Rsync installatie werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:12
Mijn vraag
Ik heb een dedicated server welke ik gebruik voor het maken van mijn back-ups. Hier probeer ik Rsync op te installeren (via deze handleiding: https://blog.programster.org/ubuntu-set-up-rsync-server) maar ondanks dat ik exact de stappen gevolgd hebt, lijkt het niet te werken

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu 20.10

Ik probeer te verbinden vanaf mijn Synology NAS, en kom tot de laatste stap maar daarna krijg ik een foutmelding. Hebben jullie enig idee wat ik hier verkeerd gedaan heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaantDpGxr2EVenI86v0WxosHjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KRILkTXveIGGa1T9EtrTRC4C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxrNxWOXGeY9puEbNHSssO4qSf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mqiWuPkDVr0DrIrkJmChIB4m.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Via DSM werkt bij mij alleen als ik de SSH private key inlaad via ssh-add.
Dit moet ik elke keer na een reboot doen omdat mijn ssh sleutels een wachtwoord hebben en de DSM deze niet automagisch heeft/weet.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het probleem is niet met Rsync maar SSH waarmee je wil verbinden.

Ik zou eerst proberen zelf via SSH te verbinden. Voor Windows moet je Putty daarvoor installeren. Je doet dan dit commando:

code:
1
ssh -v rik@ip-adres

De optie -v staat voor verbose waardoor je een gedetailleerde melding krijgt over wat er op de achtergrond gebeurt. Als je die melding hier plaatst kunnen we zien wat er aan de hand is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Johnny schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:03:
Het probleem is niet met Rsync maar SSH waarmee je wil verbinden.

Ik zou eerst proberen zelf via SSH te verbinden. Voor Windows moet je Putty daarvoor installeren. Je doet dan dit commando:

code:
1
ssh -v rik@ip-adres

De optie -v staat voor verbose waardoor je een gedetailleerde melding krijgt over wat er op de achtergrond gebeurt. Als je die melding hier plaatst kunnen we zien wat er aan de hand is.
Dank voor je uitleg!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
OpenSSH_8.2p1, OpenSSL 1.1.1k  25 Mar 2021
debug1: Authenticator provider $SSH_SK_PROVIDER did not resolve; disabling
debug1: Connecting to 5.xxx.xx.xx [5.xxx.xx.xx] port 22.
debug1: Connection established.
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_rsa type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_rsa-cert type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_dsa type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_dsa-cert type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa-cert type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa_sk type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa_sk-cert type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519 type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519-cert type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519_sk type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519_sk-cert type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_xmss type -1
debug1: identity file /var/services/homes/Rik/.ssh/id_xmss-cert type -1
debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_8.2
debug1: Remote protocol version 2.0, remote software version OpenSSH_8.3p1 Ubunt             u-1ubuntu0.1
debug1: match: OpenSSH_8.3p1 Ubuntu-1ubuntu0.1 pat OpenSSH* compat 0x04000000
debug1: Authenticating to 5.xxx.xx.xx:22 as 'rik'
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT sent
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT received
debug1: kex: algorithm: curve25519-sha256
debug1: kex: host key algorithm: ecdsa-sha2-nistp256
debug1: kex: server->client cipher: chacha20-poly1305@openssh.com MAC: <implicit             > compression: none
debug1: kex: client->server cipher: chacha20-poly1305@openssh.com MAC: <implicit             > compression: none
debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY
debug1: Server host key: ecdsa-sha2-nistp256 SHA256:VaIfz6lvXMZo5BE5cwXBA/xowb3Q             yJwHBWgwfhtcovs
The authenticity of host '5.xxx.xx.xx (5.xxx.xx.xx)' can't be established.
ECDSA key fingerprint is SHA256:VaIfz6lvXMZo5BE5cwXBA/xowb3QyJwHBWgwfhtcovs.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no/[fingerprint])? Yes
Warning: Permanently added '5.xxx.xx.xx' (ECDSA) to the list of known hosts.
debug1: rekey out after 134217728 blocks
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS sent
debug1: expecting SSH2_MSG_NEWKEYS
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS received
debug1: rekey in after 134217728 blocks
debug1: Will attempt key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_rsa
debug1: Will attempt key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_dsa
debug1: Will attempt key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa
debug1: Will attempt key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa_sk
debug1: Will attempt key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519
debug1: Will attempt key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519_sk
debug1: Will attempt key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_xmss
debug1: SSH2_MSG_EXT_INFO received
debug1: kex_input_ext_info: server-sig-algs=<ssh-ed25519,sk-ssh-ed25519@openssh.             com,ssh-rsa,rsa-sha2-256,rsa-sha2-512,ssh-dss,ecdsa-sha2-nistp256,ecdsa-sha2-nis             tp384,ecdsa-sha2-nistp521,sk-ecdsa-sha2-nistp256@openssh.com>
debug1: SSH2_MSG_SERVICE_ACCEPT received
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug1: Next authentication method: publickey
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_rsa
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_dsa
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ecdsa_sk
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_ed25519_sk
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Rik/.ssh/id_xmss
debug1: Next authentication method: password
rik@5.xxx.xx.xx's password:
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
Permission denied, please try again.
rik@5.xxx.xx.xx's password:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Het log ziet er goed uit. Hij probeert eerst via public key en dan via wachtwoord maar vervolgens wordt je alsnog geweigerd.

