Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb gesolliciteerd op een vacature als bezorger bij AH online in Oosterhout, om met een bakwagen boodschappen bij mensen thuis te gaan bezorgen. 6 juli heb ik de verplichte rijtest en daarna direct een gesprek met de manager.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die al werken bij AH online als bezorger en mij kunnen vertellen wat ik van de rijtest kan verwachten. Ook ben ik op zoek naar relevante informatie, zodat ik weet welke vragen ik wel moet stellen tijdens het gesprek en welke vragen door hen al behandeld worden. Misschien is het een idee om een ervaringentopic te starten, want ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die bij AH online gaat werken.

Ik ga er van uit dat je een kort rondje moet rijden, vergelijkbaar met het rondje dat je voor je praktijkexamen moet rijden. Doel is dan om te achterhalen of je je veilig met een bakwagen door het verkeer kan manoeuvreren. Ik denk dat het een hoop helpt, als je gewoon een gesprekje start met je collega en gewoon rijdt zoals je altijd rijdt en overdreven in de spiegels kijkt.

Over het rijden zelf maak ik me op zich geen zorgen. Wat ik wel spannend vind is het rijden in een bakwagen. Je hebt geen achteruitkijkspiegel, je bent veel groter. Ook maak ik me zorgen om het parkeren van z'n groot voertuig. Ik ben al een ramp met parkeren met een driewieler (bij wijze van spreken). Heeft iemand tips om het parkeren (over het algemeen, zal je waarschijnlijk veilig op straat je bus stilzetten) soepel te laten verlopen?

[ Voor 38% gewijzigd door hoi1234 op 23-06-2021 11:54 ]

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
Geen ervaring maar wel een tip; pas op voor lage viaducten en tunnels:

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/2QAnWxxmxa8_4i9w2pwXj6joYcE/diocontent/133552494/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:52
ik laat het al jaren op me afkomen dus dat zou ik tegen jou ook zeggen wat je kan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 31-05 10:03
https://nl.indeed.com/cmp/Ah-Online/reviews

Je kunt hier ook vragen stellen, misschien werkt dat beter dan hier.

[ Voor 45% gewijzigd door xinix03 op 23-06-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24

Agent47

I always close my contracts.

Qua parkeren is rust en overzicht het belangrijkste.
Probeer wat vragen te verzinnen na het gesprek. Dan kom je over alsof je echt interesse hebt en je ook daadwerkelijk hebt voorbereid.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nielson schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:54:
Geen ervaring maar wel een tip; pas op voor lage viaducten en tunnels:

[Afbeelding]
Van te voren dus even goed vragen hoe hoog de auto is :)
Jeroentjuh82 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:55:
ik laat het al jaren op me afkomen dus dat zou ik tegen jou ook zeggen wat je kan doen.
Ja, ik zit er best over in dat ik nog nooit met een grote auto heb gereden. Je hebt denk ik zeker gelijk met het op je af laten komen. Zij weten dat ik mijn rijbewijs net 1,5 jaar heb. Ik neem aan dat zij ook wel weten dat de gemiddelde bezorger nog nooit in een bakwagen gereden heeft. Daar houden ze dan ook vast rekening mee. Toch wil iets in mij voorbereid zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JelmerLoL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 21:54
Ik ben zelf bezorger bij de plus. Hier rijden ze in een opel combo (soort caddy maar dan van opel). Heb ook wel is in een camper gereden. Het is vooral belangrijk bij achteruitrijden dat je beide spiegels in de gaten houd. Verder als je op een rotonde rijd en af wilt slaan, zorg dat je er zo recht mogelijk voor staat zodat je meer kan zien als dat je met een auto de bocht "afsnijd". Ook is het handig om goed van te voren te kijken of er al fietsers oid fietsen. Als je al 200m van te voren het fietspad in de gaten houd weet je dus al komen er fietsers of niet.

Ik dacht dat die bakwagens van de jumbo en appie ook wel een achteruitrijcamera hebben dus voor pakeren is dat wel makkelijk.

Wat ik bij de plus doe is de achterklep zo dicht mogelijk bij de deur neer te zetten. Dit scheelt gewoon heel erg met sjouwen, dat is met een combo wel een stuk makkelijker als met zn grote bakwagen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:11
Als ik zie hoe de wagens van de appie hier altijd parkeren zou ik mij geen zorgen om parkeren maken.

Of misschien wel, misschien kan jij een van de weinige chauffeurs worden die wel een beetje rekening houdt met waar ze wel en niet gaan staan ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Dracula op 23-06-2021 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat je aan parkeren sowieso niet toekomt. De enige keren dat je parkeert is als je een lunchpauze hebt (als je dat al niet hebt in de wagen). Of als je werkdag er op zit. Tijdens je rit ben je constant aan het laden en lossen. Dus met alarmverlichting op een rijbaan staan. Eventueel iets een (file) parkeerplek opgereden met je rechterkant. Denk ook aan de PostNL, DHL, DPD, UPS en dergelijke bezorgers.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
True schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:14:
Ik denk dat je aan parkeren sowieso niet toekomt. De enige keren dat je parkeert is als je een lunchpauze hebt (als je dat al niet hebt in de wagen). Of als je werkdag er op zit. Tijdens je rit ben je constant aan het laden en lossen. Dus met alarmverlichting op een rijbaan staan. Eventueel iets een (file) parkeerplek opgereden met je rechterkant. Denk ook aan de PostNL, DHL, DPD, UPS en dergelijke bezorgers.
Er zijn wat aso's die het zo doen, maar de reguliere bezorger parkeert in een normale woonwijk gewoon de auto. Dat zijn ook de richtlijnen.

Zeker voor online supermarkten geldt dit omdat die veel tijd nodig hebben voor het afleveren en echt niet de rijweg stelselmatig kunnen blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
hoi1234 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:01:
[...]

Of gewoon niet met de auto over het fietspad...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
JelmerLoL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:03:
Ik ben zelf bezorger bij de plus. Hier rijden ze in een opel combo (soort caddy maar dan van opel). Heb ook wel is in een camper gereden. Het is vooral belangrijk bij achteruitrijden dat je beide spiegels in de gaten houd. Verder als je op een rotonde rijd en af wilt slaan, zorg dat je er zo recht mogelijk voor staat zodat je meer kan zien als dat je met een auto de bocht "afsnijd". Ook is het handig om goed van te voren te kijken of er al fietsers oid fietsen. Als je al 200m van te voren het fietspad in de gaten houd weet je dus al komen er fietsers of niet.

Ik dacht dat die bakwagens van de jumbo en appie ook wel een achteruitrijcamera hebben dus voor pakeren is dat wel makkelijk.

Wat ik bij de plus doe is de achterklep zo dicht mogelijk bij de deur neer te zetten. Dit scheelt gewoon heel erg met sjouwen, dat is met een combo wel een stuk makkelijker als met zn grote bakwagen.
Ondanks dat eigenlijk iedere bestuurder met een rijbewijs B dit moet doen, is dit een geweldige tip. Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat je dit ook bij het afslaan moet doen. Gewoon altijd op tijd naast, voor, links en rechts van je kijken.

Misschien maak ik mezelf ook gek hoor. Je leert natuurlijk bij de rijlessen dat je op manier A moet inpakeren. Ik neem aan dat het op manier B ook goed is, zolang je maar rekening houdt met het overige verkeer, voorrang verleent waar nodig en nergens tegenaan rijdt. Z'n camera helpt je nergens tegenaan te rijden. En verder maakt het niet uit hoe je je parkeeractie uitvoert.
True schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:14:
geruststellend :)
Rukapul schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Er zijn wat aso's die het zo doen, maar de reguliere bezorger parkeert in een normale woonwijk gewoon de auto. Dat zijn ook de richtlijnen.

