Hoi,
Vandaag reed ik rond het avonduur van 23:00 op de snelweg. Ik was op weg naar huis. Hierbij reed ik 120 op de rechterbaan. Links voor van mij reed een andere auto op de linkerbaan, deze bestuurder was bezig om een andere auto in te halen. Achter deze bestuurder reed een Kia Picanto van Techno Traffic Control. De bestuurder die aan het inhalen was werd bediend van een optisch signaal, de zwaailichten gingen aan. Deze waren oranje van kleur. Hierdoor haastte de bestuurder op de linkerbaan zich snel naar de rechterbaan.
Ik stond met verbazing te kijken
. Er was geen sprake van wegwerkzaamheden, evenementen of verkeersbegeleiding. Ik ben toen een stukje achter de Kia Picanto aangereden. Op een gegeven moment ging hij naar rechts en reed ik links van hem. Ik hem hem toen een beetje verbaasd aangekeken. Hierop versnelde hij en wilde hij mij rechts inhalen. Dat heb ik niet toegelaten (stom, dat snap ik) en ik ben voor hem uit gaan rijden op de linkerbaan. Hierna kwam hij achter mij rijden en zetten hij zijn zwaailichten weer aan. Ik ben toen maar naar rechts gegaan, hij haalde mij toen links in en ging vervolgens op normale snelheid ook rechts rijden. Het ziet er dus uit alsof hij gewoon onderweg was naar of van zijn werk
. Nu vraag ik mij af, mag een verkeersregelaar gebruik maken van zijn optische signalen om voorrang af te dwingen? Zo ja, mag hij dit te allen tijde, of alleen als hij aan het werk is? Zelf heb ik een beetje zitten neuzen in wet- en regelgeving en vermoed ik dat dit geen voorrangsvoertuig is, en dat er alleen gebruik mag worden gemaakt van optische signalen bij een gevaarlijke of bijzondere situatie?
Edit: Het ging om eenzelfde voertuig als op de foto's te zien is:
:strip_exif()/f/image/dOVcT2XJOwnfq1Pyjm1s1vL2.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag reed ik rond het avonduur van 23:00 op de snelweg. Ik was op weg naar huis. Hierbij reed ik 120 op de rechterbaan. Links voor van mij reed een andere auto op de linkerbaan, deze bestuurder was bezig om een andere auto in te halen. Achter deze bestuurder reed een Kia Picanto van Techno Traffic Control. De bestuurder die aan het inhalen was werd bediend van een optisch signaal, de zwaailichten gingen aan. Deze waren oranje van kleur. Hierdoor haastte de bestuurder op de linkerbaan zich snel naar de rechterbaan.
Ik stond met verbazing te kijken

Edit: Het ging om eenzelfde voertuig als op de foto's te zien is:
:strip_exif()/f/image/dOVcT2XJOwnfq1Pyjm1s1vL2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aha1gRhTJ2gwAE9gMQz2fGai.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Michael van S op 23-06-2021 01:11 ]