Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 10:03
Vanaf 3 juli gaat het verbod op SUP (Single use plastics zoals rietjes) in. Nu geldt dit verbod kennelijk ook op biodegradable plastics zoals pla gemaakt van maïs.

Kan iemand mij uitleggen waarom het verbod ook hiervoor geldt en waarom bio pla bijvoorbeeld slechter is dan een papieren rietjes?

https://www.rijksoverheid...stic-in-zee-sup-richtlijn

Voor rietjes en bestek zouden biologisch afbreekbare plastics namelijk een beter alternatief kunnen zien lijkt mij. Dat papieren spul is vaak minder fijn om mee te eten en drinken.

Beste antwoord (via warcow op 23-06-2021 11:51)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24

Rmg

warcow schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:00:
[...]

Dit was de vraag in mijn start post, met nieuwsgierigheid als oorsprong:

Kan iemand mij uitleggen waarom het verbod ook hiervoor geldt en waarom bio pla bijvoorbeeld slechter is dan een papieren rietjes?

Kennelijk zijn biodegradable plastics ook verboden met het SUP verbod. Mijn vraag is waarom en hoe het zich verhoudt tov de papieren alternatieven. Aanleiding is o.a. de haat richting MacDonalds op hun houten lepels in de mcflurry waar onlangs een nieuwsartikel over was ergens. Sta er zelf neutraal in maar ben gewoon heel benieuwd waarom dat (bio pla) niet als alternatief wordt gezien.
Papier is "makkelijk" te scheiden uit restafval, en helemaal als je het gescheiden inzamelt is het een makkie.

Bio plastic is dat niet, helemaal als daar ook nog andere plastics tussen zitten.

Ook is bioplastic niet te composteren op een compost hoop maar moet in een compostmachine (hoge druk en temperatuur) en het voegt niets toe aan de compost (geen nutrienten) dus zitten composters hier niet op te wachten.

Het mag dus niet in de groene bak, het mag niet in de plastic bak, het moet in de rest-afval, waar het of in een verbrandingsoven komt of op een stortplaats, waar vaak te weinig zuustof is and dan weer anerobisch afbreekt en methaan maakt.
Destiny schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Er zijn mensen met beperkingen en chronisch zieken die niet zonder rietje kunnen drinken. Het plastic rietje blijkt voor deze groep vaak de beste oplossing. Alternatieven kunnen gevaarlijk zijn (bijv. glas), allergische reacties geven (bijvoorbeeld metaal), ze kunnen niet gebogen worden in een positie die voor de gebruiker het beste is of zijn lastig te reinigen om maar een paar redenen te noemen. Voor deze groep is het verdwijnen van het plastic rietje een probleem.
Er zijn echt zoveel alternatieve (buigbare) rietjes, van RVS tot siliconen tot hard kunstof. Rietjes die helemaal open kunnen tot wegwerpalternatieven.

Ook is er zelfs een uitzondering voor medisch gebruik, het is prima(zou moeten zijn) mogelijk om het dus als medisch hulpmiddel te verkopen bij een apotheek of een drogist. Zelfs zijn er geen bezwaren voor een horecabedrijf om een stapel standaard rietjes te hebben voor de mensen die daar om vragen.

[ Voor 27% gewijzigd door Rmg op 23-06-2021 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

biodegradable is een niets zeggende term. een appel die in een week wegrot is biodegradable, en blok ijzer wat over 1000jaar weggeroest is dat ook.

En niet alle bio plastics zijn hetzelfde. sommige kun je op de compost hoop gooien, en zijn binnen een paar weken weg. bij andere zijn ze dan nog volledig intact, en moeten ze maanden op hogere temperaturen, luchtvochtigheid, druk of combi daarvan worden geweekt voordat ze enigzins zijn afgebroken.

En dan zijn degene die wel enigzins afbreekbaar zijn, zijn vaak ook weer zo afbreekbaar dat ze al beginnen afbreken als je ze een tijd achter je balie hebt liggen. Al met al is er nog geen ideaal materiaal voor dit.

zie bv. https://www.plasticsoupfo...asticsoorten/bioplastics/ voor meer info

[ Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 22-06-2021 15:37 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naast dat het maar de vraag is hoeveel CO2 (en andere meuk) bij/voor het productieproces van je bioplastic vrijkomt. Ik heb de exacte cijfers niet, maar ik vermoed maar zo dat dat niet bepaald rooskleurig is vergeleken met duurzaam gemaakte papieren rietjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
pagani schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:13:
Naast dat het maar de vraag is hoeveel CO2 (en andere meuk) bij/voor het productieproces van je bioplastic vrijkomt. Ik heb de exacte cijfers niet, maar ik vermoed maar zo dat dat niet bepaald rooskleurig is vergeleken met duurzaam gemaakte papieren rietjes.
Papier maken is volgens mij ook niet het schoonste proces, vandaar ook mijn vraag 'hoe verhoudt het zich'.

