Toon posts:

P133 + 16 Mb edo-ram > voldoende?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, goedenavond!

Deze config heb ik op mijn kamertje staan en wilde hem gaan gebruiken voor MP3 opslag _EN_ als MP3-afspeelbak.

Hij komt in ons thuisnetwerkje te staan, zodat ieder zijn hd kan verschonen van ruimtevretende mp3's. Ieder kan dan in zijn eigen kamer mp3's afspelen van deze bak. Bedoeling is dat hij dag en nacht aanblijft staan (behalve weekends).

Nu vroeg ik me af of dit systeem uberhaupt wel tot deze twee taken in staat is als ik er win98se opgooi. Dat hij dus niet gaat overslaan tijdens het afspelen. ???

Het mobo is de ASUS p55t4n, zie
http://www.asus.com/products/motherboard/pentium/p55tp4n/p55tp4n-spec.html

Ik heb ook nog een Cyrix 6*86MX pr200 liggen, maar deze heeft genoeg aan 2,9V, dit moederbord gaat niet lager dan 3,3V. Kan ik het proberen om deze erop te gooien, of is het dan "ploef"?

Eigenlijk 2 vragen dus, ik hoop dat dat niet teveel is? Goeie suggesties zijn welkom!

*Over en Uit*

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Volgens mij moet dit makkelijk kunnen, ik heb voor een vriend van me laatst hetzelfde gebouwd van een P166 en die trok het lachend, hij kan er nog gewoon op werken ook tegelijkertijd, dus...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, da's duidelijk
maar was die pc ook uitgerust met 16 mb ram? mij lijkt dit eerlijk gezegd wat aan de kleine kant ...

Maar whatabout die cyrix? Gaat dat lukken, of moet ik een andere bestemming voor die cpu gaan zoeken, sleutelhanger ;) oid?

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Dat gaat best lukken hoor, ik heb hier ook een tijdje win98 op een p133 met 16MB gehad. Werkt best als je niet al te veel eist van dat ding. Dus wat jij wil moet er prima mee kunnen werken..

Je zou ook kunnen overwegen om er linux op te zetten (zonder X uiteraard dan) dan zal het zeker snel genoeg werken allemaal.

Over die cyrix weet ik niet, probeer 't :) lukt t niet, maak je er alsnog een sleutelhanger van :)

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Topicstarter
Welke linux versie raad je aan voor een complete linux newbie? *D

Verwijderd

Hier was laatst ook al een topic over, daar stond ook een link in voor een dos MP3 speler, moet je maar ff in de search kijken.

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op vrijdag 17 augustus 2001 21:04 schreef Dimwit het volgende:

Welke linux versie raad je aan voor een complete linux newbie? *D
Dit is in principe vrij eenvoudig te realiseren en kan met elke linux distributie behalve mandrake (die is vrij moeilijk om zonder X geinstalleerd te krijgen).
Dos is ook een optie, maar daar word het sharen een probleem

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 augustus 2001 21:05 schreef Traveler het volgende:
Hier was laatst ook al een topic over, daar stond ook een link in voor een dos MP3 speler, moet je maar ff in de search kijken.
Met DOS gaan netwerken? Werkt dat plezierig?
Ik ken dat programmaatje wel, mpxplay of zoiets. Vind het alleen vreemd dat hij niet random kan afspelen ... :?

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op vrijdag 17 augustus 2001 21:11 schreef niorg81 het volgende:

[..]

Dit is in principe vrij eenvoudig te realiseren en kan met elke linux distributie behalve mandrake (die is vrij moeilijk om zonder X geinstalleerd te krijgen). Als ik jou was zou ik kiezen voor redhat of SuSE.

Dos is ook een optie, maar daar word het sharen een probleem

Verwijderd

Topicstarter
Okay, heb net even gesearched en lees (snel) goeie dingen over Suse. Maar wat is dat X waar je het over hebt? Of bedoel je daar dat XWindows mee? Correct me if I'm wrong ...

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

ja, dat is Xwindows..
Voor dagene wat jij wil is dat helemaal niet nodig en behoorlijk geheugenverspillend dus.. Wat je nodig hebt is een vrije kaal geinstalleerd systeem met samba (voor windows networking) en een mp3 player (mpg123 of zo).. voor samba is meer dan genoeg documentatie te vinden op internet.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt voor de tips!

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraagje,
Die grafische interfaces, zoals KDE nemen die veel geheugen in? Want ik lees dat je er ook voor kan kiezen om dat uit te zetten ...

En wat houdt Xwindows nou precies in?

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Ik zou kiezen voor Windows 95 OSR2, of 98Lite. Dat icm. WinAmp 3 etc... Werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, mij lijkt windows wat makkelijker eik, simpelweg omdat ik nog nooit achter een niet microsoft computer heb gezeten ...

