Verkeersreglaar gebruikt zwaailicht op de snelweg

Pagina: 1
Acties:
  • 3.861 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 16:59
Hoi,

Vandaag reed ik rond het avonduur van 23:00 op de snelweg. Ik was op weg naar huis. Hierbij reed ik 120 op de rechterbaan. Links voor van mij reed een andere auto op de linkerbaan, deze bestuurder was bezig om een andere auto in te halen. Achter deze bestuurder reed een Kia Picanto van Techno Traffic Control. De bestuurder die aan het inhalen was werd bediend van een optisch signaal, de zwaailichten gingen aan. Deze waren oranje van kleur. Hierdoor haastte de bestuurder op de linkerbaan zich snel naar de rechterbaan.

Ik stond met verbazing te kijken :/. Er was geen sprake van wegwerkzaamheden, evenementen of verkeersbegeleiding. Ik ben toen een stukje achter de Kia Picanto aangereden. Op een gegeven moment ging hij naar rechts en reed ik links van hem. Ik hem hem toen een beetje verbaasd aangekeken. Hierop versnelde hij en wilde hij mij rechts inhalen. Dat heb ik niet toegelaten (stom, dat snap ik) en ik ben voor hem uit gaan rijden op de linkerbaan. Hierna kwam hij achter mij rijden en zetten hij zijn zwaailichten weer aan. Ik ben toen maar naar rechts gegaan, hij haalde mij toen links in en ging vervolgens op normale snelheid ook rechts rijden. Het ziet er dus uit alsof hij gewoon onderweg was naar of van zijn werk :X. Nu vraag ik mij af, mag een verkeersregelaar gebruik maken van zijn optische signalen om voorrang af te dwingen? Zo ja, mag hij dit te allen tijde, of alleen als hij aan het werk is? Zelf heb ik een beetje zitten neuzen in wet- en regelgeving en vermoed ik dat dit geen voorrangsvoertuig is, en dat er alleen gebruik mag worden gemaakt van optische signalen bij een gevaarlijke of bijzondere situatie?

Edit: Het ging om eenzelfde voertuig als op de foto's te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqPpPOM58_VdoOHSgOZM0KluN9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOVcT2XJOwnfq1Pyjm1s1vL2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycnb59kj1X0cvmso-4IbVKPfuF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aha1gRhTJ2gwAE9gMQz2fGai.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Michael van S op 23-06-2021 01:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Michael van S En nú?

Je hebt nu waarschijnlijk gelezen dat het niet mág volgens de wet / regelgeving maar wat wil je er aan gaan doen en dan vooral: Hoe en Waarom???

Als je jezelf druk gaat maken om dit soort futiliteiten, welke je waarschijnlijk wel vaker gaat meemaken, dan heb je daar alleen zélf veel werk mee.

Op het moment dat je zoiets ziet: Adem In - Adem Uit.... Én blijf lekker in je eigen rijstrook rijden terwijl je jezelf bezig blijft houden met de dingen waar je toch al mee bezig was.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
  • Laatst online: 19-06 16:59
Ik denk dat je je drukker maakt dan ik mij maak. Buiten het feit dat het natuurlijk niet is toegestaan, wilde ik het zelf ook gewoon weten :9 .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Michael van S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 01:22:
[...]

Ik denk dat je je drukker maakt dan ik mij maak. Buiten het feit dat het natuurlijk niet is toegestaan, wilde ik het zelf ook gewoon weten :9 .
Ik quote écht niet graag een volledige OP....
Michael van S schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 01:05:
Hoi,

Vandaag reed ik rond het avonduur van 23:00 op de snelweg. Ik was op weg naar huis. Hierbij reed ik 120 op de rechterbaan. Links voor van mij reed een andere auto op de linkerbaan, deze bestuurder was bezig om een andere auto in te halen. Achter deze bestuurder reed een Kia Picanto van Techno Traffic Control. De bestuurder die aan het inhalen was werd bediend van een optisch signaal, de zwaailichten gingen aan. Deze waren oranje van kleur. Hierdoor haastte de bestuurder op de linkerbaan zich snel naar de rechterbaan.