Zeker voor online supermarkten geldt dit omdat die veel tijd nodig hebben voor het afleveren en echt niet de rijweg stelselmatig kunnen blokkeren.
Dit is dus een goede vraag voor het gesprek. Hoe wil de AH dat ik de auto wegzet? Parkeren kost meer tijd, maar is wel weggebruikervriendelijker. Op de weg dumpen, is minder weggebruikervriendelijk, maar wel weer sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik bedenk me net dat maar weinig bij een bezorgclub werken/gewerkt hebben. Maar er zijn vast meer mensen die eens een verhuiswagen gehuurd hebben of voor hun werk in een bakwagen/bestelwagen hebben moeten rijden. Misschien kunnen die ook tips geven? Waar moet je rekening mee houden t.o.v. een personenauto, wat zijn geode oplossingen om gebreken op te lossen (bijvb. het gemis van een binnenspiegel) Dat zijn eigenlijk ook mijn grootste vragen.

Uiteindelijk moet ik gewoon m'n best doen natuurlijk. Maar ik vind het altijd prettig om zulke kleine tips te krijgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
En loop even een rondje om je auto. Vraag of je er vanuit mag gaan dat de bandenspanning in orde is. Check nog even of je laadklep dicht zit. Check daarna je spiegels extreem goed en stel ze af, zet je stoel in een fijne positie, laat de radio uit en zet je telefoon op stil. Eerste indruk is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
hoi1234 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:24:
Ik bedenk me net dat maar weinig bij een bezorgclub werken/gewerkt hebben. Maar er zijn vast meer mensen die eens een verhuiswagen gehuurd hebben of voor hun werk in een bakwagen/bestelwagen hebben moeten rijden. Misschien kunnen die ook tips geven? Waar moet je rekening mee houden t.o.v. een personenauto, wat zijn geode oplossingen om gebreken op te lossen (bijvb. het gemis van een binnenspiegel) Dat zijn eigenlijk ook mijn grootste vragen.

Uiteindelijk moet ik gewoon m'n best doen natuurlijk. Maar ik vind het altijd prettig om zulke kleine tips te krijgen.
Gewoon rustig blijven en overval blijven kijken. Bij het aankomen rijden al relevante markeringspunten voor het inparkeren spotten.

Maar echt moeilijk kan het toch niet worden, want de achterdeur moet ook nog open kunnen. Je moet dus altijd ruim ruimte over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:52
hoi1234 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:01:
[...]

[...]

Ja, ik zit er best over in dat ik nog nooit met een grote auto heb gereden. Je hebt denk ik zeker gelijk met het op je af laten komen. Zij weten dat ik mijn rijbewijs net 1,5 jaar heb. Ik neem aan dat zij ook wel weten dat de gemiddelde bezorger nog nooit in een bakwagen gereden heeft. Daar houden ze dan ook vast rekening mee. Toch wil iets in mij voorbereid zijn.
dat kan niemand bij je wegnemen. Doen wat goed voelt. Je kunt zo ook ervaring opdoen en je weet dat je met een grotere auto/bus de bocht iets anders moet nemen anders had je je rijbewijs ook niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rukapul schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Dit wordt misschien ietwat offtopic. Iedereen wil tegenwoordig z'n pakketje (of boodschappen) op een moment dat hij/zij thuis is (goh) ook veelal 's avonds. Dan zijn er simpelweg veel parkeerplekken bezet al dan niet alle. Met het vele thuiswerken nu zijn er ook veel plekken bezet. Concreet betekent dit simpelweg dat het niet altijd even makkelijk is om een parkeerplek te vinden (zie ook de topics hierover op GoT m.b.t. de bewoners zelf laat staan bezoek en/of bezorgers).
Als je dan ook nog verwacht dat bezorgers de tijd nemen om voor elk pakketje/boodschappen de auto ook nog netjes parkeren kunnen ze denk ik nog niet eens vier vijfde van de adressen af in dezelfde tijd. Los van het feit dat de boodschapbezorgwagens (uitzonderingen daargelaten) overwegend groter zijn dan personenauto's.

Mijn persoonlijke ervaring, wonend in de binnenstad is dat elke, maar dan ook elke bezorger. En soms kleinaannemer (cv-monteur, ISP-monteur, etc.) de wagen verkeerd parkeert op het trottoir (4 meter breed en dus geen overlast enkel ontzettend verpauperend) óf met alarmverlichting aan op de rijbaan plaatst. Dit geeft relatief weinig overlast en is volgens de wet- en regelgeving toegestaan met laden & lossen voor de duur van het laden & lossen (nee hier staat geen 5 of 15 minuten voor zoals sommige mensen denken). Overigens is ook een kleine minderheid die de wagen geparkeerd op de rijbaan zet voor langere periode, eveneens geeft dit niet veel overlast maar als bewoner zie je de specifieke wagens terug en weet je dat dit bewoners of bezoek is wat echt niet aan het laden of lossen is; eveneens verpauperend.

Resumerend, ik denk niet dat het altijd even praktisch is om de bezorgwagen te parkeren. Ik denk weet zelfs dat het zeker niet altijd kan. Daarbij is het toegestaan het niet te doen bij laden & lossen. Los van het feit of de werkgever hier misschien een ander mening over heeft en parkeren afdwingt ten koste van het maximum te bereiken adressen op één dag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
HenkEisDS schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:27:
En loop even een rondje om je auto. Vraag of je er vanuit mag gaan dat de bandenspanning in orde is. Check nog even of je laadklep dicht zit. Check daarna je spiegels extreem goed en stel ze af, zet je stoel in een fijne positie, laat de radio uit en zet je telefoon op stil. Eerste indruk is belangrijk.
Geweldige tips! Natuurlijk zorg ik ervoor dat de spiegels goed afgesteld zijn en de stoel goed staat. Ik rij altijd in de auto van mijn ouders. Dus die mag ik ieder ritje weer opnieuw afstellen en na afloop weer aanhoren dat de spiegels compleet verkeerd staan en de stoel op dwergenpositie staat :). Dat is er dus redelijk goed ingesleten.

Ik had echter niet gedacht aan de bandenspanning, de laadklep en overige eventuele mankementen. Dat is er nog niet helemaal ingesleten, want daar zorgt mijn vader altijd voor.
Jeroentjuh82 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:32:
[...]

dat kan niemand bij je wegnemen. Doen wat goed voelt. Je kunt zo ook ervaring opdoen en je weet dat je met een grotere auto/bus de bocht iets anders moet nemen anders had je je rijbewijs ook niet gehaald.
Dat is ook wel weer waar. Gewoon rijden en dan zie ik het wel. Ik weet van mezelf dat het rijden geen probleem moet zijn. Parkeren vind ik lastig, daar kan ik weinig aan veranderen, behalve blijven oefenen als ik eenmaal de bijbaan heb. En wat betreft het spiegelen en het omgaan met een groot voertuig. Dat leer je natuurlijk vanzelf. Eerste paar keer zou het vreemd zijn, maar daarna weet je niet meer anders. Dat weten zij natuurlijk ook. Als ik maar laat zien dat ik genoeg potentie heb, zal het vast goed zijn.

Ik denk dat ik me maar geen zorgen meer maak. Invloed op mijn twijfels heb ik toch niet.
Belangrijk is:
- check van de auto voor aanvang
- goed blijven spiegelen
- rustig rijden
- op tijd kijken

Als ik laat zien dat ik dat goed - vrijwel perfect doe, dan blijven het parkeren en het wennen aan de auto over. Wennen doe je door te rijden en als je op bovenstaande punten let, is dat volkomen veilig. Dan blijft parkeren een dingetje. Maar dat is niet vaak nodig en bovendien kan ik er weinig aan veranderen.

Ik denk dat ik hier voldoende mee geholpen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Goed opletten met de bijzondere verrichtingen en zorg dat je weet of de wagen een voor- of achterwiel aandrijving heeft. Bij ons in de doodlopende straat is aan het einde een keerpunt en daar is een bezorger wel eens vast komen te zitten omdat hij in een achterwiel aangedreven bus met de achterbanden de aflopende, natte berm in reed om te kunnen keren. Hij kwam er niet meer zelf uit en moest gesleept worden, duurde wel anderhalf uur voordat dit gedaan was dus dat is heel wat gemiste bezorgingen.

