Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeeSjon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-05 19:54
Ik ben bezig met het ontwerpen van een aanbouw en heb van de bouwkundig tekenaar .ifc bestanden gekregen van het Voorlopig Ontwerp die hij uit Autodesk Revit ge-exporteerd heeft.

Met een ifc viewer als Bim-Collab Zoom krijg ik het model prima te zien (exclusief textures dan wel).

Als ik het bestand echter zelf in Revit wil importeren (trial versie gedownload, jeetje wat een duur pakket trouwens) wordt het model corrupt afgebeeld. Allerlei deuren, ramen en anddere elementen staan op verkeerde plaatsen.
De tekenaar snapt zelf ook niet hoe dit komt.

Ik heb ook gevraagd naar de Revit - bronbestanden zelf maar die geeft hij liever niet,

Export vanuit Revit naar .ifc bestand en dat zelfde .ifc bestand weer importeren in Revit (Trial versie, op mijn pc) lukt dus niet goed.

Heeft iemand hier een idee over of een oplossig voor?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
OkeeSjon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:23:
bronbestanden zelf maar die geeft hij liever niet,
Well, there's your problem. Betaal je die gast? Hoezo dan "liever niet"? Daar betaal ik je voor.

Snap wel dat 't niet héél gebruikelijk is (wat ik maar raar vind) maar ik zou er toch eens op aandringen, kijken of 'ie toegeeft.

Alternatief: wellicht kan 'ie nog naar een ander formaat / formaten exporteren en kun je 't eens met die formaat / formaten proberen?

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 23-06-2021 00:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 17:08
Heb je wel dezelfde versie van de software? Ik weet alleen voor AutoCAD dat dit nogal uitmaakt. Wij krijgen veel (GIS-)DWG's aangeleverd, maar kunnen die alleen inlezen als het opgeslagen is als AutoCAD 15, niet nieuwer.
En inderdaad lijkt me een ander formaat (die niet ReVit-expliciet is) nuttig, zodat je hem bij wijze van spreken zou kunnen 3D-printen als je wil 😊. Verder wat RobIII zegt (Ik weet dat architecten vaak veel bescherming genieten, soms op het bezopene af).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01

reaL_G

G

open je het bestand of doe je echt importeren?
en hoe importeer je? slepen of via manage links?

Als je betaald voor het werk wat gedaan is, gewoon vragen om het RVT model.

RVT bestanden bevatten altijd alle onderdelen/blocks/elementen/bibliotheken zelf dus
daarom is hij niet zo happig om deze te geven.

maar als jij klant van hem bent heb jij gewoon recht erop.
beetje vertrouwen mag wel.

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 17:00

skate master

Autodesk Educator Expert

Met IFC import kunnen er een paar zaken zijn waardoor het niet of niet goed gaat.
- versie verschil in de gebruikte software
- onjuiste IFC versie voor de gebruikte parts
- onjuiste IFC mapping

Ik gebruik zelf geen Revit maar ontvang wel eens IFC modellen.
Wanneer er dan iets niet goed staat heeft dit 9van de 10 keer te maken met een onjuiste mapping en een IFC versie welke niet alle parts goed ondersteund.

Ik zou proberen het origineel te bemachtigen en anders vragen of ze de IFC instellingen nog eens goed willen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeeSjon
Ben idd gewoon betalende klant.

In eerste instantie opende ik het ifc gewoon met file, open
Dat resulteert dus in een corrupt model (ramen en balken zweven naast het huis) , met een hoop foutmeldingen na openen.

Heb zelfs via autodesk de laatste versie van de ifc importer geïnstalleerd maar dat maakt geen verschil.

Ik heb nu ook een insert geprobeerd
eerst een nieuw project, metric architecture en dan via insert - link ifc
Dan opent het op het oog goed, maar kan er geen enkele aanpassing of edit mee doen.

