Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MordackS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik heb sinds enkele jaren de configuratie Google Home, een KlikAanKlikUit ICS-2000 en Somfy rolluiken/zonwering. Schakelen in de Google Home app of d.m.v. 'hey Google, zonwering aan/uit' bij de Google Assistant speakers kan ik de rolluiken en zonwering omhoog/omlaag krijgen.
Tot voor kort...

Sinds twee weken is dit niet langer werkzaam. In de Google Home app staan de apparaten nog wel, echter er zijn geen acties meer mogelijk met deze apparaten. Dus open/dicht schakelen is niet meer mogelijk in de app, laat staan via de Google Assistant speakers.

Wat is er (bij Google Home?) verandert waardoor dit niet langer werkt? Blijkbaar is er een update geweest en is deze functionaliteit (al dan niet bewust) verwijderd? Zijn er meer mensen met dit probleem? Heeft iemand een suggestie om dit weer werkend te krijgen?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Google Home app op android, Google Assistant speakers, KaKu ICS 2000, KaKu app op android, Somfy RTS rolluiken (2x) en Somfy RTS zonwering.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- In de KaKu app is schakelen van de rolluiken/zonwering nog wel mogelijk.
- Opnieuw toevoegen van de apparaten in de KaKu app (en dus ook Google Home app) levert geen veranderingen op.
...

Beste antwoord (via MordackS op 23-06-2021 11:01)

• crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-12-2022
@MordackS
@hjgmeijerink

Ik heb lang gezocht en ben erachter gekomen dat de manier van openen en sluiten is aangepast;

Eerder had ik dit met routines ingesteld, dit is niet meer nodig en sterker nog, werkt niet meer.

Heel simpel: stel, je rolluik heeft de naam “rolluik keuken”. Zeg dan: open rolluik keuken en sluit rolluik keuken etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjgmeijerink
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-07-2021
Ik heb hetzelfde probleem. Heeft ook gewerkt nu niet meer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• crunch811
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-12-2022
@MordackS
@hjgmeijerink

Ik heb lang gezocht en ben erachter gekomen dat de manier van openen en sluiten is aangepast;

Eerder had ik dit met routines ingesteld, dit is niet meer nodig en sterker nog, werkt niet meer.

Heel simpel: stel, je rolluik heeft de naam “rolluik keuken”. Zeg dan: open rolluik keuken en sluit rolluik keuken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MordackS
@crunch811 Dank je, goede tip!

Inderdaad, ik krijg er via de Google Assistant beweging in.
De rolluiken gaat open en dicht door 'open rolluik' en 'sluit rolluik' te zeggen.
Het zonnescherm gaat open door 'sluit zonnescherm' en dicht door 'open zonnescherm' te zeggen. Het werkt, maar niet handig.

In de Google Home app kan ik niets met de rolluiken en zonwering. En zoals @crunch811 zegt, het is nu (logischerwijs) ook niet meer te gebruiken in de routines. Ik had bij mijn bedtijd-routine ook het sluiten van het rolluik in de slaapkamer opgenomen. Die is niet terug te vinden en niet opnieuw in te stellen. Toch bestaat het nog ergens in de 'code', want elke keer als ik de routine nu gebruik krijg ik wel een gesproken melding 'zijn niet beschikbaar, je kunt proberen deze apparaten opnieuw in te stellen.' Dat krijg ik er nu ook niet meer uit.

- Graag zou ik het rolluik weer sluiten met de bedtijd-routine. Iemand suggesties, of is dit niet meer mogelijk?
- Als dat niet meer mogelijk is, zou ik graag de gesproken melding over 'zijn niet meer beschikbaar, ...' er uit willen halen. Hoe zou ik dat kunnen proberen?
- En ik zou ook graag het openen/sluiten commando van de zonwering om willen draaien. Iemand daar een tip voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjgmeijerink
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-07-2021
Ik kreeg van KaKu het volgend ebericht:

Google Home update: Je ASUN-, Brel- en Somfy-apparaten worden niet meer door Google gezien als 'schakelaar' maar gewoon als gordijn of jaloezie. Dat betekend dat je rolluiken niet meer gaan bewegen als je "Hey Google, zet alles uit" oid zegt. Maar wat kan ik zeggen dan?
Het is nog even uitzoeken allemaal, maar het volgende werkt al: Hey Google...

