Garantiekwestie bij een grote opticienketen bril

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik heb bij een grote opticienketen ongeveer 1,5 jaar geleden een bril gekocht, betreft een merkmontuur. Het montuur (dus niet de glazen) vertoonde op een gegeven moment grote barsten en scheuren aan de onderkant. Toen de barsten groter werden, ben ik naar de opticien teruggegaan (fysieke winkel). De medewerker concludeerde inderdaad dat het onder de garantie valt. Hartstikke fijn.

De medewerker ging uitzoeken of ze hetzelfde montuur bij de producent konden nabestellen om vervolgens de glazen dan over te zetten (kosteloos), prima! Na een paar dagen kreeg ik bericht dat het montuur niet meer leverbaar is.
Ik mocht langskomen in de winkel om een nieuw montuur + nieuwe glazen uit te zoeken, ik mocht iets uitzoeken en alles zou geregeld worden (verder niks gesproken over een bijbetaling). Ik heb even rondgekeken maar kon geen leuk montuur vinden.

Op advies van de medewerker het assortiment op de website bekeken voor een aantal monturen die me wel aansprak. Deze een paar dagen later laten zien in de winkel bij een andere medewerker die aanwezig was op dat moment, de medewerker gaf aan dat ik dan wel moet bijbetalen voor dat andere duurder montuur. Dat gaat om minimaal 50 tot maximaal 100 euro.
Aangegeven dat ik niet echt zit te wachten op bijbetaling, en mijn voorkeur eigenlijk gewoon uit ging naar een kosteloos herstel van het huidige montuur. Maar dat is dus niet mogelijk.

Alternatief: ik moest maar een goedkoper montuur kiezen. Maar ik kan op dit moment binnen de huidige collectie niet echt een leuk montuur vinden. Toen ik begon over een eventuele terugbetaling was dat absoluut onbespreekbaar.

Wat zouden jullie doen? Waar heb ik recht op?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:47
Bij betalen. Je kan gratis een andere maar die vind je niet mooi. Dan die 50 euro neerleggen en een mooie bril nemen.
Dan heb je uiteindelijk dus voor die 50 euro 1,5 jaar een bril gehad. Niet duur zou ik zeggen..

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Cheezborger schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:35:

Wat zouden jullie doen? Waar heb ik recht op?
Ik zou niet zo super gierig doen en die 50 tot 100 bij leggen. En als ik dat geld niet kan missen, dan gewoon een goedkopere kiezen. Je hebt er anderhalf jaar lang dagelijks mee rond gelopen. Lijkt me behoorlijk coulant aanbod wat je hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47

Honesty

kattenneus!

Coulant inderdaad je zou kunnen vragen voor ontbinding van de overeenkomst bij de opticien met de P kregen we ruzie over de bril van onze zoon en na wat heen en weer geruzie mochten we de koop ontbinden mits we er nooit meer kwamen. Nu zijn ze 3 brildragers als klant kwijt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt het over “op een gegeven moment”. Was dat na 6 maanden dat je het kenbaar maakte? Dan ligt in ieder geval de bewijslast bij jou.

Je winkel moet:
- of repareren
- of vervangen
- of geld geheel of gedeeltelijk teruggeven

Het blijkt uit je verhaal dat ze niet geheel willen terugbetalen. Je kan ze melden dat ze toch echt 1 van de 3 opties verplicht zijn. Maar de kans is dus aanwezig dat ze maar een deel terugbetalen. Ik denk dat de waarde van de bril nu rond de 50-60% ligt.

Praktisch gezien lijkt me de oplossing van de winkel vrij coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:35
Cheesy schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:12:
Je hebt het over “op een gegeven moment”. Was dat na 6 maanden dat je het kenbaar maakte? Dan ligt in ieder geval de bewijslast bij jou.

Je winkel moet:
- of repareren
- of vervangen
- of geld geheel of gedeeltelijk teruggeven

Het blijkt uit je verhaal dat ze niet geheel willen terugbetalen. Je kan ze melden dat ze toch echt 1 van de 3 opties verplicht zijn. Maar de kans is dus aanwezig dat ze maar een deel terugbetalen. Ik denk dat de waarde van de bril nu rond de 50-60% ligt.

Praktisch gezien lijkt me de oplossing van de winkel vrij coulant.
Wat ik voornamelijk is dat de winkel wel wil vervangen. Maar de vervanging die zij aandragen niet mooi vind. En als je dan een duurder montuur wel mooi vind zal je moeten bijbetalen. Lijkt mij ook niet meer dan logisch.

Een andere optie is de koop ontbinden. Maar of dat goedkoper is betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Bedankt voor de inzichten.
Cheesy schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:12:
De acceptatie van de garantiekwestie of het 'aantonen van de bewijslast' staat totaal niet ter discussie. De garantiekwestie is allang al geaccepteerd en de winkel wil het oplossen.

Ik heb zelf nog een 2e bril die ik prima kan dragen. Misschien dat ik daarom wat minder bereid ben om bij te betalen voor een montuur naar keuze en liever geld terug wil.

Ik ga er nog even goed over na denken. Ik krijg binnenkort nog een extra reactie vanuit de opticien. Maar ik wil het niet te hoog laten oplopen.
Ook even goed om te weten dat ik oorspronkelijk totaal niet ging voor een gratis nieuwe bril. Ik had liever gewoon reparatie gehad. :) Het gaat dus niet helemaal om Hollandse gierigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Doen wat ik eens gedaan heb;

Gewoon eerst die 50-100 neerleggen, de andere bril bewaren.
Ik had een kapotte neusbrug wat te maken was maar steeds kapot ging.
Op het pootje stond het type, nu was het een duur montuurtje van 500 bijbetalen en staat het betreffende merk (Theo) vrij vaak op marktplaats.
Na een half jaar exact hetzelfde type en kleur gevonden.

Daarna ga je terug naar de opticien en die zetten graag voor je de glazen over (gratis)... toen had ik heel goedkoop 2 brillen waar ik nog altijd plezier van heb. Maar dit zal bij de wat goedkopere montuurtjes wat lastiger gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Net telefonisch contact gehad met de filiaalleider. Ik mag mijn opties doormailen en ze komen dan met een voorstel qua bijbetaling (bijv. extra korting of helemaal niet bijbetalen afhankelijk van het verschil).

Blijkt dat er kwaliteitsproblemen waren met dit montuur en dat het uit de markt is gehaald, vandaar dat ze redelijk coulant zijn. Al met al gaat dit zeer netjes opgelost worden en heb ik telefonisch ook mijn waardering uitgesproken voor hun constructieve en flexibele houding. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cheezborger op 23-06-2021 12:34 ]

Pagina: 1