijk vastgelegde maximale vermogen.
Verder is de bottleneck in een wifi verbinding meestal de client en zelden de router.

En als die tp-link op een andere plaats staat om dan kun je hem beter vervangen door een accesspoint of hem als accesspoint configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Ben(V) schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
Volgens mij kun je beter die TP-link router er tussen uit halen die voegt niets toe en kan alleen maar problemen opleveren.
Het verhaal dat een eigen router beter zou werken dan die van je ISP is over het algemeen genomen onzin.
Wifi is bijna alleen afhankelijk van plaatsing want alle wifi apparatuur hebben hetzelfde wettelijk vastgelegde maximale vermogen.
Verder is de bottleneck in een wifi verbinding meestal de client en zelden de router.

En als die tp-link op een andere plaats staat om dan kun je hem beter vervangen door een accesspoint of hem als accesspoint configureren.
Voor de meeste gezinnen is de router van je provider inderdaad ruim voldoende.
Voor Tweakers onder ons kan ik goed begrijpen dat een extra router wel degelijk voordelen kan hebben.

Telenet zijn router zit gewoon dichtgetimmerd. Daar valt heel weinig aan te veranderen.

Ik maak ook gebruik van mijn eigen router en switchen.
- VPN dienst op de router zelf
- Vlans om gasten en IOT te kunnen scheiden.
- Zelf ip-range regelen icm vaste ip-adressen
- Eigen DNS instellen icm adblocker.
- en ga zo maar verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:03
Tja maar in dit geval is de inzet van een extra router niet nuttig.
TS zoekt een betere wifi en niet een van de zaken die jij opsomt.

Jouw antwoordt is net zo iets als:
Iemand vraagt wat voor regenjas moet ik kopen voor als het hard regent en dan antwoordt jij.
Handschoenen zijn handig als het koud is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
Ik heb inderdaad die router om door de eerste verdieping te raken en daar ook een fatsoenlijke snelheid te halen. De Devolo's halen die nooit, maar het zijn oude overblijvende units die ik nog gebruik om zoals gezegd mijn pv installatie te verbinden.

Gisteren contact gehad met een technieker van Telenet die ook even op mijn scherm online meekeek naar instellingen van mijn TP-link router. Alles stond zowat goed ingesteld, niets vreemds.

Hij heeft ook mijn router virtueel voor die van Telenet geplaatst en een soort van DMZ gecreëerd. Dat was alles wat hij nog kon doen. Maar jammer genoeg had ik later die dag terug hetzelfde probleem.

Het enige wat ik volgens hem nu nog kan doen (voor ik overweeg dat de router stuk is en vervang met iets anders), is uitzoeken of een apparaat verbonden met de router misschien het probleem veroorzaakt.
(Ik herinner me ooit jaren geleden dat ik inderdaad ook zoiets gehad heb met mijn oude iphone.)
Gisteren had ik op het moment van een storing 1 bedraad en 5 draadloze apparaten verbonden met de router. We hebben er wel nog meer in huis, maar op dat moment waren al zeker verbonden : mijn vaste pc (draad), de televisie box (draadloos), brandalarm (draadloos, mijn sony gsm (draadloos), mijn epson printer (draadloos), en één onbekend apparaat (vermoedelijk een van onze 3 overige gsms of mijn oude ipad, of een xbox op de 1e verdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
Ben ik nou gek of is het meest aannemelijke dat de router stuk is?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:14
laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:18:
Ben ik nou gek of is het meest aannemelijke dat de router stuk is?
zonder fatsoenlijke troubleshooting kan echt alles... hij heeft bv nog niet geprobeerd of hij wel via de telenet modem kan surfen als de archer er weer is uit ligt...

maar kan bv evengoed zijn dat de aangelegde utp kabel eens nieuwe connectors nodig heeft , dat de 8P8C versleten is oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is de adapter van de tp-link stuk? Dat schijnt nog weleens te gebeuren. Maar ik heb geen idee of dat zulke problemen veroorzaakt.

In ieder geval is een kapotte voeding voor een paar euro te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
Ik heb kabels allemaal vernieuwd, en ik dacht ergens wel vermeld te hebben dat het enkel het netwerk vanuit die router is dat uitvalt. De wifi van Telenet en via de Devolo werkt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:14
dus dan zit het in je kabel of in je tp-link....

andere kabel mogelijk ? (al is het maar tijdelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
Kabel is het niet. Het lijkt of de router te zijn, of inderdaad een apparaat dat op een of andere manier mijn router verstoord. Misschien zelfs de vaste pc die met kabel verbonden is (als enige)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Een veelgemaakte fout is dat men twee routers heeft die ook beide routeren, dat is niet nodig en kan zelfs problematisch zijn als je niet goed de routing tables bijhoudt (m.a.w. je maakt het nodeloos ingewikkeld).

Ontneem de TP-link zijn router rol, maak er een access point van.

TELENET LAN > TPLINK LAN aansluiten, niks meer in de WAN poort. DHCP in de TP-Link uitzetten. Alles wordt dan door de Telenet router afgehandeld. Zo heb je één router. Dat is simpeler en doorgaans stabieler.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysnoeckx
Wel, alles zou normaal perfect moeten werken, en heeft het ook altijd gedaan tot dit toestel. Maar, ik heb een sterk vermoeden dat het mijn vaste pc zou kunnen zijn die telkens aanstaat als de router stopt met internet. Ik ga een paar dagen mijn pc uit laten en zien of het nog steeds stopt met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

StarWing

Huh ?!?

Probeer eens je LAN adres te veranderen van 192.168.0.xx of 192.168.1.xx naar 192.168.10.xx
Soortgelijke dingen gehad met mijn TN installatie icm met TPlink router.

Blijkbaar zwerft er op de TN router nog een afgeschermd interne ip range rond dewelke kan conflicteren met de iprange van je TPlink.. Vraag mij niet hoe of wat, maar dit heeft indertijd mijn probleem opgelost, terwijl ik net dezelfde range hanteerde op mijn mikrotik waar ik geen problemen mee had.

Page intentionally left blank.

Pagina: 1