Sluit alles / doe alles dicht. (Je lampen/schakelaars blijven hiermee ongemoeid)
Open alles / doe alles open. (Je lampen/schakelaars blijven hiermee ongemoeid)
Open apparaatnaam / doe apparaatnaam dicht
Sluit apparaatnaam / Doe apparaatnaam dicht
En voor Motion, omdat die procentaansturing heeft:

Open apparaatnaam voor 28%. (Opent naar 28%)
Open apparaatnaam 10%. (Opent 10% meer vanaf de huidige stand, omdat het woordje 'voor' ontbreekt.)
Draai apparaatnaam naar 90 graden
Open apparaatnaam een beetje (meer/minder)
Mocht het bij u nog niet werken, zeg dan: "Hey Google, synchroniseer mijn apparaten".

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Bjorn Rodermond | Allround Support Employee
image

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matheeuwissen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-08-2021
Heeft iemand hier al een goede oplossing voor?

Voorheen bediende ik samen met mijn collega's de rolluiken via de Google Home app. Dat werkte prima. Maar nu kan ik dus de rolluiken niet meer sluiten als ik weet dat ik de volgende ochtend niet hoef te openen. Anders kan niemand meer naar binnen.

De KAKU app kan. Maar dan moet je steeds opnieuw inloggen en dat is ook gewoon vervelend.

Normaliter zouden updates zaken toch beter moeten maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MordackS
@Matheeuwissen, daar kan ik ze dus inderdaad ook niet meer mee bedienen. Ik ben ook benieuwd of dat weer gaat komen.

Offtopic, ik hoef niet steeds opnieuw in te loggen in de KAKU app. Ik gebruik deze Android versie, en mijn credentials zijn opgeslagen in de app.

Update m.b.t. bovenstaande: de gesproken melding 'zijn niet beschikbaar, je kunt proberen deze apparaten opnieuw in te stellen' is zonder mijn interventie verdwenen.
Punt 1 (opnemen in routine) en punt 3 (omwisselen openen/sluiten van zonwering) blijven wat mij betreft nog open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matheeuwissen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-08-2021
Je kunt de KAKU app maar op 1 apparaat tegelijk laten werken. Dus als één van mijn collega's op zijn/haar toestel inlogt moet ik weer opnieuw inloggen. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.

Je kunt in de KAKU app wel scenes instellen. Maar dit werkt alleen met KAKU applicaties. Dus als je bijvoorbeeld zegt film kijken en de zonnewering moet sluiten en het licht moet dimmen en het volume harder. Dan kan dat weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
MordackS schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:59:
@crunch811 Dank je, goede tip!

Inderdaad, ik krijg er via de Google Assistant beweging in.
De rolluiken gaat open en dicht door 'open rolluik' en 'sluit rolluik' te zeggen.
Het zonnescherm gaat open door 'sluit zonnescherm' en dicht door 'open zonnescherm' te zeggen. Het werkt, maar niet handig.

In de Google Home app kan ik niets met de rolluiken en zonwering. En zoals @crunch811 zegt, het is nu (logischerwijs) ook niet meer te gebruiken in de routines. Ik had bij mijn bedtijd-routine ook het sluiten van het rolluik in de slaapkamer opgenomen. Die is niet terug te vinden en niet opnieuw in te stellen. Toch bestaat het nog ergens in de 'code', want elke keer als ik de routine nu gebruik krijg ik wel een gesproken melding 'zijn niet beschikbaar, je kunt proberen deze apparaten opnieuw in te stellen.' Dat krijg ik er nu ook niet meer uit.

- Graag zou ik het rolluik weer sluiten met de bedtijd-routine. Iemand suggesties, of is dit niet meer mogelijk?
- Als dat niet meer mogelijk is, zou ik graag de gesproken melding over 'zijn niet meer beschikbaar, ...' er uit willen halen. Hoe zou ik dat kunnen proberen?
- En ik zou ook graag het openen/sluiten commando van de zonwering om willen draaien. Iemand daar een tip voor?
toon volledige bericht
Je kunt wel routines gebruiken, maar dan moet je niet kiezen voor "Smarthome-apparaten aanpassen" maar voor "Je eigen opdrachten toevoegen". Daar kun je gewoon het commando geven wat je dus normaal doet.

Voor de zonwering had ik hetzelfde (maar dan met een Somfy IO via Home Assistant) en daar heb ik routines gemaakt met "Doe zonwering uit" en "Doe zonwering in". Echt omdraaien zou wellicht kunnen door de zonwering te hernoemen naar iets anders (bijvoorbeeld banaan) en dan een routine aanmaken met commando "zonwering open" met als eigen opdracht "banaan dicht".

Deze "Je eigen opdrachten toevoegen" commando's kun je dus ook toevoegen in je bed routines. Om de opmerking over de beschikbaarheid van je apparaat weg te halen, moet je gewoon dat apparaat onder "Smarthome-apparaten aanpassen" weghalen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MordackS
Dank je, @TheFes, gouden tips!
Op deze manier kan ik inderdaad mijn Somfy apparaten weer opnemen in routines!
Pagina: 1