Eneco stadsverwarming: GJ en m3 op de meter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-02 16:22
Sinds een tijdje woon ik in een woning met stadsverwarming van Eneco. In het huis zit de Landis + Gyr 2WR5 meter. Die geeft een waarde in GJ en een waarde in m3.

Als ik het goed begrijp wordt in sommige gevallen de hoeveelheid afgenomen GJ (warmte) en m3 (warm water) apart gefactureerd, en in sommige gevallen geldt de m3 waarde enkel als controle voor de GJ-stand.

Het is mij echter niet duidelijk welke van de twee situaties voor mij geldt. Bij het doorgeven van de meterstanden worden beide waardes gevraagd door Eneco. Het interessante is dat ik bij de m3 waarde een melding krijg dat die waarde hoger is dan verwacht.

Ik woon natuurlijk nog niet zo lang in het huis, maar ik kan op de meter teruggaan in de tijd en de waardes van de afgelopen jaren uitlezen. Daaruit blijkt dat de m3 waarde steeds ongeveer 10x de GJ waarde is. Dat zou impliceren dat dit een controlewaarde is (of het gebruik van warm water en warmte liep over de afgelopen jaren heel gelijk op).

Hoe dan ook, mijn vragen zijn als volgt:

1) Is er een manier om in te zien, vóór het ontvangen van de jaarnota, of GJ en m3 apart worden gefactureerd? Is dit afhankelijk van het type meter? Eneco kan me hier bijzonder weinig over vertellen gek genoeg.

2) Als uit vraag 1 komt dat enkel GJ wordt gefactureerd, hoe is het dan mogelijk dat de m3 waarde volgens Eneco abnormaal hoog is? Er zat over de afgelopen jaren steeds een factor 10 tussen de waardes, dat lijkt me dus niet heel vreemd.

3) Wederom als het enkel gaat om de GJ waarde, waar komt de omrekenfactor van de m3 waarde vandaan? Waarom 10? Die factor 10 lijkt me op het eerste gezicht vrij arbitrair, maar misschien zit daar wel een heel goede reden (lees: berekening) achter?

4) Weet iemand of er bij deze meter mogelijkheden zijn om domotica zaken aan te sluiten? Het lijkt mij in ieder geval wel handig om via een appje m'n verbruik in te kunnen zien en meer.

Alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Mobilae op 22-06-2021 13:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat uitlezen dat kan, ik doe het zelf al een tijdje. 4 keer per dag lees ik de waardes uit via een optische IEC 62056-21 verbinding. Niet te vaak uitlezen, dan gaat de batterij te snel leeg.

In dit topic vind je de nodige informatie: Hoe log ik telegrammen van een Landis+Gyr T550 UH50 stadsver
(en mijn repo vind je hier: https://github.com/aiolos/ultraheat )

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Aiolos schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:28:
Dat uitlezen dat kan, ik doe het zelf al een tijdje. 4 keer per dag lees ik de waardes uit via een optische IEC 62056-21 verbinding. Niet te vaak uitlezen, dan gaat de batterij te snel leeg.

In dit topic vind je de nodige informatie: Hoe log ik telegrammen van een Landis+Gyr T550 UH50 stadsver
Ah gaaf! Mooie toevoeging, hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik heb een iets ander model maar ik zie dat hij is uitgerust met de zelfde optische poort. Leuk project. Vraag 4 is wat dat betreft beantwoord. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:10
Aiolos schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:28:

Z’n batterij hoort 10 jaar mee te gaan, gaat dat ook nog als jij hem zo vaak uitleest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Technofreakz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:42:
[...]
Z’n batterij hoort 10 jaar mee te gaan, gaat dat ook nog als jij hem zo vaak uitleest?
Ik heb eens ergens gelezen (en ook in mijn repo gezet) dat elke keer uitlezen de levensduur met 15 minuten verkort.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Mobilae schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Ah gaaf! Mooie toevoeging, hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik heb een iets ander model maar ik zie dat hij is uitgerust met de zelfde optische poort. Leuk project. Vraag 4 is wat dat betreft beantwoord. Dank!
Ik heb ook een 2WR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
De mijne zit aangesloten op netstroom, wat bij dit model volgens mij altijd mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 09:24
Bij mijn vorige huis had ik ook een abnormaal hoge m3 waarde. Dat kwam omdat het warme water direct weer retour ging, normaal wordt het retour water (wat door het huis is gelopen) wat nog warm is gemengd door een thermostaat. Hier betaal je in principe niet voor, je betaald voor het temperatuur verschil tussen aan en afvoer keer de flow. Alleen het stadsverwarmingsbedrijf vindt dit niet leuk omdat het voor extra verliezen zorgt, ze hebben het liefst dat de retour een bepaalde (lage) temperatuur heeft.