Welke versie de tekenaar heeft weet ik niet zal het hem vragen, ik heb de nieuwste (trial) versie gedownload die er was.
Zal ook nog eens vragen om de revit bestanden zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 17:00

skate master

Autodesk Educator Expert

Heb je bij het openen ook nog instellingen gewijzigd zoals op onderstaande pagina aangegeven?
https://knowledge.autodes...FA4-BFEA4EDAB3D2-htm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeeSjon
Ja, ook die instellingen geprobeerd te veranderen. helpt niet.

Lees wel her en der op revit fora dat IFC import en export nogal te wensen overlaat.

Met de trial versie van Archicad lukt het trouwens wel om de ifc goed in te laden (gewoon met file-open) en kan ik muurtjes verplaatsen etc..

Dat ik zelf de import in Revit niet goed krijg is nog daar aan toe (ben ook een complete noob op cad gebied), maar ik wil wellicht voor het definitieve ontwerp en constructie berekeningen een ander inschakelen en als die ook het model niet kan inlezen schiet dat niet op natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randojongen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 19:03
Als het je puur om het bekijken gaat, kan je ook Navisworks Freedom gebruiken. Dit is makkelijker en sneller in gebruik dan Revit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeeSjon
De tekenaar geeft nu aan geen tijd meer te hebben om de tekeningen verder uit te werken.
Op zich niet erg want het vertrouwen was toch een beetje weg. We hebben een deal met hem gesloten betreffende de kosten..

Ik heb een ander bureau gevraagd of zij aan de hand van de bestaande tekeningen constructie berekeningen en tekeningen kunnen maken en dat gaat met de aangeleverde dwg bestanden lukken. Dus dat komt helemaal goed.
Ze geven echter ook aan dat ze de IFC bestanden ook niet helemaal correct in te kunnen lezen in Revit.

Is er hier iemand op het forum die kan helpen om de IFC bestanden te controleren en eventueel te verbeteren?
Dan heb ik tenminste alles compleet en correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
OkeeSjon schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:29:
De tekenaar geeft nu aan geen tijd meer te hebben om de tekeningen verder uit te werken.
Op zich niet erg want het vertrouwen was toch een beetje weg. We hebben een deal met hem gesloten betreffende de kosten..

Ik heb een ander bureau gevraagd of zij aan de hand van de bestaande tekeningen constructie berekeningen en tekeningen kunnen maken en dat gaat met de aangeleverde dwg bestanden lukken. Dus dat komt helemaal goed.
Ze geven echter ook aan dat ze de IFC bestanden ook niet helemaal correct in te kunnen lezen in Revit.

Is er hier iemand op het forum die kan helpen om de IFC bestanden te controleren en eventueel te verbeteren?
Heb je de Revit-bestanden nu gekregen? Want anders kan je geen IFC verbeteren (los van in kladblok regels aanpassen, maar dat is een no go)

Sowieso erg bijzonder, ik zit op projecten van 100+ miljoen waar de adviseurs gewoon onderling alle Revit-bestanden delen, zonder zich zorgen te maken om het delen van bibliotheken o.i.d. De essentie van BIM = samenwerken.

Je zou trouwens sowieso via Import > IFC je IFC moeten importeren, en niet 'openen'. De laatste Revit-versies maakt van jouw IFC bestand een eigen Revit-link en linkt die in jouw hoofdbestand. Ik zou hem zo snel mogelijk overtekenen naar Revit en dan van daaruit verder werken. Van dit geknutsel wordt niemand vrolijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 13:34
OkeeSjon schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:29:
Aan een IFC bestand heb je niet veel - je kunt het bekijken en eventueel importeren / binden in Revit, maar van het resultaat wordt je niet vrolijk. Revit en IFC - zoals andere al zeggen laat dat veel te wensen over. Andere pakketten doen dat beter. De ironie is dat Autodesk het IFC formaat in eerste instantie heef ontwikkeld voor AutoCAD 13.

IFC wordt vooral gebruikt om bestanden van verschillende partijen samen te voegen in bijv. BIMCollab Zoom en kijken wat het resultaat is, clash-detectie, hoeveelheden uittrekken etc.
Pagina: 1