Wateroverlast bij zware regenval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 09:45
Goedemorgen,

Ik woon sinds een goede 12 jaar in mijn huidige woning (2-onder-1-kap uit 1978). De afgelopen 2 jaar heb ik bij zware regenval wat last van borrelende sifons en hoog waterpeil in het toilet.

Hieronder mijn betoog. Ik hoop dat jullie nog oplossingen of tips hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6B53I8WxVAwbH57uxGGRFa5pQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjBJY2AzN8xlG0LvAoR8eM92.jpg?f=fotoalbum_large
Recentelijk heb ik het ontstoppings-/inspectiepunt nabij de erfgrens opgegraven en met de hogedrukreiniger de mol de volledige 30m weggespoten. Hiermee moet ik de verzamelleiding volledige hebben bereikt. Tijdens het reinigen kwam er veel vet los (leken wel bonken purschuim).

Hierna leken de klachten voorbij tot enkele weken geleden de bijkeuken blank stond (stortbuitje 's nachts) en afgelopen week op de avond het regenwater tijdens een stevige bui, door alle afvoeren in de bijkeuken, tegen onderzijde aanrecht spoot.

Eind van de week komt een rioolservice de binnenriolering inspecteren en indien nodig reinigen. Ik hoop dat daar een probleem wordt geconstateerd wat, indien structureel, ook (bij voorkeur door mijzelf) op te lossen is.

Vooruit lopend hierop ben ik me zelf ook wat in de materie gaan verdiepen.
Kenmerken / opvallendheden:
- Mijn wijk heeft geen gescheiden rioolstelsel en qua woningen (de mijne incluis) een goedkope bouwstijl.
- HWA achterzijde woning (schuin dak + plat dak, inclusief dat van buren, ca. 80 + 16m²) met PVC buis Ø90 door woning naar verzamelleiding in kruipruimte.
- Afvoeren bijkeuken (vaatwasser, wasmachine, spoelbak en condensafvoer boiler) met PVC Ø40 via Ø50 verzamelleiding op bovengenoemde buis Ø90. Einde van leiding Ø50 is voorzien van beluchter.
- HWA voorzijde woning (schuin dak, inclusief dat van buren, ca. 80m²) met PVC buis Ø80 naar verzamelleiding, net buiten woning
- Standleiding van PVC buis Ø50 naar badkamer op eerste verdieping en met Ø20 naar zolder voor condensafvoer ketel (geen be-/ontluchting op dak).

Mogelijke oorzaken overlast (of combinatie van):
Ik weiger voor alsnog te geloven dat de buien tegenwoordig dusdanig zijn dat ze (op zichzelf) voor overlast zorgen (zonder dit voorgaande 11 jaar te hebben vertoond).
Wellicht een verzakking in verzamelleiding kruipruimte.
Wellicht toch nog vervuiling (van vaatwasser, wasmachine in bijkeuken) wat ik niet weggespoten heb.
Wellicht doordat grijs water van bijkeuken door een HWA-sifon (ik vermoed een dergelijk sifon, is alleen onbereikbaar door betonvloer op zand) wordt geleid.
Wellicht onderbemeten leidingdiameters.
Wellicht het ontbreken van ontluchting.
Wellicht vervuiling in hoofdriool.

Mogelijke oplossingen:
Ik ben voornemens om de HWA aan voorzijde woning (deels) te ontkoppelen door vlak boven maaiveld een bladvanger of t-stuk te plaatsen, waardoor dit bij zware regenval als overstort dient.
Ik zou de buis Ø20 (op zolder) door kunnen trekken naar buiten, met de gedachten: beter een beetje ontluchting dan geen ontluchting).
Ik zou het schuine dak achter kunnen ontkoppelen door dit, i.p.v. op platte dak uit te laten komen, via een leiding naar tuin te leiden (wellicht een infiltratiekorf ingraven om "spoelschade" te voorkomen.

Verder meer frequent het binnenriool een nachtje laten weken met een emmer soda en de hoeveelheid wasmiddel beperken.

Nog meer suggesties?
Alvast bedankt voor het lezen.

