Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 06:41
Hi,

Ik heb een gek issue dat soms vrij snel en soms helemaal niet opspeelt.
Ik heb mijn Ziggo Horizon box (de kleine nieuwe energievreter) aangesloten middels hdmi op een surround versterker. Sinds een tijdje hebben we soms last van een harde tik over de luidsprekers. Dit begint dan met een tik af en toe en verergert gaandeweg totdat er meerdere tikken per seconde te horen zijn. De tikken klinken een beetje alsof er iemand met 240 bpi met zijn vinger op de tafel tikt en wanneer ik het harder zet alsof er een specht aan de gang is.
Uiteraard al het één en ander uitgeprobeerd.
  1. De tik lijkt voornamelijk getriggerd te worden door het kijken van Netflix of HBO. Een hele avond tv kijken of een ochtend muziek luisteren leverde geen probleem op.
  2. Het verwisselen van kabels leverde niets op.
  3. het veranderen van ingang leverde niets op.
  4. op het moment dat de tikken zich voordoen een dvd afspelen (andere source en ingang) ging prima.
  5. de hdmi kabel uit de versterker trekken en rechtstreeks op de tv aansluiten lost het probleem op, dwz, geen tikken via de tv.
  6. de tikken reageren op harder/zachter zetten van de versterker.
  7. de tikken starten met een enkele tik tijdens bijvoorbeeld schermwisselingen. Bijvoorbeeld door het menu gaan of tijdens een film bij het veranderen van een scene. Dit wordt gradueel erger totdat er niet meer fatsoenlijk te kijken is.
  8. Uitzetten van de versterker/mediaplayer bied heel kort (halve minuut max) soelaas.
De verschillende testjes van me spreken elkaar wat tegen. In eerste instantie dacht ik aan de versterker maar als die de boosdoener was zou ik de tikken m.i. altijd moeten horen wanneer deze zich eenmaal voordoen, ook bij een andere source. Echter aansluiten op de tv lost het probleem op dus dat neigt wel weer naar een probleem met de versterker.

Ook vind ik het heel raar dat de tik dus alleen voorkomt bij het kijken naar Netflix/HBO. (nog niet een opgenomen serie geprobeerd overigens). Qua tijd valt er ook geen pijl op te trekken. De kinderen probeerden ene film te kijken en na een half uur was dat al niet meer mogelijk. Ik heb eergisteren zonder problemen ruim twee uur een serie zitten kijken.

Iemand enig idee wat hier nu de oorzaak van kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als ik je goed begrijp komen de tikken voor in de volgende situatie:

Horizon box --- [hdmi] ---> versterker --- [hdmi] ---> tv

Je zou eens kunnen kijken of de tikken zich in de volgende situatie ook voordoen. Op deze manier kan je onderzoeken of het in de Horizon box + deze specifieke hdmi-kabel zit:

Horizon box --- [hdmi] ---> pc-monitor met ingebouwde luidsprekers

Zo ja, dan is de Horizon box of hdmi-kabel de veroorzaker. De hdmi-kabel heb je al uitgesloten als ik je goed begrijp.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 22-06-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
Hoi. Dank voor het antwoord. Ik heb de mediabox al eens rechtstreeks op de tv aangesloten. Daarmee was de tik weg. Zodra ik hem weer op de versterker aansloot was de tik weer terug. Wanneer ik een andere geluidsbron gebruik verdwijnt de tik ook om onmiddellijk weer terug te komen wanneer ik weer terug schakel naar de mediabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Had je dat ook voor een wat langere tijd geprobeerd?

Wat je ook zou kunnen proberen is om de andere hdmi-ingang op de versterker te gebruiken. Misschien is er eentje beschadigd.

Hoe sluit je de andere bronnen aan op de versterker, is daar ook een bron bij die op de hdmi-aansluiting gaat?

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 23-06-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
Goedemorgen,

Ik heb de mediaplayer ook op een andere HDMI ingang geprobeerd met dezelfde tikken als resultaat. Wat ik nog niet geprobeerd heb is om een glaskabeltje aan te sluiten. Die heb ik niet 1, 2, 3 klaar liggen, dus dat is nog een mogelijkheid.

De mediaplayer en blu ray zijn via hdmi aangesloten. Op het moment dat het probleem zich voordoet en ik zet de blu ray aan dan zijn er geen tikken meer, ook niet op dezelfde ingang. Zodra ik weer terug schakel naar de mediaplayer zijn de tikken er weer. Maar wanneer ik die mediaplayer dus aansluit op de tv via hdmi dan houden de tikken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Bel Ziggo, leg het probleem uit en ze sturen een nieuwe box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
core_dump schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:23:
Bel Ziggo, leg het probleem uit en ze sturen een nieuwe box...
Ik ben er alleen niet van overtuigd dat het de box is. Dat verklaart namelijk niet waarom de tik verdwijnt wanneer ik niet gebruik maak van de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
Goed. Na het nodige testen lijkt het toch de versterker te zijn. Geen idee welk onderdeel problemen geeft. De storing treed pas op na grofweg twee uur tv kijken.
Pagina: 1