Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-07 19:22
Goedemorgen,

Voor ons zwembad hebben we een warmtepomp aangeschaft. Deze wordt aangesloten via een bypass achter de zwembad pomp en werk prima.

Het is van belang dat de zwembadpomp draait zodra de warmtepomp aanspringt. Er zit wel een beveiliging op maar het is natuurlijk onhandig als de warmtepomp het zwembad wil verwarmen maar de pomp draait niet.

Weet iemand hoe ik dit kan aansturen zodat als de warmtepomp het zwembad wil verwarmen, ik via een relais ofzo de zwembad pomp ook aanstuur?

Het gaat om deze warmtepomp:
https://www.rhodos-shop.n...verter-warmtepomp-17-5-kw

Ik heb programmeerkennis via een raspberry pi of ESP32 / Arduino microcontroller dus als dat het makkelijker of uitgebreider maakt sta ik daar volledig voor open.

Het allermooiste was als ik de warmtepomp zelf kon uitlezen / aansturen via een microcontroller, dan kan ik de rest zelf wel ontwikkelen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Deze warmtepomp heeft een aansluiting voor de waterpomp voor minder dan 500W ingebouwd.
Zie aansluitingen P1 en P2, pagina 16 van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
De zwembad pomp is de Starline SL75m (0.55KW), ik zie inderdaad op pagina 16 en 17 schema's voor pompen onder en boven de 500W (ik denk dat ik boven de 500W nodig heb dan), alleen zie ik nergens waar ik dit aansluit, ik zal de deksel eens van de pomp afhalen, dan kom ik misschien wat tegen. Onder de 230V kabel zie ik 2 wartels zitten, echter staat er niets bij vermeld waarvoor het is.

Even los van dit, zou het mogelijk zijn deze pomp via domotica uit te lezen / aan te sturen en in te stellen op een temperatuur. Ik kan hier niets van lezen / vinden maar misschien weten jullie er meer over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:42
Scott81 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:33:

Even los van dit, zou het mogelijk zijn deze pomp via domotica uit te lezen / aan te sturen en in te stellen op een temperatuur. Ik kan hier niets van lezen / vinden maar misschien weten jullie er meer over
Dan nog zou ik voor de hardware oplossing gaan, dat werkt namelijk altijd. De warmtepomp zou je extra via domotica kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Wat voor hardware oplossing bedoel je?

De warmtepomp is via een app te bedienen, echter heb ik voor thuis alles zelf gemaakt (cv, elektrische rolluiken etc) wat ik via een eigen gemaakte app op een iPad kan aansturen. Ik kan hiermee ook de temperatuur van het zwembad uitlezen maar het was mooi als ik het hiermee ook kon instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Scott81 Ik verwacht inderdaad niet dat je die aansluitingen zomaar ziet / kunt bereiken zonder een kapje eraf te halen inderdaad. En bij een pomp van meer dan 500W zoals bij jou zal er dan inderdaad een relais bij moeten. Dus dan zal je een simpel waterdicht kastje er naast moeten maken ofzo,

Als je de waterpomp (even het woord pomp vermijden hier :+) ook aan wilt kunnen zetten zonder dat er warmtevraag is dan kan je een schakelaar parallel over P1 en P2 zetten.

Maar gezien al deze vragen, wie heeft dit ding aangesloten bij jou? Gaat toch om een apparaat dat aardig wat stroom vraagt, in een natte omgeving staat en met water in contact is. Als het inderdaad de SC950 is kan hij niet eens op een standaard 16A groep...

Qua smarts, zo te zien heeft hij geen extra aansluitingen daarvoor. Blijft dus alleen over om de (wifi) API te reverse-engineeren of in eht bedieningspaneel te hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Nog niemand heeft hem aangesloten. Mijn vader was electricien dus hij zal wel weten hoe het aangesloten moet worden (verwacht ik), mijn kennis is meer bij programmeren en microcontrollers dus vandaar mijn vraag

Het is idd de sc950

[ Voor 5% gewijzigd door Scott81 op 23-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan snapt hij denk ik met de handleiding erbij ook wel hoe hij aangesloten moet worden (extra 20A groep met bijbehorende dikkere kabels) en wat hij moet bestellen om je >500W pomp er bij aan te sluiten :)
Pagina: 1