Ervaring: je geboortestad verlaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Hey Tweakers,

Dankzij de krapte op de woningmarkt zijn wij soort van verplicht ons geboortestad te verlaten (groningen). Nu willen wij uitwijken naar dorpen/steden tot max 30 minuten vn groningen af.

Echter zoeken wij een beetje ervaring hoe dit is bevallen voor medetweakers. Al onze vrienden en familie wonen bijvoorbeeld in groningen.

Waar wij bang voor zijn is dat we bijv straks een mooi huis in assen hebben. Maar dat vrienden etc niet meer langskomen door de afstand.

We spreken hier uiteraard over met onze fam en vrienden. Echter krijg je veelal de reactie: een huis koop je voor jezelf en niet voor je vrienden.

Maar hoe is dit in werkelijkheid? Wij zijn een beetje opzoek naar ervaringen om te bekijken of dit ons waard is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:58
Jboy1991 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:12:
Hey Tweakers,

Dankzij de krapte op de woningmarkt zijn wij soort van verplicht ons geboortestad te verlaten (groningen). Nu willen wij uitwijken naar dorpen/steden tot max 30 minuten vn groningen af.

Echter zoeken wij een beetje ervaring hoe dit is bevallen voor medetweakers. Al onze vrienden en familie wonen bijvoorbeeld in groningen.

Waar wij bang voor zijn is dat we bijv straks een mooi huis in assen hebben. Maar dat vrienden etc niet meer langskomen door de afstand.

We spreken hier uiteraard over met onze fam en vrienden. Echter krijg je veelal de reactie: een huis koop je voor jezelf en niet voor je vrienden.

Maar hoe is dit in werkelijkheid? Wij zijn een beetje opzoek naar ervaringen om te bekijken of dit ons waard is.
Wij zijn van Zwolle naar Heino verhuist, wat als je goed je best doet, ongeveer 10 - 15 minuten rijden is. Laten we het zo zeggen, filteren van je vrienden is nog nooit zo makkelijk geweest ;).

Zonder gekheid, het heeft er ook mee te maken of je er zelf energie in steekt. Rijd jij ook vaak op en neer, dan zal het waarschijnlijk weinig uitmaken, maar even op de fiets een pilsje drinken zit er gewoon niet meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Honesty

kattenneus!

Ik ben voor de liefde van den haag naar Brabant verhuisd. Geen spijt van gehad en heb hier wel een nieuw leven opgebouwd maar qua familie altijd afstand gevoeld omdat als er iets is je altijd als laatste kan komen of minder vaak.
Ik denk als je het over een uur reistijd hebt je gaat van ff een bakkie doen naar logeren en op afspraak komen. Juist dat bakkie koffie heb ik altijd gemist.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
even bij elkaar langsdroppen wordt lastiger. ik verwacht dus wel degelijk dat je je vrienden minder gaat zien (en vrienden onderling elkaar vaker) en sommige helemaal niet meer. Dat ligt niet aan die vrienden (dat ze geen echte vrienden zou zijn geweest o.i.d.) maar het simpele feit dat je vertrokken bent.

Wat ook van impact kan zijn is de vraag of je zelf wel kan aarden in een nieuwe omgeving. Als je nieuwe stek prachtig is (meer landelijk) maar tegelijk wat eenzaam, je bent dan meer aangewezen op je partner. Dat kan ook positief zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door JJ Le Funk op 22-06-2021 07:28 ]

~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Ja dat ga je krijgen, zelfs als de afstand niet veel verder is als binnen de stad.

Mijn ervaring is dat veel vrienden/familie verwachten dat je naar de oude plaats komt want zo ver is het niet.
Maar andersom dan een stuk minder voor komt.

Maar het was voor ons wel een goede keus om weg te verhuizen en ik heb er geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:16
ansichtkaart schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:27:

Mijn ervaring is dat veel vrienden/familie verwachten dat je naar de oude plaats komt want zo ver is het niet.
Maar andersom dan een stuk minder voor komt.
Hier dezelfde ervaring. Ik verwachte dat 20min wel meeviel. Sommige “vrienden” heb ik nooit weer gesproken.
Je weet dan wel direct wie de sociale en minder sociale vrienden zijn.
Maar in je nieuwe omgeving krijg je weer nieuwe kennissen/vrienden/buren en dat maakt het weer leuker!
Familie blijft elkaar wel bezoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Familie blijft, vrienden verwateren grotendeels (in mijn geval). Maar dat ging dan niet om een half uurtje rijden vanaf Groningen, maar om twee uur rijden vanaf Groningen :+

Maar on the other hand, ik zie hetzelfde gebeuren bij de vrienden met wie ik nog wel contact heb, met hun vrienden die wel in stad gebleven zijn: Ook daar zit wat verwatering tussen. Het is gewoon zo dat naarmate je ouder wordt, groei je meer uit elkaar. Oude relaties stranden, nieuwe relaties beginnen, kinderen komen om de hoek kijken (bij sommige vrienden eerder dan bij andere), studie wordt omgeruild voor een vaste baan, etc. Allemaal factoren die ertoe kunnen / zullen bijdragen dat vrienden, in sommige gevallen, verwateren tot een vage kennis. En ja, een afstand kan dat proces versnellen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is inderdaad heel persoonlijk.
Zelf zijn we ook een dorp verder gaan wonen. Hemelsbreed is dat maar 5-10 kilometer (afhankelijk welke kant je van de stad / het dorp pakt en 15 minuten met de auto. 's Zomers is dat leuk te fietsen, maar onze ervaring is dat je 's winters en in de tussenseizoenen echt vaak de auto pak. Ons hele sociale leven ligt in de stad. We hebben daarom onlangs nog een elektrische auto overwogen (een GTE zou bij wijze van spreken al volstaan).
Verder wonen we prachtig. Gezellige buurt en dorp, leuk huis, etc. maar toch knaagt het altijd nog een beetje om weer terug te trekken bij een goede gelegenheid. Gelukkig kunnen we nu gewoon de huizenmarkt afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:51
Ik ben ook 45 minuten verderop gaan wonen voor de liefde. En contact met vrienden gaat wel wat meer verloren. Al mijn directe familie woont nog in dezelfde stad (ik ben de enige die vertrokken is) en dat voelt toch wel vreemd. De binding met de stad is ook niet optimaal. Dus ik voel me na ruim 4 jaar nog niet helemaal op mijn plek, al is de straat, buurt en locatie ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wij zijn 2.5 uur verderop gaan wonen voor de rust en ruimte. We hebben vrienden die nog steeds langskomen, en sommige maken er dan gewoon een weekendje van. We zien die vaker dan familie. Andere rijden gewoon op en neer en maken er een dagje van. Wij brengen onze dochter regelmatig terug naar haar geboortestad om haar beste vriendin te bezoeken en er te logeren (en andersom) en deze zomer gaat ze er zelfs een week mee op vakantie (ze is 7 overigens).

Geen waardeoordeel naar jouw situatie of vriendenkring perse, maar als Groningen - Assen een probleem is zijn het misschien minder hechte relaties :P. Nederland is maar klein, de mogelijkheden zijn groot en in het grote plaatje zijn dit maar kleine problemen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij zijn verhuisd van Haarlem naar Hoofddorp en ik ben het verder voor een groot gedeelte eens met bovenstaande posts.

Wat ik nog niet gezien heb in andere posts maar wat wij wel ervaren is dat we ons hier in de stad niet heel erg thuis voelen. Inmiddels wonen we er dik 2 jaar maar de stad voelt nog steeds net niet echt als thuis :+. Allebei hebben wij zo onze twijfels of dat gevoel ooit echt gaat komen. Verder hebben we wel echt hele leuke buren dus thuis voelt wel als thuis, maar de rest van de stad dus niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zuid-Holland > Flevoland > Noord-Brabant (West), N-B (Midden) en Gelderland-Zuid hier.