Het zou kunnen dat het voor de gebruiker rik op de server niet is toegestaan om via SSH in te loggen. Voor een oude versie van Ubuntu kan je dat als volgt aanpassen, neem aan dat het nog hetzelfde werkt:

https://kifarunix.com/all...-via-ssh-on-ubuntu-18-04/

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Johnny schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:28:
Het log ziet er goed uit. Hij probeert eerst via public key en dan via wachtwoord maar vervolgens wordt je alsnog geweigerd.

Het zou kunnen dat het voor de gebruiker rik op de server niet is toegestaan om via SSH in te loggen. Voor een oude versie van Ubuntu kan je dat als volgt aanpassen, neem aan dat het nog hetzelfde werkt:

https://kifarunix.com/all...-via-ssh-on-ubuntu-18-04/
Daar lijkt het deels aan te liggen.. Ik heb nu een gebruiker getest die wel SSH rechten heeft, maar dan krijg ik deze foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2aKhz-RgcPqpvMh2C2FPNooThk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AARrgR4o6OiII1LhVhulS53E.png?f=user_large

Enig idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Wat zie je als je met die nieuwe gebruiker ssh -v doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 18:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je vraag krijgt hierboven meteen een vreemde twist: je zegt namelijk eerst dat je een rsync server geïnstalleerd hebt, maar vervolgens gaat het alleen nog over inloggen op een ssh-server.

Nou kan je natuurlijk via een port-forward op een ssh-server doorstappen naar een rsync server (ik draai een rsync server op mijn Synology NAS en die is alleen bereikbaar via een SSH tunnel).

Maar als je toch al een dedicated server hebt die ssh draait, dan kan je veel handiger gewoon sftp gebruiken als het protocol voor de rsync client (dit heet „remote shell” in rsync) en dan heb je helemaal geen rsync server nodig (dat heet „rsync daemon” in rsync).

Ik weet niet of je tutorial dit meldt, maar de passwords voor rsync (server) en ssh (sftp) hoeven niet gelijk te zijn, je moet ze op verschillende manieren instellen.

Voor SSH moet je poort 22 open zetten, voor een rsync server poort 873. Dus je moet wel weten met welk protocol je gaat verbinden met je serverl.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 22-06-2021 20:29 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
aawe mwan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:05:
Je vraag krijgt hierboven meteen een vreemde twist: je zegt namelijk eerst dat je een rsync server geïnstalleerd hebt, maar vervolgens gaat het alleen nog over inloggen op een ssh-server.

Nou kan je natuurlijk via een port-forward op een ssh-server doorstappen naar een rsync server (ik draai een rsync server op mijn Synology NAS en die is alleen bereikbaar via een SSH jumpserver).