Ik zou dus de thermostaat even checken, bij mijn (eigendom) unit uit jaar kruik was dit een gewone CV thermostaatkraan dit van binnen compleet was weggerot. Als je een unit hebt die niet jouw eigendom is lekker niks doen, is dan niet jouw zorg.

Volgens Europese richtlijnen moeten alle stadsverwarmingsnetten voor 2027 ook allemaal een slimme meter hebben, er is dus kans dat je binnen een aantal jaar een slimme krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door 1337aldi op 22-06-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
1337aldi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:04:
Bij mijn vorige huis had ik ook een abnormaal hoge m3 waarde. Dat kwam omdat het warme water direct weer retour ging, normaal wordt het retour water (wat door het huis is gelopen) wat nog warm is gemengd door een thermostaat. Hier betaal je in principe niet voor, je betaald voor het temperatuur verschil tussen aan en afvoer keer de flow. Alleen het stadsverwarmingsbedrijf vindt dit niet leuk omdat het voor extra verliezen zorgt, ze hebben het liefst dat de retour een bepaalde (lage) temperatuur heeft.

Ik zou dus de thermostaat even checken, bij mijn (eigendom) unit uit jaar kruik was dit een gewone CV thermostaatkraan dit van binnen compleet was weggerot. Als je een unit hebt die niet jouw eigendom is lekker niks doen, is dan niet jouw zorg.

Volgens Europese richtlijnen moeten alle stadsverwarmingsnetten voor 2027 ook allemaal een slimme meter hebben, er is dus kans dat je binnen een aantal jaar een slimme krijgt.
De thermostaatklep die aangesloten zit op de woonkamer thermostaat is nooit van Eneco.

Inwendig zou het een ravk/ravi kunnen zijn dan is het wel van Eneco, maar zal jou geen extra kosten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
1337aldi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:04:

Dank voor de toevoeging. Misschien wel relevant om te vermelden: mijn huis heeft geen thermostaat (ja, je leest het goed). Het is een oud huis met wel meer rare ‘dingetjes’. De temperatuur in huis wordt op dit moment dus geregeld door de radiatoren open en dicht te draaien. Dit is iets wat wel gaat veranderen zodra de boel verbouwd wordt.

Hoe dan ook, met betrekking tot jouw verhaal zou het dus kunnen betekenen dat het daarom zo’n hoge waarde geeft (aangezien er geen thermostaat is om retourwater te mengen). Maar volgens jou wordt er dus niets gedaan met die waarde en reken je slechts het aantal GJ af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Mobilae schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:55:
De mijne zit aangesloten op netstroom, wat bij dit model volgens mij altijd mogelijk is.
In de documentatie zie ik dat nu ook ja. Lijkt er echter niet op dat ik er zelf een voeding aan kan hangen... Misschien toch Eneco maar eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 09:24
Mobilae schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Dank voor de toevoeging. Misschien wel relevant om te vermelden: mijn huis heeft geen thermostaat (ja, je leest het goed). Het is een oud huis met wel meer rare ‘dingetjes’. De temperatuur in huis wordt op dit moment dus geregeld door de radiatoren open en dicht te draaien. Dit is iets wat wel gaat veranderen zodra de boel verbouwd wordt.

