Welke oplossing voor 10GBe netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3JL
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05-2024
Beste Tweakers!
Ik wil mijn netwerk upgraden naar 10GbE en klaar maken voor WIFI 6. Maar ik kom er niet echt uit :) Graag jullie input!

Huidige situatie
- twee 'locaties': kantoor en huis
- huis: circa 25 aansluitingen met streaming als grootgebruiker.
- kantoor: circa 10 aansluitingen waaronder server
- Verschillende Unifi AC access points
- Router: edgemax 5 POE

Nieuwe situatie
- SFP+ backbone tussen kantoor en thuis zodat vanuit huis op hoge snelheid de server bereikt kan worden (voorlopig max 2 aansluitingen thuis en 3 in het kantoor die 10GbE aan moeten kunnen)
- Readiness voor WIFI 6 (met minimaal 2,5 GbE RJ-45)
- ik ga max 10 vlans gebruiken incl inter-vlan routing
- IGMP proxy snooping noodzakelijk voor KPN IPTV
- één aansluiting is in ieder geval RJ-45 10GbE rest heb ik nog de keuze tussen SFP+ of RJ-45
- De router functioneert eigenlijk nog goed, maar sta ook open om die te vervangen

Vragen
- Moet ik gaan voor een alles-in-één oplossing zoals de Vigor 9310 of een van de QNAP switches (bijv pricewatch: QNAP QSW-M1208-8C)?
- of, twee switches als backbone met elk bijv 4 SFP+ poorten zodat deze uitgebreid kunnen worden met kleinere 2,5GbE switch voor de APs. Ik dacht bijv aan zoiets: pricewatch: Ubiquiti Unifi Pro Switch Gen 2 (48-poorts) Maar vooral omdat Unifi tot nu toe wel goed bevalt. Maar het is misschien ook wel een beetje overdreven?

Wat zouden jullie aanraden?

Ik ben benieuwd naar jullie input!
Dank, J

[ Voor 9% gewijzigd door 3JL op 22-06-2021 10:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 14:44
@3JL Met jouw gebruik kan je in principe elk switchje en routertje gebruiken (de aantallen cliënts maakt niets uit (of je moet er 100den hebben) , het is wat je met het verkeer doet dat bepaalt of je een 'krachtige' router/switch nodig hebt.) Als het je hobby is koop leuk spul om er mee te spelen, als het alleen moet werken koop de goedkoopste van een goed merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3JL
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05-2024
Thanks @Laagheim !
Ik denk dat ik inde "leuk spul om mee te spelen" categorie val - al ben ik een beginnende "speler" :)

Twee aanvullende vragen:
- Zou je een L3 switch aanraden voor de inter-van routing?
- Hoe belangrijk is het dat zo'n switch hetzelfde merk heeft als de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan mij hooguit iets voorstellen als 10Gb voor de verbinding tussen huis en kantoor en een eventuele NAS maar verder niet. Ervaar je nu problemen? Want over 1 Gb kan je meer dan voldoende streamen of je moet een heel groot gezien hebben. Zou het vooral allemaal zoveel mogelijk van 1 merk houden is toch makkelijker en wifi 6 brengt voor thuis mijn inziens niet zoveel, is vooral om in openbare ruimtes heel veel mensen van wifi te voorzien (jaarbeurs congres centra etc). Als je het als hobby ziet zou ik zeggen succes, maar verwacht er geen wonderen van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 18:42
Inter-VLAN routing op een switch is geweldig wanneer je de router niet wil betrekken en dat bespaart een hoop aan resources. Je stelt een SVI in op de switch en dit wordt je nieuwe default gateway, maar je gaat wel een default-route moeten instellen met de router als next-hop. Op de router ga je dan routes moeten toevoegen die verwijzen naar het netwerk achter de SVI interfaces.

Het is niet echt makkelijk als een beginner alhoewel ik wel open sta om een voorbeeld uit te tekenen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
3JL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:13:
Ik dacht bijv aan zoiets: pricewatch: Ubiquiti Unifi Pro Switch Gen 2 (48-poorts) Maar vooral omdat Unifi tot nu toe wel goed bevalt. Maar het is misschien ook wel een beetje overdreven?
Lekker doorgaan op de Ubiquiti lijn.
Het aardige van dat spul is dat het allemaal netjes visualiseert en te managen is met 1 tool.

Daarnaast, het is niet alsof 1Gbe echt langzaam is, alleen bij enorme bestandsoverdrachten heb je daar iets aan. Dus zou ik me ook iets minder druk maken of je echt de 100% performance kunt halen met de spullen, maar vooral iets pakken dat lekker werkt. Als het allemaal van 1 merk is, dan is het waarschijnlijk ook vaker samen getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 14:44
@3JL Sprekend vanuit mijn ervaring (ongeveer dezelfde set up als jij):

1: ik gebruik het niet dus nodig is het niet.
2: een tijdje geleden heb ik een unifi usg vervangen door een mikrotik 4011. Dat ging zonder problemen (de cliënts kregen zelfs dezelfde dhcp ip adressen). Je moet alleen alles twee keer doen, in de unifi controller en mikrotik. Ondertussen ook de unifi switch vervangen en heb nu alleen nog een unifi inwall HD hangen maar ik heb geen enkel probleem gehad met een 4011 en unifi switch.
Pagina: 1