Light and thin 15+ inch - van MBP naar Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Hallo allemaal,

Gezien mijn 2011 15" MBP nu wat oud begint te worden en ik in september een master Business Administration start, zoek ik een nieuwe laptop.
Het blijkt lastig om de perfecte laptop te vinden omdat ik minimaal 15" wil met uitmuntende bouwkwaliteit, zonder de hoofdprijs te betalen, maar geen krankzinnige prestatie's benodig heb. Het lijkt alsof 15" laptops alleen in de duurste specs uitgebracht worden.

Wat ga je met je laptop doen?
Office pakket, veel pdf'jes en browser tabbladen open, fotobewerking in Lightroom, hooguit een paar keer een 1080p/4K video bewerken.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows, want dan kan ik de ins en outs van het office pakket echt eigen maken en me voorbereiden op toekomstige baan, waar ze met 95% waarschijnlijkheid ook met Windows werken. Daarnaast biedt Apple geen betaalbare 15/16" aan.
Ik ga niet gamen, hoogstens wat gopro/drone videos bewerken maar daar stel ik niet zoveel eisen aan.

Wat is je budget?
Tussen de 1200 en 1800 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, verwacht hem minimaal 3 a 4 keer per week mee te nemen naar uni of werk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ja sterke voorkeur voor:
- Hoge bouwkwaliteit (alu behuizing),
- Minstens 1440p scherm of vergelijkbaar en minimaal 16:10, liever 3:2 en een mat scherm zou mooi zijn.
- Batterijduur van minimaal 8 uur (praktijk, niet theoretisch)
- Niet al te zwaar, max 2kg
- Toekomstbestendig: ik richt me op een 8 core

Zelf gevonden:
Ik ben een groot fan geworden van de Microsoft Surface Laptop 4 - AMD Ryzen 7 4980U
Bouwkwaliteit is echt top, prestaties perfect voor mijn gebruik, goede batterij duur, clean Windows, mooi scherm, en weegt slechts 1,5kg. Eigenlijk hier al voor gekozen, maar het doet wel pijn om laptops tegen te komen met veel betere specs tegen dezelfde prijs. Hier geen Apple-tax, maar Windows Surface-tax, ook eens leuk.. :9
De nadelen van deze laptop (beperkte IO, integrated GPU) hebben eigenlijk geen invloed op mij. Anderzijds vind ik het jammer dat het met 15" net kleiner is dan mijn huidige 15,4", ik ga liever iets groter.

Andere laptop met goede bouwkwaliteit, scherm en prestaties: Razer Blade 15:
Maar base model van zo'n 1700 eu heeft 'slechts' een 6 core processor en een full HD scherm en het eerst volgende model met een hogere resolutie (QHD) is gelijk 2200+ euro. Ik zou kunnen wachten op een aanbieding, maar helaas heeft deze laptop bepaald geen lange batterijduur..

De Lenovo Ideapad 5 Pro kan ik niet ontkennen. Deze heeft geweldige specs, maar ik hou niet van plastic behuizingen en trackpads. Ik heb er te vaak slechte ervaringen mee gehad bij stages/werk/laptops van vrienden en klasgenoten etc. Maarja, voor hetzelfde geld: dubbel het geheugen en opslag, betere CPU en een dedicated GPU. Denk alleen niet dat ik met de bouwkwaliteit en het ontwerp kan leven..

Eigenlijk is mijn vraag:
Zijn er betere concurrenten voor de Microsoft Surface Laptop 4 in 15+ inch? Ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer.

Alle reacties

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:25
Scirocco schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:45:
Hallo allemaal,

Gezien mijn 2011 15" MBP nu wat oud begint te worden en ik in september een master Business Administration start, zoek ik een nieuwe laptop.
Het blijkt lastig om de perfecte laptop te vinden omdat ik minimaal 15" wil met uitmuntende bouwkwaliteit, zonder de hoofdprijs te betalen, maar geen krankzinnige prestatie's benodig heb. Het lijkt alsof 15" laptops alleen in de duurste specs uitgebracht worden.