Een bioplastic die op de composthoop in een paar weken degradeert tot smots klinkt mij toch wel goed. Volgens mij gaat het alsnog lang genoeg mee dat het prima bruikbaar is. Papieren rietjes geven dezelfde en meer nadelen lijkt mij? Volgens mij is de grootste issue dan de CO2 uitstoot bij productie en mogelijke andere vergelijkbare negatieve aspecten. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 15:41
Bioplastic dat snel tot snot veranderd doet dat vooral onder invloed van (warm) water, lekker drinken is dat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
LordSinclair schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:43:
Bioplastic dat snel tot snot veranderd doet dat vooral onder invloed van (warm) water, lekker drinken is dat.
Presteren de huidige papieren rietjes beter in die situatie?

Mijn vraag komt voor uit een vermoeden, ik ben vooral benieuwd naar onderbouwde tegenargumenten. Ik wil best geloven dat biodegradable plastics geen goed alternatief zijn maar ben dan benieuwd naar hoe het zich verhoudt tov de huidige opties (papier/hout).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 15:54
Een aantal papieren/kartonnen opties zijn 100% recyclebaar & composteerbaar en ze werken eigenlijk even goed . Begrijp alleen niet echt wat je wil weten of wat je doel is in dit topic.

Je begint nogal vaak met 'Volgens mij...'. Wil je iets weten of wil je gewoon laten weten dat bioplastic ook een alternatief is? Daarnaast heb je het over 'biodegradable plastics van mais' maar noem je papier onder een noemer. Volgens mij zijn daar ook verschillen in. :P

Wat wil je nu echt weten of waar wil je het over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
SlqmLqck schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:17:
Een aantal papieren/kartonnen opties zijn 100% recyclebaar & composteerbaar en ze werken eigenlijk even goed . Begrijp alleen niet echt wat je wil weten of wat je doel is in dit topic.

Je begint nogal vaak met 'Volgens mij...'. Wil je iets weten of wil je gewoon laten weten dat bioplastic ook een alternatief is? Daarnaast heb je het over 'biodegradable plastics van mais' maar noem je papier onder een noemer. Volgens mij zijn daar ook verschillen in. :P

Wat wil je nu echt weten of waar wil je het over hebben?

Kennelijk zijn biodegradable plastics ook verboden met het SUP verbod. Mijn vraag is waarom en hoe het zich verhoudt tov de papieren alternatieven. Aanleiding is o.a. de haat richting MacDonalds op hun houten lepels in de mcflurry waar onlangs een nieuwsartikel over was ergens. Sta er zelf neutraal in maar ben gewoon heel benieuwd waarom dat (bio pla) niet als alternatief wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zijn dat die bio-degradable dingen die er net 2 weken te lang over doen om te composteren en daarom bij de afval verwerking gewoon bij het normale afval mee worden verbrand?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
We hebben het daar vanaf hier al over gehad.

Hieronder de belangrijke dingen:

Er is een uitgebreid onderzoek gedaan over wegwerpplastic versus duurzame producten in de vorm van boodschappentassen (pdf). Dit is niet het enige onderzoek daarover en ze gaan er hier vanuit dat papier geen CO2 uitstoot heeft.

Filmpje:

Belangrijkste plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://xxml.org/etc/Hergebruik_boodschappentas.png

De problemen met recycling, heel uitgebreid.

Wat een grote recycler daarvan vind

En houd er dan heftig rekening mee, dat de hele westerse wereld tot voor kort dingen "recyclede" door het op grote schaal in arme landen te dumpen, voornamelijk China. In 2018 zijn eerst China en snel daarna de andere arme landen daarmee gestopt, omdat dat plastic afval echt overal lag. Hun landen stroomden er van over. Dus sinds twee jaar moeten we het zelf maar oplossen. 1 van de eerste gevolgen daarvan is dus het wetsvoorstel uit de OP.

De regionale recycling is dus sindsdien met minstens 1000% toegenomen. Maar het resultaat is tot nu toe voornamelijk, dat de eenmalige verpakkingen worden vervangen door dikkere, herbruikbare verpakkingen, die ook gewoon weg worden gegooid. Het probleem is dus hiermee groter geworden, niet kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

warcow schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Een bioplastic die op de composthoop in een paar weken degradeert tot smots klinkt mij toch wel goed. Volgens mij gaat het alsnog lang genoeg mee dat het prima bruikbaar is.
Dat klinkt iedereen wel in de oren, en heet wishfull thinking :)
Als dat al was uitgevonden hadden, dan hadden we deze gehele discussie niet .