De echte vrienden komen nog, familie ook, de rest niet. Lekker opgeruimd dus.

Eigenlijk is het van Stad, Stad, Dorp, Dorp gegaan, heerlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 22-06-2021 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 23:50

GforceNL

Out of memory....

Echte vrienden komen wel, wij zijn door de jaren een aantal keer verhuisd en wonen nu in Brabant, maar zien nog steeds regelmatig onze vrienden uit Utrecht.

Wat wij eigenlijk altijd doen, is als we met vrienden van ver weg afspreken, we altijd gelijk een nieuwe datum prikken. Dit kan een paar weken, maar ook een paar maanden later zijn. Zo voorkom je dat het contact verwaterd en je zo een jaar verder bent voor je denkt " hoe is het nu met..."

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Yucon

*broem*

Ik ben zelf op m'n 28ste naar 25 km van m'n geboortestad verhuisd. Dat beviel maar matig, ook al omdat ik ook nog eens veel weg was voor werk en dus geen gelegenheid had om in de buurt te aarden. En je blijft onbewust toch een beetje bij je oude vrienden plakken omdat de afstand niet heel groot aanvoelt. Maar dat is het wel.

Ondertussen woon ik 120km verderop en dat bevalt veel beter. Nu is de situatie tenminste duidelijk; ik woon nu in een andere regio en moest hier iets opbouwen. En dat is veel beter gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Op een half uurtje rijden zal er qua vrienden niet zoveel veranderen denk ik. Ik zie bij mezelf dat een aantal vrienden nu ook wat buiten Groningen gaan wonen. Ik zie ze wel wat minder vaak, maar heb meer het idee dat dat door komt omdat de een wel kinderen heeft en de ander niet.

Je hebt in de buurt van Groningen een aantal leuke dorpen waar je kunt wonen (Winsum, Bedum, Zuidhorn allemaal met een perfecte treinverbinding). Ik heb zelf mijn jeugd in Winsum gewoond en het daar erg naar mijn zin gehad.

Ik verwacht echter dat de krapte op de markt in deze plekken net zo goed zijn werking heeft. Je zult niet de enige zijn die een beetje verderop gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 20:36

Honesty

kattenneus!

Milo85 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:54:
Ik ben ook 45 minuten verderop gaan wonen voor de liefde. En contact met vrienden gaat wel wat meer verloren. Al mijn directe familie woont nog in dezelfde stad (ik ben de enige die vertrokken is) en dat voelt toch wel vreemd. De binding met de stad is ook niet optimaal. Dus ik voel me na ruim 4 jaar nog niet helemaal op mijn plek, al is de straat, buurt en locatie ideaal.
De binding met de stad komt nog wel, ik woon nu 18 jaar in den Bosch en naar mate de herinneringen komen hoe meer binding er komt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 16:08
Ik ben zelf van Groningen naar de Groeve verhuist. Kameraden ed. komen nog geregeld langs en Groningen is nog steeds the place to be als we iets moeten hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-05 13:13
Wij zijn van de stad naar randje Achterhoek verhuisd, vrienden komen met grote regelmaat langs (en wij bij hen). Ook nu er kinderen zijn. Als vrienden niet meer langskomen omdat je niet op loopafstand woont.. tja, trek je eigen conclusie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Jboy1991 het valt en staat met hoeveel energie je er zelf ook in wilt (blijven) steken en in welke levensfase dat je zit.

Even simpel een pilsje drinken op vrijdag- of zaterdagavond zal een stuk minder weer. Het spontaan langs komen is gewoon een stuk lastiger, als je een half uurtje heen en een half uurtje terug moet. En daarbij, je zal veelal de auto nodig hebben (vanwege de afstand). Het pilsje zal dus al snel wegvallen, aangezien er ook nog gestuurd moet worden.
Maar aan de andere kant, als je nu al maandelijks of tweemaandelijks een vriendenavond of mannenavond hebt, dan kan dat nog prima in stand blijven. Houd er alleen wel rekening mee, dat jij dan veelal degene zal zijn die heen en weer zal rijden. De "vriendengroep" regelt onderling wel, dat het bij een van hen zal zijn, zodat zij niet in de auto hoeven te stappen. Aan jou dan de keuze om er wel of niet heen te gaan. En zodra jij dan twee keer achter elkaar verstek laat gaan, dan zal je vanzelf ook minder uitgenodigd worden (want je komt toch niet...).

Daarnaast zal ook nog meespelen in welke levensfase een ieder zich bevind. Zijn jullie allemaal jong volwassenen met een kinderwens, dan gaat er sowieso (ook al blijf je in hetzelfde dorp wonen) een hoop veranderen. Zodra er kinderen in het spel komen, zal de dynamiek binnen een vriendengroep ook wijzigen. Ook dan zal je minder spontaan even weg kunnen (of willen) en zij kunnen minder spontaan langs komen, want jij zal ook bezig zijn met een kleine.
Overigens denk ik wel dat als je in deze fase zit, het wel makkelijker kan zijn om te verhuizen. Op een gegeven moment kom je namelijk ook met andere ouders van (jonge) kinderen in contact (ze willen op een gegeven moment toch een keer bij iemand gaan spelen / iemand mee naar huis nemen). En wie weet wat voor vriendschappen daar weer uit voort kunnen vloeien.

Eén van mijn beste maten is vorig jaar naar Zeeland verhuisd, ik ben er nog maar 1 keer geweest... Het is voor mij dik drie uur sturen om daar te komen (enkele reis), dus dat doe je simpelweg gewoon een stuk minder. Daar komt bij, dat hij pas redelijk laat weet of hij kan (ivm werk) en ik tijdig wat moet inplannen om de kids ergens te laten logeren (voor hun is daar niks te doen, dus die gaan dan liever naar opa en oma).
Omgekeerd, hij is afgelopen jaar nog 0 keer bij ons langs geweest. Je merkt dus wel dat het contact verwaterd. Soms hebben we ook weken geen contact met elkaar en de andere keer bellen we meerdere keren per week / appen we een paar uur achter elkaar met elkaar.]Is het jammer dat het contact verwaterd raakt, jazeker! Maar aan de andere kant biedt het ook weer kansen om nieuwe vriendschappen te sluiten. Het is maar net waar je welke energie in wilt stoppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Je moet je beseffen dat je leven sowieso veranderd als je ouder wordt. Waar je voorheen meerdere keren per week met vrienden afsprak wordt dat door allerlei andere verplichtingen op den duur wat minder is mijn ervaring. De vriendschap wordt daar niet minder van, althans in mijn geval.

Een van mijn beste vrienden had op een gegeven moment een woning in dezelfde straat gekocht, zelfs met hem sprak ik niet meer wekelijks af.

Nu wonen we dan ook in een dorp op circa 20 min rijden van mijn oude hometown en ik merk geen problemen. Iedereen heeft een auto en we zien elkaar nog vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04

PB-powell

Mr. Laziness

Ik ben van Utrecht naar Epe en later Apeldoorn gegaan, maar m'n beste vrienden woonden toen al niet meer Utrecht of omgeving (Uitweg en Nieuwegein daar gelaten). Een was naar Den Haag gegaan, anderen naar Deventer en een in Berg Ambacht. Zolang je allemaal wil kan het best om ze te blijven zien, maar je moet er wel moeite in steken. Wat wij vaak doen is als we elkaar hebben gezien dan pakken we direct de agenda erbij voor een nieuwe afspraak.
Andere vrienden/studiegenoten zie ik uiteraard nauwelijks meer. Maar in Epe hebben we dan weer anderen (nu) vrienden ontmoet.

Familie kan wel een ding zijn soms, mijn zussen en ouders wonen allemaal dicht bij elkaar en zien elkaar dus ook regelmatig. Soms mis je dan wel dingen die je voorheen direct mee kreeg.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:51
Honesty schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:02:
[...]