Dat Linux ziet er allemaal wel leuk uit, maar met Windows kan je tenminste knopjes op je kast maken!

[topic=155580/1/25]
[topic=178993/1/25]

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op vrijdag 17 augustus 2001 21:57 schreef Dimwit het volgende:
Toch nog een vraagje,
Die grafische interfaces, zoals KDE nemen die veel geheugen in? Want ik lees dat je er ook voor kan kiezen om dat uit te zetten ...

En wat houdt Xwindows nou precies in?
Xwindows is simpel gezegd de grafische interface waar o.a. KDE (een complete desktop omgeving) op draait. Dat neemt behoorlijk wat ruimte geheugen in beslag, ik denk dus niet dat dat erg aan te raden is.. je zou misschien wel een simpele windowmanager als icewm of WM kunnen draaien..
Als je dus echt 'bang' bent om in de console te werken zou je dus eventueel wel Xwindows met een simpele windowmanager kunnen installeren. Ligt er wel aan wat voor grafische kaart je hebt. En om helemaal fijn te werken zou het geen luxe zijn om nog 16MB ram erbij te prikken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een simpele s3 kaart in zitten,
dat extra ram bijprikken gaat denk ik niet lukken, de vier simm-banken zitten al vol met 4*4 Mb edo-ram, wordt dure upgrade dan vrees ik ... :'(

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op vrijdag 17 augustus 2001 22:12 schreef Dimwit het volgende:
Ik heb er een simpele s3 kaart in zitten,
dat extra ram bijprikken gaat denk ik niet lukken, de vier simm-banken zitten al vol met 4*4 Mb edo-ram, wordt dure upgrade dan vrees ik ... :'(
Het is niet zo dat het niet gaat lukken hoor, het zal als je niet te veel spul installeert nog altijd een stuk sneller gaan dan als je win98 op die machine zou zetten, maar als je echt Xwindows ten volste wilt benutten en ook kde of gnome wilt draaien dan zal je toch echt wat geheugen moeten inprikken..

Verwijderd

Ik heb hier een p100 met 8MB (geen edo) op windows 95 met de laatste winamp en netwerkkaartje. Zelfs dit systeem is prima geschikt om mp3's af te spelen zonder happeringen. Je moet alleen niet gaan proberen te multi-tasken, want dan ga je problemen krijgen. Maar mp3tjes over het netwerk afspelen is geen probleem.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Maar hij wilt Win98 gebruiken.

Op mijn oude P133 had ik 48 mb RAM met WIn98 derop gezet. Hij draaide best redelijk snel.
Maar om te i-netten en mp3 af te spelen tegelijk heb je toch minimaal 32 mb nodig.

Trust me I know of x-perience. :)

Good luck

dikzak

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Misschien lees ik het wel verkeerd,

maar is het niet jou bedoeling om de verschillende workstations zelf de muziek te laten draaien?

bv dat je in de badkamer andere muziek draait dan in de woonkamer, maar dat het allemaal wel van de zelfde harddisk gaat komen?

Als dit het geval is, heb je namelijk imho niet zo veel aan een machine met een mp3speler...

Wat je nodig hebt is een machine met een snelle hard disk, en bij voorkeur ook een breed netwerk (Als je internet over de zelfde verbinding gaat, heb je anders snel kans dat je muziek gaat skippen).

Het enige wat je dan moet doen, is je HD delen en op de werkstations een speler instaleren. De gebruikers moeten dan wel weten waar ze de muziek kunnen vinden...

De computer waar dan de muziek vanaf gespeeld wordt, hoeft niet eens zo snel te zijn. Hij leest nl alleen de data (alszijnde kopieren) en stuurt dat het netwerk op.

In times of war the law falls silent

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Mijn vader heeft ook nog een P133 met 16MB edo staan, en daar kun je met gemak mp3's op afspelen. Hij heeft Win98Se geinstalleerd en zelfs dan lukt het nog.

Maar meschien is het wel handiger om win95 te installen... win98 vreet toch wel wat veel resources.. :)

Maar een redelijk rappe HD is wel handig in dit geval, want met maar 16Mb intern gaat hij natuurlijk behoorlijk swappen

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 04:09 schreef Skimmer het volgende:

Wat je nodig hebt is een machine met een snelle hard disk, en bij voorkeur ook een breed netwerk (Als je internet over de zelfde verbinding gaat, heb je anders snel kans dat je muziek gaat skippen).
breed netwerk is niet per se nodig hoor...
meeste mp3-tjes zijn maar 128kbps(=16kB/sec, over een netwertk van 10Mbps(=1250kB/sec)),
zeker als je bij winamp dan een klein buffertje laat meelopen zal het skippen wel meevallen hoor...
Pagina: 1