Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hi!

Op dit moment heb ik 1 Samsung 970 Evo plus 1TB M.2 SSD, en de tweede is onderweg.
De eerste 970 zal dienen als C: schijf, dus voor Windows 10.
op de tweede 970 komt o.a Premiere Pro te staan.

Maar, waar kan ik technisch gezien het beste mijn games op installeren?
Beter op de tweede SSD, omdat op de eerste als de OS draait? Of maakt dat geen ruk uit?

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 02:37
Ik doe altijd games install op de tweede ssd, als je een reinstall doet kun je meestal de games weer toevoegen aan bijv steam door simpel te verwijzen naar je 2de schijf. En dan kun je met je OS schijf doen wat je wil bijv clean install formatteren en toch je games niet opnieuw te hoeven downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door EnderQ op 23-06-2021 02:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Van oudsher zet je de games bij je OS, op het snelste volume.
Met twee gelijkwaardige SSD's maakt dat niets meer uit, behalve dat je telkens bewust de installatieprocedure voor games moet aanpassen als je ze niet bij de OS-SSD erop zet.

Het wordt iets anders als beide SSD's verschillend presteren, bv. door een gebrek aan lanes.
Ik zou dus straks als de tweede SSD er ook in zit even een benchmark draaien of beide SSD's hetzelfde prestere, Als dat zo is, maakt de plek van je games niet uit. Als dat niet zo is, zet je de games op de snelste SSD bij het OS erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je OS schijf zal toch wel als eerste vol zitten.
En is meteen het lastigste om op te schonen.

Al je games op de tweede (gelijkwaardige) schijf is dus handig.

Als je echt avontuurlijk wil zijn, zet je een RAID op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Accretion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:03:
Je OS schijf zal toch wel als eerste vol zitten.
En is meteen het lastigste om op te schonen.

Al je games op de tweede (gelijkwaardige) schijf is dus handig.

Als je echt avontuurlijk wil zijn, zet je een RAID op.
Aah ja, de RAID functie bestaat ook nog. eens even kijken wat de voordelen en nadelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:40
Wat FuaZe al zegt: avontuurlijk. Dubbele kans op data verlies ivm bij het stuk gaan van 1 schijf, alles weg is (bij raid0) Vroeger met HDD was het wel een goede optie omdat ook de performance een enorme boost kreeg maar met SSD's is dat allemaal niet meer zo relevant.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:31
RAID zie ik geen echte voordelen in, als je RAID 0 doet heb je wel eventueel een performance boost maar of je dat ook echt gaat merken? Daarnaast introduceer je een SPOF omdat als 1 drive stuk gaat meteen alles weg is.

Als je denkt ow maar dat is ruk ik ga voor RAID 1 ben je je snelheidswinst kwijt en heb je nog maar de helft van de capaciteit.

Zoals hierboven al genoemd, er zal niet veel verschil zitten tussen de 2 disken (en al helemaal niet waarneembaar vermoed ik zomaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het als volgt:

OS + APPS: 512GB 970 Pro NVME
Files: 1TB RAID1 SSD 860 EVO (2 disks)
Lightroom DB: 256GB RAID1 SSD 840 Pro
Games: 1TB 970 Evo Plus NVME

Gaat als een trein!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

-1 voor raid. Het bied je amper tot geen snelheidswinst (of zelfs verlies afhankelijk van de controller)
Je krijgt een SPOF, en als je ooit je mobo wil vervangen heb je grote kans dat je de data niet mee kunt nemen.

Voor de rest. maakt het echt niet uit. Ik zou zeggen begin op de 2e. dat is makkelijker als je ooit de c wilt formateren. en wanneer die voor 60% vol begint te raken, zou ik ook de 2e disk gaan gebruiken.
Alles gaat tegenwoordig toch via een launcher/store, dus het maakt eigenlijk ook geen bal uit waar het spel fysiek staat.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb met de RAID1 nooit issues gehad met een nieuw moederbord. Kwestie van opletten dat je weer een zelfde (intel) controller koopt. De config staat namelijk zowel op disks als de controller.

De eventuele performance penalty voor de RAID1 bij disks waarop de mijn data staat neem ik voor lief.
Ondanks dat ik backups maak van de data op die RAID1 set naar een NAS, wil ik de data gewaarborgd hebben.

Voor games zou ik RAID1 niet aanraden, want dat is vervangbare data. Zeker met cloud saves, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Zijn de SSD's gelijkwaardig? Als in: gaan ze beiden aan CPU lanes zitten? Of route je er een via PCH?

Blijf aub weg van Raid, tenzij je het de moeite waard vind om sommige zaken zoals trim op te offeren (of je hebt hardware die dat kan), data veiligheid op te offeren, voor enkel en alleen een sequential read performance verhogen.