Ik stond met verbazing te kijken :/. Er was geen sprake van wegwerkzaamheden, evenementen of verkeersbegeleiding. Ik ben toen een stukje achter de Kia Picanto aangereden. Op een gegeven moment ging hij naar rechts en reed ik links van hem. Ik hem hem toen een beetje verbaasd aangekeken. Hierop versnelde hij en wilde hij mij rechts inhalen. Dat heb ik niet toegelaten (stom, dat snap ik) en ik ben voor hem uit gaan rijden op de linkerbaan. Hierna kwam hij achter mij rijden en zetten hij zijn zwaailichten weer aan. Ik ben toen maar naar rechts gegaan, hij haalde mij toen links in en ging vervolgens op normale snelheid ook rechts rijden. Het ziet er dus uit alsof hij gewoon onderweg was naar of van zijn werk :X. Nu vraag ik mij af, mag een verkeersregelaar gebruik maken van zijn optische signalen om voorrang af te dwingen? Zo ja, mag hij dit te allen tijde, of alleen als hij aan het werk is? Zelf heb ik een beetje zitten neuzen in wet- en regelgeving en vermoed ik dat dit geen voorrangsvoertuig is, en dat er alleen gebruik mag worden gemaakt van optische signalen bij een gevaarlijke of bijzondere situatie?

Edit: Het ging om eenzelfde voertuig als op de foto's te zien is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Maar: Je maakt(e) jezelf niet druk, hé :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mag inderdaad niet. Beste wat je kan doen is, als je het kenteken hebt, deze persoon rapporteren bij zijn werkgever en bij de politie. Deze zullen hier beiden absoluut niet van gediend zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:18
Nee, beste wat je kon doen was gewoon laten gaan en er niet naar omkijken dat iemand anders teveel haast heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Uiteraard mag het niet, sowieso heeft een gele zwaailicht alleen waarschuwende waarde. Maarja laat hem een keer het mannetje zijn als verkeersbegeleider, goed voor zijn zelfvertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Haha snap wel dat je je ei kwijt moet hoor, wat een lul.

Dit soort nozems zijn soms lastig te negeren maar als je nog een bedrijfsnaam / kenteken hebt gewoon zijn baas bellen en verhaal halen dat je er niet van gediend bent door verkeersregelaars van de weggedrukt te worden. Dan maak je je juist extra druk over de telefoon he, dat snap je. Boodschap moet wel aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Los van of het mag (nee, natuurlijk niet): een oranje zwaailicht heeft toch sowieso nooit enige vorm van autoriteit. Ga je ook aan de kant voor vrachtwagens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verkeersregelaars, breek me de bek niet open ... _O-

Nog even het lijstje van oranje (amber) zwaai- of flitslichten:
- Het begeleiden van transporten
- Het bergen of slepen van voertuigen
- Hulpverlening op en langs de weg
- Sneeuwruimen of het strooien van zout
- Bij een lage snelheid in de agrarische sector, bosbouw of off-road
- Trekker of combinatie met een breedte van 260 cm of meer
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gewoon negeren, die oranje zwaailichten. Die hebben geen enkele betekenis. Wat wil hij verder doen? Op zijn fluitje blazen als je hem er niet langs laat? Je kunt wel bellen met de werkgever, maar daar zitten veel cowboys tussen in veekeersregelaarsland hoor. Als je weet wie er opdrachtgever is, kun je die beter benaderen. Die zitten bij de geldkraan en dat kunnen ook de cowboys niet negeren. Maar wel een hoop gedoe zonder echt noemenswaardige resultaten waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:28
.. en daarbij de vraag of je iemand zijn leven dermate negatief wil beïnvloeden omdat hij iets doet wat niet mag. Als hij anderen daadwerkelijk in gevaar brengt.. dan is het wat mij betreft je goed recht om de werk-/ opdrachtgever te benaderen.
Maar nu? Natuurlijk is het niet tof, maar moet dan meteen een werkgever worden ingelicht met mogelijk ontslag tot gevolg? Voel jij je daardoor dan wél beter (niet specifiek richting TS overigens) ? Lijkt me niet nodig toch?