Wat ga je met je laptop doen?
Office pakket, veel pdf'jes en browser tabbladen open, fotobewerking in Lightroom, hooguit een paar keer een 1080p/4K video bewerken.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows, want dan kan ik de ins en outs van het office pakket echt eigen maken en me voorbereiden op toekomstige baan, waar ze met 95% waarschijnlijkheid ook met Windows werken. Daarnaast biedt Apple geen betaalbare 15/16" aan.
Ik ga niet gamen, hoogstens wat gopro/drone videos bewerken maar daar stel ik niet zoveel eisen aan.

Wat is je budget?
Tussen de 1200 en 1800 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, verwacht hem minimaal 3 a 4 keer per week mee te nemen naar uni of werk.

Ja sterke voorkeur voor:
- Minstens 1440p scherm of vergelijkbaar en minimaal 16:10, liever 3:2 en een mat scherm zou mooi zijn.

Zelf gevonden:
Ik ben een groot fan geworden van de Microsoft Surface Laptop 4 - AMD Ryzen 7 4980U
Bouwkwaliteit is echt top, prestaties perfect voor mijn gebruik, goede batterij duur, clean Windows, mooi scherm, en weegt slechts 1,5kg. Eigenlijk hier al voor gekozen, maar het doet wel pijn om laptops tegen te komen met veel betere specs tegen dezelfde prijs. Hier geen Apple-tax, maar Windows Surface-tax, ook eens leuk.. :9
De nadelen van deze laptop (beperkte IO, integrated GPU) hebben eigenlijk geen invloed op mij. Anderzijds vind ik het jammer dat het met 15" net kleiner is dan mijn huidige 15,4", ik ga liever iets groter.

Andere laptop met goede bouwkwaliteit, scherm en prestaties: Razer Blade 15:
Maar base model van zo'n 1700 eu heeft 'slechts' een 6 core processor en een full HD scherm en het eerst volgende model met een hogere resolutie (QHD) is gelijk 2200+ euro. Ik zou kunnen wachten op een aanbieding, maar helaas heeft deze laptop bepaald geen lange batterijduur..

De Lenovo Ideapad 5 Pro kan ik niet ontkennen. Deze heeft geweldige specs, maar ik hou niet van plastic behuizingen en trackpads. Ik heb er te vaak slechte ervaringen mee gehad bij stages/werk/laptops van vrienden en klasgenoten etc. Maarja, voor hetzelfde geld: dubbel het geheugen en opslag, betere CPU en een dedicated GPU. Denk alleen niet dat ik met de bouwkwaliteit en het ontwerp kan leven..

Eigenlijk is mijn vraag:
Zijn er betere concurrenten voor de Microsoft Surface Laptop 4 in 15+ inch? Ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer.
Ik denk niet dat die Lenovo Ideapad pro 15 een plastic behuizing heeft.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Scirocco schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:45:
Ja sterke voorkeur voor:

Eigenlijk is mijn vraag:
Aan de hand van je voorkeuren komt je meteen al een aantal knelpunten tegen, zeker samen met dat je niet de hoogste prestaties nodig hebt. Een 8 core processor is voor veel 'officewerk' overkill, en wordt vaak uitgevoerd in combinatie met een discrete GPU, die je weer niet nodig hebt.

Met AMD heb je nog wel de 4700u, 4800u en nu de 5000 series. Bij AMD én Intel heb je ook de H-series processors, die vragen meer stroom, dus minder accuduur, en hebben vaak een discrete GPU erbij, en dan kom je snel al bij de gaming type laptops uit. Die heb je zelf ook al gevonden bij Razer bijvoorbeeld. Heb je voor je videobewerking GPU acceleratie nodig?

De Ideapad Pro die je linked heeft een aluminium behuizing. Zie https://psref.lenovo.com/...5_Pro_16ACH6?M=82L5008CMH onder Design.

Je eis met 8 uur praktijk accuduur, als ik aanneem dat dit zonder GPU / CPU intensief werk is, maar het eenvoudige office werk, dan zal je waarschijnlijk wel goed uitkomen.

De surface laptop heeft overigens een glanzend touchscreen, dus dat is ook iets om rekening mee te houden. En de surface tax is inderdaad aanzienlijk :-)

• Scirocco
WouterL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:06:
[...]

