Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-04 13:00
Ik heb een klein (Belgisch) internetbedrijf en doe omwille van de kleinschaligheid zelf mijn boekhouding. Voor de aangifte van mijn belasting heb ik een aantal vragen:

1. Ik heb in 2020 een computer gekocht bij een nederlands bedrijf, maar door een vergissing hier is BTW bij aangerekend i.p.v. verlegd. Uiteraard is het te laat de BTW te proberen recupereren, maar hoe bereken ik exact het bedrag dat ik mag aftrekken voor de belastingen? Stel dat de computer €500 is incl. BTW, betekent dit dat ik hier slechts €413.22 (€500 - 21%) van kan aftrekken (€137.74 per jaar afschrijven)?

2. Ik heb een buskaart gekocht met de Lijn app die ik uitsluitend voor bedrijfsredenen gebruikt heb. Is het mogelijk dit bedrag af te trekken? Er is namelijk geen factuur. In tegenstelling tot deze eerdere vraag (https://www.juridischforum.be/viewtopic.php?t=88227), is er geen fysiek ticket, uitsluitend virtueel. Ik vrees er voor dat dit niet zal lukken?

3. Ik woon voorlopig nog thuis bij mijn ouders en elektriciteit/internet/etc staat niet op mijn naam. Ik denk niet dat het mogelijk is, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid: Is het mogelijk dit als (gemengde) kost af te trekken, ook al staan de facturen niet op mijn naam?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:53
Ik weet de fiscale regels niet van Belgie maar BTW in NL is 21%. Dus jouw voorbeeld klopt. Een pc die incl BTW 500 euro kost, kost ex BTW 413,22. Het ex BTW bedrag trek je af. Je rekent altijd met ex BTW bedragen.

In NL is het zo dat als het product ex BTW minder dan 450 euro kost, dat je het in een keer mag aftrekken. Is het duurder dan 450, dan over 5 jaar met rekening houdend wat de restwaarde van dat product zou zijn.
In geval van PC/elektronica is de restwaarde bijna altijd wel 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
Ik weet de fiscale regels niet van Belgie maar BTW in NL is 21%. Dus jouw voorbeeld klopt. Een pc die incl BTW 500 euro kost, kost ex BTW 413,22. Het ex BTW bedrag trek je af. Je rekent altijd met ex BTW bedragen.
Inderdaad, maar mijn vraag gaat eerder om het feit dat de factuur "verkeerd" is. De BTW mocht niet aangerekend worden. Die moest naar mijn verlegd worden (intracommunautair), en ik heb ze (domweg) betaald aan de shop zonder er iets over op te merken destijds. Ik heb deze foute factuur dan ook nooit opgenomen in mijn BTW.

De vraag is dus of ik deze computer nu kan aftrekken van mijn inkomstbelasting als bedrijf, en op welke manier. In de praktijk heb ik dus de computer gekocht zoals het bij een gewone particulier zou gaan, maar dan met het verschil dat mijn BTW nummer wel op de factuur staat. In het slechtste geval neem ik het gewoon niet op in mijn boekhouding, en beschouw ik het als een particuliere aankoop, maar ik zou eerst graag mijn opties willen weten :).
In NL is het zo dat als het product ex BTW minder dan 450 euro kost, dat je het in een keer mag aftrekken. Is het duurder dan 450, dan over 5 jaar met rekening houdend wat de restwaarde van dat product zou zijn.
In geval van PC/elektronica is de restwaarde bijna altijd wel 0.
In België is het zo dat als iets voor langer dan een jaar gebruikt wordt om bepaalde activiteiten uit te voeren, dat het beschouwd wordt als een investering ongeacht het aankoopbedrag dacht ik (met uitzonderingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 20:36
gnoe93 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:10:
[...]

Inderdaad, maar mijn vraag gaat eerder om het feit dat de factuur "verkeerd" is. De BTW mocht niet aangerekend worden. Die moest naar mijn verlegd worden (intracommunautair), en ik heb ze (domweg) betaald aan de shop zonder er iets over op te merken destijds. Ik heb deze foute factuur dan ook nooit opgenomen in mijn BTW.

De vraag is dus of ik deze computer nu kan aftrekken van mijn inkomstbelasting als bedrijf, en op welke manier. In de praktijk heb ik dus de computer gekocht zoals het bij een gewone particulier zou gaan, maar dan met het verschil dat mijn BTW nummer wel op de factuur staat. In het slechtste geval neem ik het gewoon niet op in mijn boekhouding, en beschouw ik het als een particuliere aankoop, maar ik zou eerst graag mijn opties willen weten :).

[...]

In België is het zo dat als iets voor langer dan een jaar gebruikt wordt om bepaalde activiteiten uit te voeren, dat het beschouwd wordt als een investering ongeacht het aankoopbedrag dacht ik (met uitzonderingen).
In Nederland zou je het dan aftrekken voor het bedrag inclusief btw, omdat je de btw niet kunt verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:20
De btw kun je volgens mij nog wel terugvragen. Vergt wel wat moeite.

Zie toelichting op

https://www.belastingdien...mers_uit_andere_eu_landen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
DIJK schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:21:
De btw kun je volgens mij nog wel terugvragen. Vergt wel wat moeite.

Zie toelichting op

https://www.belastingdien...mers_uit_andere_eu_landen
Hmm, ik denk niet dat ik voor dit bedrag die moeite wil doen :).
rboy11 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:02:
[...]

In Nederland zou je het dan aftrekken voor het bedrag inclusief btw, omdat je de btw niet kunt verrekenen.
Ik heb het veder bekeken en dat lijkt hier in België ook zo te zijn. Gewoon het gehele bedrag incl. BTW inbrengen als bedrag excl. BTW. De BTW heb je dus nog altijd te veel betaald, maar dan wordt hij wel als kost afgetrokken bij je gewone belasting.

[ Voor 41% gewijzigd door gnoe93 op 25-06-2021 07:06 ]

Pagina: 1