En je zal vaker hiermee te maken krijgen, moeten keren op een punt waar een auto makkelijk even met drie keer steken kan keren maar jij hier met een langere wagen wat langer mee bezig bent. Let dan op dat je in kan schatten hoe lang de wagen is zodat je niet met de voorkant een andere auto raakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:18
Ik mag toch hopen dat je gewoon ingewerkt wordt en dat ze je in ieder geval de basis leren. Voor het bezorgen zelf moet je zelf een fijne routine vinden.

Ik heb in Den Haag als bezorger gewerkt en dat barst van de smalle eenrichtingsweggetjes. Daar ontkom je er niet aan dat je soms de weg blokkeert. En daar zal ook wel eens iemand kwaad om worden maar dan moet je rustig blijven en gewoon je werk doen. Dan kun je het snelst weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Van tevoren goed navragen hoe hoog, hoe breed en ook hoe lang de wagen is.

Goed spiegelen met de spiegels die je wel hebt, het voordeel is dat van die grote wagens meestal hele brede zijspiegels hebben.

Bij oversteken van een weg waar je in het midden stil kan komen staan (twee banen met zo'n stuk in het midden) eerst checken of je er wel in past, anders pas gaan rijden als je weet dat je in één keer over kan.

Ten allen tijden zicht houden, als er een auto achter je zat en die ineens weg is ga je bijvoorbeeld niet achteruit zetten.

Ik heb een hele tijd in een busje gereden (Citroën Jumper, gewoon L1H1, soms met aanhanger) en hoewel inparkeren even wennen is, is het super fijn rijden en helemaal niet zo lastig als je zou denken. Natuurlijk zijn die wagens van de AH iets groter dan een gewoon busje, maar dezelfde principes gelden qua spiegelen en het net iets groter zijn dan gewoon. Bij twijfel beter niet dan wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:01
Naast alle goede tips die al gegeven zijn: rij rustig. Probeer te anticiperen en rij defensief. Glijdend rijden is daar een mooie term bij.
Hang bij je ouders auto een theedoek over de binnenspiegel en probeer op je buitenspiegels te rijden dan snap je ook dat afstellen hier echt erg belangrijk is. Zorg ook dat je snapt wat je ziet, spiegels kunnen vertekenen.
Busjes zijn waarschijnlijk hand geschakeld. Mijn ervaring is dat deze beter wegrijden in de 2de versnelling als ze leeg zijn. Ook een mooie vraag hoe zij dat graag zien.
Andere vraag: hoe werkt het tanken? Bonuskaart airmiles? KM registratie?
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:45
Bij mij in de buurt reed er een AH busje met z'n zijkant tegen een paaltje (zag het gebeuren). Je zal het vast beter doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Agent47 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:59:
Probeer wat vragen te verzinnen na het gesprek.
Na het gesprek nog vragen verzinnen lijkt me 'n beetje laat :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Harm_H schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:19:
Bij mij in de buurt reed er een AH busje met z'n zijkant tegen een paaltje (zag het gebeuren). Je zal het vast beter doen.
Zou mij ook kunnen overkomen. Ik heb ook een keer een regenpijp kapot gereden. Was gelukkig bij m'n zus, dus dat was snel afgehandeld. Daar komt de spanning ook vandaan. Ik weet gewoon van mezelf dat dat m'n zwakke plek is. Aan de andere kant, met deze mate van zelfreflectie kun je ook gewoon iets doen door te acteren er naar.
significant schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:07:
Naast alle goede tips die al gegeven zijn: rij rustig. Probeer te anticiperen en rij defensief. Glijdend rijden is daar een mooie term bij.
Hang bij je ouders auto een theedoek over de binnenspiegel en probeer op je buitenspiegels te rijden dan snap je ook dat afstellen hier echt erg belangrijk is. Zorg ook dat je snapt wat je ziet, spiegels kunnen vertekenen.
Busjes zijn waarschijnlijk hand geschakeld. Mijn ervaring is dat deze beter wegrijden in de 2de versnelling als ze leeg zijn. Ook een mooie vraag hoe zij dat graag zien.
Andere vraag: hoe werkt het tanken? Bonuskaart airmiles? KM registratie?
Succes!
Hoezo tweede versnelling? En tja, ik neem aan dat ze er ook doorheen kunnen kijken als je niet direct soepel schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:07
Heel veel succes. Ik vind het knap dat je dit gaat doen. Ik heb bijna 10 jaar geleden of meer bij Sand postbedrijf gewerkt en moest met een busje de post rond brengen in een bestelbus en is niet makkelijk hoor. Ik dacht steeds aan een personenauto en de spiegels zijn anders. Ik kreeg een kleine ongeluk bij het achteruit rijden. Gelukkig werd alles toen door mijn werkgever gedekt. Bij het achteruit rijden is het totaal anders dan ik gewend was met een personenauto. Ik had weer wat geleerd.

De schade viel mee maar je moet niet als mij denken dat je in een personenauto rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 23-06-2021 15:21 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vooral: relax.

De AH heeft bezorgers nodig, en ze zoeken niet de volgende Hamilton of Verstappen. Als je enigzins zelfverzekerd kunt autorijden, dan zullen ze je echt niet ondervragen over de oliedruk, bandenspanning of weet ik het.

"Rijtest" klinkt officieel. Zelfs als vakkenvuller heeft de AH nog een "opleiding" en een "toets" die je moet afronden. Zolang je niet totaal lak aan mensen hebt, moet dat lukken. Dus rustig rijden, niet vol gas wegscheuren, gewoon netjes met die wagen omgaan, geen fietser/kind omver rijden, en dan loopt het allemaal wel los.

Als special voor de mensen die gelijk beginnen over het parkeren:
YouTube: AH Online | bezorger

Zelfs in hun eigen promofilmpje gewoon op de rijbaan, half in de berm, alarmlichten aan en gaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Jeroenneman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:20:
Vooral: relax.

De AH heeft bezorgers nodig, en ze zoeken niet de volgende Hamilton of Verstappen. Als je enigzins zelfverzekerd kunt autorijden, dan zullen ze je echt niet ondervragen over de oliedruk, bandenspanning of weet ik het.

"Rijtest" klinkt officieel. Zelfs als vakkenvuller heeft de AH nog een "opleiding" en een "toets" die je moet afronden. Zolang je niet totaal lak aan mensen hebt, moet dat lukken. Dus rustig rijden, niet vol gas wegscheuren, gewoon netjes met die wagen omgaan, geen fietser/kind omver rijden, en dan loopt het allemaal wel los.

Als special voor de mensen die gelijk beginnen over het parkeren:
YouTube: AH Online | bezorger

Zelfs in hun eigen promofilmpje gewoon op de rijbaan, half in de berm, alarmlichten aan en gaan.
Zijn de boodschappen wel snel bezorgd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Zou me trouwens niet verbazen als ze automaat hebben en geen handbak. Dus tijdens de rit goed je linker been onder je stoel zetten, anders ga je in de eerste de beste bocht proberen te "ontkoppelen" en daarbij dus 110% hard op de rem trappen.

Maar ik heb nadat ik een maand mijn rijbewijs had op een MB 208D gereden als zomerbijbaan zonder stuur of rem bekrachtiging en met omgekeerde versnellingsbak (1e versnelling was naar je toe) soms maximaal beladen. Als je dat dagelijks doet leer je wel auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Barrycade schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:42:
Zou me trouwens niet verbazen als ze automaat hebben en geen handbak. Dus tijdens de rit goed je linker been onder je stoel zetten, anders ga je in de eerste de beste bocht proberen te "ontkoppelen" en daarbij dus 110% hard op de rem trappen.