Hoe dan ook, met betrekking tot jouw verhaal zou het dus kunnen betekenen dat het daarom zo’n hoge waarde geeft (aangezien er geen thermostaat is om retourwater te mengen). Maar volgens jou wordt er dus niets gedaan met die waarde en reken je slechts het aantal GJ af?
Ik bedoel niet een thermostaat zoals ook bijvoorbeeld in de huiskamer, maar een thermostaat die intern zit in de stadsverwarming unit in de meterkast/technische ruimte. Wellicht is thermostaat hier niet het juiste woord voor. Maar het klopt inderdaad dat je wordt berekend op GJ, in ieder geval bij mijn aanbieder was dit wel (geen eneco). Als de m3 en GJ waarden dermate gaan afwijken van normaal dat het een probleem wordt neemt eneco vanzelf contact op, bij mijn aanbieder was dat op een keer ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
1337aldi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Ik bedoel niet een thermostaat zoals ook bijvoorbeeld in de huiskamer, maar een thermostaat die intern zit in de stadsverwarming unit in de meterkast/technische ruimte. Wellicht is thermostaat hier niet het juiste woord voor. Maar het klopt inderdaad dat je wordt berekend op GJ, in ieder geval bij mijn aanbieder was dit wel (geen eneco). Als de m3 en GJ waarden dermate gaan afwijken van normaal dat het een probleem wordt neemt eneco vanzelf contact op, bij mijn aanbieder was dat op een keer ook het geval.
Ah ik snap nu wat je bedoelt. Die 'thermostaat' zit er zo te zien wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Het is mij op dit moment trouwens nog steeds niet duidelijk of ik nu alleen voor de afgenomen GJ's betaal, of daarnaast ook voor de m3 warm water. Reageerder 1337aldi geeft aan dat hij alleen voor de GJ's werd gefactureerd, maar ik lees ook veel verhalen van mensen die voor beiden betalen.

Weet iemand hoe ik dit kan zien? Intuïtief zou ik zeggen dat je los voor de m3 warm water betaalt wanneer je een tapwater meter in de meterkast hebt zitten (wat ik niet heb). Maar als ik met Eneco bel krijg ik wisselende antwoorden. De ene persoon zegt dat de m3 stand op de meter slechts een controlegetal is. De ander zegt dat ik voor beiden los betaal. Welke is het nou?

Zijn er Eneco gebruikers die hier meer over weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Ik heb op mijn Enecofactuur gekeken. Daarop is alleen de GJ terug te vinden (ondanks dat ik wel de m3 heb doorgegeven). Dat is voor de stadsverwarming in Nieuwegein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Aiolos schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:05:
Ik heb op mijn Enecofactuur gekeken. Daarop is alleen de GJ terug te vinden (ondanks dat ik wel de m3 heb doorgegeven). Dat is voor de stadsverwarming in Nieuwegein.
Dank voor je reactie! En jij hebt dus ook maar één meter? Zelfde type als hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Bij stadsverwarming kan je er vanuit gaan dat er meestal weinig klopt en je meestal veel te veel betaalt.

Google maar eens op: stadsverwarming duur
Het regent klachten en vaak niet eens echt duurzaam.

[ Voor 32% gewijzigd door CyberMania op 23-06-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:37
Hier ook sinds afgelopen jaar Eneco stadsverwarming met 2WR5-meter en kreeg ook een melding dat m3 meer was dan verwacht. Schrok me kapot, maar naarmate ik er meer over las werd ik wel gerustgesteld (en inmiddels gelukkig ook factuur gekregen waarop inderdaad alleen naar Gj wordt gekeken). ik heb wel een meter voor tapwater in de meterkast zitten, en die ging ook lopen bij vraag naar warm water. Dan weet je eigenlijk al dat het niet in de installatie van Eneco verwarmd wordt. Ik kreeg de melding overigens ook alleen bij het invullen van m3, niet bij de Gj.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Mobilae schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Dank voor je reactie! En jij hebt dus ook maar één meter? Zelfde type als hierboven?
Ja, een Landis+Gyr 2wr5. Ik heb eerder ook in een huis een T550/UH55 gehad, afrekening is altijd alleen op GJ geweest. (Allemaal stadsverwarmingsnet Nieuwegein/Utrecht)
CyberMania schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:21:
Bij stadsverwarming kan je er vanuit gaan dat er meestal weinig klopt en je meestal veel te veel betaalt.

