Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-06-2021
Ik ga in september starten met de graduaatsopleiding 'Systeem- en netwerkbeheer' en ga hiervoor een nieuwe laptop aankopen. Heb beslist om mijn oude niet te upgraden aangezien ik m'n scharnier ooit heb moeten lijmen, vrij zwaar en te groot (17 inch game laptop).

Onderstaande zijn de gewenste specs:
geïntegreerde webcam
min. hexa (6) core processor met 12 Threads en 12 MB shared cache
min. 16 GB RAM-geheugen (32GB aanbevolen)
min. 512 GB SSD
scherm van min. 15 inch
dedicated (aparte) grafische kaart met minimaal 4 GB videogeheugen

Wat ga je met je laptop doen?
Zeker niet meer dan in de opleiding aan bod komt; maar vooral virtualiseren zal de zwaarste taak zijn.
CLI, programmeren en de veel voorkomende programmas zoals word

Wat is je budget?
Aangezien ik niet naar 'budget' bouwkwaliteit wil gaan (nav scharnier op mn asus) wil ik rond de 1500 euro kijken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop om mee te nemen naar school, dus veronderstel geen al te zware, 15 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben momenteel aan het kijken naar Dell en Lenovo, maar alles mag in principe.
Er worden een aantal pc's voorgesteld maar ben vooral op zoek naar een vrij 'neutrale pc' dus geen game achtige dingen :p

Ik heb al de lenovo thinkbook toegevoegd, maar ik twijfel toch over deze.

Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp! Dit is mn eerste post hier en ben van plan om dit platform meer te gebruiken om op de hoogte te blijven van de tech wereld aangezien ik terug de IT instap :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Cozmo_Stef schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:33:
Ik ga in september starten met de graduaatsopleiding 'Systeem- en netwerkbeheer' en ga hiervoor een nieuwe laptop aankopen. Heb beslist om mijn oude niet te upgraden aangezien ik m'n scharnier ooit heb moeten lijmen, vrij zwaar en te groot (17 inch game laptop).

Onderstaande zijn de gewenste specs:
geïntegreerde webcam
min. hexa (6) core processor met 12 Threads en 12 MB shared cache
min. 16 GB RAM-geheugen (32GB aanbevolen)
min. 512 GB SSD
scherm van min. 15 inch
dedicated (aparte) grafische kaart met minimaal 4 GB videogeheugen

Wat ga je met je laptop doen?
Zeker niet meer dan in de opleiding aan bod komt; maar vooral virtualiseren zal de zwaarste taak zijn.
CLI, programmeren en de veel voorkomende programmas zoals word

Wat is je budget?
Aangezien ik niet naar 'budget' bouwkwaliteit wil gaan (nav scharnier op mn asus) wil ik rond de 1500 euro kijken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop om mee te nemen naar school, dus veronderstel geen al te zware, 15 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben momenteel aan het kijken naar Dell en Lenovo, maar alles mag in principe.
Er worden een aantal pc's voorgesteld maar ben vooral op zoek naar een vrij 'neutrale pc' dus geen game achtige dingen :p

Ik heb al de lenovo thinkbook toegevoegd, maar ik twijfel toch over deze.

Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp! Dit is mn eerste post hier en ben van plan om dit platform meer te gebruiken om op de hoogte te blijven van de tech wereld aangezien ik terug de IT instap :)
Als je degelijke bouwkwaliteit wilt moet je bij HP naar de Zbook lijn, bij Dell naar de Precisions (latitudes hebben geen videokaarten met 4GB Vram) en bij Lenovo naar the Thinkpad lijn kijken. Nieuw en met de door jou gewenste specificaties zitten die helaas ver boven je budget. Maar misschien kan je tweedehands een leuke deal sluiten.

Ik heb deze in een ander topic aangeraden. De bouwkwaliteit durf ik niks over te zeggen, heb van dit type nog nooit eentje open gemaakt, maar de specs zijn uitstekend.

edit: heb je blij gemaakt met een dode mus, ding lijkt niet leverbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
En als je boven m'n budget zou kijken? Wat vindt je van de lenovo thinkbook 15p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
Cozmo_Stef schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:18:
En als je boven m'n budget zou kijken? Wat vindt je van de lenovo thinkbook 15p?
Bedoel je deze? Vind hem redelijk aan de prijs voor wat je krijgt. Maar hij voldoet aan jouw wensen en Lenovo maakt (behalve de yoga-lijn) prima laptops met fijne toetsenborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
Na het filteren hier op tweakers lijkt dit een van de betere :o
Ik zou zéér graag een Dell XPS kopen, maar deze zijn echt te duur :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
Cozmo_Stef schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:29:
Helaas wel, het zijn erg mooie apparaten.