De binding met de stad komt nog wel, ik woon nu 18 jaar in den Bosch en naar mate de herinneringen komen hoe meer binding er komt.
Haha ja, maar ik weet niet of ik zin heb om daar 18 jaar op te wachten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:20
Honesty schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:20:
Ik ben voor de liefde van den haag naar Brabant verhuisd. Geen spijt van gehad en heb hier wel een nieuw leven opgebouwd maar qua familie altijd afstand gevoeld omdat als er iets is je altijd als laatste kan komen of minder vaak.
Ik denk als je het over een uur reistijd hebt je gaat van ff een bakkie doen naar logeren en op afspraak komen. Juist dat bakkie koffie heb ik altijd gemist.
Heel herkenbaar ik ben voor de liefde 120km verderop gaan wonen (semi randstad > uithoek noord-holland) en mis inderdaad ook dat aanwaaien voor een bakkie.

@Jboy1991 als je bang bent dat je vrienden niet meer komen zou ik mij afvragen of het wel vrienden zijn… zoals ik hierboven zeg ben ik ook verhuist maar ik zie mijn vrienden nog wel, hetzij iets minder als vroeger maar vanuit beide kanten gaan we naar elkaar toe.

Familie zie ik ook stuk minder het kan zo maar zijn dat er 6 tot 8 weken tussen zit wanneer ik mijn ouders of broertje weer zie. Dat is gewoon zo gegroeid in de laatste jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 22-06-2021 08:45 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
sorted.bits schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:15:
[...]

Wij zijn van Zwolle naar Heino verhuist, wat als je goed je best doet, ongeveer 10 - 15 minuten rijden is. Laten we het zo zeggen, filteren van je vrienden is nog nooit zo makkelijk geweest ;).

Zonder gekheid, het heeft er ook mee te maken of je er zelf energie in steekt. Rijd jij ook vaak op en neer, dan zal het waarschijnlijk weinig uitmaken, maar even op de fiets een pilsje drinken zit er gewoon niet meer in.
Dat gevoel wanneer je alle stoplichten mee hebt op de N35 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Hey Tweakers,

In werkelijkheid maakt het bijna niet uit. Naarmate de tijd vordert, krijg je andere prioriteiten. Dat gebeurt in elke familie en vriendengroep. Als jij het niet bent, is het de ander wel. Uiteindelijk vraag je je dan af waarom je bent gebleven.

- A krijgt een onregelmatige baan, en moet dus regelmatig samenkomsten overslaan tenzij jullie dit ruim tevoren inplannen. Want betekend minstens 1 maand vooraf doorgeven aan roostermaker om dan niet ingepland te staan, of moet vrij vragen danwel met collega dienst ruilen. Allemaal niet zomaar eventjes gedaan.
- B zit ondertussen uit de luiers, dus moet uiterlijk 8u savonds thuis zijn om de kleine fatsoenlijk in bed te stoppen. Met 2 fulltime banen, huishouden, 3-4x hobby (zaterdagochtend voetbalt de kleine, smiddags papa, mama gaat zondagochtend naar de fitness..) en andere verplichtingen (2 families = 2x zoveel aan contacten/verjaardagen) is deze ook min of meer gedwongen alles ruim van tevoren in te plannen.
- C (misschien jij ) is naar een andere stad verhuist voor de extra ruimte/werk/liefde/...

Ik zat ooit in Amsterdam met vriendengroep van 8 man en vrouw sterk. Nu woont er exact nog 3. De rest is richting Amersfoort, Utrecht, Weesp of zelfs Tilburg getrokken.
Merken we dat, die afstanden? Niet echt, want ivm onregelmatige diensten en andere verplichtingen moeten we toch zeker 1 maand van tevoren beginnen met inplannen wanneer we weer eens BBQ houden ofzo. Als je maandag bedenkt dat je a.s. zaterdag iets wilt doen, kan de helft al niet meer ongeacht de afstand.
Ironie: Zelfs vol in de lockdown, online afspreken, was het niet vanzelfsprekend een moment te hebben dat iedereen kon.

Vrouwlief is vanuit Utrecht.. zij trok naar het noorden richting deze amsterdammer voor dr studie, maar bijvoorbeeld BFF eindigde uiteindelijk juist in brabant voor de liefde (manlief wou absoluut niet weg). Dus was ze gebleven voor de reistijd, had ze nu alsnog reistijd gehad.
Niet dat ze dat echt merken, want met 4 families en kind verplichtingen is fysiek afspreken (buiten corona tijden) toch opgelopen richting iets van 1x/kwartaal. Planning zit gewoon vol.

Familie idem, geloof dat alleen in Groningen/Friesland er nog geen directe familie (lees: neef/nicht/oom/tante) woont - verder heeft alles zich verspreid voor liefde, werk of maandlasten. De dichtstbijzijnde familie zit op +- 18 minuten volgens google maps.

offtopic:
Wij verwachtten over jaar of 10 in regio Assen/Emmen te wonen. Als Amsterdammers. Simpelweg omdat reistijd zo een irrelevant klein stukje is tegenover alle dingen die echt belangrijk zijn in het leven. Dat van reistijd naar vrienden of familie merk je misschien 1-2x per maand, maar wat doe je de andere pakweg 28 dagen daarmee? Wij kiezen voor de andere 28 dagen als wat belangrijk is, en hebben dan op jaarbaiss die 1 extra tankbeurt voor lief.

edit: Oh ja, ook een leuke, alternatieve manier om ernaar te kijken. Gemiddelde reistijd naar het werk voor een Nederlander is 50 minuten enkele reis. Dat doen we blijkbaar graag 2x per dag.
Als de gemiddelde Nederlander ruim 1,5 uur per dag onderweg is, zonder problemen, waarom zou dan een kleine afstand als 1-2x per maand 30 minuten een probleem vormen.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 22-06-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ga er vanuit dat mensen die nu zomaar even langskomen dat niet meer doen. Ook zelf zul je minder bij mensen op bezoek gaan, bewust of onbewust.
Afstand tot 5-10 minuten is voor de meeste mensen kort genoeg om gewoon even langs te wippen, daarna gebeurt het niet, op afspraak, of alleen met speciale gelegenheden.

Buiten dat zul je weinig merken, behalve dat je niet meer in de stad woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik ben van dorp > stad > stad > gehucht > dorp gegaan. De eerste keer was dat een verhuizing van zo'n 120km, de tweede stad was weer 100km terug. Het gehucht en dorp liggen in de omgeving van de tweede stad. Mijn vrienden zijn ook verhuisd van dorp > (andere) stad. Sommige vrienden houd je, andere niet. Ik heb nog steeds 2 hele goede vrienden die ik al >30 jaar ken. Zolang de reisafstand <1 uur is blijf je elkaar echt wel regelmatig zien.
Mijn buren hebben dit dorp ook nooit verlaten en een aantal vrienden & familie ook niet, dus ja, die krijgen wat vaker visite die gewoon 'even' koffie komt drinken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Hey Tweakers,

Je verwacht zelf dus dat vrienden met grote regelmaat langskomen. Maar ben je zelf dan ook van plan om voor elke scheet richting Groningen te gaan als je in Assen woont? De afstand is niet zover. Maar ff een biertje doen s'avonds (bij bijvoorbeeld NL-elftal) kost je dan toch gauw al een uur reistijd heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05 16:31

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Mijn vriendin heeft het al ervaren, die is 30 minuten verderop verhuisd en daar was al heel snel duidelijke wie echte vrienden waren en wie niet. De helft is in 2 jaar tijd nog niet 1x langs geweest.
(Het trieste is dat haar broer ook pas 2x langs is geweest, het moet steeds vanuit ons komen).