Ik denk niet dat die Lenovo Ideapad pro 15 een plastic behuizing heeft.
Ik zie het nu ook ja, misschien toch eens beter bekijken in de winkel. Maar over het algemeen vind ik de coating die Lenovo gebruikt niet zo fijn.
Bonsaiboom schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:06:
[...]

Aan de hand van je voorkeuren komt je meteen al een aantal knelpunten tegen, zeker samen met dat je niet de hoogste prestaties nodig hebt. Een 8 core processor is voor veel 'officewerk' overkill, en wordt vaak uitgevoerd in combinatie met een discrete GPU, die je weer niet nodig hebt.

Met AMD heb je nog wel de 4700u, 4800u en nu de 5000 series. Bij AMD én Intel heb je ook de H-series processors, die vragen meer stroom, dus minder accuduur, en hebben vaak een discrete GPU erbij, en dan kom je snel al bij de gaming type laptops uit. Die heb je zelf ook al gevonden bij Razer bijvoorbeeld. Heb je voor je videobewerking GPU acceleratie nodig?

De Ideapad Pro die je linked heeft een aluminium behuizing. Zie https://psref.lenovo.com/...5_Pro_16ACH6?M=82L5008CMH onder Design.

Je eis met 8 uur praktijk accuduur, als ik aanneem dat dit zonder GPU / CPU intensief werk is, maar het eenvoudige office werk, dan zal je waarschijnlijk wel goed uitkomen.

De surface laptop heeft overigens een glanzend touchscreen, dus dat is ook iets om rekening mee te houden. En de surface tax is inderdaad aanzienlijk :-)
Ja dat is wel een goed punt qua knelpunt die je noemt.
Ik heb destijds het topmodel MBP gekocht, met geupgrade processor (en later geheugen en naar ssd geupgrade) en heb sterk het vermoeden dat dit ervoor gezorgd heeft dat ik er zo lang mee kon doen.
Hij kon de groei van 10MP raw foto's, naar 18MP en naar full HD video bewerking goed aan. Vandaar dat ik mijn ogen gericht heb op wat hogere prestatie's dan ik nu nodig heb.

Ik denk dat mijn videobewerking niet zo heel spannend zal zijn, max 4K uit een GoPro 5 en DJI drone die ik wil kopen, in ieder geval geen 6K 10-bits raw footage uit een Sony of Canon fullframe camera.

Accu eis is indd gewoon met standaard werk.

Ja het glanzende scherm van de Surface Laptop 4 is inderdaad wel een minpuntje, ik heb destijds ook voor een mat scherm gekozen voor mijn MBP.

Weten jullie wellicht nog andere optie's die bij mijn wensen zouden kunnen passen?

• Scirocco
Toch maar voor de Surface Laptop 4 gekozen, want bouwkwaliteit en trackpad vind ik erg belangrijk en echte graphic performance heb ik nou eenmaal niet nodig.

Helaas net niet kunnen profiteren van de MediaMarkt BTW-actie op het 16gb - 512gb model, deze stond gister avond te koop voor 1530 ipv 1850 eu, vanmiddag om 12 was hij uitverkocht en praktisch verwijderd van de website :-(
Dan maar het 8gb - 512gb model gekocht voor 1355eu, waar ik in eerste instantie ook aan dacht, voordat ik de 300+eu kortingen zag bij de MediaMarkt. Met het doel er dan zo'n 4 jaar mee te doen ipv 6-8+ jaar :)

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Veel plezier ermee! Ik zou zelf niet meer voor een 8gb model gegaan zijn, maar dat heb je vast goed overwogen :-)

• Scirocco
Thanks!
Ja was wel jammer dat ik net niet kon upgraden naar 16gb, maar voor mij is 8 zat, in ieder geval voor de komende 4 jaar. Daarna zullen de apps die ik gebruik en de media die ik consumeer wellicht wat teveel zijn voor 8gb.
Maar op m'n 10 jaar oude MBP kan ik ook nog net wel 15+ browser tabs open hebben staan, met 4 word bestanden, 5+ PDF'jes en een simpele excel file. Dus met sneller LDDR4X geheugen (vs DDR3) moet dat nog veel beter gaan.

Ben benieuwd :)
Pagina: 1