Vroeger toen ik mijn eerste autootje had waren we allemaal in de ban van The Fast And The Furious.. toen had ik ook stroboscoop verlichting in mijn koplampen en neon verlichting onder de auto.
En ja die verlichting had ik ook wel eens aan tijdens het rijden.. en als ik er dan langs wilde, hop stroboscoop aan.. dat mag niet maar het werkte wel. Totdat ik er dan voorbij was en men zag dat het een hele fout getunede auto was. Tja je bent jong en doet soms gekke dingen. Maar of dat nu allemaal zo'n ramp is.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als hij gekke capriolen uithaalt met zijn werkauto, vind ik een belletje met een werkgever prima overigens. Het is zijn visitekaartje immers, die auto. En voor de opdrachtgever is het ook een soort visitekaartje. Maar als hij alleen met de lampjes zit te klooien, lijkt mij keihard negeren voldoende.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TS is zelf anders ook niet vies van capriolen. Naast iemand gaan rijden om hem aan te staren (let op de weg voor je aub), gas bijgeven als hij ingehaald wordt.

Eerst eigen rechter spelen en dan gaan klagen bij iemand z'n werkgever :') :r

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:27

-tom-562

Oliesjeik

evilution schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:12:
TS is zelf anders ook niet vies van capriolen. Naast iemand gaan rijden om hem aan te staren (let op de weg voor je aub), gas bijgeven als hij ingehaald wordt.

Idd, minder op anderen letten en meer op je zelf!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:02
Is de geheime dienst al ingeseind? Lijkt me duidelijk een zaak voor hun. Maak je niet zo druk joh en ga ook niet bellen, zodat iemand zijn baan verliest.

[ Voor 64% gewijzigd door NotSoSteady op 23-06-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik quote even dit specifiek stukje. Weet namelijk van een vrachtautochauffeur die inderdaad op staande voet zijn baan is verloren door een dashcamfilmpje. Toch is het altijd maar een fragment en 1 kant van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Eix schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Een beetje respect voor mensen die in weer en wind voor jou in de weer zijn is zeker teveel gevraagd?
Respect krijg je niet, dat moet je verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:44

Agent47

I always close my contracts.

Nou TS: Meld het ergens en laat gaan :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

edit: nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 23-06-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:18

PB-powell

Mr. Laziness

Het moet wel goed gaan met TS als je tijd hebt om over dit soort zaken te klagen.
Nee het mag niet, maar er gebeuren zoveel dingen in het verkeer die niet mogen. Als ik daarvoor elke keer een werkgever moet inlichten heb ik geen vrije tijd meer over. Zolang er geen gevaar is geweest gewoon laten gaan.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 20:33

mark-k

AKA markkNL

DonJunior schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 07:58:
.. en daarbij de vraag of je iemand zijn leven dermate negatief wil beïnvloeden omdat hij iets doet wat niet mag. Als hij anderen daadwerkelijk in gevaar brengt.. dan is het wat mij betreft je goed recht om de werk-/ opdrachtgever te benaderen.
Maar nu? Natuurlijk is het niet tof, maar moet dan meteen een werkgever worden ingelicht met mogelijk ontslag tot gevolg? Voel jij je daardoor dan wél beter (niet specifiek richting TS overigens) ? Lijkt me niet nodig toch?

Vroeger toen ik mijn eerste autootje had waren we allemaal in de ban van The Fast And The Furious.. toen had ik ook stroboscoop verlichting in mijn koplampen en neon verlichting onder de auto.
En ja die verlichting had ik ook wel eens aan tijdens het rijden.. en als ik er dan langs wilde, hop stroboscoop aan.. dat mag niet maar het werkte wel. Totdat ik er dan voorbij was en men zag dat het een hele fout getunede auto was. Tja je bent jong en doet soms gekke dingen. Maar of dat nu allemaal zo'n ramp is.
"Machtsmisbruik" is zijn eigen keus (tussen aanhalingstekens omdat hij eigenlijk geen macht heeft maar het wel zo doet overkomen), die kun je beter kwijt dan rijk zijn in hun functie. Ik heb een tijd als vrijwillig verkeersregelaar gewerkt voor evenementen en dan sta je soms ook met professionals ergens, binnen 2 minuten weet je of je een goeie hebt of een malloot. De malloten zijn meestal die die ook dit soort fratsen uithalen, grootheidswaanzin enzo. Ik heb een keer zo eentje samen met een vriend van me tegen moeten houden omdat hij n stilstaande man op een scooter in elkaar wilden slaan omdat hij niet naar hem luisterde (wat ook niet hoefde want hij zat stil op de stoep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NotSoSteady schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:34:
Is de geheime dienst al ingeseind? Lijkt me duidelijk een zaak voor hun. Maak je niet zo druk joh en ga ook niet bellen, zodat iemand zijn baan verliest.
Dat had diegene dan eerder moeten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
DonJunior schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:55:
[...]