Maar ik heb nadat ik een maand mijn rijbewijs had op een MB 208D gereden als zomerbijbaan zonder stuur of rem bekrachtiging en met omgekeerde versnellingsbak (1e versnelling was naar je toe) soms maximaal beladen. Als je dat dagelijks doet leer je wel auto rijden.
Wees niet bang. De auto van m'n ouders is een automaat. Zelfs de allereerste keer, m'n linker poot netjes op de verhoging gehouden. Daar heb ik nu al regelmatig in gereden en dat gaat tot nu toe prima, op wat parkeerschade :( na. En ja, ik hou de rem altijd ingetrapt als ik stil sta. Als het lang duurt gaat de handrem erop of zet ik hem even in de parkeerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula

Geen idee of het voor alle wagens zo is maar als ik hier de bezorger soms hoor wegrijden dan worden de tandwielen goed gepoetst zullen we maar zeggen dus automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

Vaak hebben die bedrijfsbusjes geen automaat met een koppelomvormer maar is het een semi automatische versnellingsbak met een schakelrobot bovenop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:32
Hier iemand met ervaring van een kleine 6 maanden. Ik zat bij het distributiecentrum voor Amsterdam.
Rijtest is niet al te spannend. Je zit naast een ervaren collega en rijdt een rondje in de buurt. Ze kijken vooral of je veilig kan rijden. Wel kan ik me herinneren dat we op het parkeerterrein het een en ander moesten doen met parkeren. Verder was de rijtest bij ons in een automaat.

De busjes waar ik toen in reed waren op een enkele na allemaal handbakken met achteruitrijcamera.

Verder is het fysiek zwaar werk. De kratjes mogen maximaal 20kg(of 30?) wegen en als je dat in een Amsterdams herenhuis op 4 hoog moet bezorgen is dat wel ff sjouwen. De sportschool kan je afzeggen mocht je zo een wijk hebben.

Persoonlijk moest ik vooral wennen aan de rijschema's. Deze houden geen rekening met de drukte op de weg. Het kwam regelmatig voor dat ik later aankwam dan gepland was. Zeker als ik in het centrum van Amsterdam reed. Op zich maakte dat niet veel uit. Belletje naar de centrale dat je later bent en de centrale neemt contact op met de klant.

Dit was allemaal zo'n 3 tot 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 12:28
Barrybobslee schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:57:
...

Verder is het fysiek zwaar werk. De kratjes mogen maximaal 20kg(of 30?) wegen en als je dat in een Amsterdams herenhuis op 4 hoog moet bezorgen is dat wel ff sjouwen. De sportschool kan je afzeggen mocht je zo een wijk hebben.

...
max 23 kg volgens de ARBO-regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:10
hoi1234 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:24:

Ervaringsdeskundige met een oudere Iveco bakwagen en nieuwe Iveco bus (de langste en hoogste optie).

Dingen die mij zo snel te binnen schieten;
- Zeker de nieuwere modellen rijden praktisch als personenauto's.
- Oudere modellen voelden wat 'agrarisch' in de besturing :+
- Rechts over je schouder kijkend zie je precies niks/ heb je een enorme dode hoek. Dit kun je echter vaak goed opvangen door ver vooruit te kijken!
- Je kunt heel erg indrukwekkend overkomen in een dergelijk voertuig, hou een beetje rekening met je medemens als je er kort langs af rijd. (wandelaars en fietsers in het bijzonder). En vergeet niet je rijd met reclame van je werkgever ;)
-edit- nog een belangrijke, ben nog geen McDrive tegengekomen waar je doorheen past met een bakwagen

[ Voor 3% gewijzigd door Racing-Paradise op 23-06-2021 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 13:24
Als je denkt dat je je er zekerder door gaat voelen zou je zelf zo'n wagen een (half) dagje kunnen huren en lekker op je gemak uit proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
DonChaot schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:48:
Als je denkt dat je je er zekerder door gaat voelen zou je zelf zo'n wagen een (half) dagje kunnen huren en lekker op je gemak uit proberen.
Dan is ie direct een dagsalaris kwijt. 🤣 Lijkt me een beetje overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 00:17
Mischien wel interessant filmpje over de Crafter van AH bij RTL Transportwereld: https://www.rtlxl.nl/prog...b8-2953-f20e-48b2dde80d10

Zo te zien zijn de busjes wel handgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:02
Ik denk dan aan:
Hoe werkt het bij schade? Parkeerschade heb je zo door eigen schuld of een collega snelle jongen die je spiegel eraf rijdt of een kras in de bak in een te smalle straat.
Snelheid, krijg je in de funktie de ruimte om het veilig te blijven doen of staat er tijdsdruk op waardoor je in de 30km zone waar natuurlijk nooit geflitst wordt toch 50 gaat rijden?

Als ik je hoor wil je het goed doen. Te prijzen! Wil je baas ook dat je het goed en veilig doet (het antwoord zal wel Ja zijn) of moet het op de ZZP manier: tijd is geld en ga je daarin mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
HenkEisDS schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:32:
[...]

Dan is ie direct een dagsalaris kwijt. 🤣 Lijkt me een beetje overdreven.
Nou ja, zo gek is het idee helemaal niet. Dat het duur is klopt. Daarom doe ik het ook niet.

Waar ik trouwens nog heel erg mee zit. In een personenauto kijk je altijd over je schouder als je bijvb. op de snelweg naar links wilt. Dat heb ik 1x niet gedaan en toen sneed ik blijkbaar een auto af. Toen heeft m'n rijinstructeur me gelijk uitgelegd, waarom ik dat nooit meer mag doen en hoe het wel moet.

Is de dodehoekspiegel (onderste spiegel) die je vaka hebt, voldoende? Natuurlijk moet je ook goed in je spiegels blijven kijken en onthouden wat je ziet. Als je op moment 1 een zwarte VW je ziet inhalen, kun je pas weer naar links als je de zwarte VW voor je ziet rijden (moment 3). Op moment 2 kun je dus niet naar links.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpaTieBaLk
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zorg dat je hoog zit op je stoel. Wat er boven je gebeurt is niet zo spannend, je weet hoe hoog je bent en stoplichten zie je toch wel. Als je hoog zit zie je veel beter wat er voor de neus van je bus gebeurd, zeker in drukkere gebieden met voetgangers, krappe bochten met paaltjes en dergelijke.

Ben ook niet bang om uit te stappen, mocht je echt twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:00
Er zit vast wel een hoogte sticker op het dashboard. Zoniet kan je zelf een geheugensteuntje plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:47
Niet teveel over nadenken en het ook niet benaderen alsof je met een enorme vrachtwagen gaat rijden. Dit soort auto's hebben over het algemeen een redelijk kleine draaicirkel en rijden vrij soepel net als een personenwagen. Wegrijden in de tweede versnelling kan en wordt nog wel eens gedaan omdat de eerste heel erg kort is maar je kunt ook gewoon in de eerste wegrijden en vrij vlot naar de tweede schakelen.
Qua parkeren is er hier (Almere en geen krappe straat) werkelijk niemand van welke bezorgdienst dan ook die de moeite neemt ongeacht hoeveel plek er ook vrij is. Stoppen op de rijbaan, alarmlichten aan en gaan lijkt de standaard of is de standaard die men zelf kiest om tijd te besparen.
Over de auto zou ik geen vragen stellen, het is een wat grotere auto en geen vrachtwagen.

Wat me wel opvalt is de focus op de bakwagen en het rijden, waar zijn de vragen over het omgaan met klanten, het afrekenen en dergelijke? ;)
Dat is waar ik als klant het meeste mee te maken heb en de grootste verschillen ervaar qua klantvriendelijkheid en dergelijke. Hou je auto rijdt zal me worst wezen zolang de boodschappen netjes zijn en blijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38

SomerenV

It's something!

@hoi1234 Ik ben bezorger bij AH Online bij HSC Eindhoven. First and foremost: maak jezelf niet druk.

6 juli meld je jezelf bij de HSC in Oosterhout, waarschijnlijk heb je een kort gesprek met iemand van het uitzendbureau waarna je een rondje moet rijden met een van de wagens, zonder vracht, met een bezorger op de bijrijdersstoel. Er wordt gekeken of je een beetje gevoel hebt qua het formaat wagen waarin je rijdt, of je let op de hoogte van je wagen en dat soort basiszaken. Oh, en vergeet niet je stoel en spiegels af te stellen als je in bent gestapt ;) Je moet overigens wel echt heel beroerd rijden willen ze je niet aannemen. Parkeren moet je je niet druk over maken. Het feit dat je een achteruitkijkspiegel mist ben je zo vergeten trouwens, en de wagens zijn allemaal voorzien van een achteruitrijcamera én sensoren. Qua vragen die ze stellen... geen idee meer, maar heel spannend was het niet.

