Af en toe probleem met beeld op scherm met 4K 60Hz resolutie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke_Donny
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo,

Ik heb nu 2 jaar lang een nieuwe pc met een Nvidia RTX 2080 Super grafische kaart en sinds een jaar een LG Oled 4K 120Hz TV (model LG OLED65B8SLC) met HDMI 2.0

Na het aansluiten van de tv (verlengde desktop functie) viel het me na een tijdje op (na een paar maanden?) dat er soms pixels knipperen in verschillende kleuren. Als ik de pc opnieuw opstartte dan was het probleem weer weg. Heel af en toe ging het hele scherm knipperen en soms zag ik een soort van donkere vlekken op het scherm. Ook weer opnieuw opstarten en probleem was weg.

De laatste weken is het probleem erger geworden en na wat zoekwerk ben ik gaan kijken naar de vernieuwingsfrequentie. Normaal staat de instelling op 4K met 60Hz en als ik deze verlaag naar bijv. 30Hz dan is het probleem met de pixels en vlekken verdwenen en werkt alles prima.

De grafische kaart is nooit te warm en aangezien deze over het algemeen prima werkt, ook bij het intensievere gamen, denk ik niet dat het probleem bij de kaart ligt.

Kan het probleem misschien liggen bij de kabel? Ik weet dat een simpele manier om dit te checken is om een andere kabel te gebruiken, maar mijn huidige kabel was 30 euro en om een nieuwe te proberen moet ik dan 50 euro uitgeven terwijl ik niet zeker weet of de kabel het probleem is.

Daarom vraag ik het eerst hier: kan dit probleem ontstaan doordat bijv. de kabel te warm wordt en daardoor moeilijker het signaal van de pc doorgeeft? De pc en de tv staan op sommige dagen 15 uur lang achter elkaar aan. Ook heb ik het idee dat dit probleem zich sneller voordoet in de zomer wanneer het binnen warmer is.

Alvast bedankt voor de antwoorden :)