Ik heb zelf 3x NVME drives op PCIe lanes rechtstreeks van m'n CPU (het zijn 4.0 lanes, maar 3.0 drives). In totaal heb ik nu ~36 lanes in gebruik aan m'n CPU. Ik heb 2x een 970 Evo, en 1x een 970 Pro. En de drives verschillen vooral in IOPS, maar niet genoeg om het uit te laten maken voor games.

Voor mij is de install routine dus heel erg: "waar er maar ruimte is". Niet dat dat er vaak is, want ik zit nog steeds projecten te promoten/demoten vanaf m'n NAS naar de SSD's (beetje LiDAR op E, paar BIM modellen op D, misschien wat shapefiles op C, de \data dir van een lokale PGSQL db op E:, etc...). Ik zal er ook niet moeilijker over denken dan nodig is, eigenlijk...

- Je kan die files altijd wel weer terug vinden, zei het door 'open location' op de shortcut/in de launcher
- Een re-install is zo gedaan

Enige waar ik wel op zou letten is of de PCH/aansluiting niet een mega limiet is maar daar kom je alleen met benchmarken achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:29:
Zijn de SSD's gelijkwaardig? Als in: gaan ze beiden aan CPU lanes zitten? Of route je er een via PCH?

Blijf aub weg van Raid, tenzij je het de moeite waard vind om sommige zaken zoals trim op te offeren (of je hebt hardware die dat kan), data veiligheid op te offeren, voor enkel en alleen een sequential read performance verhogen.

Ik heb zelf 3x NVME drives op PCIe lanes rechtstreeks van m'n CPU (het zijn 4.0 lanes, maar 3.0 drives). In totaal heb ik nu ~36 lanes in gebruik aan m'n CPU. Ik heb 2x een 970 Evo, en 1x een 970 Pro. En de drives verschillen vooral in IOPS, maar niet genoeg om het uit te laten maken voor games.

Voor mij is de install routine dus heel erg: "waar er maar ruimte is". Niet dat dat er vaak is, want ik zit nog steeds projecten te promoten/demoten vanaf m'n NAS naar de SSD's (beetje LiDAR op E, paar BIM modellen op D, misschien wat shapefiles op C, de \data dir van een lokale PGSQL db op E:, etc...). Ik zal er ook niet moeilijker over denken dan nodig is, eigenlijk...

- Je kan die files altijd wel weer terug vinden, zei het door 'open location' op de shortcut/in de launcher
- Een re-install is zo gedaan

Enige waar ik wel op zou letten is of de PCH/aansluiting niet een mega limiet is maar daar kom je alleen met benchmarken achter.
Route’n via PCH? Nog nooit van gehoord tbh. Ik ben meer van het in elkaar zetten van de hardware dan de technische kant 😃.

Ik weet wel dat de twee M.2 lanes rechtstreeks naar de CPU gaan, en dat M.2 slot 1 de lane van mSATA Slot 1, en M.2 slot 2 de lijn van mSATA Slot 4 en 5 gebruikt.

Over raid ben ik wel uit. Dat is een dikke no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

PCH = chipset ;)

Ik weet niet wat voor moederbord je hebt, maar doorgaans heb je bij Intel 11th gen/AMD AM4 de volgende config:

24 PCIe lanes op de CPU, geconfigureerd als volgt:

- 16x naar GPU
- 4x naar één M.2 slot,
- 4x naar PCH (een "hub") en S-ATA, etc... (en die bied dan weer 20 lanes aan, waardoor je soms voor een M.2 slot daarop dus 2 S-ATA poorten kwijtraakt e.d.)

Ze kunnen wel eens toveren met de 16x GPU lanes, dan krijg je zoiets:

- 8x naar GPU
- 4x + 4x + 4x naar drie M.2 sloten (of: een tweede keer 8x naar een tweede PCIe slot voor een tweede GPU)
- 4x naar PCH

Maar doorgaans gaat een tweede slot over de PCH, zodat je een extra stap hebt naar de CPU (naast dat je over dezelfde 4x moet gaan waar o.a. ook USB, S-ATA, RGB, temp sensoren en whatnot gaan...)

Als het Intel 10th gen of lager is, dan heb je meer te balen, want die hebben slechts 20 lanes op de CPU:

- 16x GPU
- 4x PCH

En verder geld al het bovenstaande... voor nu en games minder problematisch (hoewel je wel kan stellen dat een PCH SSD, zeker een high end model als wat je wil kopen, gewoon wat meer bottleneck heeft), maar we weten gewoon nog niet wat dingen als directstorage gaan doen. Een SSD rechtstreeks aan de CPU heeft voordelen.

(en voor wie het wil weten: mijn CPU heeft 88 CPU-side PCIe lanes)
Pagina: 1