Het is overigens ook niet zo dat ze je na die rijtest (en na het aannemen) direct zelfstandig aan het werk zetten. Je hebt eerst namelijk nog (minimaal) 3 opleidingsdagen wat betekent dat je met een ervaren bezorger op pad gaat. Dat zijn vaak drie verschillende bezorgers die je alles uit leggen en al je vragen kunnen beantwoorden. Er worden wel gewoon boodschappen bezorgd, maar er is niet de druk alles perfect te doen. Dat gaat je ook niet lukken O-)

Als je eenmaal zelfstandig aan de slag gaat geldt volgens mij de 'regel' dat er de eerste 2 maanden ofzo nog niet gekeken wordt naar je tijdigheid. Als je bij wijze van een uur te laat terug komt dan is er nog geen man overboord. Naarmate je er langer werkt en handiger wordt in je werk vermindert de druk, wordt het minder zwaar en heb je nog maar zelden stress.

Zelf heb ik overigens ook wel eens voor Oosterhout gereden. Chille locatie, fijne collega's en een van de teamleiders daar is voorheen mijn teamleider in Eindhoven geweest :+ Mocht je vragen hebben dan kun je me altijd een een PM sturen hier :)
ninjazx9r98 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:49:
Niet teveel over nadenken en het ook niet benaderen alsof je met een enorme vrachtwagen gaat rijden. Dit soort auto's hebben over het algemeen een redelijk kleine draaicirkel en rijden vrij soepel net als een personenwagen.
Die wagens van de AH sturen als een slagschip :') Maar verder klopt het wel dat het qua rijden vergelijkbaar is met een personenwagen. Je bent alleen wat groter, zwaarder en zit wat hoger, maar dat went echt heel snel.
Wegrijden in de tweede versnelling kan en wordt nog wel eens gedaan omdat de eerste heel erg kort is maar je kunt ook gewoon in de eerste wegrijden en vrij vlot naar de tweede schakelen.
Qua parkeren is er hier (Almere en geen krappe straat) werkelijk niemand van welke bezorgdienst dan ook die de moeite neemt ongeacht hoeveel plek er ook vrij is. Stoppen op de rijbaan, alarmlichten aan en gaan lijkt de standaard of is de standaard die men zelf kiest om tijd te besparen.
Over de auto zou ik geen vragen stellen, het is een wat grotere auto en geen vrachtwagen.
Wegrijden in z'n 2 doe ik echt nooit, ook al zijn de wagens begrensd qua RPM. Fileparkeren wil ik nog wel eens doen als het niet teveel tijd kost. Als het teveel gedoe is dan is het inderdaad op de rijbaan laten staan met de alarmlichten aan. Dat mag ook gewoon, hoe irritant dat ook kan zijn soms :+
Wat me wel opvalt is de focus op de bakwagen en het rijden, waar zijn de vragen over het omgaan met klanten, het afrekenen en dergelijke? ;)
Dat is waar ik als klant het meeste mee te maken heb en de grootste verschillen ervaar qua klantvriendelijkheid en dergelijke. Hou je auto rijdt zal me worst wezen zolang de boodschappen netjes zijn en blijven.
Heel eerlijk: ik had ook die focus op het rijden. Daar had ik ook een referentiekader van. Qua omgang met klanten, afrekenen en meer van dat soort praktische zaken had ik dat kader niet, dus daar dacht ik nog niet echt over na.

Dat van de klantvriendelijkheid hoor ik ook wel eens. Bij mij is de klant koning (al zijn er grenzen). Moet je je lege kratjes en flessen nog bij elkaar rapen? Ik wacht wel. Wil je dat ik iets uitleg met betrekking tot de app? Sure! Wil je de kratjes even snel leeg gooien? Helemaal prima. Werkt de pinterminal niet? Dan betalen via de app of even wachten tot dat apparaat herstart is. Genoeg collega's die het allemaal maar druk druk druk hebben en zo snel mogelijk alles gedaan willen hebben :+ Maar, het gevolg is wel 0 klachten in alle tijd dat ik er werk en ondanks dat ik nooit haast heb zijn volgens mij zijn zo'n 99,9% van al m'n bestellingen binnen de tijdsblokken geleverd. Van januari t/m maart dit jaar was het zelfs 100% :7
Dracula schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Geen idee of het voor alle wagens zo is maar als ik hier de bezorger soms hoor wegrijden dan worden de tandwielen goed gepoetst zullen we maar zeggen dus automaat?
Oosterhout rijdt met handgeschakelde Crafters, tot aan de vierde versnelling begrensd ergens tussen de 2 en 2,5k toeren. Daardoor kun je nét niet lekker doortrekken als je op snelheid moet komen. Dus naar z'n 3 als je ~33km/u rijdt en naar z'n 4 als je ~56km/u rijdt.
Barrybobslee schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:57:
Hier iemand met ervaring van een kleine 6 maanden. Ik zat bij het distributiecentrum voor Amsterdam.
Rijtest is niet al te spannend. Je zit naast een ervaren collega en rijdt een rondje in de buurt. Ze kijken vooral of je veilig kan rijden. Wel kan ik me herinneren dat we op het parkeerterrein het een en ander moesten doen met parkeren. Verder was de rijtest bij ons in een automaat.

De busjes waar ik toen in reed waren op een enkele na allemaal handbakken met achteruitrijcamera.

Persoonlijk moest ik vooral wennen aan de rijschema's. Deze houden geen rekening met de drukte op de weg. Het kwam regelmatig voor dat ik later aankwam dan gepland was. Zeker als ik in het centrum van Amsterdam reed. Op zich maakte dat niet veel uit. Belletje naar de centrale dat je later bent en de centrale neemt contact op met de klant.

Dit was allemaal zo'n 3 tot 4 jaar geleden.
Ik heb zelf een keer gewerkt in Amsterdam (en Rotterdam en Utrecht), maar zelfs met een half jaar ervaring en 0 issues in de steden in Brabant was het pure ellende in Amsterdam. Totaal niet vergelijkbaar, veel drukker, veel meer woningen waarbij je eerst een smalle trap op moet, kunt bijna nergens parkeren. Ellende :+
DjoeC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:58:
Ik denk dan aan:
Hoe werkt het bij schade? Parkeerschade heb je zo door eigen schuld of een collega snelle jongen die je spiegel eraf rijdt of een kras in de bak in een te smalle straat.
Snelheid, krijg je in de funktie de ruimte om het veilig te blijven doen of staat er tijdsdruk op waardoor je in de 30km zone waar natuurlijk nooit geflitst wordt toch 50 gaat rijden?

Als ik je hoor wil je het goed doen. Te prijzen! Wil je baas ook dat je het goed en veilig doet (het antwoord zal wel Ja zijn) of moet het op de ZZP manier: tijd is geld en ga je daarin mee?
Schade zijn ze redelijk coulant in over het algemeen, ervan uitgaande dat je niet om de haverklap spiegels van auto's rijdt of paaltjes raakt. Dat heeft verder ook geen invloed op je salaris ofzo. Tijdsdruk kan er zijn, maar iedere teamleider zal je op het hart drukken dat je eigen veiligheid áltijd boven je werk staat. Liever dat een klant z'n spul wat te laat krijgt dan dat je te hard gaat rijden zeg maar. Liever dat je een half uur later terug bent dan gepland dan dat je als een dolle hebt lopen racen :)

Even offtopic en puur mijn eigen ervaring: Ik ben eind 2019 begonnen bij de AH puur uit nood. Diverse sollicitaties binnen m'n eigen vakgebied (multimedia/video/foto) waren uitgelopen op niets en het tijdelijke baantje wat ik toen had in combinatie m'n freelance-werk brachten niet meer genoeg op. Gesolliciteerd en volgens mij nog geen week later aangenomen :+ Inmiddels dus meer dan 1,5 jaar aan het werk in Eindhoven en achteraf gezien enorm blij geweest met m'n besluit. In een tijd dat enorm veel mensen met onzekerheid zaten qua werk door Covid heb ik alle tijd een steady inkomen gehad zonder de angst opeens zonder werk te zitten.