René

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 09:57

ThunderNet

Flits!

Ben jij de enige in de buurt die er last van heeft? Klinkt mij namelijk vooral dat het riool niet genoeg capaciteit heeft om grote hoeveelheden hemelwater af te voeren.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
ThunderNet schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:53:
Ben jij de enige in de buurt die er last van heeft? Klinkt mij namelijk vooral dat het riool niet genoeg capaciteit heeft om grote hoeveelheden hemelwater af te voeren.
Dit.

Als het afvoerwater niet weg kan het riool in. Of, erger nog, zelfs vanuit het riool door jouw mooi schoongespoten buizen de weg van de minste weerstand vind juist je huis in.

Dan krijg je ook dit.

Je verwacht dan inderdaad wel dat anderen in de straat vergelijkbare problemen hebben. Vooral op de laagste punten (WC beneden vaak). En putdeksels die in de straat omhoog komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 23-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 10:58
Kan heel lokaal spelen en verschillen. In vorige woning bij stortbuien borrelende wc's maar water kwam niet omhoog. Bij buren spoot rioolinhoud vanuit wc naar buiten met alle smerigheid als resultaat. Beide wc's stonden hemelsbreed dik 1 meter van elkaar vandaan (alleen tussenmuur ertussen). Ik verwacht niet dat je dit probleem kan oplossen door je eigen afvoer te verbeteren. Wellicht maak je het daardoor idd makkelijker dat het regenwater van je buurt bij jou de makkelijkste weg vindt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Als dat het is, terugslagklep er in klussen een stukje van jouw erfgrens? Of in je kruipruimte, dan is het ooit nog bereikbaar.

Dan heb je in zo'n geval alleen nog wel een probleem van je eigen lokale HWA. Hiervoor zou het kunnen helpen om niet ver boven de grond een bladvanger te monteren. Deze fungeert dan namelijk ook meteen als overloop als het water niet zonder weerstand de pijp eronder in kan.

Ik neem daar maar even aan dat je liever een overstromende tuin hebt dan overstromende keukenkastjes.

[ Voor 60% gewijzigd door Wilke op 23-06-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-06 08:34
Wilke schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:27:
Als dat het is, terugslagklep er in klussen een stukje van jouw erfgrens? Of in je kruipruimte, dan is het ooit nog bereikbaar.

Dan heb je in zo'n geval alleen nog wel een probleem van je eigen lokale HWA. Hiervoor zou het kunnen helpen om niet ver boven de grond een bladvanger te monteren. Deze fungeert dan namelijk ook meteen als overloop als het water niet zonder weerstand de pijp eronder in kan.

Ik neem daar maar even aan dat je liever een overstromende tuin hebt dan overstromende keukenkastjes.
De buien van de laatste jaren zijn extremer aan het worden. steeds vaker komt in een relatief kort tijdsbestek een enorme hoeveelheid water naar binnen. De riolering in veel oude wijken is hier niet op gebouwd. Om deze reden wordt bij vitalisering van een wijk ook altijd direct de riolering aangepakt. Hier zou ik echter niet op wachten. Afhankelijk van de wijk en de laatste opknapbeurt vind een vitalisering gemiddeld een keer in de 30 jaar plaats.

Het advies van Wilke is in mijn ogen de enige die op korte termijn een oplossing gaat bieden. Kies voor een klep als de onderstaande.

https://www.wildkamp.nl/p...eq7OwV4zgJ_xoCL7cQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
Beluchting kan het niet zijn, je hebt 2 regenpijpen die voldoende lucht toevoeren.
Op een kritiek moment (regenval die last geeft) zou je eens in het inspectiedeksel moeten openen en zien of de druk van de straat af komt (water hoog: probleem van de gemeente, moeten zij oplossen) of dat het water vlot wegloopt (dan zit jij ergens met een vernauwing in je afvoerleidingen).
Nadeel van zo'n terugslagklep is dat, als het probleem in het riool zit, deze druk zal terugsteken (dus klep dicht) net als het regent ==> je eigen regenwater kan dan niet weg. Je moet dus dan zeker een overstort voorzien, kan zo simpel zijn als een gat maken in de regenpijp vlak boven de grond om het nu direct op te lossen (of het regenwater ontkoppelen en op eigen terrein infiltreren, wellicht zit je daar nu niet op te wachten :+ ).
Voordeel van terugslagklep is dat je geen vuil water van de straat via je overstort in de tuin spuit, je hebt alleen je eigen vuil water (toiletbezoek als het regent bijvoorbeeld).