Eind van het jaar gaan we nog een stuk verder wonen (En dan voor mij de eerste keer weg uit mijn geboorteplaats), persoonlijk verwacht ik voor mij niet veel verschil in vrienden, de paar die ik nog heb vinden het geen probleem om wat verder te rijden. Voor haar zal het denk ik wel wat pijnlijker zijn, vermoed dat er nog maar een een paar (Zelf verwacht ik maar 1 stel) overblijven die de moeite zullen nemen. Haar directe familie verwacht ik eigenlijk niet meer dan 1 a 2 keer per 2 jaar. Treurig eigenlijk.

Maar we hebben ondanks alles er enorm zin in, we hebben onze nieuwe buren ook al ontmoet en daar is een goede klik mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad-Matt op 22-06-2021 10:11 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phlegomatic
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Het ligt natuurlijk ook heel erg aan je persoonlijkheid. Zelf ben ik sterk introvert en zelfredzaam, waardoor ruim tweehonderdvijftig kilometers verder wonen geen enkel probleem is. In tegendeel. Omdat ik me nu fijner voel, zie ik m'n directe familie juist vaker dan voorheen, ook al zou iedereen die ik ken alleen maar online spreken voor mij al meer dan voldoende zijn.
Mijn moeder is dan juist weer sterk extravert, waardoor de eenzaamheid in zelfs maar een dorpje naast haar stad ervoor zorgde dat zij zich dermate (over)emotioneel kon uiten dat het tot urgentie leidde.
Dertig minuten lijkt weinig, maar dat kan toch snel gaan tegenzitten. Ligt er natuurlijk ook weer aan hoe je met relaties omgaat, "spontaan" afspreken of weken van te voren plannen maakt ook zeker een verschil.

Maar ik vermoed dat het voor de meesten zeker zal zorgen dat afspreken sterk minder frequent zal plaatsvinden, hetgeen met de tijd alleen nog maar zal toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
@Jboy1991 Ik denk dat je naast de afstand ook moet kijken naar levensfase. Zodra er bijvoorbeeld kinderen komen zal de focus zich daarop gaan richten en minder op vrienden/familie. Echte vrienden blijven komen al moet zoals al eerder aangegeven vriendschap en de inspanning daarvoor wel van twee kanten blijven komen.

Ik denk dat de reactie die je krijg: "Huis koop je voor jezelf" een hele goede is. Het gaat om jouw en jullie toekomst - hoe zich dat ontwikkelt hangt niet af van dat kleine beetje afstand. Kinderen die gaan studeren kiezen daarvoor een studentenstad ook al wonen hunouders ergens in "de provincie". Vaak blijven ze in of rond de stad hangen maar verliezen daarmee niet per definitie hun relaties met familie en vrienden. Als dat wel is was er vast al iets mis in die relatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 16:15

Cybje

First Post!

De tendens hier lijkt een beetje te zijn dat je op deze manier makkelijk ziet wie je echte vrienden zijn en wie niet. Maar je hoeft toch niet continu bij elkaar langs te komen om elkaar vrienden te noemen? Ik heb een aantal vrienden die ik maar zelden zie, echter als er een keer wat is sta ik absoluut voor ze klaar. En zij ook voor mij. Dat vind ik eerder de definitie van vriendschap, dat je elkaar niet laat vallen, zelfs al zie je elkaar wat minder vaak.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:28
Ik ben zelf op 1:10 en mijn vrouw van 2:40 van geboortestad gaan wonen. Het grootste probleem dat wij ervaren is met kinderen. Oppas voor noodgevallen is een opdracht. Opa en oma zijn minstens 1:10 weg en dat is buiten file gerekend.

Daarnaast rijden wij veel naar vrienden en familie. Veel autotijd (de baas betaald wel maar tijd is niet gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-05 12:12
Eens met @Cybje en uit ervaring;

Ik ben 2x verhuisd, vrienden destijds veel vaker en altijd door mij geholpen bij het verhuizen (sjouwen, vloeren, verven..) zelfs vrienden van vrienden hielp ik.
Mijn verhuizing was niet binnen hetzelfde dorp maar 35min verderop.. Geen hulp en daarna bijna geen contact tenzij ikzelf die kant op ging. Sommige stuurden nog wel berichten, maar dat was het grotendeels.
Nu woon ik alweer heel wat jaren 2u verderop. Slechts 1 vriend is overgebleven van de groep die ik in mijn geboortedorp had. Met hem contact via berichten en soms zien we elkaar en eerlijk waar; De rest mis ik niet terwijl ik nauwelijks nieuwe contacten heb opgedaan.

Je ogen worden wel geopend hoor als je een keer iets voor jezelf kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cybje schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:42:
De tendens hier lijkt een beetje te zijn dat je op deze manier makkelijk ziet wie je echte vrienden zijn en wie niet. Maar je hoeft toch niet continu bij elkaar langs te komen om elkaar vrienden te noemen? Ik heb een aantal vrienden die ik maar zelden zie, echter als er een keer wat is sta ik absoluut voor ze klaar. En zij ook voor mij. Dat vind ik eerder de definitie van vriendschap, dat je elkaar niet laat vallen, zelfs al zie je elkaar wat minder vaak.
Dat ben ik met je eens. Daarnaast vind ik het apart dat mensen er voor kiezen om te verhuizen (meestal verder weg van vrienden). Maar dan wel verwachten dat die vrienden (die er niet voor kiezen om te verhuizen) elk weekend maar in de auto stappen om de vriendschap te bewaren. Waarom stappen deze mensen zelf niet in de auto om deze vrienden te bezoeken, denk ik dan. Waarschijnlijk hebben die er dus ook niet steeds zin in na een dag of week werken ofzo... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34
Hey Tweakers,

Op basis van wat je schrijft over je angst is dat niet zozeer het verhuizen, maar dat je/jullie, zoals ik dat dan ervaar, niet graag boeken dichtgooit. Graag alles bij houden zoals het is, meer, maar niet minder. Dus geen vrienden kwijtraken, maar wel erbij. Ik weet niet in welke levensfase en leeftijd jullie zitten, maar het gebeurd ongeacht je verhuist of niet dat het verandert. Het is vrij uniek dat vrienden van de basisschool/VO vrienden blijven in de leeftijd van 20-30.
Ik ben daar zelf gevoelig voor, weinig vrienden, mijn zwager daarentegen heeft veel vrienden maar als het we er over hebben, dan zegt ie "echt maar een paar" in de eerste cirkel. Dat verandert ook als er kinderen komen. Ik vind het altijd enorm jammer, maar helaas, vasthouden kan blijkbaar niet. Verwachtingen zijn niet allemaal hetzelfde.
Of je nu verhuist of niet. Verhuizen kan het voorspoedigen: nieuw boek of een volgende lege canvas.

Als je moet (krapte woningmarkt volgens jullie), dan denk ik deze vragen stellen een vorm van weerstand is, maar je eigenlijk zelf geen keuze hebt (of hoop je dat iedereen "niet doen" schrijft, zodat je wel moet blijven zoeken in Groningen?)

Succes met het besluit, het kan nieuwe deuren openen, hoe pijnlijk ook boeken te moeten sluiten/gaan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34
Malandro schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:00:
Je ogen worden wel geopend hoor als je een keer iets voor jezelf kiest.
Verschil in karakters. Ik ben ook een gever, omdat ik andere graag een glundering/lach geef, daar word ik happy van (wat ik ervaar als waardering). Maar dat moet ik niet geven aan mensen die graag in de middelpunt van de belangstelling staan, want die zullen je energie niet opmerken/waarderen.

Ik denk dat we allemaal waardering zoeken. De een wat meer dan de ander.

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 22-06-2021 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 590973 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:10:
[...]

Dat ben ik met je eens. Daarnaast vind ik het apart dat mensen er voor kiezen om te verhuizen (meestal verder weg van vrienden). Maar dan wel verwachten dat die vrienden (die er niet voor kiezen om te verhuizen) elk weekend maar in de auto stappen om de vriendschap te bewaren. Waarom stappen deze mensen zelf niet in de auto om deze vrienden te bezoeken, denk ik dan. Waarschijnlijk hebben die er dus ook niet steeds zin in na een dag of week werken ofzo... >:)
Lekkere aanname :-)

De tendens is dat je na diverse verjaardagen daar te bezoeken er geen moeite wordt gedaan om dan te komen voor de verjaardag hier.

