UDP multicast spam vanuit modem/router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Dag allen,

Ik volg al jaren dit forum, maar nooit echt een account aangemaakt. Dus na 0,0 bij te dragen te hebben, ben ik toch genoodzaakt om eens wat hulp te vragen. Al was het maar voor een second opinion. Vroeger was ik actief op het Belgische 9lives.

Deze middag werd ik opgeroepen door een collega voor bijstand, die wat ISP problemen had bij een klant. Toen ik ter plaatse kwam, was alles terug relatief ok. Er waren blijkbaar wat problemen geweest bij Proximus(Belgische ISP), en dat was ook zo bevestigd door Proximus zelf. Maar bij een standaard snelheidstest, zag ik toch direct dat er iets fout zat. Dan maar eens wireshark open gezet. En ik kreeg een bombardement aan frames te zien. Duizendend per seconde met als source, de modem/router. Waarom zou dat toestel zo wild gaan op een multicast adres, dit is iets die ik me eerder voorstel bij een Sonos systeem.

Kan er iemand mij hier een richting in geven, van wat dit alles is ? Dit betreft een thuisnetwerk voor een iets grotere woning. Dit heb ik nog nooit op deze manier gezien. Ik ben dan ook geen IT'er van opleiding. Wij verzorgen de automatisatie in betreffende woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOzgxLsuZrEny9Us9-qosnhk9tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5P5jB8kFqK9sqagBS2I4R3DQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYiAfjlIiKjIohz1-LuPgU1Wy24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlJ6IWlU7pMfcqf87nufpBiV.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Iptv zonder igmp snooping?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Wat @laurens0619 zegt.

Kunnen ook andere diensten zijn natuurlijk.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Ok, bedankt. Het is wel een realiteit dat ik zelf bitter weinig ervaring heb met de TV decoders van Proximus, in België. Professioneel gezien, kom ik zo goed als enkel Telenet installaties tegen. Het kan verklaren, waarom ik dit nog niet eerder heb gezien.

Dus feitelijk als ik deze logica mag volgen, komen de TV streams binnen op de modem/router en worden die alla multicast naar alle decoders verstuurd ? Ik dacht altijd dat dit een TCP connectie was naar een interne Proximus IP. Net zoals dat de Telenet decoders zo'n intern IP hebben voor de interactieve diensten.

Het dus ook iets die ik niet zelf kan testen in mijn eigen tijd, want ik heb thuis ook gewoon Telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Ik gok dat telenet ook multicast doet :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:39
laurens0619 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:17:
Telenet gaat voor zover ik weet voor het gewone TV-signaal nog via coax.
Hun decoder krijgt ook een IP-adres rechtstreeks in een telenet-range (dus niet je lokaal netwerk), misschien dat ze op die manier dat wat omzeilen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37
laurens0619 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:17:
Vanuit de telenet modem is er geen broadcast verkeer voor televisie..
het reguliere tv kijken gebeurt nog steeds ouderwets op coax
voor interactiviteit zijn er 2 mogelijkheiden

- de oude generatie digiboxen/corders simuleren 2 mac adressen op ethernet, zodat hij 2 IP adressen krijgt , 1tje voor je DLNA sharing op lokaal netwerk + netflix + .... & 1tje voor je interactieve functies zoals tv-gids & bestellingen ..
alle verzoeken komen dus vanaf je decoder, er word niets vanaf de modem gebroadcast voor tv (enige uitzondering is je eventuele programmatie via de yeloplay.be site naar je decoder, dat "neem dat is op" commando word offc wel naar je decoder gestuurd)

- de nieuwere generatie Eos box (belgische variant van de mediabox next) ... die is bekend hoe die werkt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 23-06-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:56
Mulicast flows zouden altijd requested moeten zijn met een igmp join, anders krijg je altijd overal alle streams mits je apparatuur hebt die unsolicitated munticast kan droppen.

Zie je als je wat langer "sniffed" ook igmp joins voorbij komen ? En is het normaal om IP-TV op dat betreffende vlan te krijgen ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1