Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjvdw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-11-2023
Hallo,

Ik heb een PC met een i7-10700k. Via een usb3 poort heb ik een docking station aan de PC gekoppeld, en daaraan twee monitoren. Dat is handig voor mij om dat ik ook vaak via dezelfde setup werk op een laptop. Vraag: belast ik de processor van de PC nu juist meer of minder dan in vergelijking met het rechtstreeks aansluiten van de monitoren op de PC (die geen extra grafische kaart heeft)? Ik weet niet wie het werk nu doet: de PC of het docking station. Kan ik de processor van de PC ontlasten door de monitoren rechtstreeks aan te sluiten (gebruikmaking van de interne videochip zeg maar) of via een grafische kaart? Of maakt het voor de processorcapaciteit niet veel uit als ik geen grafisch zware dingen doe: ik speel geen games, gebruik de PC alleen maar als muziekstudio, dus grafisch wordt er niet veel gevraagd.

Alvast bedankt voor je reactie/uitleg/hulp.

vr gr fjvdw

Beste antwoord (via fjvdw op 28-06-2021 17:40)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
mcDavid schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:45:
De docking station gebruikt waarschijnlijk de "DP Alt-mode" van de USB-C connector. Dit betekent dat het DisplayPort signaal direct via de USB-C kabel vervoerd wordt, precies zoals dat via een DisplayPort kabel zou gebeuren.

Kortom het maakt voor je computer geen biet uit, het is precies het zelfde signaal alleen gaat het via een ander (multifunctioneel) stekkertje.
Dit is een hybride dock, dat zowel op USB-C als USB-A werkt.

Dat laatste geeft al aan dat er een Gpu in de dock moet zitten. Dat is in dit geval dus een DisplayLink-chipset.

Ze zeggen het niet in de specs, maar ik kwam dat ook tegen in de reviews.

Een standaard desktop heeft bijna nooit Usb-C-poorten die videosignaal kunnen doorgeven. Dat zal in dit geval dus ook niet zo zijn.

De cpu zal dus wel degelijk werk moeten verrichten en data door de usb-poort moeten sturen.

Dat zal meer zijn als het beeld veel beweegt en/of een hoge resolutie heeft.

@fjvdw Je kunt een benchmark draaien terwijl je een video afspeelt.

Dan zou je verschil kunnen zien.

Het is de vraag of je in het dagelijks gebruik verschil ziet.
Ik zou me eerder druk maken over of alles wel lekker vloeiend scrollt en aanvoelt via de dock versus via de gewone gpu.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
De docking station gebruikt waarschijnlijk de "DP Alt-mode" van de USB-C connector. Dit betekent dat het DisplayPort signaal direct via de USB-C kabel vervoerd wordt, precies zoals dat via een DisplayPort kabel zou gebeuren.

Kortom het maakt voor je computer geen biet uit, het is precies het zelfde signaal alleen gaat het via een ander (multifunctioneel) stekkertje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
mcDavid schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:45:

Dit is een hybride dock, dat zowel op USB-C als USB-A werkt.

Dat laatste geeft al aan dat er een Gpu in de dock moet zitten. Dat is in dit geval dus een DisplayLink-chipset.

Ze zeggen het niet in de specs, maar ik kwam dat ook tegen in de reviews.

Een standaard desktop heeft bijna nooit Usb-C-poorten die videosignaal kunnen doorgeven. Dat zal in dit geval dus ook niet zo zijn.

De cpu zal dus wel degelijk werk moeten verrichten en data door de usb-poort moeten sturen.

Dat zal meer zijn als het beeld veel beweegt en/of een hoge resolutie heeft.

@fjvdw Je kunt een benchmark draaien terwijl je een video afspeelt.

Dan zou je verschil kunnen zien.

Het is de vraag of je in het dagelijks gebruik verschil ziet.
Ik zou me eerder druk maken over of alles wel lekker vloeiend scrollt en aanvoelt via de dock versus via de gewone gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjvdw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-11-2023
Dank voor jullie reacties. Het docking station is overigens inderdaad op een USB-A (3.0) poort aangesloten
Ik heb net het volgende gedaan. Ik heb VLC met een film aangezet en in de task manager gekeken naar de belasting van de GPU: 21% als ik kijk op een monitor die direct op de PC is aangesloten, 15% als ik kijk op een monitor via het docking station. Het docking station neemt blijkbaar een deel van de belasting over?
Ik kan me voorstellen dat met een grafische kaart in de PC de GPU van de i7 processor helemaal ontlast wordt. Of ik daar extra snelheid mee win van de processort zelf.....