Succes ermee, dit zijn geen fijne problemen, en als je de gemeente moet in gang krijgen heb je lange adem nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:32
Rene2322 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:39:

Ik weiger voor alsnog te geloven dat de buien tegenwoordig dusdanig zijn dat ze (op zichzelf) voor overlast zorgen (zonder dit voorgaande 11 jaar te hebben vertoond).
En toch is de bui intensiteit ook behoorlijk toegenomen. Gecombineerd met steeds meer bestrating waardoor ook de druk op het stelsel toeneemt kan dit best effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:35

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

- HWA achterzijde woning (schuin dak + plat dak, inclusief dat van buren, ca. 80 + 16m²) met PVC buis Ø90 door woning naar verzamelleiding in kruipruimte.
- Afvoeren bijkeuken (vaatwasser, wasmachine, spoelbak en condensafvoer boiler) met PVC Ø40 via Ø50 verzamelleiding op bovengenoemde buis Ø90. Einde van leiding Ø50 is voorzien van beluchter.
Dit leest niet als een gescheiden systeem, als HWA Achterzijde en afvoer bijkeuken op 1 buis uitkomen. Zou dat nog uit kunnen maken?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je al is in de kruipruimte gekeken en de leidingen geïnspecteerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik zou kijken of je alle daken kunt afkoppelen, en of op een wadi kunt aansluiten (verlaagd deel van de tuin) of op infiltratiekratten/grindkoffer. Dat scheelt al een slok op een borrel.
Een terugslagklep is een idee, maar als je al aangeeft dat er veel vet in je buizen zit (probeer vet zo veel mogelijk te voorkomen door e.e.a. af te gieten voor je de vaatwasser vult, jus in een leeg melkpak bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Aangezien het probleem relatief nieuw is, is het ook wel oplosbaar naar verwachting.

Je hebt veel vet etc losgespoten, maar heb je dat afgevangen of zit dit nu iets verderop de boel te verstoppen?

De inspectieput / overgang naar gemeentelijke riolering is een goed aandachtspunt. Sowieso beide kanten even goed op kijken voor wortelgroei, defecte buizen, aankoekmeuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Ik heb hetzelfde meegemaakt in een woning uit 1912. Dit hebben we ook bij de gemeente aangegeven. Vaak weten zij niet van problemen bij particulieren, dus gebeurd er ook niets. Dus met de hele straat melden als het bij hen ook speelt. Bij ons was het simpelweg zo dat de hele wijk uitkwam in een te nauwe buis onder een hoofdweg. Die is inmiddels vervangen door een grotere afvoer en wij hebben nu geen problemen meer. Omdat de buis onder de hoofdweg doorging heeft het echter wel 4 jaar geduurd voordat het probleem was opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
Kijk ook of er veel versteend is in je buurt de afgelopen jaren met name de onderhoudsarm(o)e tuinen. Dit is mede een probleem dat daar door ontstaat. In plaats van dat een deel van het water door de grond wordt opgevangen en langzaam het riool in gaat, wordt nu de hele plensbui in één keer door het riool geperst. Één tuin kan dan de letterlijk en figuurlijke druppel zijn die het riool doet overlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 23-06-2021 13:24 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik heb zeker zelf al enkele malen onder de vloer gelegen. Kruipruimte is echter gevuld met schuimpjes, dus afschot of verzakkingen vaststellen is lastig. Ik hoop dat dit kan worden vastgesteld wanneer ze deze week met een camera gaan inspecteren.