Heb even gefilterd op jouw wensen en dan de goedkoopste optie genomen. Een gaming laptop met niet al te extreme gaming look. Kan je je financieel geen buil aan vallen, denk ik. pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY00KDMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45
Baardhaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:35:
[...]

Helaas wel, het zijn erg mooie apparaten.

Heb even gefilterd op jouw wensen en dan de goedkoopste optie genomen. Een gaming laptop met niet al te extreme gaming look. Kan je je financieel geen buil aan vallen, denk ik. pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY00KDMH)
Dit lijkt me eigenlijk wel 1 van de betere opties. Als je er voorzichtig mee bent kan je hier wel 4 jaar mee doen. Als je niet voorzichtig bent korter, maar gezien je maar +/- half je budget uitgeeft kan je hem halverwege vervangen 👍

Misschien leuke aanbieding van Dell?
https://www.dell.com/nl-n...MXY8OuPrPECFYbXEQgdMK4DUw

€1011 met code zomer12

[ Voor 27% gewijzigd door Cyriel85 op 22-06-2021 22:56 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Cozmo_Stef schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:29:
Na het filteren hier op tweakers lijkt dit een van de betere :o
Voor €1500 moet je al in de buurt van een Dell Latitude kunnen komen. Alleen de vraag is, heb je écht zo'n zware laptop nodig, of kun je je labs ook op stationaire hardware draaien?

In dat geval kun je wellicht beter gaan voor een goedkopere laptop die voldoet voor hetgeen je mobiel *moet* doen en ergens 2e hands een server op de kop tikken met voldoende specs. Stuk goedkoper, maakt wel meer herrie.

Ik zou ook kijken naar de prijs per jaar. Latitudes zijn zo'n beetje onverwoestbaar. Kosten je misschien iets meer, maar de prijs per jaar kan wel eens lager zijn dan die van consumentenmodellen.

Also, waarom die gfx kaart? Ga je er op gamen? (Latitude heeft wel een gfx kaart, maar dat zijn wel kaarten waarmee je niet veel verder komt dan een beetje casual gamen. Hoewel Cities:Skylines het op mijn Latitude 5491 eigenlijk best prima draait.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
Heb eerder interesse in een Dell.
Ik veronderstel dat zon zware laptop wel nodig is idd, omdat ik veel onderweg zal werken.

Zijn de latitudes goede bouwkwaliteit?
Ik heb ook gemerkt dat de precisions enkel voor bedrijven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Latitude is prima kwaliteit, maar een XPS is wel echt nog een stuk fijner vind ik. Vooral als je er een paar VM's op wil draaien. Ik moet er regelmatig wat gebruiken en dat ging altijd prima toen ik nog een XPS had.

Zou zelf noooooit voor iets anders gaan dan een Latitude en XPS. De rest voelt wat meer cheap aan.

Een XPS kan je wel regelmatig met korting kopen. Misschien is ie dan wel interessant voor je? Er is een kortingsbonnen topic op Tweakers speciaal voor Dell hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
What about deze XPS?

Bijna even duur als de Lenovo die je hebt gelinkt. Helaas wel uit voorraad momenteel.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cozmo_Stef schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:39:
Heb eerder interesse in een Dell.
Ik veronderstel dat zon zware laptop wel nodig is idd, omdat ik veel onderweg zal werken.
Je kunt ook thuis een server opzetten en die remote ontsluiten via VPN. Voor vm's op deze manier gehost heb je niet direct een zware laptop nodig. De vraag is dus wat je écht met die laptop moet doen dat je niet op een goedkopere manier op kunt lossen.