Net zoals andere zaken, BBQ, vissen, avondje tv kijken, allemaal eenzijdig verwachten en teveel moeite naar jou toe want “ te ver”

Dus ja, je leert de echte vrienden kennen als je verder gaat wonen.

Het gaat dan niet om de eerste 6 maanden, ook niet het eerste jaar, maar alles daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
tja ik ben in de eerste 16 jaar van mijn leven 11 keer verhuist! Ik heb dan ook zoiets overal waar ik mijn voeten onder de tafel steek is thuis.

de term 'vrienden' was voor mij dus nog al ..... ja vul em maar in!

Ik kreeg pas op latere leeftijd dus 'echte' vrienden en bemerkte dat ik na een verhuizing van het noorden van het land naar het westen van het land ook daar weer erg weinig van over hield! Dingen komen zoals ze gaan .... en in veel gevallen is dat met vrienden helaas niet altijd anders.

1 nummer van Acda & de Munnik vind ik dan wel weer heel toepasselijk nummer heet "andere maan" ik denk niet dat je een veel doeltreffender nummer zal tegenkomen!

mijn 2 cents dan ook! De mensen die echt belangrijk zijn voor je daar blijf je wel contact mee houden, de rest verwaterd, maar voor alles wat je kwijt raakt komen meestal ook weer nieuwe dingen in de plaats! Ik zou me dus als ik jouw was niet af laten schrikken door een verhuizing met afstand

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Dank voor het delen van jullie ervaringen. Wij zijn van 26 en 30 jaar en willen de volgende fase in. Echter is de vraag ten koste van wat. Op dit moment komen vrienden nog regelmatig (onverwachts) over de vloer. Dit om gezellig een spelletje te doen of voor een babbel.

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe jullie hiermee om zijn gegaan om te voorkomen dat je te veel op elkaar leunt.

Ook even ter aanvulling over de opmerking "Dan weet je wie je vrienden zijn" Wij hebben beide een rijbewijs en een auto. Groot deel van onze vrienden heeft geen rijbewijs (en de deel die het wel heeft, geen auto). Hierdoor zijn ze gedwongen tot het OV met de daarbij komende kosten (wij hebben met elkaar afgesproken om geen taxie te willen spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 12:47
in 2015 emigreerde ik naar China vanuit het dorp/stadje waar ik grotendeels opgegroeid ben.

Dat "afstandje" had natuurlijk zo zijn impact, maar de paar echte vrienden en familie heb ik nooit contact mee verloren door Internet (even op de koffie komen was ietwat lastiger).

In 2017 weer terug en in 2019 een huis gekocht in mijn stadje. Dezelfde vrienden en familie zie ik weinig, ook omdat ikzelf veel in het buitenland ben voor werk, maar het contact blijft en eens in de zoveel tijd spreken we wat af, huren ergens een huisje en gaan een avondje bieren. Maakt die momenten speciaal :-)

On-topic: ik zou me meer zorgen maken over het verlaten van je stekje, had bij mij ook veel impact.

Ergo, met deze rant probeer ik duidelijk te maken dat je vooral voor jezelf moet kiezen. Doet iedereen om jou heen ook tenslotte.

P.S. Beschouw dit een vingeroefening voor het moment dat kinderen in het spel komen :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Skyrunner op 22-06-2021 13:08 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dit topic zo lees mag ik blij zijn met mijn vrienden. Nu is een groot verschil dat de meeste van m'n vrienden sowieso een eind weg wonen, dus reizen moesten we sowieso al. Maar ook de mensen die dichtbij woonden en nu dus wat verder weg zijn zie ik nog regelmatig.

Ik ben van Cuijk naar Wijchen verhuisd, want dichtbij m'n werk en kon hier een leuk huis vinden (en betalen, dat was ook een dingetje). Niet echt ver weg, maar 20 tot 25 minuten rijden is het toch al wel snel. Tot dusver geen seconde spijt van gehad zou het zo weer doen, en me verder echt niet druk maken over of mensen minder langkomen.
Natuurlijk zijn er praktische redenen waardoor je elkaar wat minder ziet als normaal. Maar dat wil niet zeggen dat het iets is waardoor je je vrienden helemaal nooit meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vorkie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:32:
[...]

De tendens is dat je na diverse verjaardagen daar te bezoeken er geen moeite wordt gedaan om dan te komen voor de verjaardag hier.

Net zoals andere zaken, BBQ, vissen, avondje tv kijken, allemaal eenzijdig verwachten en teveel moeite naar jou toe want “ te ver”

Het gaat dan niet om de eerste 6 maanden, ook niet het eerste jaar, maar alles daarna.
Als vriendschappen verwateren zegt dat wat over beide partijen bedoel ik enkel aan te geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Jboy1991 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:43:
Dank voor het delen van jullie ervaringen. Wij zijn van 26 en 30 jaar en willen de volgende fase in. Echter is de vraag ten koste van wat. Op dit moment komen vrienden nog regelmatig (onverwachts) over de vloer. Dit om gezellig een spelletje te doen of voor een babbel.

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe jullie hiermee om zijn gegaan om te voorkomen dat je te veel op elkaar leunt.

Ook even ter aanvulling over de opmerking "Dan weet je wie je vrienden zijn" Wij hebben beide een rijbewijs en een auto. Groot deel van onze vrienden heeft geen rijbewijs (en de deel die het wel heeft, geen auto). Hierdoor zijn ze gedwongen tot het OV met de daarbij komende kosten (wij hebben met elkaar afgesproken om geen taxie te willen spelen)
Als je de "volgende fase" in wilt gaan, dan zou ik echt kiezen voor je eigen geluk! Jullie leven zal volledig anders worden, dan dat het nu is. Tuurlijk zullen er een hele hoop dingen ook blijven zoals het is, maar het leven gaat zeker andere prioriteiten krijgen.

Met je laatste opmerking geef je zelf al aan, dat je ze minder zal zien... Zij hebben geen rijbewijs, dus zij zullen minder snel langs komen. Jullie gaan (terecht) geen taxi spelen, dus reken er maar op dat de vriendschap zoals die nu is, snel voorbij zal gaan. Dat betekend imho niet dat er geen vriendschap meer is, want dat kan je ook op andere manieren onderhouden...

Maargoed, verhuizen doe je voornamelijk voor jezelf, niet voor een ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Jboy1991 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:43:

Wij zijn inmiddels alweer 11 jaar geleden van onze geboortestad naar een andere stad gegaan, om samen te gaan wonen. Van Utrecht in eerste instantie naar Amsterdam naar een appartement en nu in Almere in een vrijstaande woning.

Onze ervaring is dat qua vrienden vrijwel iedereen juist een rijbewijs had, inclusief wijzelf. Omdat mijn vrouw in Den Haag gestudeerd heeft, heeft zij veel vrienden uit die tijd in Den Haag, Rotterdam en omgeving. Terwijl familie juist weer in Noord-Holland in en rondom Amsterdam woont. Voor mij is het met name in en rondom Utrecht en een paar in Groningen (familie dan). Voor ons was het in het begin de vraag: gaan we in de buurt van de vrienden van mijn vrouw wonen, de familie van mijn vrouw of juist mijn familie en vrienden? Uiteindelijk kozen we voor een soort in-between omdat we een mooi nieuwbouwappartement destijds konden kopen in Amsterdam (aan de rand, dat wel) en dat beviel zo goed dat op een gegeven moment, toen er kinderen in het spel kwamen, dachten: waarom niet Almere? Dat was vanuit Utrecht gezien puur een andere snelweg kiezen, vanuit Zuid-Holland gezien wel iets verder, maar meer dan 5-10 min ook niet en voor degenen uit Noord-Holland was het sowieso ook al zaak dat ze auto pakten, maar voor die is het relatief het meeste extra tijd uiteraard, 10-15 min extra. Maar ze wonen wel weer het dichtste bij, buiten de vrienden die inmiddels ook in Almere wonen of we hebben leren kennen.