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 23-06-2021 02:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom heb je (als volwassenen) überhaupt een rietje nodig om te kunnen drinken uit een beker of een glas?

Is het tegenwoordig serieus écht zo moeilijk om zonder morsen te kunnen drinken :o

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 23-06-2021 02:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
heuveltje schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 02:12:
[...]

Dat klinkt iedereen wel in de oren, en heet wishfull thinking :)
Als dat al was uitgevonden hadden, dan hadden we deze gehele discussie niet .
Oké een paar maanden in de meeste gevallen maar verder toch prima mogelijk?

https://www.google.com/ur...Vaw0ptQm6iY-95Zpzv9si8igE

Deze vond ik zelf nog, kennelijk is veel 'conpostable' plastic dat in omloop is helemaal niet zo composteerbaar. Ook krijg je contaminatie doordat de composteerbare producten sterk lijken op de standaard plastic producten.
YouTube: Why Composting Sites Are Banning Compostable Plastics | One Small St...

[ Voor 5% gewijzigd door warcow op 23-06-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 15:54
Will_M schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 02:47:
Waarom heb je (als volwassenen) überhaupt een rietje nodig om te kunnen drinken uit een beker of een glas?

Is het tegenwoordig serieus écht zo moeilijk om zonder morsen te kunnen drinken :o
Er zijn mensen met beperkingen en chronisch zieken die niet zonder rietje kunnen drinken. Het plastic rietje blijkt voor deze groep vaak de beste oplossing. Alternatieven kunnen gevaarlijk zijn (bijv. glas), allergische reacties geven (bijvoorbeeld metaal), ze kunnen niet gebogen worden in een positie die voor de gebruiker het beste is of zijn lastig te reinigen om maar een paar redenen te noemen. Voor deze groep is het verdwijnen van het plastic rietje een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Will_M schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 02:47:

Sja de enige rietjes die ik in het wild tegenkom zitten bij een milkshake.
En dat drinkt idd klote zonder rietje !

Verder is rietjes maar een miniscuul onderdeel van die regelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 15:17
SymbolicFrank schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:37:
En houd er dan heftig rekening mee, dat de hele westerse wereld tot voor kort dingen "recyclede" door het op grote schaal in arme landen te dumpen
DIT!
En daarna werd het in andere landen gedumpt, zoals Turkije, nu nog, simpelweg omdat de schepen met onze afval niet meer door mogen varen omdat ze niet worden toegelaten in hun bestemmingshaven in China en ZO Azie.

Nee, recycling? Daar hebben wij als (West) Europa eigenlijk nog nooit serieus aan gedaan, hooguit paar procenten.

Wat dat betreft kunnen we enorm leren van Japan, dat land tekende onlangs niet mee voor 1 of ander verdrag dat als doel had landen een (very soft) deadline te geven om meer %% te gaan recyclen. Simpelweg omdat Japan al veel meer recycling doet dan het gestelde doel.

Dus als je het over afval hebt, neem dan alles met een korreltje zout. Ja, zelfs de papierbakken gaat een groot deel gewoon de verbranding in. En het woordje "biodegradable" zou ik dus ook met wat zout nemen.

Je kan dit doortrekken naar heleboel dingen.. bijvoorbeeld MSC vis. Dat keurmerk heeft een redelijk hoog "wij van wc-eend.." gehalte. Er staat vaak nota bene in kleine letters bij dat ze sleepnetten etc gebruiken.

En de nadelen van papier wegen echt helemaal niet op tegen het plastic dat dieren eten. Papier lost op of wordt papperig, daar kunnen vogels minder makkelijk een nestje mee bouwen, hun jong mee voeren en zeedieren zien het niet zo makkelijk aan voor voedsel als al dat plastic.
Bovendien zorgt dit verbod voor een stukje meer bewustzijn (dat is misschien nog wel het hardst nodig) en gedragsverandering. Er zijn plekken waar het doodnormaal is dat je de dop van je (PET) fles apart weggooit, en dat ook strak gebeurd door iedereen. En mensen je raar aankijken als je een glazen fles met alu dop erop in een glasbak gooit. Kraait hier geen haan naar.

[ Voor 26% gewijzigd door Jazco2nd op 23-06-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Laatste keer dat ik het had nagezocht wat ook bij wegwerpbekertjes de conclusie dat papieren bekertjes versus plastic bekertjes eigenlijk lood om oud ijzer is. De ene is beter op ene gebied, de ander op ander gebied. Dit verbod is wat mij betreft typisch zoiets wat het goed doet bij het publiek, zonder dat het nou echt een verschil maakt. Maar het is makkelijk te implementeren en niet genoeg mensen hebben er last van om tegenstand te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

warcow schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:00:
[...]