Collega's zijn echt super chill, qua klanten eigenlijk nog nooit gezeik gehad en het werk is ook prima (en ik hoef nu niet meer naar de sportschool :+ ) Solliciteren komt wel weer een keer als dit Covid-gebeuren definitief achter de rug is. Tot dan blijf ik met plezier boodschappen rondbrengen. Het enige jammere is dat de AH flink aan het uitbreiden is onderin het land. Voorheen hadden we nog ritten naar Zuid-Limburg, maar daar hebben ze een paar maanden terug een extra HUB geopend met een kleine vloot, en tot afgelopen maandag reden we nog ritjes naar Zeeland (net over de Brabantse grens), maar bij Roosendaal opent er binnenkort een nieuw distributiecentrum :'( En dan heb je het relatief nieuwe Oosterhout dat diverse ritjes wat meer naar boven toe heeft ingepikt :+

[ Voor 47% gewijzigd door SomerenV op 24-06-2021 02:03 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
@SomerenV heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat stelt me ook wel gerust. Ik ga denk ik de komende week gewoon een word-document met vragen bijhouden. Als er een vraag in me opkomt, schrijf ik hem even op en kan ik hem tijdens het gesprek stellen. Werkt beter dan 5 minuten zitten om geforceerd een aantal vragen te moeten formuleren.

Vooral fijn om te horen dat je met een ervaren medewerker mee kan en niet meteen in het diepe gegooid wordt. Dan heb ik nog tijd zat om te wennen aan het grote voertuig.

@SomerenV zijn/waren het eigenlijk veel ritjes die je verder weg moet doen? Snelweg lijkt me eigenlijk best relaxt. Geen stoplichten, fietsers en ook geen onoverzichtelijke afslagen of kruisingen, die met een personenauto al onoverzichtelijk zijn. Maar het lijkt me gewoon niet logisch dat dat er veel zijn. Lijkt me redelijk veel brandstof te kosten, terwijl je geen klanten kunt bedienen.

[ Voor 29% gewijzigd door hoi1234 op 24-06-2021 05:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38

SomerenV

It's something!

hoi1234 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 04:59:
@SomerenV heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat stelt me ook wel gerust. Ik ga denk ik de komende week gewoon een word-document met vragen bijhouden. Als er een vraag in me opkomt, schrijf ik hem even op en kan ik hem tijdens het gesprek stellen. Werkt beter dan 5 minuten zitten om geforceerd een aantal vragen te moeten formuleren.
Dat gesprek moet je je niet teveel van voorstellen, dus door een Word-document aan te maken maak je het al veel spannender dan het daadwerkelijk is. Hou even in je achterhoofd dat het ongeschoold werk is dat werkelijk iedereen met een B-rijbewijs kan doen, dus het moet allemaal niet te lastig zijn. Ze vragen je hoeveel je wilt werken, of je liever PO (ochtend/middag) of PA (middag/avond) werkt, of een combinatie, hoeveel dagen, of je eerdere ervaring hebt met bezorgen of niet, dat soort dingetjes.

Wat ik wel nog vergeten was, volgens mij zit er nog een dag bij waarbij je een rondleiding krijgt op het HSC en een introductieklasje. Daar legt een teamleider een klein groepje uit wat het werk precies inhoudt en hoe het er allemaal uit gaat zien voor je. Dan kun je ook vragen stellen aan de teamleider. Op die dag krijg je ook je werkkleding. Dat duurt alles bij elkaar misschien 2 uur. Na die dag heb je dus je 3 opleidingsritten.
Vooral fijn om te horen dat je met een ervaren medewerker mee kan en niet meteen in het diepe gegooid wordt. Dan heb ik nog tijd zat om te wennen aan het grote voertuig.
Die opleidingsritten zijn het moment om werkgerelateerde vragen te stellen. Je krijgt dan ook uitleg over hoe je in moet loggen, hoe de apparatuur werkt, waar je op moet letten bij aanvang van je rit en dat soort praktische zaken. Tijdens de rit wordt uitgelegd hoe je omgaat met klanten, wat je moet doen als bepaalde dingen niet werken, etc. Eerst kijk je mee, daarna ga je het samen doen en uiteindelijk doe je het alleen.
Zijn/waren het eigenlijk veel ritjes die je verder weg moet doen? Snelweg lijkt me eigenlijk best relaxt. Geen stoplichten, fietsers en ook geen onoverzichtelijke afslagen of kruisingen, die met een personenauto al onoverzichtelijk zijn. Maar het lijkt me gewoon niet logisch dat dat er veel zijn. Lijkt me redelijk veel brandstof te kosten, terwijl je geen klanten kunt bedienen.
We hadden best wat van zo'n ritten ja. De 200 kilometer heb ik regelmatig aangetikt O-) En sure, geen stoplichten, fietsers en lastige situaties op de snelweg, maar dat soort zaken leer je vrij snel mee om gaan. Overigens waren die ritten totaal niet rendabel naar mijn weten, maar het bouwt wel een klantenbestand op. Als dat op een gegeven moment groot genoeg is kun je uitbreiden, wat nu dus ook gebeurt. Als een AH moet kiezen tussen een bezorger 8 uur laten werken voor maar 16 klanten, of 6 uur maar met 25 klanten dan weten zij 't ook wel natuurlijk. De bezorger heeft liever die eerste rit, maar die 2e rit levert de AH veel meer op. Ach, 't is wat 't is :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Vandaag de rijtest gehad. Helaas heb ik deze niet gehaald.

Bij het wegrijden was ik de handrem vergeten. Ook ging deze bijzonder zwaar, dus had ik hulp nodig (de bijrijder had er ook moeite mee). In het begin ging het schakelen wat schokkerig. Dit werd wel beter.

In het algemeen heb ik volgens mij op tijd gekeken bij rotondes en in bochten. Dus dat ging goed. Ik heb wel een klein stukje 50 gereden waar je 80 mocht.

Naar mijn mening kan het spiegelen nog beter. Het is niet heel slecht, maar door vaker te kijken, heb je beter een idee wat er naast je en achter je gebeurt. Ook het optrekken ging niet soepel. Uiteindelijk heeft mijn gebrek aan ervaring denk ik ook wel een rol gespeeld.

Ik baal er best erg van. Ik heb echt genoten van het ritje en heel veel leuke bijbanen zijn er nou ook weer niet.

In het begin wordt wel gevraagd of je ervaring hebt met rijden in een bus. Als je dit niet hebt, dan krijg je een korte uitleg waarin uitgelegd wordt dat je spiegels echt belangrijk zijn en je ver vooruit moet kijken. Verder moet je ongeveer 20 minuten rijden (misschien dat ze toen al wisten dat het niks wordt, dus kan ook langer zijn). We reden vooral over N-wegen.

[ Voor 30% gewijzigd door hoi1234 op 06-07-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Hè wat jammer dat het hem niet geworden is. Je klonk zo enthousiast.

Heb je nog andere opties? (Jumbo, Picnic etc.)?

Mocht je weer eens uitgenodigd worden kun je natuurlijk ook een middagje een busje huren bij een boels/bo-rent/europcar etc. om gewoon eens zelf te oefenen en gevoel te krijgen. Dan kom je waarschijnlijk een stuk overtuigender over.

Is het nog een optie om met de AH contact op te nemen en na te vragen of je rijvaardigheid het enige probleem was, en als je bijvoorbeeld een paar rijlessen in een bus neemt, je kans maakt op een tweede rijtest?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
hoi1234 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:06:
Vandaag de rijtest gehad. Helaas heb ik deze niet gehaald.

Bij het wegrijden was ik de handrem vergeten. Ook ging deze bijzonder zwaar, dus had ik hulp nodig (de bijrijder had er ook moeite mee). In het begin ging het schakelen wat schokkerig. Dit werd wel beter.

In het algemeen heb ik volgens mij op tijd gekeken bij rotondes en in bochten. Dus dat ging goed. Ik heb wel een klein stukje 50 gereden waar je 80 mocht.

