Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuxorTheGrey
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04 08:49
Huidig systeem
Aangeschaft eind 2016:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 57,90€ 57,90
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 190,26

Ik zoek een nieuwe videokaart (en waarschijnlijk nieuwe voeding)
Ik heb van mijn ouders een nieuw 4K-scherm gekregen. Vet lief natuurlijk, maar mijn 1070 trekt dat echt niet meer.
Ik heb zelf de volgende upgrade voor ogen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G€ 1.399,-€ 1.399,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 1.488,90

Wat is je budget?
Ik was al aan het sparen voor een nieuwe PC, en heb daarvoor tot nu toe 1500 apart gezet. Dat is precies voldoende om de videokaart te upgraden en een nieuwe voeding erin te zetten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben tevreden over het functioneren van m'n 1070 de afgelopen vijf jaar en ben van nature vrij merktrouw, maar ik sta open voor alternatieven.

Mijn vraag is tweezijdig:
Aan de ene kant de objectieve vragen "Gaat dit allemaal passen en goed op elkaar aansluiten? Ga ik direct bij één van de andere componenten tegen een bottleneck aanlopen? Zijn er alternatieven die ik nog kan overwegen?"
Aan de andere kant de meer subjectieve vragen "Is het het wel waard om nu te upgraden of is het verstandiger om nog een jaartje door te sparen en een volledig nieuw systeem te bouwen? Wat zouden argumenten voor het een of voor het ander zijn?"

Bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via LuxorTheGrey op 25-06-2021 09:25)

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 09:27

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Nog even geduld is mijn advies. Lees onderstaande maar even.
nieuws: Prijsdaling videokaarten lijkt te zijn ingezet, maar adviesprijs is n...

https://tweakers.net/pric...NKwkoykxOVbIyAIuBOUA9xrUA

Nu helemaal de Chinezen (in China) niet meer mogen minen en alles daar wordt opgeruimd verwacht ik een groot aantal tweedehands kaarten op de markt welke de prijs van de nieuwe gaan drukken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 11:29
Je CPU is nou niet meer de snelste... Maar als je op 4K gaat gamen dan leunt het toch minder op je CPU en meer op je GPU. Dus daar zie ik op zich geen problemen. Verder prima toch, 3080 is een fantastische kaart afgezien van de prijs die je er nu voor betaalt. Persoonlijk zou ik niet nu een videokaart kopen maar aan de andere kant zie ik ook niet zo snel de prijzen omlaag gaan. Dus als je zin hebt om in 4K te gamen en je hebt het geld er voor over: doen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 09:27

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Nog even geduld is mijn advies. Lees onderstaande maar even.
nieuws: Prijsdaling videokaarten lijkt te zijn ingezet, maar adviesprijs is n...

https://tweakers.net/pric...NKwkoykxOVbIyAIuBOUA9xrUA

Nu helemaal de Chinezen (in China) niet meer mogen minen en alles daar wordt opgeruimd verwacht ik een groot aantal tweedehands kaarten op de markt welke de prijs van de nieuwe gaan drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:04
Ik zou een 3080 echt niet met een 5 jaar oude, 4 core 4 thread-cpu koppelen. Dat is een vlag op een modderschuit.

Er zijn al veel spellen waar de cpu zijn werk niet meer aankan en je gestotter krijgt in je spellen.

Bovendien is € 1.400 voor een 3080 een krankzinnige prijs.

Ik zou gewoon de resolutie lager zetten en het nog even uitzingen met je 1070.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:56
Zoals al eerder vermeld, kans is groot dat je CPU een bottleneck gaat vormen, zelfs op 4k. Je kunt het altijd even uitproberen en werkt het niet, dan ook je CPU + mobo vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 08:37
Zet je resolutie in-game wat omlaag om nog een tijdje door te kunnen met je 1070.

1400 ekkie voor een RTX 3080 is totaal gestoord. Niemand zou dat moeten willen betalen voor een dergelijk product.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuxorTheGrey
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04 08:49
Bedankt voor de reacties en inzichten allemaal! Ik denk dat ik nog even af ga wachten om te kijken wat de prijzen doen. Afhankelijk van of/hoeveel de prijzen nog dalen, ga ik kijken of ik ook de processor/mobo wil vervangen of misschien zelfs een hele nieuwe pc ga bouwen.
Pagina: 1