In de nabije omgeving hebben de buren enkel last van wat geborrel in de wc en douche. Ik heb dus òf een probleem in eigen leidingstelsel, òf een lokaal probleem in hoofdriool. Ik ben dus erg gemotiveerd om alles, wat ik zelf kàn oplossen, ook daadwerkelijk op te lossen. Ik wordt inderdaad niet blij van natte aanrechtkastjes (en de vrouw werd er helemaal wat droevig van).

Mijn buurt is behoorlijk groen. Ik woon in een landelijk opgezet dorpje. Van verstening de afgelopen jaren is geen sprake hier. Helaas alleen nog geen gescheiden rioolstelsel. Enkele jaren geleden wel wat aangepaste straatdeksels geplaatst, omdat deze soms lagen te stuiteren bij regenval. Dat het hemelwater een issue is, staat buiten kijf.

Vette vaat heb ik niet en jus gebruik ik niet. Het meeste vet zal afkomstig zijn van het wasmiddel (of ik heb het vet van de vorige bewoners weggespoten). Dit vet heb ik zien langsdrijven door een inspectie-opening nabij de erfgrens. Ik ga er vanuit dat dit vervolgens het hoofdriool in is gedoken, want het water liep goed weg (ik heb toen diverse emmers water tegelijkertijd door de afvoeren gegooid). Ik heb vanuit de inspectie-opening geen wortelgroei of defecten kunnen ontdekken. Ook geen zand of grond langs zien drijven.

Ik wacht de inspectie nog even af en ga dan zoveel mogelijk eigen hemelwater afvangen, of voorzien van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Rene2322 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:57:
Ik wacht de inspectie nog even af en ga dan zoveel mogelijk eigen hemelwater afvangen
Dat kan uiteraard nooit kwijt. Of het echt veel zoden aan de dijk zet is een tweede, maar als het probleem zich primair voor doet bij jouw huis dan is het opvangen van hemelwater wel laaghangend fruit. Zeker als je aangeeft dat het probleem zich niet bij elke regenbui voordoet maar alleen sporadisch, kan dit net genoeg zijn om weer een paar regenbuien droge voeten te houden.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 12:17

Part

Helemaal niets.....

Heb je betonnen dakpannen?
Deze laten vrij veel zand/steentjes los en als de rioleren wat verzakt is blijft dat gruis in de riolering staan.
Het probleem zit hem dan bij de 90mm hemelwaterafvoer aan de rechter kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25

ericplan

5180 Wp PV

Geeft je gemeente of het waterschap geen subsidie als je de HWA ontkoppelt? In veel plaatsen bestaat zo’n regeling.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:18

H12

Rene2322 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:57:
Helaas alleen nog geen gescheiden rioolstelsel. Enkele jaren geleden wel wat aangepaste straatdeksels geplaatst, omdat deze soms lagen te stuiteren bij regenval. Dat het hemelwater een issue is, staat buiten kijf.
Dit geeft al aan dat, op de één of andere wijze, het bestaande rioolstelsel niet voldoet voor de huidige situatie. Dat kan diverse oorzaken hebben in het gemeentelijk rioolstelsel. En als het bij jou en alle buren borrelt, is dat ook een indicator dat het aan het hoofdriool ligt (of iedereen heeft dezelfde fout in de afvoerleidingen in huis).

Naast de al eerder genoemde oplossingen van inspecteren, afkoppelen en groendaken, is er nog een vrij simpele (met wel het risico op geuroverlast als alles op dezelfde verzamelleiding zit).
Plaats in de HWA-standpijpen (dakafvoeren), vlak boven de grond, een bladscheider. Hiermee is je ontluchting sowieso in orde (zie wel risico geuroverlast) en als het riool volloopt bij hoge neerslagintensiteiten, dan zal het daar overstromen en niet in je keuken of toilet.
Let wel, dit is dan gemend rioolwater dat in je tuin/pad/oprit stroomt. Hoewel dan het meeste neerslag is, komt er ook wel iets anders mee.

pre-edit: Dit levert ook weer het risico dat je een 'weg van de minste weerstand' creëert en jij vaker water uit de bladscheider hebt lopen dan dat het bij de buren borrelt. Hmmm, toch maar eerst inspecteren, en als er niets raars zit in jouw systeem, dan ook de gemeente aanschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:51
Rukapul schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:14:
Aangezien het probleem relatief nieuw is, is het ook wel oplosbaar naar verwachting.