Naar mijn mening kan het spiegelen nog beter. Het is niet heel slecht, maar door vaker te kijken, heb je beter een idee wat er naast je en achter je gebeurt. Ook het optrekken ging niet soepel. Uiteindelijk heeft mijn gebrek aan ervaring denk ik ook wel een rol gespeeld.

Ik baal er best erg van. Ik heb echt genoten van het ritje en heel veel leuke bijbanen zijn er nou ook weer niet.

In het begin wordt wel gevraagd of je ervaring hebt met rijden in een bus. Als je dit niet hebt, dan krijg je een korte uitleg waarin uitgelegd wordt dat je spiegels echt belangrijk zijn en je ver vooruit moet kijken. Verder moet je ongeveer 20 minuten rijden (misschien dat ze toen al wisten dat het niks wordt, dus kan ook langer zijn). We reden vooral over N-wegen.
toon volledige bericht
Zonde dat het nIet gelukt is.

Ik zou me echter wel afvragen of het rijden in deze wagens wel wat voor jou is. Handrem vergeten, erg langzaam rijden, spiegelen, optrekken, schakelen.

Misschien ook wel veiliger voor de mede weggebruiker dat je nu nog niet geschikt bent voor deze baan (zeker niet lullig bedoelt maar wel realistisch denk ik)

Misschien is inderdaad picnic wel (las het bij jou in de buurt is) wat. Kleine wagentjes, max 50, elektrisch dus geen schakel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Jammer. Ik zou ook eens vragen waar het aan lag.

Op zich kan ik het me wel voorstellen dat als je net een rijbewijs hebt de routines nog niet echt ingesleten zijn en alles vrij spannend is. Dan is een ander formaat auto, alles wat minder simpel en minder automatisch misschien net een stap te snel.

Over het algemeen moet je in de stad altijd vooruit (en achteruit) kijken naar welk verkeer je hebt en dat een beetje bijhouden 'tellen' . Als een auto / fietser 'verdwijnt' die niet voorbij is gekomen, let je dan nog eens extra op. Dat is trouwens voor een kwestie van oefening en daarna doe je dat net als schakelen bijna automatisch. Met een busje is dat allemaal nog extra belangrijk vanwege het beperkte zicht.

Ik zou vooral aanraden om veel te rijden en veel te oefenen. Dat is echt belangrijk in het begin. Als je eenmaal die routine hebt is het net als bij fietsen bijna niet meer af te leren. In mijn ervaring blijven mensen die na een rijbewijs mondjesmaat hebben gereden vrij onzekere weggebruikers.

(Als je de kans hebt in de zomer met een auto naar het buitenland te rijden zou ik dat zeker doen. Vakantie en oefenen. Pak dan ook eens binnendoor route. In Nederland is rijden toch veel binnen de lijntjes blijven en minder zelf nadenken )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
True schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Dit wordt misschien ietwat offtopic. Iedereen wil tegenwoordig z'n pakketje (of boodschappen) op een moment dat hij/zij thuis is (goh) ook veelal 's avonds. Dan zijn er simpelweg veel parkeerplekken bezet al dan niet alle. Met het vele thuiswerken nu zijn er ook veel plekken bezet. Concreet betekent dit simpelweg dat het niet altijd even makkelijk is om een parkeerplek te vinden (zie ook de topics hierover op GoT m.b.t. de bewoners zelf laat staan bezoek en/of bezorgers).
Als je dan ook nog verwacht dat bezorgers de tijd nemen om voor elk pakketje/boodschappen de auto ook nog netjes parkeren kunnen ze denk ik nog niet eens vier vijfde van de adressen af in dezelfde tijd. Los van het feit dat de boodschapbezorgwagens (uitzonderingen daargelaten) overwegend groter zijn dan personenauto's.

Mijn persoonlijke ervaring, wonend in de binnenstad is dat elke, maar dan ook elke bezorger. En soms kleinaannemer (cv-monteur, ISP-monteur, etc.) de wagen verkeerd parkeert op het trottoir (4 meter breed en dus geen overlast enkel ontzettend verpauperend) óf met alarmverlichting aan op de rijbaan plaatst. Dit geeft relatief weinig overlast en is volgens de wet- en regelgeving toegestaan met laden & lossen voor de duur van het laden & lossen (nee hier staat geen 5 of 15 minuten voor zoals sommige mensen denken). Overigens is ook een kleine minderheid die de wagen geparkeerd op de rijbaan zet voor langere periode, eveneens geeft dit niet veel overlast maar als bewoner zie je de specifieke wagens terug en weet je dat dit bewoners of bezoek is wat echt niet aan het laden of lossen is; eveneens verpauperend.

Resumerend, ik denk niet dat het altijd even praktisch is om de bezorgwagen te parkeren. Ik denk weet zelfs dat het zeker niet altijd kan. Daarbij is het toegestaan het niet te doen bij laden & lossen. Los van het feit of de werkgever hier misschien een ander mening over heeft en parkeren afdwingt ten koste van het maximum te bereiken adressen op één dag.
toon volledige bericht
Heb zelf in de binnenstad van een redelijk grote stad (~150k inwoners) gewoond en als ik voor mijn huis moest laden en lossen mocht ik deze van de BOA's niet op de ~4meter brede stoep zetten maar dit moest gewoon op de rijbaan met alle hinder van dien. In het begin heb ik daar meerdere boetes voor gehad totdat ik ze een keer tegen kwam en ze mij dit uitlegden. Ook met 2 wielen op de stoep mocht niet, valt allemaal onder foutparkeren.

Bij laden en lossen op de rijbaan hadden ze geduld en kwamen ze even later terug om te kijken, bij foutparkeren was het direct een boete. En ja als je 3 trappen op moet met zware spullen kan het even duren

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 06-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Picnic zou nog kunnen. Als dat iets kleinere auto's zijn, helpt dat wel natuurlijk. Ook het niet hoeven schakelen is gewoon makkelijk. Dat is namelijk weer één handeling minder. Wel heb ik begrepen dat picnic geen hele goede werkgever is. Bovendien heb ik gewoon niet heel veel ervaring. Ook voor een elektrische "bestelbus" wordt waarschijnlijk enige ervaring verwacht.

Feit blijft wel dat als ik eenmaal gezakt ben, ik niet zo maar ergens anders wel slaag voor een eventuele rijtest. Zoals iedereen al zegt, het moet routine worden. Dat is het niet als ik morgen een nieuwe rijtest doe bij de Jumbo. En rijervaring tover ik ook niet zo maar uit de hoge hoed. En om nou voor een bijbaantje een busje te huren, vind ik ook weer zoiets.

Ik heb nog gevraagd waar het precies aan lag. Ze bleven een beetje vaag, maar de redenen die ik eerder noemde hebben ze wel benoemd.

Toch ga ik maar eens bij picnic kijken. Bijbanen zijn vaak niet het leukste werk, en bezorgen lijkt me wel een leuke baan. Juist door het klantencontact en het rijden zelf. Als ik hier wel aangenomen word, is het ook direct een goede oefening.

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 06-07-2021 15:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik heb niet gewerkt als bezorger voor AH, maar wel voor het callcenter van de schadeverzekeraar voor AH. Die schadeformulieren waren niet mis, tuinhekken waar overheen gereden werend, carport palen die aangereden werden etc. etc. Tot 2500 euro mocht AH de schade zelf betalen.

Van wat ik begrepen heb is het drie keer schade rijden en je ligt eruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hoi1234 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:17:
En rijervaring tover ik ook niet zo maar uit de hoge hoed.
Als je een eigen auto hebt (of kan lenen): achterbank plat, volzetten met (lege) dozen zodat je zowel in je achterkijkspiegel als door de achterste zijruiten niets meer ziet. Je leert heel snel spiegelen / op je dode hoek letten als je niet meer even snel over je schouder kan kijken. De truc zit hem er in (denk ik dan) dat je op elk moment een mentaal overzicht moet hebben van wat er zich om je heen afspeelt - ook als het even uit zicht is.