Je zegt dat de meeste vrienden geen rijbewijs hebben, dan betekent dat dus wel dat je waarschijnlijk zelf wat vaker die kant op zal gaan dan andersom. Zo doen wij dat ook bij de enkeling die geen auto hebben. Dan rijden wij wel bijv. 30 min ipv hun 45 min OV te laten pakken.

Overall is het wel zo dat als je niet bij elkaar in de wijk woont, je minder snel bij elkaar over de vloer komt. Maar... en dit is een hele grote maar in mijn ogen: in Utrecht woonde ik aan de ene kant en een deel van de familie/vrienden in dezelfde straat/wijk, maar een ander deel aan de andere kant, wat met auto/ov toch al snel 15 minuten was. Nu we in Almere wonen is het het dubbele, maar dát verschil merken we dus amper, we spreken zo goed als even vaak af. Want ook 15 min met de auto, ondanks dat het dezelfde stad is, is niet om de hoek. Met name de regio Zuid-Holland zien we iets minder vaak dan vroeger, want dat is van pakweg 30 naar 50 minuten gegaan, maar als we dan afspreken, maken we er ook vaker een hele dag van van lunch tot ver na het avondeten meestal. Dus je past je gewoon aan eigenlijk.

Nu zal dit voor iedereen anders zijn, maar tenzij we het hebben over in dezelfde straat/wijk wonen op loop/fiets afstand, zal je in de praktijk niet enorm veel verschil gaan merken is onze ervaring.

Al moet ik er wel aan toevoegen dat we ook destijds naar Lelystad/Dronten hebben gekeken voor een woning, simpelweg omdat je daar een paar jaar geleden voor hetzelfde geld gewoon een 2x zo grote woning met 4x zo groot kavel kon kopen, maar dat hebben we bewust niet gedaan omdat dat werkelijk voor iedereen gelijk een half uur extra tov Almere zou betekenen. Dus Almere was voor ons ook wel de grens.

Ik sluit me dan ook wel aan dat als de reisafstand onder het uur is, je elkaar wel blijft zien. Maar als je veel waarde hecht aan spontane inloop (wij juist niet :P) vanuit je straat/buurt, ja dat ga je natuurlijk wel echt missen. Het is aan jullie om dat te beoordelen en soms moet je je ook afvragen of je niet gewoon die stap kan maken en als het niet bevalt over een paar jaar weer terug te gaan, als dat haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:49

RoyK

Hobby tekenaar

Wat een interessant topic welke ik graag op de voet blijf volgen. Ook wij zijn al een tijdje aan het wikken en wegen hoe we verder moeten. Wij wonen nu in de Randstad en kunnen ons huis voor een absurd bedrag verkopen. Maar je koopt er weinig voor terug wat je als een upgrade kunt beschouwen. Ook wij kijken dus ook rond buiten de grote stad en mikken op ongeveer een half uur rijden. Ook daar zien we prijzen wel flink de pan uitstijgen.

Hoe dan ook, verhuizen lijkt met de dag moeilijker te worden. Er zijn makkelijk 20 tot 50 geïnteresseerden per woning en mag je ook je spaarcenten aanspreken om over te bieden. "Wat een gek ervoor geeft" gaat natuurlijk twee kanten op.

Betreft vrienden en familie, Het is een naïeve gedachte dat vriendschappen niet zullen veranderen. En ook voor de familie zal het anders zijn. Even een bakje doen als je 30 minuten verderop woon is anders. Dat ervaren wij ook met vrienden die verhuisd zijn. Van wekelijks elkaar zien naar een paar keer per jaar. Want plannen en minder ruimte voor spontaan zijn.

Wat sommigen al mooi aankaarten is dat je je eigen woongeluk moet opzoeken. Dat doen anderen ook. Maar ik voel ook de dilemma's. Je weet pas achteraf of je de juist keuze hebt gemaakt, nietwaar? :D

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:48
Waar een wil is, is een weg. Ja, door meer fysieke afstand te creëren zullen er een aantal dingen veranderen. De genoemde onverwachte bezoekjes zullen minder snel voorkomen en het aantal geplande contactmomenten zal waarschijnlijk ook minder worden.

Maar zolang beide partijen de wens hebben elkaar nog steeds te zien/spreken dan komt dat meestal wel goed. Je zou digitaal kunnen afspreken en in plaats van de middag- of avondbezoekjes kan je ook een keer een heel weekend langskomen.

En in je nieuwe woonplaats maak je (hopelijk) ook weer nieuwe vrienden, wat de spontane momenten dan hopelijk weer een beetje opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Bij ons is dit erg beperkt gebleven. Natuurlijk heb je er altijd bij zitten die niet meer komen, maar is dat zo'n ramp dan? Stel je hebt 10 vrienden en je verliest er 2 hierdoor, dan houd je er alsnog 8 over.

In mijn optiek is dit ook normaal verloop. Het is een utopie om te denken dat je tot je dood in (hopelijk) je 80+ jaren al je vrienden weet te behouden. Het is natuurlijk nooit fijn om vrienden te verliezen, maar het gebeurt nu eenmaal. Ze is mijn vrouw een vriendin kwijtgeraakt sinds we kinderen hebben gekregen, omdat mijn vrouw volgens haar door de kinderen veranderd was en te weinig nog uit ging enzo. Ondanks dat ze toch wel een paar keer per jaar afspraken, was dat voor die vriendin niet genoeg en gooide ze het erop dat mijn vrouw door het krijgen van kinderen veranderd was. Tja, balen, maar het leven gaat door en soms groei je uit elkaar wat hier dus ook gebeurde.

Ik ben het persoonlijk dan ook niet helemaal eens met de stelling (of dooddoener) "je leert je echte vrienden kennen". Want ik vind niet dat het per definitie zo is dat als je geen contact meer houdt en niet meer afspreekt door een verhuizing dat diegene (of jijzelf voor diegene) geen echte vriend is. Het kan puur verschil van mening/perspectief zijn. Als jij verhuist en diegene heeft in de stad/het dorp waar jij uit vertrekt nog genoeg vrienden die ongetwijfeld ook iet allemaal jouw vrienden zullen zijn, dan kan ik me ook voorstellen dat iemand puur uit gemak met die vrienden uit de stad/het dorp blijft optrekken en gewoon minder behoefte heeft om meer moeite te doen voor die ene die wat verder weg woont. Is dat dan een slechte vriend? Nee, je bent gewoon uit elkaar gegroeid. Zo werkt het hele leven eigenlijk als je het mij vraagt, soms veranderen situaties gewoon en wie zegt dat hij/zij anders nog decennia daar had blijven wonen als jij niet was verhuisd? Wie weet treft diegene wel een leuke vriend(in) in het buitenland en besluit te emigreren en dan ben jij voor die ene vriend(in) daar blijven wonen wellicht.

Kortom: het is een utopie te denken dat al je vrienden de rest van je leven je vrienden blijven, sommige wel, sommige niet. Maar omdat je ook nooit zeker kan weten hoe diens leven ooit zal veranderen, zou ik er ook nooit een verhuizing van jezelf voor laten. Als je namelijk allebei echt wilt, zijn vriendschappen namelijk altijd te behouden. Het vervelendste zal het zijn als jij wel die moeite wilt nemen en de ander niet, maar ook dan moet je je afvragen of je voor zo'n persoon dan niet zou moeten verhuizen.

Edit: laatste aanvulling van mijn kant wat niks met bovenstaande stuk van mij te maken heeft, maar me net ineens te binnen schoot.