Maar als je toch al een dedicated server hebt die ssh draait, dan kan je veel handiger gewoon sftp gebruiken als het protocol voor de rsync client en dan heb je helemaal geen rsync server nodig.

Ik weet niet of je tutorial dit meldt, maar de passwords voor rsync (server) en ssh (sftp) hoeven niet gelijk te zijn, je moet ze op verschillende manieren instellen.

Voor SSH moet je poort 22 open zetten, voor een rsync server poort 873. Dus je moet wel weten met welk protocol je gaat verbinden met je serverl.
Synology Hyper Backup heeft geen mogelijkheid om via SFTP te verbinden, dit is Rsync of Webdav.. Vandaar dat ik rsync wil gebruiken.

Volgens mij heb ik voor SSH en rsync hetzelfde wachtwoord ingesteld. Weet je toevallig hoe ik het wachtwoord wijzig? Ik krijg op Google vanalles gevonden maar dat gaat over het verbinden zonder wachtwoord..
Johnny schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:56:
Ik zal dit straks even checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Rik. schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:09:
[...]
Volgens mij heb ik voor SSH en rsync hetzelfde wachtwoord ingesteld.
[...]
Ik zal dit straks even checken!
Als je een rsync server wilt gebruiken, waarom ben je dan vanalles voor ssh aan het testen?

Dat heeft niets met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
aawe mwan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:12:
[...]

Als je een rsync server wilt gebruiken, waarom ben je dan vanalles voor ssh aan het testen?

Dat heeft niets met elkaar te maken.
Dat komt omdat we daar met de verbinding blijkbaar op uit kwamen? Zie ook de eerdere reactie van Johnny..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Rik. schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:09:
Weet je toevallig hoe ik het wachtwoord wijzig?
Ja dat weet ik, want dat staat in de tutorial waarnaar je in je TS linkt.
Wat staat er bij jou in het bestand /etc/rsyncd.secrets ?

Met een rsync client kan je een overzicht krijgen van wat er beschikbaar is op de rsync server, dat kan zonder dat je username/password hoeft te weten.

In mijn geval draait de rsync server op poort 873 op de Synology Diskstation (die bereikbaar is onder de netwerknaam diskstation) en ik gebruik:

rsync diskstation:: list

De dubbele dubbele punt is essentieel; dit geeft aan dat je verbindt met een rsync server op poort 873.
Als je een enkele dubbele punt gebruikt, dan probeert hij te verbinden met een sftp server op poort 22.

Als je een lijst van mappen te zien kunt krijgen, dan kan je controleren of de rsync server je username/password herkent. Jij zult als het goed is een map met de naam "code" zien, want die map is wat je tutorial aanmaakt.

rsync username@diskstation::mapnaam

Hij vraagt nu met een prompt om het password van de user "username". Deze username is geen inlognaam van het operating system, maar het is een usernaam zoals jij die zelf in het bestand /etc/rsyncd.secrets gezet hebt. De mapnaam die je opgeeft is een van de namen uit de lijst die je hierboven kreeg met het "list" commando. Ook hier is de dubbele dubbele punt essentieel.

[ Voor 81% gewijzigd door aawe mwan op 22-06-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
aawe mwan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Ja dat weet ik, want dat staat in de tutorial waarnaar je in je TS linkt.
Wat staat er bij jou in het bestand /etc/rsyncd.secrets ?

Met een rsync client kan je een overzicht krijgen van wat er beschikbaar is op de rsync server, dat kan zonder dat je username/password hoeft te weten.

In mijn geval draait de rsync server op poort 873 op de Synology Diskstation (die bereikbaar is onder de netwerknaam diskstation) en ik gebruik:

rsync diskstation:: list

De dubbele dubbele punt is essentieel; dit geeft aan dat je verbindt met een rsync server op poort 873.
Als je een enkele dubbele punt gebruikt, dan probeert hij te verbinden met een sftp server op poort 22.