Mijn busjescarriere begon net als @Barrycade in een 208D (bakwagen met laadklep, bezorger bij een bouwmarkt). Drie pallets stenen er in geschoven, niet zeiken maar rijden 8)7 Maar goed dat er tegenwoordig rijtests zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
TMDC schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Als je een eigen auto hebt (of kan lenen): achterbank plat, volzetten met (lege) dozen zodat je zowel in je achterkijkspiegel als door de achterste zijruiten niets meer ziet. Je leert heel snel spiegelen / op je dode hoek letten als je niet meer even snel over je schouder kan kijken. De truc zit hem er in (denk ik dan) dat je op elk moment een mentaal overzicht moet hebben van wat er zich om je heen afspeelt - ook als het even uit zicht is.

Mijn busjescarriere begon net als @Barrycade in een 208D (bakwagen met laadklep, bezorger bij een bouwmarkt). Drie pallets stenen er in geschoven, niet zeiken maar rijden 8)7 Maar goed dat er tegenwoordig rijtests zijn...
Dat is eigenlijk best een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34

Honesty

kattenneus!

Dracula schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Zonde dat het nIet gelukt is.

Ik zou me echter wel afvragen of het rijden in deze wagens wel wat voor jou is. Handrem vergeten, erg langzaam rijden, spiegelen, optrekken, schakelen.

Misschien ook wel veiliger voor de mede weggebruiker dat je nu nog niet geschikt bent voor deze baan (zeker niet lullig bedoelt maar wel realistisch denk ik)

Misschien is inderdaad picnic wel (las het bij jou in de buurt is) wat. Kleine wagentjes, max 50, elektrisch dus geen schakel gedoe.
Dit kan natuurlijk ook komen omdat het een soort sollicitatie was, mag ook hopen dat ze je daar niet op een keer op af rekenen omdat je waarschijnlijk vaker moet wegrijden vanuit stilstand. Wat je later gewoon in een versnelling laat staan ipv de handrem.
Kijken kijken kijken is het belangrijkste en dat ze niet met je doorwillen is jammer maar je kan beginnen met picnic(kleiner) hiken(nieuwe auto's afleveren of misschien taxi.
Ik rij nu ook al jaren taxi met een busje(eerst sprinter nu transit) en in het begin is het eng maar met ervaring leer je steeds beter rijden. Ik heb ondanks dat ik vaak een andere auto rijd altijd moeite met wennen en zal daarom ook zakken voor ah.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb nul ervaring met bezorgen (anders dan als 12-jarige op de fiets), maar: v.w.b. parkeren / van de hoofdweg af tijdelijk neerzetten: oefen oefen oefen. En oefen.
Agent47 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:59:
Qua parkeren is rust en overzicht het belangrijkste.
Je kunt er niet van uit gaan dat er altijd rust is. Parkeren gebeurt vlak bij de klant. Ook in een smal druk eenrichtingsverkeerstraatje zonder lege parkeerplaatsen, met wandelaars, fietsers, spelende kinderen, toeterende auto's achter je. Hangt erg van de locatie af. Bezorgen in hartje Amsterdam, of buiten Exloo (random voorbeeld zonder er geweest te zijn).

edit:
Of ik moet niet op vakantie zijn en dagen aan discussie missen :X My bad

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 09-07-2021 18:35 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Honesty schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:21:
[...]

Dit kan natuurlijk ook komen omdat het een soort sollicitatie was, mag ook hopen dat ze je daar niet op een keer op af rekenen omdat je waarschijnlijk vaker moet wegrijden vanuit stilstand. Wat je later gewoon in een versnelling laat staan ipv de handrem.
Kijken kijken kijken is het belangrijkste en dat ze niet met je doorwillen is jammer maar je kan beginnen met picnic(kleiner) hiken(nieuwe auto's afleveren of misschien taxi.
Ik rij nu ook al jaren taxi met een busje(eerst sprinter nu transit) en in het begin is het eng maar met ervaring leer je steeds beter rijden. Ik heb ondanks dat ik vaak een andere auto rijd altijd moeite met wennen en zal daarom ook zakken voor ah.
Hiker lijkt me inderdaad wel wat. Probleem is dat de clubs die gevonden heb, er van uit gaan dat je een OV-abonnement hebt. Heb je dit niet, ben je veel geld kwijt aan treinkosten.

Het moet trouwens een bijbaan zijn. Dus taxichauffeur is geen mogelijkheid.

Ik snap trouwens de eerste zin niet helemaal. Bedoel je dat het niet terecht is dat ik afgerekend werd op het vergeten van de handrem?

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 09-07-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

hoi1234 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:46:
[...]

Hiker lijkt me inderdaad wel wat. Probleem is dat de clubs die gevonden heb, er van uit gaan dat je een OV-abonnement hebt. Heb je dit niet, ben je veel geld kwijt aan treinkosten.

Het moet trouwens een bijbaan zijn. Dus taxichauffeur is geen mogelijkheid.

Ik snap trouwens de eerste zin niet helemaal. Bedoel je dat het niet terecht is dat ik afgerekend werd op het vergeten van de handrem?
Als het alleen de handrem is dan is het inderdaad overtrokken, kan me niet voorstellen dat ze je daarop zouden laten zakken, doet het cbr ook niet. Dat je in een nieuwe bus niet soepel weg rijdt vind ik ook niet gek, iedere koppeling is anders. Ik zelf zou na 20 minuten de bus ook nog niet optimaal rijden, vering, koppeling, schakelen en zelfs het gaspedaal zijn in alle auto's anders.

Hiken zonder ovkaart is niks inderdaad.

Hier heb je veel schoolvervoertaxi dan heb je wel parttime maar bijvoorbeeld tussen 7 en 10 smorgens en tussen 2 en 5 smiddags maar dat moet passen.
Succes bij de Jumbo in ieder geval aan je wil ligt het niet en ik heb ook geen talent voor autorijden maar ben nu wel al de laatste jaren taxichauffeur en ondanks de vele km schadevrij. Je leert het in de praktijk pas.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
Honesty schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 05:01:
[...]

Als het alleen de handrem is dan is het inderdaad overtrokken, kan me niet voorstellen dat ze je daarop zouden laten zakken, doet het cbr ook niet. Dat je in een nieuwe bus niet soepel weg rijdt vind ik ook niet gek, iedere koppeling is anders. Ik zelf zou na 20 minuten de bus ook nog niet optimaal rijden, vering, koppeling, schakelen en zelfs het gaspedaal zijn in alle auto's anders.

Hiken zonder ovkaart is niks inderdaad.

Hier heb je veel schoolvervoertaxi dan heb je wel parttime maar bijvoorbeeld tussen 7 en 10 smorgens en tussen 2 en 5 smiddags maar dat moet passen.
Succes bij de Jumbo in ieder geval aan je wil ligt het niet en ik heb ook geen talent voor autorijden maar ben nu wel al de laatste jaren taxichauffeur en ondanks de vele km schadevrij. Je leert het in de praktijk pas.
Net nadat ik m'n sollicitatie verstuurd heb naar picnic, kwam ik een vacature via youngcapital tegen om te gaan werken als bezorger van boodschappen op de e-bike bij Gorillas Arnhem.

Ik ben bijna zo ver dat ik het contract kan tekenen. Dus voor nu laat ik picnic en Albert Heijn maar even voor wat het is. Misschien als ik wat meer rijervaring heb opgedaan dat ik het nog een keer probeer.

Uiteindelijk gaat het mij om een bijbaan waar ik in de zomer veel uren kan maken en na de zomer eventueel één dag in het weekend kan werken. Verder heb ik in deze baan ook heel veel zin, dus voor mij is het echt om het even. Voordeel is dat ik weer niet zoveel hoef te sjouwen. Alles moet in 10 minuten bezorgd zijn en je moet alles zelf picken, dan kun je gewoon geen kilo's aan boodschappen meenemen. Dat lukt sowieso niet op de fiets en je hebt gewoonweg de tijd niet om zoveel te picken in z'n korte tijd. Oja, bij picnic moet je echt vechten om een dienst van misschien 5 uur, hier geef ik me gewoon op voor een dienst van 5-8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Succes in ieder geval

Festina lente

Pagina: 1