Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben bezig met het maken van een spotwelder mbv een magnetron transformator.
Ik heb de secondaire coil verwijderd en daar een 35mm2 kabel met 2 windingen voor in de plaats gezet.

Om nu de spotwelder te schakelen lijkt het mij niet handig om de secondaire coil te gaan schakelen omdat daar al snel 300A door heen zal gaan (als het niet meer is.)

Mijn idee is om een 25A DA SSR te gaan gebruiken om de primaire (220V) coil te gaan schakelen mbv een batterij (2x 18650 Li-Ion in houder met aan/uit knop) en een programmeerbare timer voor het schakelcircuit.
De timer zal zo ingesteld worden dat deze altijd een even lang contact maakt, waarschijnlijk ergens tussen 0,08 en 0,15 sec: primaire coil gaat gedurende die periode aan, geeft dit door naar secondaire coil die met hoge stroom en laag voltage een spotweld maakt met nickel strips op 18650 batterijen voor een battery-pack.

Mijn vraag is nu: is dit een werkbare aanpak?

Ik heb nog een bedenking bij de situatie dat niet de fase maar de neutral geschakeld gaat worden. (afhankelijk hoe de stekker in het stopcontact gaat) Moet/kan ik hier wat mee? Bijvoorbeeld een veiligheid inbouwen dat er een waarschuwingslampje gaat branden als het niet de fase is die geschakeld wordt maar de neutral. (ik noem maar wat, ik ben geen vonkentrekker)

Alvast bedankt voor advies, suggesties en opmerkingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kwa faseverhaal cee stekker gebruiken ?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/CEE_16A_230V_Wandsteckdose_Pinning.png/170px-CEE_16A_230V_Wandsteckdose_Pinning.png

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Ik heb alleen "gewone" (euro) stopcontacten hier. En in .nl is het niet zo dat de stekker er zoals in .be maar op 1 manier in een stopcontact kan.

out-of-the-box brainwave: Ik zou voor de spotwelder een .be wandcontactdoos kunnen plaatsen. Dan is de fase altijd goed omdat daar de stekker maar op 1 manier in kan.

[ Voor 36% gewijzigd door michielRB op 22-06-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Kan een mod dit draadje naar Modding, Mechanica & Elektronica verplaatsen? Ik denk dat hij daar beter past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Nog een vraagje: voor deze spotwelder heb ik dit timerboard.
Als ik daar een voeding (7,2V DC) en een momentary switch op aansluit, en ik zet het board op het eerste programma, dan zie ik keurig een ledje oplichten gedurende de tijd dat ik de timerboard heb ingesteld 'aan' te gaan.
Als ik nu op de uitgang van de timerboard een DA SSR aansluit, wordt deze niet getriggerd. Hoe troubleshoot ik dit het beste?
Ik heb voor de zekerheid gecontrolleerd of de SSR ok is. Als ik de 7,2V direct op de SSR aansluit triggert die gewoon. Dus SSR lijkt me in orde.