Ik ken iemand die zelf uit Limburg komt en getrouwd is met iemand uit Groningen. Dat is ook letterlijk waar beide ouders van hun wonen, dus hoe los je dat op? Hun overweging was: of we gaan heel dicht bij de ene wonen en dan 3+ uur rijden elke keer als ze op visite gaan, maar dan zadelen ze die kant er ook mee op om datzelfde stuk te reizen bij bijv. verjaardagen. Uiteindelijk is hun oplossing: Utrecht, bijna exact middenin. Wat ook wel met werk te maken had hoor, dat moet erbij gezegd worden. Dus ja, nu is het nog steeds naar welke ouder ze ook gaan zo'n 2 uur rijden, dus ze maken er vaak dan ook gelijk maar een weekendje van.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-06-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22
Eigen ervaring vanuit de niet verhuizende kant:

We hebben een vriendengroep van 10 man, die al sinds de middelbare school bevriend zijn (en de afgelopen maanden allemaal 40 worden). De middelbare school zit in Tilburg, en daarna zijn er een aantal uitgewaaierd naar omgeving Den Haag, Rotterdam, of recentelijk nog eentje naar Drenthe. Er heeft er zelfs eentje een paar jaar in de VS gewoond.

Ondanks dat we elkaar niet vaak meer zien, beschouw ik het nog steeds als een vriendengroep. Met sommige (vooral degene die nog wel in de buurt van Tilburg wonen) is er meer contact, maar er is ook nog steeds een actieve Whatsapp groep. Verder is er een groepje wat recent samen Diablo 2 is gaan spelen (jeugdsentiment) en proberen we eens in de zoveel tijd wat af te spreken. Dat kan een BBQ bij iemand in de tuin zijn, of een boswandeling gecombineerd met een terrasje, of een weekendje weg met de mannen.

Natuurlijk speelt het ook wel mee dat we allemaal ouder zijn geworden, en veel van ons inmiddels kinderen hebben en niet meer de behoefte hebben om elke week naar de kroeg te gaan. Maar in de 22 jaar die tussen het eindexamen en vandaag zitten, zijn we in ieder geval vrienden gebleven.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Groningen is niet mijn geboortestad, maar na mijn studententijd ben ik er wel blijven hangen. 1 keer verhuisd uit Groningen op 30 minuten reisafstand met de auto. Het waren niet zozeer mijn vrienden die ik ging missen (want: auto), maar vooral de gezelligheid en het gemak van wonen in Groningen. Ja, kroegen heb je ook in Assen of JelleJelleland (ik ben van oorsprong Fries). Maar ik vind Stad bruisend op haar eigen manier.
Voor corona zat ik vanwege mijn werk regelmatig door Europa en had een tweede appartement dicht bij verschillende NL en DE vliegvelden, maar altijd heb ik een huis in Groningen aangehouden. En altijd voelde het weer als thuiskomen als ik de Apenrots van Gasunie op zag doemen vanaf de A7 of A28.

Mijn beste vrienden zijn uit Stad verhuisd naar Haren. Reistijd is nagenoeg verwaarloosbaar. Maar het spontane borrelen of ergens een hapje eten na een werkdag is wel minder geworden. En dan hebben we het over een reistijd van zo'n 10 minuten met de auto.

Noot: wij zijn rond de 40 jaar en kinderloos. Wisselen van omgeving voor kinderen is voor ons niet relevant.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:25
4 jaar geleden vehuisd van Haren (waar we in een flat woonden, maar ook Groningen), naar Zuidbroek.

Totaal geen spijt van gehad, de daadwerkelijke reistijd naar mijn ouders en vrienden die nog in het noorden van de stad wonen is met 3! hele minuten toegenomen tov Haren (met de auto, met OV is het ongeveer 10 minuten en met de fiets ongeveer 25 minuten).

Je gaat mogelijk wel iets minder vaak spontaan de stad in met vrienden, maar als je beetje leuke tuin er voor terug krijgt zul je merken dat ze toch ook tot savonds laat daar wel willen blijven zitten (mits mogelijk).

Bovendien, als ik naar je naam kijk begin je ook langzaam op de leeftijd te komen dat er andere dingen kunnen gaan spelen dan alleen gezellig met vrienden samen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door CrazyOne op 22-06-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 15:30

André

Analytics dude

Ik heb een actieve vriendengroep van 11 man (rond de 40 jaar), op 1 na allemaal geboren en getogen in Assen, en wonen daar nog steeds. We zien elkaar bijna elke 2 a 3 weken, als er na 3 weken niets gepland staat wordt dat vaak vrijdagmiddag met een paar appjes geregeld. We gaan elk jaar een weekend weg, doen veel feesten (zoals de TT) samen, enz. Daarnaast hebben we nog het spontane aanwippen en een pilsje doen. Ik zou dat allemaal niet graag missen moet ik zeggen. Buiten die groep heb ik nog andere vrienden die we ook vaak zien, daar vaak met de gezinnen samen, overdag bbq'en, varen, enz.

Dit heeft voornamelijk te maken met onze (mijn vrouw en ik) persoonlijkheden, wij laden ons op door dat soort sociale bezigheden. Als je niet zo bent, is het ook makkelijker verhuizen lijkt me. Ik kan me voorstellen dat andere mensen hier rillingen van krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Echte vrienden blijven komen waar je ook woont.
Ik ben naar Ierland verhuisd en voordat de gekte begon kreeg ik regelmatig bezoek en volgende maand krijg ik ook weer een aantal vrienden/familie op bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 12:59
TheZenMeister schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:53:
Echte vrienden blijven komen waar je ook woont.
Ik ben naar Ierland verhuisd en voordat de gekte begon kreeg ik regelmatig bezoek en volgende maand krijg ik ook weer een aantal vrienden/familie op bezoek.
Precies. Hoe verder je gaat wonen, hoe meer je gezien wordt als een vakantie adres haha. Voordeel van Ierland is dat elk huis ook wel een gastenkamer (met eigen badkamer heeft). Zelf 2 jaar in Dun Laoghaire (ja zo schrijf je het echt) gewoond en we hadden elke maand wel bezoek.

Nu wonen we al zo'n ~1,5 jaar in de VS (CA) en hadden er ook genoeg mensen tickets en plannen maar ja.. Covid.

Ik ben in NL ook veel verhuisd voordat we naar het buitenland gingen en ook daar bleven de echte vrienden gewoon komen.. Daarnaast deed ik zelf ook altijd de moeite om af te spreken en weekendjes in m'n oude stad door te brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

RoyK schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:36:
Je weet pas achteraf of je de juist keuze hebt gemaakt, nietwaar? :D
Waarheid met gouden randje: blijven zitten moet je naar mijn idee zien als géén keuze maken.
Ook ik heb ooit die keuze gemaakt en heb mijn geboortestreek Groningen verlaten omdat ik vast zat in mijn mogelijkheden en vooral voor mijn (drie) kinderen onvoldoende keuzes zag in het noorden van het land.
Ik vond verdere groei en meerdere perspectieven belangrijker dan de comfortable warmte van het al volledig uitgestippelde pad voor iedereen in de familie: geboren in Groningen, leef in Groningen, sterf in Groningen.

Achteraf bezien heeft dat voor ons hele gezin - nu, 25 jaar later - zoveel extra opgeleverd dat wij ons niet meer kunnen voorstellen dat we ook hadden kunnen blijven waar wij waren. We hebben nieuwe omgevingen leren kennen, andere vrienden, nieuwe familie, bijzondere kansen gehad, nieuwe perspectieven en de kinderen mede hierdoor kansen gegeven die zij niet hadden kunnen pakken als wij waren blijven hangen op het vertrouwde pad waar je alleen maar leert te voldoen aan de verwachtingen en meningen van de naaste familie en evenveel vastgegroeide vrienden.
"They bring you up to do like your daddy done" (The River)

Zoals velen al hebben verteld, de afstand Groningen -> nieuwe woonplaats bleek altijd veel verder dan vice versa. Mede omdat onze familie ons voor gek verklaarde dat wij vertrokken naar een ander deel van het land, in casu een dik uur rijden over de snelweg dus feitelijk niets bijzonders qua afstand, hebben wij vrijwel geen bezoek gehad van familie. Want het is zooo ver rijden.
Ligt deels uiteraard aan spreekwoordelijke Groninger stijfkoppigheid, maar cijfermatig zegt het alles: ouders zijn in ruim 25 jaar vier of vijf keer langs geweest. Broers & zussen iets minder nog, twee keer. Serieus, "Want het is zo'n gedoe met de kinderen naar jullie te gaan"

Wij nemen hen niets kwalijk, zo zijn ze, zo blijven ze, kortzichtig tot hun verscheiden en gelukkig in hun vertrouwde omgeving waar verder niets gebeurd van buiten hun blikveld.

