Beste Tweakers!
Ik wil mijn netwerk upgraden naar 10GbE en klaar maken voor WIFI 6. Maar ik kom er niet echt uit
Graag jullie input!
Huidige situatie
- twee 'locaties': kantoor en huis
- huis: circa 25 aansluitingen met streaming als grootgebruiker.
- kantoor: circa 10 aansluitingen waaronder server
- Verschillende Unifi AC access points
- Router: edgemax 5 POE
Nieuwe situatie
- SFP+ backbone tussen kantoor en thuis zodat vanuit huis op hoge snelheid de server bereikt kan worden (voorlopig max 2 aansluitingen thuis en 3 in het kantoor die 10GbE aan moeten kunnen)
- Readiness voor WIFI 6 (met minimaal 2,5 GbE RJ-45)
- ik ga max 10 vlans gebruiken incl inter-vlan routing
- IGMP proxy snooping noodzakelijk voor KPN IPTV
- één aansluiting is in ieder geval RJ-45 10GbE rest heb ik nog de keuze tussen SFP+ of RJ-45
- De router functioneert eigenlijk nog goed, maar sta ook open om die te vervangen
Vragen
- Moet ik gaan voor een alles-in-één oplossing zoals de Vigor 9310 of een van de QNAP switches (bijv pricewatch: QNAP QSW-M1208-8C)?
- of, twee switches als backbone met elk bijv 4 SFP+ poorten zodat deze uitgebreid kunnen worden met kleinere 2,5GbE switch voor de APs. Ik dacht bijv aan zoiets: pricewatch: Ubiquiti Unifi Pro Switch Gen 2 (48-poorts) Maar vooral omdat Unifi tot nu toe wel goed bevalt. Maar het is misschien ook wel een beetje overdreven?
Wat zouden jullie aanraden?
Ik ben benieuwd naar jullie input!
Dank, J
Ik wil mijn netwerk upgraden naar 10GbE en klaar maken voor WIFI 6. Maar ik kom er niet echt uit
Huidige situatie
- twee 'locaties': kantoor en huis
- huis: circa 25 aansluitingen met streaming als grootgebruiker.
- kantoor: circa 10 aansluitingen waaronder server
- Verschillende Unifi AC access points
- Router: edgemax 5 POE
Nieuwe situatie
- SFP+ backbone tussen kantoor en thuis zodat vanuit huis op hoge snelheid de server bereikt kan worden (voorlopig max 2 aansluitingen thuis en 3 in het kantoor die 10GbE aan moeten kunnen)
- Readiness voor WIFI 6 (met minimaal 2,5 GbE RJ-45)
- ik ga max 10 vlans gebruiken incl inter-vlan routing
- IGMP proxy snooping noodzakelijk voor KPN IPTV
- één aansluiting is in ieder geval RJ-45 10GbE rest heb ik nog de keuze tussen SFP+ of RJ-45
- De router functioneert eigenlijk nog goed, maar sta ook open om die te vervangen
Vragen
- Moet ik gaan voor een alles-in-één oplossing zoals de Vigor 9310 of een van de QNAP switches (bijv pricewatch: QNAP QSW-M1208-8C)?
- of, twee switches als backbone met elk bijv 4 SFP+ poorten zodat deze uitgebreid kunnen worden met kleinere 2,5GbE switch voor de APs. Ik dacht bijv aan zoiets: pricewatch: Ubiquiti Unifi Pro Switch Gen 2 (48-poorts) Maar vooral omdat Unifi tot nu toe wel goed bevalt. Maar het is misschien ook wel een beetje overdreven?
Wat zouden jullie aanraden?
Ik ben benieuwd naar jullie input!
Dank, J
[ Voor 9% gewijzigd door 3JL op 22-06-2021 10:21 ]