RTL en Talpa gaan fuseren om Videoland sterker te maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
@Robert Zomers

nieuws: RTL en Talpa gaan fuseren om Videoland sterker te maken

De titel lijkt mij te kort door de bocht.

Ze willen fuseren, maar (zoals ook in het artikel staat) moet de ACM daar eerst iets over zeggen. In de comments word ook al opgemerkt dat dat prima zou kunnen gebeuren, omdat daarmee een monopolie in commerciele zenderaanbod ontstaat. Daarnaast meld de NOS dat de Europese Commissie er ook z'n zegje over zou kunnen willen doen. Die heeft in het verleden al eerder fusie's tegengehouden, zoals bij Tata Steel & ThyssenKrupp en Siemens & Alstom.

Zo hard schrijven dat ze gaan fuseren, is denk ik dus denk ik geen goede titel.

[ Voor 6% gewijzigd door Gropah op 22-06-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Zomers
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-04 09:03

Robert Zomers

Redacteur
Uit het persbericht maak ik op dat er een fusie in gang is gezet. Er is al een verdeling in aandelen gemaakt. John de Mol heeft een rol gekregen binnen de nieuwe samenwerking. Dus ik denk dat 'gaan fuseren' hier wel van toepassing is.

Het is uiteraard te vroeg om te schrijven dat de fusie rond is. Want zoals je terecht opmerkt kan de deal nog worden tegengehouden door de autoriteiten. Maar volgens mij suggereert deze titel dat niet. Ook staat in de eerste alinea dat de deal nog moet worden goedgekeurd, dus volgens mij kan daar geen twijfel over bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:28
Tja, als het argument is ‘dat stond in het persbericht’ dan mag je daar wel vraagtekens bij zetten.
RTL en Talpa willen een joint venture opzetten. Uiteraard zullen ze geen persbericht uitbrengen die zegt: ‘we willen gaan fuseren, mits dat mag van de ACM. Wat twijfelachtig is aangezien we dan de enige commerciële aanbieder in NL zijn’…

Mag van mij wel iets kritischer naar gekeken worden ;)

Overigens lees ik dat ze een JV willen opzetten, niet dat ze willen fuseren. Dat is wat anders.
Ze gaan volgens mij een nieuw vehikel oprichten, wat dan naast de bestaande bedrijven komt. Een groot deel van de assets worden overgezet, maar niet alles toch?
Als ik het persbericht verder lees lijkt me duidelijk dat dit geen fusie van 2 bedrijven is, maar echt een JV op basis van een deel van de Talpa assets en RTL Nederland (dus niet de RTL groep ofzo).

[ Voor 36% gewijzigd door Smobbo op 22-06-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Robert Zomers schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:35:
Uit het persbericht maak ik op dat er een fusie in gang is gezet. Er is al een verdeling in aandelen gemaakt. John de Mol heeft een rol gekregen binnen de nieuwe samenwerking. Dus ik denk dat 'gaan fuseren' hier wel van toepassing is.

Het is uiteraard te vroeg om te schrijven dat de fusie rond is. Want zoals je terecht opmerkt kan de deal nog worden tegengehouden door de autoriteiten. Maar volgens mij suggereert deze titel dat niet. Ook staat in de eerste alinea dat de deal nog moet worden goedgekeurd, dus volgens mij kan daar geen twijfel over bestaan.
Als je het zo op het persbericht gaat spelen: in het persbericht staat ook het volgende
Proposed merger of RTL Nederland and Talpa Network assets
[...]
The transaction, which has been approved by the Board of Directors of RTL Group and Talpa Holding, is subject to approval from the competition authorities and is expected to close in the first half of 2022. The advisory process with the respective works councils will start in due course.
[...]
The combined group would have 2020 revenue of €909 million1 and operating profit (EBITA) of €84 million1.
[...]
Allemaal taalgebruik waaruit duidelijk is (wat mij betreft) dat ze zelf ook wel door hebben dat het nog niet in kannen en kruiken zit.

Daarnaast is een aandeelverdeling 1 van de cruciale dingen aan de zakelijke kant waarop word onderhandeld bij fusies en verkopen. Nogal wiedes dat dat rond is voordat ze het aankondigen. Het zou een flater zijn als ze daar later op stuk lopen en het dan weer in moeten trekken.

Overigens lees ik in het persbericht niet dat de Mol al een nieuwe rol heeft bij het bedrijf na de fusie.

Maar wat is er op tegen om er iets minder stellig in te zijn en "RTL en Talpa kondigen fusie aan om Videoland sterker te maken"? Volgens mij net zo pakkend en een stuk minder stellig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Zomers
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-04 09:03

Robert Zomers

Redacteur
De fusie zit zeker nog niet in kannen en kruiken, daar heb je helemaal gelijk in. Dit schrijf ik ook twee keer in het bericht. Dus wat dat betreft zijn we het eens volgens mij.

Alleen ben ik van mening dat de titel niet suggereert dat de fusie al wel helemaal rond is. Maar ik zal dit bespreken met de redactie van de week met hoe hier normaal gesproken mee wordt omgegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het wisselt hoe andere sites dit nieuw brengen in hun titel / kop.
AD: Enorme slag in medialand met fusie RTL en Talpa: ‘Er zullen zenders sneuvelen’

Nu.nl: Grote fusie in medialand: RTL Nederland en Talpa Network willen samen verder

Nos: Fusie RTL Nederland en Talpa Network, 'we zijn tot elkaar veroordeeld'

Persoonlijk vind ik dat nu.nl de juiste titel heeft.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

"willen" lijkt me inderdaad accurater dan "gaan".

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1