Ik vind je reactie anders zelf ook niet van een heel hoog niveau, eerder respectloos. Je bent hiermee behoorlijk aan het generaliseren zowel richting BOA als Verkeersregelaars.
Op evenementen heb ook meermaals het verkeer geregeld (hoe durf ik!!) ben ik dan meteen van laag niveau? Lijkt me niet!

Volgende keer wellicht even nadenken voordat je dergelijk opmerkingen maakt want je zet hiermee eigenlijk alleen jezelf te kijk.
Heb je daarbij ook je speciale bevoegdheden zoals het voeren van optische signalen misbruikt? ;w

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twww55
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
Dit artikel is niet helemaal correct als het gaat om gele verlichting, bij ons in de wegenbouw hebben we gewoon netjes een ontheffing voor het gebruik van een oranje zwaailamp, sterker nog publieke opdrachtgevers eisen het.

Ik neem aan dat dit soort verkeersregelaars ook een ontheffing kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 20:33

mark-k

AKA markkNL

twww55 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:31:
[...]

Dit artikel is niet helemaal correct als het gaat om gele verlichting, bij ons in de wegenbouw hebben we gewoon netjes een ontheffing voor het gebruik van een oranje zwaailamp, sterker nog publieke opdrachtgevers eisen het.

Ik neem aan dat dit soort verkeersregelaars ook een ontheffing kunnen krijgen.
Maar niet om mensen aan de kant te duwen als je er langs wilt op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 16:42
evilution schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:12:

Sorry? Je hebt geen idee in wat voor wagen TS rijd en hoe het is gebeurd (naast je blijven kijken kan met verschillende auto's op een lege snelweg prima zonder gevaar whatsoever).
gas bijgeven als hij ingehaald wordt.
als hij rechts ingehaald wordt. Dat is dus gewoon ervoor zorgen dat de ander niet nog een fout maakt die ook strafbaar is. Meneer zou TS dankbaar mogen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:31:
[...]

Zal wel meevallen, als je belt zal het zoiets zijn 'Ok, prima, staat genoteerd (doen we niks mee). Fijne dag nog!'

[...]

Die vraag kan je beter aan jezelf stellen
Ik verwacht wel wat meer dan dat, maar geen ontslag (zou ik ook wel erg vergaand vinden als het een eerste keer is). Maar het niet doorgeven, want stel je voor dat er consequenties voor diegene komen, tja, daar kan ik me ook niet in vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:50

HugoBoss1985

Xenotech

@TS bij de Politie zijn ze nog volop op zoek naar mensen.

Wanneer je daar een functie vindt die hier op aansluit, mag jij je om dit soort zaken de hele dag druk maken en krijg je er ook nog salaris voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Disney Frozen - Let It Go Song with Lyrics

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Nice, ik ben benieuwd welke nieuwe inzichten er nog meer in dit topic voorbij gaan komen

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 10:16
Ik snap niet dat je je zelf in gevaar brengt met dat soort gedrag. Zorg voor je eigen veiligheid als eerste.

Ik heb geleerd van mijn rijinstructeur dat er aso's op de weg zijn. Maar ook niet aso's die aso lijken, en die kunnen best een goede reden om asociaal te rijden, niet dat het slim is, maar misschien zijn die mensen op dat moment niet in staat om daar goed over na te denken.
Beste is om dat soort mensen gewoon te laten gaan, en hopen dat ze geen ongeluk veroorzaken.

@topic, volgens mij was pas aangepast dat weginspectie (ofzo) blauwe zwaailichten mag hebben om sneller bij ongevallen te kunnen komen. Wellicht is er ook een dergelijke regel voor oranje lichten?

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb even wat reacties verplaatst naar de trashcan. Houdt het ontopic en laat het ranten achterwege.

Bij nader inzien sluit ik het topic. Het antwoord is al gegeven in de eerste paar reacties :)

[ Voor 32% gewijzigd door Outerspace op 23-06-2021 10:25 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.