[...]
Het lijkt me geen zekerheid dat het probleem nieuw is. We hebben in Nederland in de afgelopen 3 of 4 jaar véél meer extreme regenbuien gekend dan in de jaren daarvoor. De extreme buien zijn meestal ook redelijk lokaal.

Het is dus goed mogelijk dat TS in de afgelopen 2 jaar veel heftigere buien over zich heen heeft gehad dan in de 10 jaar daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
Part schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:10:
Heb je betonnen dakpannen?
Deze laten vrij veel zand/steentjes los en als de rioleren wat verzakt is blijft dat gruis in de riolering staan.
Het probleem zit hem dan bij de 90mm hemelwaterafvoer aan de rechter kant.
Dit hebben wij ook. Veel dakpannen laten een soort laagje los waardoor de dakgoten zo vol liggen met troep. Om die reden maak ik jaarlijks de dakgoot schoon.. Je zou ff kunnen kijken hoe ze erbij liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

ID-College schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:00:
[...]

Dit hebben wij ook. Veel dakpannen laten een soort laagje los waardoor de dakgoten zo vol liggen met troep. Om die reden maak ik jaarlijks de dakgoot schoon.. Je zou ff kunnen kijken hoe ze erbij liggen!
Eigenlijk moet je dat sowiezo doen. Er waaien altijd wel bladeren en andere zooi de dakgoten in, en dan verstoppen ze snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Btw waarom loos jij het regenwater überhaupt in het riool? Beter is in de sloot of in de tuin. Bij nieuwe huizen moet dat hier zelfs zo verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

JdM

Humbled

Dit is bijna zeker het gevolg van slechte beluchting. Het argument dat de regenpijpen voldoende beluchting geven gaat mank, omdat die tijdens een regenbui zelf ook vollopen.
Je moet een stand-/ontspanningsleiding maken (100mm is al een goed begin) die op je hoofdriool is aangesloten tot in de nok van je dak. Ik heb het hier thuis ook ongeveer zo gehad, na aansluiting van een nieuwe ontspanningsleiding die op de eerste verdieping de standleiding oppikt, komt het water niet meer omhoog in de pot op de begane grond en heb ik geen borrelende sifons meer.

hier wat extra uitleg

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 23-06-2021 19:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:14:
Btw waarom loos jij het regenwater überhaupt in het riool? Beter is in de sloot of in de tuin. Bij nieuwe huizen moet dat hier zelfs zo verplicht.
Misschien even stilstaan bij het feit dat mensen soms een bestaande woning kopen en pas achteraf dingen gaan aanpassen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-06 08:34
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:14:
Niet iedereen heeft een sloot of vijver bij zijn tuin, los daar van is ook niet elke ondergrond geschikt om op te infiltreren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene2322
Inspectie (en tevens reiniging) is achter de rug.
Het lijkt erop dat ik met de mol niet alles hebt bereikt.

Er is voor 30 jaar aan zeep / vet weggespoten (ter plaatse van overgang keuken-bijkeuken). Ik zal periodiek de wasmachine met een bak soda op heet program laten draaien. Wellicht dat dat opbouw van nieuw residu wat voorkomt of vertraagd.

HWA aan voorzijde huis zal ik gaan voorzien van bladvanger/overstort. Voor de HWA aan achterzijde woning moet ik me nog gaan beraden. De bestaande situatie is (vanwege het binnenshuis lopende leidingwerk) wat lastiger aan te passen.

Recentelijk een tuinhuisje/schuurtje met overkapping gebouwd (ca. 35m²). Hier netjes een sedumdak op gelegd, met waterafvoer naar drainagebuizen in tuin. 24h na een bui loopt hier nog steeds water door. Perfect.

Helaas leent de dakconstructie van mijn bijkeuken zich hier niet voor. Wellicht nog iets voor een toekomstige verbouwing.
Pagina: 1