Als je een lijst van mappen te zien kunt krijgen, dan kan je controleren of de rsync server je username/password herkent. Jij zult als het goed is een map met de naam "code" zien, want die map is wat je tutorial aanmaakt.

rsync username@diskstation::mapnaam

Hij vraagt nu met een prompt om het password van de user "username". Deze username is geen inlognaam van het operating system, maar het is een usernaam zoals jij die zelf in het bestand /etc/rsyncd.secrets gezet hebt. De mapnaam die je opgeeft is een van de namen uit de lijst die je hierboven kreeg met het "list" commando. Ook hier is de dubbele dubbele punt essentieel.
In dat bestand staat deze username:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMKHJVdu9xh1C70u_-MtZVW4gk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jsY0prExyMPDI8cqET9SQ2U0.png?f=user_large

Ik heb ook geprobeerd te verbinden via Putty met rsync user@domain::code daar krijg ik dan dit als output:
code:
1
2
3
4
rsync rik@5.xxx.xx.xx::code
Password:
@ERROR: auth failed on module code
rsync error: wrong password (code 44) at clientserver.c(819) [Receiver=3.1.2]

Ik weet eigenlijk 99,9% zeker dat het wachtwoord gewoon klopt. Als ik met een ander account inlog die in de rsync.config staat, krijg ik een andere melding:
code:
1
2
3
4
rsync ubuntu@5.xxx.xx.xx::backups
Password:
@ERROR: chroot failed
rsync error: error starting client-server protocol (code 5) at main.c(2004) [Receiver=3.1.2]

Ik heb de map aangepast naar backups i.p.v. code. Vandaar dat in mijn 2e test ::backups staat en in de 1e test ::code.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zover ik zie zou alles gewoon moeten werken?

EDIT: Ik denk dat ik het opgelost heb. Ik heb voor de foutmelding die ik krijg nu in de config gezet: use chroot = no en daarna werkte het direct goed.

Dank voor alle hulp!!

EDIT 2: Blijkbaar toch niet helemaal.. Ik kan op mijn NAS nu in ieder geval een stuk verder komen, maar bij het opslaan van de backup settings krijg ik een error. Ik vraag me nu af of dit aan de Synology NAS ligt of dat dit iets in de rsync settings is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Iv0_G7eSm2OqquJHiLqCPj4M8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oF94HVzstERvsJNmyTcNswOT.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Rik. op 23-06-2021 20:11 . Reden: Probleem nog niet opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je schrijft dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar dat komt omdat je niet weet wat een boom is en een een roos een vis noemt. Dat moet je eerst even uit elkaar zien te houden.

De term „server” kan je gebruiken voor hardware en voor software. Ik denk dat DJMaze niet de GUI gebruikt maar dat hij met SSH inlogt op zijn NAS en daarom super geavanceerde mogelijkheden kan gebruiken die je in de GUI van Synology Hyper Backup niet hebt. Het advies van Johnny gaat over inloggen op een computer in het algemeen en dat heeft niets met jouw probleem te maken, want dat lukte al.
Rik. schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:05:
verbinden via Putty met rsync user@domain::code
Dat is onmogelijk, dus je bedoelt iets anders dan je schrijft.
Ik denk dat je bedoelt dat je in werkelijkheid twee stappen doet:
  1. met Putty, via SSH, inloggen op de computer waar je de rsync server op hebt geïnstalleerd
  2. en dat je daarna op die computer (ook) de rsync client draait.
Dat zou moeten kunnen werken.
rsync rik@5.xxx.xx.xx::code
In deze regel gebruik je ::code dat verwijst naar [code] in rsyncd.conf, maar daar heb je de naam veranderd in backup dus dan werkt de naam uit de tutorial natuurlijk niet meer.
rsync ubuntu@5.xxx.xx.xx::backups
In deze regel gebruik je een accountnaam ubuntu die niet in /etc/rsyncd staat, dus dan zal het niet werken om een rsync verbinding te krijgen. Het is sowieso raar dat jouw NAS met username „rik” of „ubuntu” zou moeten verbinden met de rsync server om een backup te maken, dus dat is nog niet goed geconfigureerd.

De „chroot” foutmelding heeft te maken met beveiliging, de foutmelding heb je „opgelost” door de beveiliging uit te schakelen, niet door het werkelijke probleem op te lossen. Misschien dat je in rsyncd.conf een directory hebt geconfigureerd die niet bestaat, of waar de rsync server geen toegang toe heeft.