Google maar eens op: stadsverwarming duur
Het regent klachten en vaak niet eens echt duurzaam.
offtopic:
Het vastrecht is ook behoorlijk hoog, dus bij weinig verbruik heb je nog steeds hoge kosten, dat stimuleert ook niet echt.

Dat komt ook door de rekenmethode die volgens de warmtewet mag worden toegepast: uitgaan van een dure gasketel, met jaarlijks maximaal onderhoud en een korte levensduur. Dan kan ik het ook "Niet Meer Dan Anders" voorrekenen...

Levert je wel een beter energielabel op (bij mij ging het label van B naar A zodra ik stadsverwarming invulde, niet dat je daar ook maar iets aan hebt...)

[ Voor 53% gewijzigd door Aiolos op 23-06-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
psychonetics schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:22:
Hier ook sinds afgelopen jaar Eneco stadsverwarming met 2WR5-meter en kreeg ook een melding dat m3 meer was dan verwacht. Schrok me kapot, maar naarmate ik er meer over las werd ik wel gerustgesteld (en inmiddels gelukkig ook factuur gekregen waarop inderdaad alleen naar Gj wordt gekeken). ik heb wel een meter voor tapwater in de meterkast zitten, en die ging ook lopen bij vraag naar warm water. Dan weet je eigenlijk al dat het niet in de installatie van Eneco verwarmd wordt. Ik kreeg de melding overigens ook alleen bij het invullen van m3, niet bij de Gj.
Ah ja dit is precies mijn situatie! Ook ik krijg die melding bij het invullen van de m3 stand. Daardoor lijkt het alsof de vorige bewoners het niet goed hebben doorgegeven of dat het verbruik abnormaal hoog is. Maar ik ga er dan maar even van uit dat de m3 waarde enkel een controlegetal is en dat ik gewoon voor de GJ's betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

psychonetics schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:22:
Hoe wordt je tapwater dan verwarmd? Tenzij je een grote boiler of geiser/ketel hebt wordt dit wel via de afleverset verwarmd. Maar ook dan gaat die afrekening via GJ, en niet via m³ geloof ik. Hoewel ik dit type niet ken.
Wat zo'n meter meestal doet is de flow (in m³/h meestal) en het temperatuurschil meten. In combinatie met de soortelijke warmte van water kan daarmee bepaald worden hoeveel GJ er afgenomen is.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
bartvl schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Hoe wordt je tapwater dan verwarmd? Tenzij je een grote boiler of geiser/ketel hebt wordt dit wel via de afleverset verwarmd. Maar ook dan gaat die afrekening via GJ, en niet via m³ geloof ik. Hoewel ik dit type niet ken.
Wat zo'n meter meestal doet is de flow (in m³/h meestal) en het temperatuurschil meten. In combinatie met de soortelijke warmte van water kan daarmee bepaald worden hoeveel GJ er afgenomen is.
Dat verwarmen van het water gaat dan inderdaad via een warmtewisselaar in de afleverset.

Het kan echter ook dat je warm water geleverd krijgt van Eneco. Dan kopen zij water in en verwarmen dat. In dat geval heb je volgens mij een tweede (rode) watermeter in de meterkast.

De verwarring ontstaat doordat Eneco ook klanten die niet apart m3 warm water afrekenen vraagt om de m3 meterstand. Daardoor lijkt het alsof die waarde in rekening wordt gebracht, terwijl het in werkelijkheid slechts een controlewaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:37
Juist. Daar mag Eneco ook best wat duidelijker in zijn. Ik ging even snel rekenen en kwam op een bedrag van een paar duizend euro wat ik bij zou moeten betalen. Natuurlijk meteen proberen te verklaren of er ergens een lek zat (kruipruimte ook even gecontroleerd) of dat de vloerverwarming niet goed ingeregeld was of zo. Heeft me wel wat jaartjes van mijn leven gekost. :)
In de Eneco-app staat bij mij ook 0m3, ik vermoed dat dat de reden is waarom je de melding krijgt. Dat het na controle weer op 0 gezet wordt oid.