Wat zijn de specs die je opleiding op geeft waaraan je laptop moet voldoen? (Voor je dadelijk voor veel geld een laptop aan schaft die je maar voor de helft gebruikt.)
Zijn de latitudes goede bouwkwaliteit?
Ik heb ook gemerkt dat de precisions enkel voor bedrijven zijn?
Latitude is officieel al een bedrijfsmodel, maar euh, bouwkwaliteit... Ik ben een paar jaar geleden per ongeluk met het achterwiel van mijn auto over een Latitude 5590 heen gereden. Los van het scherm, deed de laptop het nog perfect. Scherm was ook gewoon nog bruikbaar. (Auto was goddank wel leeg en het was een stationwagen, maar evengoed. Ik raad het je niet aan het te testen though. 8) )

EDIT: Wel merk ik dat het scharnier van mijn privé 5491 na een jaar of 2, 3 wat los lijkt te zitten. Het functioneert nog prima, misschien is het het aandraaien van een paar schroefjes, maar dat valt me wel een beetje tegen van een laptop die alles bij elkaar een eindje boven de €2000 zit.

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 23-06-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
Oké, lijkt me echt interessant die server! Ik heb even opzoekingswerk gedaan en ben wel al wat te weten gekomen.

Dus stel, ik heb die 32GB RAM en i7 met 6 cores eig enkel nodig voor virtualisatie van meerdere windows servers en hosts dan kan ik eig een server kopen met die soortgelijke specs en daarop ESXI of soortgelijk op draaien (Dit is volgens mij een soort VMware maar op serverniveau waardoor je dan makkelijk kan een VPN verbinding maken om daaruit dan VM's aan te maken, op te starten, te beheren, ...? Een beetje zoals VMware op een PC, maar dan extern ergens gehost?)

Als ik even kijk op 2dehands zie ik al een aantal interesse servers:
https://www.2dehands.be/a...rver.html?previousPage=lr
https://www.2dehands.be/a...aid1.html?previousPage=lr

Een nieuwe stap voor mij in IT, aangezien ik ben afgestudeerd als Full-stack web developer heb ik weinig kennis van servers
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cozmo_Stef schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:17:
Oké, lijkt me echt interessant die server! Ik heb even opzoekingswerk gedaan en ben wel al wat te weten gekomen.

Dus stel, ik heb die 32GB RAM en i7 met 6 cores eig enkel nodig voor virtualisatie van meerdere windows servers en hosts dan kan ik eig een server kopen met die soortgelijke specs en daarop ESXI of soortgelijk op draaien (Dit is volgens mij een soort VMware maar op serverniveau waardoor je dan makkelijk kan een VPN verbinding maken om daaruit dan VM's aan te maken, op te starten, te beheren, ...? Een beetje zoals VMware op een PC, maar dan extern ergens gehost?)
*oef*

Daar is een antwoord van een paar A4tjes op mogelijk. :)

Even heel erg versimpeld uitgelegd, ESXi *is* VMWare, maar slechts een klein deel van de suite. Het is een hypervisor die je gratis kunt gebruiken op non-productie hardware, maar wel met beperkte functionaliteit ten opzichte van de totale suite.

Tenzij vmware en eis is voor je opleiding, zou ik daar niet snel voor kiezen.

Ik gebruik zelf al jaren Proxmox VE (https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve) als platform, dat volledig gratis te gebruiken is, full-feature. Leuk startpunt: Het grote Proxmox VE topic

Zinvol leesvoer wat een hypervisor eigenlijk is:
Wikipedia: Hypervisor
Dat zijn zo te zien beiden heel oude beestjes. Als je voor HP gaat, minimaal G6, liever G7 of Gen8. (Ja, dat is officieel veranderd. Gen8 = G8, maar heet Gen8.) Tegelijkertijd kun je ook al iets heel fatsoenlijks in elkaar knutselen met een 2e hands PC en wat geheugen.

Voor het idee, hier draait een Ryzen 5 3600X met 64G RAM als main server en voor de wat is het, 60W die 'ie vreet, levert 'ie blachelijk veel performance. Met een oudere generatie kom je ook al heel ver. Ik denk dat je met 32G in een PC en een paar SATA disks, misschien een paar simpele SATA SSD's, al heel ver bent. Zeker als je daarop ZFS als storagelaag gaat draaien. (Daar moet je je WEL echt even op inlezen. ZFS is gaaf, maar het is wel een tricky beestje met geheel eigen terminologie.)

Even snel gekeken op V&A:
V&A aangeboden: HP Proliant DL160 Gen 9 | 1x E5-2603 v3 | 16 GB |1 U
V&A aangeboden: HP E ProLiant DL380 Gen9 - Server - rack-uitvoering - 2U Inte...