Je rsync server is intussen in elk geval wel bereikbaar via internet voor de hele wereld:
rsync 5.xxx.xx.xx:: list
backups        	NAS Backups

Dus ik zou zeggen: probeer eens een keertje of je zelf verbinding kunt krijgen met backups. Zo lang als dat al niet lukt vanaf de prompt, dan gaat het vanuit de NAS ook niet werken.

Is rsync.config jouw eigen naam voor rsyncd.conf? Je moet bij het vullen van dat bestand bij elke setting opletten of je er een OS-inlognaam moet staan (voor lokale bestanden), of een rsync-usernaam (uit /etc/rsyncd.secrets). Want dat is niet hetzelfde en je kunt daarom daarvoor beter verschillende namen kiezen.

Voor informatie over het configureren van rsyncd.conf kan je het beste kijken in:
man rsyncd.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
aawe mwan schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:15:
Je schrijft dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar dat komt omdat je niet weet wat een boom is en een een roos een vis noemt. Dat moet je eerst even uit elkaar zien te houden.

De term „server” kan je gebruiken voor hardware en voor software. Ik denk dat DJMaze niet de GUI gebruikt maar dat hij met SSH inlogt op zijn NAS en daarom super geavanceerde mogelijkheden kan gebruiken die je in de GUI van Synology Hyper Backup niet hebt. Het advies van Johnny gaat over inloggen op een computer in het algemeen en dat heeft niets met jouw probleem te maken, want dat lukte al.

[...]

Dat is onmogelijk, dus je bedoelt iets anders dan je schrijft.
Ik denk dat je bedoelt dat je in werkelijkheid twee stappen doet:
  1. met Putty, via SSH, inloggen op de computer waar je de rsync server op hebt geïnstalleerd
  2. en dat je daarna op die computer (ook) de rsync client draait.
Dat zou moeten kunnen werken.

[...]

In deze regel gebruik je ::code dat verwijst naar [code] in rsyncd.conf, maar daar heb je de naam veranderd in backup dus dan werkt de naam uit de tutorial natuurlijk niet meer.

[...]

In deze regel gebruik je een accountnaam ubuntu die niet in /etc/rsyncd staat, dus dan zal het niet werken om een rsync verbinding te krijgen. Het is sowieso raar dat jouw NAS met username „rik” of „ubuntu” zou moeten verbinden met de rsync server om een backup te maken, dus dat is nog niet goed geconfigureerd.

De „chroot” foutmelding heeft te maken met beveiliging, de foutmelding heb je „opgelost” door de beveiliging uit te schakelen, niet door het werkelijke probleem op te lossen. Misschien dat je in rsyncd.conf een directory hebt geconfigureerd die niet bestaat, of waar de rsync server geen toegang toe heeft.

Je rsync server is intussen in elk geval wel bereikbaar via internet voor de hele wereld:
rsync 5.xxx.xx.xx:: list
backups        	NAS Backups

Dus ik zou zeggen: probeer eens een keertje of je zelf verbinding kunt krijgen met backups. Zo lang als dat al niet lukt vanaf de prompt, dan gaat het vanuit de NAS ook niet werken.

Is rsync.config jouw eigen naam voor rsyncd.conf? Je moet bij het vullen van dat bestand bij elke setting opletten of je er een OS-inlognaam moet staan (voor lokale bestanden), of een rsync-usernaam (uit /etc/rsyncd.secrets). Want dat is niet hetzelfde en je kunt daarom daarvoor beter verschillende namen kiezen.

Voor informatie over het configureren van rsyncd.conf kan je het beste kijken in:
man rsyncd.conf
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb vaker Linux gebruikt, maar dan enkel wat basis dingen en verder niet zoveel, vandaar dat ik gewoon echt vastloop.

Dat ::code niet werkt begrijp ik, dat heb ik nu ook gewoon getest met ::backup en dat klopt helemaal.