Heb je wel een losse watermeter ergens (omdat je aangaf dat je die niet in je meterkast hebt zitten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
psychonetics schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:26:
Juist. Daar mag Eneco ook best wat duidelijker in zijn. Ik ging even snel rekenen en kwam op een bedrag van een paar duizend euro wat ik bij zou moeten betalen. Natuurlijk meteen proberen te verklaren of er ergens een lek zat (kruipruimte ook even gecontroleerd) of dat de vloerverwarming niet goed ingeregeld was of zo. Heeft me wel wat jaartjes van mijn leven gekost. :)
In de Eneco-app staat bij mij ook 0m3, ik vermoed dat dat de reden is waarom je de melding krijgt. Dat het na controle weer op 0 gezet wordt oid.

Heb je wel een losse watermeter ergens (omdat je aangaf dat je die niet in je meterkast hebt zitten)?
Helemaal mee eens.

Mijn huis heeft geen watermeter. Dat maakt het nog iets moeilijker om onderzoek te doen. Ik woon er nog niet zo lang maar ook die watermeter staat op het lijstje voor de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe werkt dat dan? Wordt het water centraal ingekocht en de kosten naar rato verdeeld?
Ik ken eigenlijk geen situaties waarbij er geen watermeter is.

Niet toevallig een watermeterput onder de mat van de voordeur? ;)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mobilae schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:44:
Daardoor lijkt het alsof die waarde in rekening wordt gebracht, terwijl het in werkelijkheid slechts een controlewaarde is.
Ik neem aan dat je een contract hebt waar dit in beschreven is?
Post die anders even (geanonimiseerd).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
bartvl schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:53:
Hoe werkt dat dan? Wordt het water centraal ingekocht en de kosten naar rato verdeeld?
Ik ken eigenlijk geen situaties waarbij er geen watermeter is.

Niet toevallig een watermeterput onder de mat van de voordeur? ;)
Nee hoor, heel gek is het in oude huizen ook weer niet. Een aantal huizen in mijn straat heeft geen watermeter. Vitens maakt dan een schatting op basis van het aantal personen in het huishouden. Die schatting is best redelijk (maar water is dan ook heel goedkoop in Nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
JackBol schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Ik neem aan dat je een contract hebt waar dit in beschreven is?
Post die anders even (geanonimiseerd).
Hier dacht ik stom genoeg pas veel te laat aan. Ik heb hem vanmiddag even doorgenomen. De belangrijkste zinnen:

"Uw woning is aangesloten op het warmtenet van Eneco en krijgt hierdoor verwarming en/of warmtapwater geleverd.

U betaalt voor:

• Verbruik warmte per GJ
• Vastrecht warmte voor verwarming en warm water per jaar
• Meettarief per jaar"

Hieruit maak ik op dat ik alleen voor de GJ's betaal. Anders zou er (neem ik aan) ook staan "verbruik warm tapwater per m3".

Het probleem is dat de klantenservice medewerkers bij Eneco het zelf ook niet precies weten. De ene geeft aan dat ik wel apart voor warm water moet betalen, de ander niet. Dat maakt het nog meer verwarrend.

Hoe dan ook, het contract is leidend dus ik ga er van uit dat ik alleen per GJ betaal..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mobilae schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:27:
[...]

Hier dacht ik stom genoeg pas veel te laat aan. Ik heb hem vanmiddag even doorgenomen. De belangrijkste zinnen:

"Uw woning is aangesloten op het warmtenet van Eneco en krijgt hierdoor verwarming en/of warmtapwater geleverd.

U betaalt voor:

• Verbruik warmte per GJ
• Vastrecht warmte voor verwarming en warm water per jaar
• Meettarief per jaar"

Hieruit maak ik op dat ik alleen voor de GJ's betaal. Anders zou er (neem ik aan) ook staan "verbruik warm tapwater per m3".

Het probleem is dat de klantenservice medewerkers bij Eneco het zelf ook niet precies weten. De ene geeft aan dat ik wel apart voor warm water moet betalen, de ander niet. Dat maakt het nog meer verwarrend.