Papier is "makkelijk" te scheiden uit restafval, en helemaal als je het gescheiden inzamelt is het een makkie.

Bio plastic is dat niet, helemaal als daar ook nog andere plastics tussen zitten.

Ook is bioplastic niet te composteren op een compost hoop maar moet in een compostmachine (hoge druk en temperatuur) en het voegt niets toe aan de compost (geen nutrienten) dus zitten composters hier niet op te wachten.

Het mag dus niet in de groene bak, het mag niet in de plastic bak, het moet in de rest-afval, waar het of in een verbrandingsoven komt of op een stortplaats, waar vaak te weinig zuustof is and dan weer anerobisch afbreekt en methaan maakt.
Destiny schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Er zijn echt zoveel alternatieve (buigbare) rietjes, van RVS tot siliconen tot hard kunstof. Rietjes die helemaal open kunnen tot wegwerpalternatieven.

Ook is er zelfs een uitzondering voor medisch gebruik, het is prima(zou moeten zijn) mogelijk om het dus als medisch hulpmiddel te verkopen bij een apotheek of een drogist. Zelfs zijn er geen bezwaren voor een horecabedrijf om een stapel standaard rietjes te hebben voor de mensen die daar om vragen.

[ Voor 27% gewijzigd door Rmg op 23-06-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rmg schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Behalve dat waterbestendig papier en papier met voedselresten weer niet bij het oud papier mag. -O- Dus voor zover ik weet horen papieren rietjes niet gescheiden te worden weggegooid, maar moet het gewoon bij het restafval, net als bio-plastic.

Hetzelfde bij papieren tasjes: toen plastic tasjes niet meer zomaar mochten, stapten veel winkeliers op papieren tasjes over, maar het is toch wel zo fijn dat die dingen gewoon tegen regen kunnen. Maar dat betekent ook dat ze niet door een afvalverwerker kunnen worden opgelost.

Overigens vraag ik me altijd af waarom die bio-plastic-zakjes niet snel genoeg zouden composteren als ze in mijn prullenbakje gewoon binnen een paar dagen vergaan... En als ze 2 weken op de composthoop nodig hebben, is een maand in mijn groenkliko dan acceptabel?

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 23-06-2021 15:19 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

bwerg schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Overigens vraag ik me altijd af waarom die zakjes niet snel genoeg zouden composteren als ze in mijn prullenbakje gewoon binnen een paar dagen vergaan...
Er zijn uitzonderingen inderdaad, de ene bioplastic is de andere niet. En dat is meteen ook het grote probleem, het ene zakje kan wel op de compost hoop, de andere moet industrieel gecomposteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Mwah, rietjes van RVS zijn prima. Net als al het andere bestek. Misschien statiegeld erop zetten als je het bij een drivethrough haalt ofzo, dan hebben mensen ook een incentive om ze terug te brengen.

Hypocrites must die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Helgie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:35:
Mwah, rietjes van RVS zijn prima. Net als al het andere bestek. Misschien statiegeld erop zetten als je het bij een drivethrough haalt ofzo, dan hebben mensen ook een incentive om ze terug te brengen.
Sowieso is deze hele discussie hypothetisch want in de praktijk wordt alle troep van de MacDonalds en KFC gewoon in de berm geflikkerd. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
bwerg schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Sowieso is deze hele discussie hypothetisch want in de praktijk wordt alle troep van de MacDonalds en KFC gewoon in de berm geflikkerd. :+
Daarbij komt dat 110% van de plasticsoep in zee afkomstig is uit India en China en de bijdrage van Nederland mondiaal verdwijnt in de afronding...

Hoewel we weer erg goed scoren in Virtue Signalling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05
core_dump schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:33:
[...]
Daarbij komt dat 110% van de plasticsoep in zee afkomstig is uit India en China en de bijdrage van Nederland mondiaal verdwijnt in de afronding...
In ons land woont ~0.2% van de wereldbevolking, alles wat we doen verdwijnt in de afronding. Toch gaat het nut van een Europese verbod op single use plastics wel verder dan alleen het verminderen van onze eigen plasticlast. Door het verbod is er ineens een enorme markt voor alternatieven voor dat wegwerpplastic. Dat betekent ruimte voor innovaties en die gaan hun weg over de wereld echt wel vinden. Papieren rietjes zijn natuurlijk ondingen. Maar de andere kant is dat plastic zo gemakkelijk en goedkoop is (in elk geval als je externaliteiten niet meerekent) dat iedereen het gedachteloos wegflikkert. Met een plastic tas kun je wel 100x boodschappen doen. Maar waarom zou je een tas van 10ct daarvoor bewaren?

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1