Dat zijn best leuke opties. HP is lekker tolerant, je kunt er gewoon standaard 2,5" SATA disks in duwen. Het nadeel van zo'n server is wel dat als er aan de server iets kapot gaat, vervangende onderdelen lastig te krijgen zijn én duur.

Wat dat betreft is het zeker ook een optie om te gaan voor een 2e hands PC met 32G of 64G RAM en daarop lekker te spelen. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, RAM is relatief goedkoop. (Let er wel op dat ECC aan te raden is. Al is dat niet heel veel duurder.)
Een nieuwe stap voor mij in IT, aangezien ik ben afgestudeerd als Full-stack web developer heb ik weinig kennis van servers
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Welke opleiding ga je precies volgen? Heb je een linkje?

Heb je eventueel ook documentatie van wat zij voor eisen stellen aan de hardware die je hebt? (Ik kan me voorstellen dat ze niet heel bizarre eisen stellen gezien dat zou betekenen dat een deel niet aan die opleiding zou kunnen beginnen, puur omdat ze het geld niet hebben voor een laptop of andere apparatuur van €1500+).

Ga je echt systeembeheer doen, of is is het ook programmeren en netwerkbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
Wauw, ik wil je toch al even bedanken voor de input! Helpt me enorm verder voor de keuze te maken.
En als ik het zo lees en zie, is een 2dehands server ook niet écht zo belachelijk duur (+-300 euro) dus stel dat het uiteindelijk niets wordt voor te combineren met school is het nog steeds een sandbox investering :)

De opleiding die ik ga volgen:
https://www.hogent.be/opl...systeem-en-netwerkbeheer/
De focus ligt hierbij volledig op netwerken en systemen (windows en linux). Buiten networking automation komt hier geen programmeren aan bod.

De specifieke vereisten voor laptop:
https://www.hogent.be/student/een-vlotte-start/laptopaanbod/
Voor deze opleiding zijn 'Pro' specs aangeraden + ** aanbevolen 32GB RAM
Als ik toch voor een laptop zou gaan, kies ik een van 16GB RAM maar zeker upgradable naar 32 of meer, lijkt me een betere oplossing

Zoals ik al had beschreven, zou ik zéér graag een dell XPS willen, maar met een azerty toetsenbord op de site van dell (belgie) zijn de kortingen soms echt een lachertje in vergelijking met de NL store (29 euro korting VS 500 euro korting en meer keuze qua config)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cozmo_Stef schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:33:
Wauw, ik wil je toch al even bedanken voor de input! Helpt me enorm verder voor de keuze te maken.
En als ik het zo lees en zie, is een 2dehands server ook niet écht zo belachelijk duur (+-300 euro) dus stel dat het uiteindelijk niets wordt voor te combineren met school is het nog steeds een sandbox investering :)
Met een beetje zoeken, nog wel voor minder ook. Veel bedrijven migreren naar de cloud.
Op die manier heb ik een jaar of 2 geleden letterlijk alle servers van mijn toenmalige werkgever naar de community gebracht.

Hou er wel rekening mee dat zo'n server *veel* herrie maakt en in de regel niet heel zuinig is. 200W is vrij normaal en als je er naast moet slapen, zou ik wel kijken of je niet beter af bent met een PC met 32G RAM of bijvoorbeeld een HP Microserver. (Die zijn relatief stil.)
De focus ligt hierbij volledig op netwerken en systemen (windows en linux). Buiten networking automation komt hier geen programmeren aan bod.

Als ik toch voor een laptop zou gaan, kies ik een van 16GB RAM maar zeker upgradable naar 32 of meer, lijkt me een betere oplossing
Mja, geheugen is niet zo duur en zelf prima achteraf in te bouwen. Daar ga je de besparing niet op halen.

Ik vind het lastig, in het tabelletje beneden zeggen ze de zware laptop aan te raden voor die opleiding, terwijl dat ook snel betekend dat je aan een wat duurdere laptop vast zit wil je een beetje kwaliteit hebben.

Thing is, een laptop waarop je alles kunt draaien is best lekker en het is handig dat je het altijd bij je hebt, maar heel kostenefficiënt is het niet en meer dan 32G RAM kán in sommige laptops, maar dan zit je snel in de hoek van de Dell Precision en daar is de prijs ook naar.