Hoe dan ook, het contract is leidend dus ik ga er van uit dat ik alleen per GJ betaal..
De vraag is hoe je warm tapwater geleverd krijgt.
Heb je een eigen water aansluiting op het waternet, waarbij koud water via een warmte wisselaar van de stadsverwarming opgewarmd wordt? Dan betaal je niet voor de m3, omdat je geen warm water afneemt, enkel warmte. De m3 teller is dan een indicator van de flow die plaats vindt.

Als je een tap water aansluiting hebt waarbij je warm water rechtstreeks uit de stadsverwarming afneemt, dan betaal je wel voor m3, aangezien je dan warmte en water van ze afneemt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
JackBol schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 06:57:
[...]

De vraag is hoe je warm tapwater geleverd krijgt.
Heb je een eigen water aansluiting op het waternet, waarbij koud water via een warmte wisselaar van de stadsverwarming opgewarmd wordt? Dan betaal je niet voor de m3, omdat je geen warm water afneemt, enkel warmte. De m3 teller is dan een indicator van de flow die plaats vindt.

Als je een tap water aansluiting hebt waarbij je warm water rechtstreeks uit de stadsverwarming afneemt, dan betaal je wel voor m3, aangezien je dan warmte en water van ze afneemt.
In het geval van een aparte tapwater aansluiting zit er ook een aparte meter in jou leiding, vaak is die oranje en hangt hij onder een vitron set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-05 21:11
Mobilae schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:55:
Wie betaalt die stroom van die warmtemeter? Eneco vast niet :)
Krijg zelf binnenkort ook een slimme warmtemeter. Kan ik dan gewoon de spanning eraf halen en eens per jaar de stekker er even indoen voor de jaarnota?

[ Voor 32% gewijzigd door U123456 op 06-01-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Misschien kan dat wel ja! Ik neem aan dat er ook wel een batterij in zit. Maar Eneco wil dit model al heel lang komen vervangen dus wellicht willen ze er ook van af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youness2
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-09-2022
Ik zit momenteel met dezelfde vraag en vroeg mij af of topocstarter inmiddels duizenden euros lichter is of (hopelijk) alleen voor verbruik in GJ heeft betaald :) @Mobilae

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
Youness2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 00:09:
Ik zit momenteel met dezelfde vraag en vroeg mij af of topocstarter inmiddels duizenden euros lichter is of (hopelijk) alleen voor verbruik in GJ heeft betaald :) @Mobilae
Ik kan niet garanderen dat het voor jou ook geldt maar in mijn geval is (gelukkig) alleen het aantal GJ gefactureerd en dat klopte precies. Het lijkt erop dat ze alleen beiden factureren wanneer je een aparte meter hebt voor warm tapwater (net als een normale watermeter maar dan rood meen ik). Die heb ik niet. De info vanuit Eneco was overigens heel matig, ze hebben niet echt een idee van alle mogelijke installaties en daardoor konden ze mij eigenlijk niet verder helpen. Hoe dan ook, het viel uiteindelijk allemaal mee (los van dat de prijs voor stadswarmte nog steeds aan de gasprijs gekoppeld is) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mobilae schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:00:
[...]

Ik kan niet garanderen dat het voor jou ook geldt maar in mijn geval is (gelukkig) alleen het aantal GJ gefactureerd en dat klopte precies. Het lijkt erop dat ze alleen beiden factureren wanneer je een aparte meter hebt voor warm tapwater (net als een normale watermeter maar dan rood meen ik). Die heb ik niet. De info vanuit Eneco was overigens heel matig, ze hebben niet echt een idee van alle mogelijke installaties en daardoor konden ze mij eigenlijk niet verder helpen. Hoe dan ook, het viel uiteindelijk allemaal mee (los van dat de prijs voor stadswarmte nog steeds aan de gasprijs gekoppeld is) ;)
Kwam hier toevallig op uit nadat ik gisteren bij mijn bejaarde oom en tante ben geweest. Die snappen er niks van, waren in paniek dat ze m3 moesten invullen. Kregen ook de melding dat dit abnormaal hoog was.

Of ze in het verleden die waarde hebben opgegeven weet ik niet, maar ik hoop dat de situatie hetzelfde is.
Pagina: 1