Hoezo is het raar dat de NAS met rik of ubuntu moet inloggen? Beide gebruikersnamen staan in het juiste bestand, dus dat kan het ook niet zijn.

Het verbinden en toegang krijgen lijkt ook gewoon goed te gaan. De Synology NAS haalt alles goed op, ik kan dus ook gewoon de module 'backups' selecteren en kan daarna een map opgeven. Pas bij het opslaan van de settings krijg ik een foutmelding.

Je geeft aan dat het nu voor de hele wereld te zien is, hoe heb je dit uberhaupt kunnen testen zonder het IP adres te weten?

[ Voor 5% gewijzigd door Rik. op 23-06-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Het probleem is weer wat verder opgelost. Het bleek te zitten in de rechten op die bepaalde map, waardoor Synology geen verbinding maakte.

Ik heb dit nagebootst op een testserver (lokaal) en daar de settings even op 777 gezet om snel te kunnen testen, hierna werkte de backup meteen. Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik die specifieke user (rik) rechten geef om te schrijven en de andere gebruikers niet. De user rik is een rsync gebruiker (rsyncd.secrets) maar bestaat niet als gebruiker op de nas..

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Rik. schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:53:
[...]
Hoezo is het raar dat de NAS met rik of ubuntu moet inloggen?
Dat is raar omdat je NAS zo niet heet. En waarschijnlijk worden precies dezelfde namen ook al ergens anders voor gebruikt. Dat is verwarrend dus daarom is het niet handig om precies die namen te kiezen.
Je geeft aan dat het nu voor de hele wereld te zien is, hoe heb je dit uberhaupt kunnen testen zonder het IP adres te weten?
Omdat het IP-adres in een van de plaatjes hierboven leesbaar is.
Ik heb dit nagebootst op een testserver (lokaal) en daar de settings even op 777 gezet om snel te kunnen testen, hierna werkte de backup meteen. Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik die specifieke user (rik) rechten geef om te schrijven en de andere gebruikers niet. De user rik is een rsync gebruiker (rsyncd.secrets) maar bestaat niet als gebruiker op de nas..
In het bestand rsyncd.conf configureer je voor elke rsync "module" de relatie tot de directory en de OS-inlognaam/groep en een of meer rsync gebruikersnamen. De OS-inlognaam die je daar noemt, moet rwx rechten hebben op de lokale directory van de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
aawe mwan schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:06:
[...]

Dat is raar omdat je NAS zo niet heet. En waarschijnlijk worden precies dezelfde namen ook al ergens anders voor gebruikt. Dat is verwarrend dus daarom is het niet handig om precies die namen te kiezen.
Deze klinkt eigenlijk wel heel erg logisch, hier heb ik eerder niet over nagedacht. Ik laat het voor nu even zo omdat het qua loginnamen zo gewoon werkt, en het voor mij duidelijk genoeg is.
[...]

Omdat het IP-adres in een van de plaatjes hierboven leesbaar is.
Het zou nu niet meer mogelijk moeten zijn om vanuit iedere locatie te verbinden. Ik heb wat settings gewijzigd, en ook ingesteld dat alleen mijn IP adres toegang heeft tot rsync.
[...]

In het bestand rsyncd.conf configureer je voor elke rsync "module" de relatie tot de directory en de OS-inlognaam/groep en een of meer rsync gebruikersnamen. De OS-inlognaam die je daar noemt, moet rwx rechten hebben op de lokale directory van de module.
Nogmaals dank voor je hulp! Dit is inmiddels gelukt, dus dat zou nu moeten kloppen.
Je gaf alleen aan dat chroot = no eigenlijk niet veilig is. Enig idee wat daar normaal voor gebruikt wordt dan?

Inmiddels heb ik in ieder geval alles werkend, ik ga nog een keer naar de instellingen kijken om het nog verder te optimaliseren maar voor nu werkt het helemaal naar wens. Inmiddels al 100GB geupload via Rsync en nog zeker 500GB te gaan. Het netwerk heeft genoeg te doen dus vannacht :-).

[ Voor 52% gewijzigd door Rik. op 23-06-2021 22:06 ]

Pagina: 1