Wat ik ook gek vind is dat ze wél vragen om 32G RAM, maar een 512G SSD, terwijl juist storage realatief rap kan gaan met een paar vm's er op. Ook zie ik nergens dat ze Windows 10 Pro vragen, terwijl dat volgens mij voor zo'n opleiding wel weer handig is.
Zoals ik al had beschreven, zou ik zéér graag een dell XPS willen, maar met een azerty toetsenbord op de site van dell (belgie) zijn de kortingen soms echt een lachertje in vergelijking met de NL store (29 euro korting VS 500 euro korting en meer keuze qua config)
Je kunt het toetsenbord natuurlijk op AZERTY instellen en blind typen. Of jezelf QWERTY aanwennen. Gezien de halve wereld QWERTY typt, zou ik niet te zeer aan AZERTY blijven hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
Ik ga eens navragen wat precies mogelijk is, naar specs en server toe.
Maar ik denk toch te gaan voor een xps, ver boven mn eerste budget maar wel voor topkwaliteit en goede specs te gaan

https://www.dell.com/nl-b...-15-9510-laptop/cn95103cc

Thoughts? 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cozmo_Stef schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:56:
Ik ga eens navragen wat precies mogelijk is, naar specs en server toe.
Maar ik denk toch te gaan voor een xps, ver boven mn eerste budget maar wel voor topkwaliteit en goede specs te gaan

https://www.dell.com/nl-b...-15-9510-laptop/cn95103cc

Thoughts? 🙂
Daar kan zo te zien alleen Windows 10 Home bijgeleverd worden en dan heb je géén Hyper-V tot je beschikking. XPS zijn prachtige ultrabooks, maar ik zou als je tóch je budget op gaat krikken, toch eerder voor een Latitude gaan met W10 Pro.

Ander nadeel van die XPS die je noemt: 2x8G of 2x16G, terwijl je beter 1x16G er in kunt laten plaatsen, of 'm bestellen met 1x8G (en dan is 'ie weer niet als i7 te leveren) en dat zelf vervangen door 2x16G.

Stuk goedkoper en zolang je die 1x8G achter de hand houd en terug in de laptop zet als er issues met de laptop zijn, is er qua garantie niets aan de hand. (Geheugen mág je vervangen.)

Zo heb ik in mijn Latitude 5491 ook 32G gezet, door 'm te laten leveren met 1x16G en zelf 1x16G bij te plaatsen.

Latitude ziet er misschien minder sexy uit, maar in the end gaat het neem ik aan primair om wat het ding je levert. Die zwaardere GFX kaart van de XPS snap ik niet goed als je niet gaat gamen op het ding. (En voor gaming, heb je betere laptops. Alienware enzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
Snap je idd wel, heb even naar de latitude lineup gekeken en heb deze gevonden:

https://www.dell.com/nl-b...21-laptop/n013l552115emea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cozmo_Stef schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:33:

16 GB zal wss meer dan genoeg zijn. De meeste VM's voor een schoolopleiding kan je echt prima met een paar GB draaien. Eventueel nog een virtuele firewall erbij waar je met 512 MB al prima uit de voeten kan. Wellicht wat zooi in Onedrive gooien of zo. :)

Voor storage zou ik ook eens naar een externe SSD kijken. Die zijn hartstikke snel - of je koopt zelf een SSD. SSD storage vanuit websites van Apple of Dell is vaak vrij prijzig.

Zelf zou ik vooral naar bouwkwaliteit kijken, hoe zwaar de laptop is (niets zo vervelend dan een zware laptop de hele tijd meezeulen), een goed scherm en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozmo_Stef
Ze vragen idd 16gb, maar 32 gb is sterk aanbevolen. En voor de extra 200 euro voor die upgrade vindt ik oké.

Externe ssd is idd kei interessant!

Maar jijzelf had ook een latitude? Ik zou deze vnvd bestellen, omdat alle vereisten worden ingevult (2x zoveel cores als nodig is, maar oh das toch zo goed voor vms 😝). Een aparte gpu heb ik niet echt nodig voor deze opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 10 jaar geleden een Latitude gehad, en 2x een XPS. XPS heb ik altijd een van de allerfijnste laptops gevonden die ik gehad heb.
Pagina: 1