Wij hadden dat ook kunnen doen en Godzijdank hebben wij dat juist niet gedaan - vraag het de kinderen :-)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
DeBolle schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:16:
Mede omdat onze familie ons voor gek verklaarde dat wij vertrokken naar een ander deel van het land, in casu een dik uur rijden over de snelweg dus feitelijk niets bijzonders qua afstand, hebben wij vrijwel geen bezoek gehad van familie. Want het is zooo ver rijden.
Ligt deels uiteraard aan spreekwoordelijke Groninger stijfkoppigheid, maar cijfermatig zegt het alles: ouders zijn in ruim 25 jaar vier of vijf keer langs geweest. Broers & zussen iets minder nog, twee keer. Serieus, "Want het is zo'n gedoe met de kinderen naar jullie te gaan"
En dat voor maar een uur rijden, da's inderdaad wel behoorlijk koppig ja! Nu kan ik me er zelf wel iets bij voorstellen, want woon nu zelf in Noord-Brabant, heb ik verschillende familieleden in het noorden, en dat is gewoon serieus 2,5 uur enkele reis zonder files. Die daar dan wel niet vaak zijn, dat helpt. Maar ren kern zit daar wel in, da's dan ruim 5 uur in de auto, met kleine kinderen, en dan ben je daar misschien 2 uurtjes ofzoiets, dat gebeurt dus inderdaad niet vaak. Je moet meerdere bezoeken combineren of weten dat je samen lekker gaat eten ofzo, dan heeft het nog zin.

Maar goed, 1 uur of 2,5 is nogal wat anders. Volgens mij heb je een heel goed punt, als je het gevoel hebt anders niet verder te kunnen en je dat wel wilt, vooral doen, en ja daar kunnen ook wat mindere consequenties aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik denk dat het makkelijker is van je dorpje waar je geboren bent naar de grote stad dan andersom. Want meestal gaat dat gepaard met een baan zou ik zeggen of een studie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben zelf van Noord Holland naar Groningen verhuisd. Ik hoorde laatst een mooie stelling:
Vanuit Groningen naar de randstad is het 2 uur. Vanuit de randstad naar Groningen is het een wereldreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:31
Wij gaan van Gorinchem naar Nijmegen en kennen helemaal niemand!

Wij laten ons niet beperken door vrienden of familie die wilt achterblijven, als ze ons willen zien, zullen ze altijd welkom zijn. Als wij behoefte hebben om ze te zien, dan rijden wij met liefde effe 45min met de auto.

Weet je wat het is?

Het blijkt dat waar je ook naar toe verhuisd er mensen zijn in Nederland. Dus je kan gewoon nieuwe vrienden maken! Fantastisch concept als je mij het zou vragen. Je kan nog zelf kiezen ook IPV dat het bijna opgedrongen is omdat die weer die kent en vriendjes met die is en die kent die al 20 jaar.

Maakt het leven ook nog wat kleuriger IPV 80 jaar met dezelfde 10 mensen om te gaan.

Gezellige mensen zijn naar mijn ervaring niet regio gebonden, behalve in Brabant want daar is het verbonden aan de wet is mijn verteld.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:07
Mijn vrienden in mijn eigen stad zie ik zie soms wel meer dan 1 keer per week. Het andere deel dat 40km verderop woont een stuk minder, maar dat is ook normaal want je moet rekening houden met het vervoer (als je wat wil drinken) en wij zijn nogal spontaan waarbij dingen worden vaak op de dag zelf georganiseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 15:22
Toen ik ooit mijn geboortedorp uit ging, was het ook een fase van studie afronden. De grote sociale groep van 40 man o.i.d. die je dan iedere week wel zag (sport en uitgaan) was natuurlijk al niet te handhaven, daar heb ik weinig meer van gezien. Of het nou een grote stad is of een dorp van niks, mensen leven erin en hebben moeote er uit te komen.

Toen in Amsterdam gewoond waar we wel wat mensen kenden maar toch ook wel merkten dat vrienden veelal overal en nergens woonden, eerder buiten de stad.

Daarom is onze recente beweging naar buitengebied ook wel soepel gegaan.
Leuk contact/vrienden over gehouden aan oude buren, en bestaande vrienden buiten de stad is het vaak maar 10 minuutjes langer op de reistijd die ze al hadden.
We worden eerder geassocieerd met een vakantie idee, omdat we in het groen wonen en ze dan ook bij ons in de buurt in de natuur willen. Hebben zelfs al 3x mensen bij ons gekampeerd in de relatief korte tijd.

Maar als je een vaste kliek hebt in een stad/dorp en jij verhuist eruit, dan zullen er gevolgen zijn. Kan ook zijn dat jij 90% van de tijd gewoon onderweg moet naar dat dorp of stad. Wat begrijpelijk is.
Glashelder schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:55:
Wij zijn verhuisd van Haarlem naar Hoofddorp ... dat we ons hier in de stad niet heel erg thuis voelen. Inmiddels wonen we er dik 2 jaar maar de stad voelt nog steeds net niet echt als thuis :+. Allebei hebben wij zo onze twijfels of dat gevoel ooit echt gaat komen. Verder hebben we wel echt hele leuke buren dus thuis voelt wel als thuis, maar de rest van de stad dus niet.
Ja maar dat is nog al wat. Ik ken Hoofddorp en het is prima, net als bijvoorbeeld Almere, maar het mist echt al het karakter van een oude stad zoals Haarlem, wat logisch is.
Ik zou dan eerder naar een dorp of iets er buiten verhuizen, maar het is jullie vermoedelijk te doen om werk/faciliteiten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 22:57
Ik lees hier veel reacties om te gaan. Dus hier een ervaring om te blijven.

Ben dus weggegaan en weer teruggekomen.

Weggaan is echt leuk, nieuwe vrienden, andere omgeving en daardoor dynamiek.

Terugkomen was voor mij toen echt een no-go. Totdat ik echt weer een korte tijd terug was, toen kwam pas binnen wat ik had gemist.

Kinderen dichtbij opa en oma is nu zo belangrijk voor mij, veel van mijn oude vrienden om de hoek. In je jeugd maak je veel meer herinneringen dan later, en voor mij een sterkere band.

Daarnaast merkte ik als er wat gebeurd (ernstig) dan komen je echte familie en vrienden boven. En lokatie is echt wel belangrijk, een uur rijden is gewoon een drempel. En als ik zie met kids hoe leuk het is om even langs te wippen, andere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Opgegroeid in en verhuisd van Overijssel naar Amsterdam, geen vrienden kwijtgeraakt. Ik had er ook geen vrienden :P Mijn vrienden zaten in Amsterdam en Groningen en Arnhem. Tussendoor nog een keertje voor een jaar in het buitenland gewoond, en die vrienden bleven interesse tonen en sprak ik regelmatig.

Mensen fysiek zien heb ik zelf weinig behoefte aan. Via Facetime of chat spreek ik ze nagenoeg dagelijks. De mensen die het dichtst bij mij staan zie ik hooguit eens per twee weken ofzo. Dus voor mij maakt het eigenlijk geen reet uit waar ik woon. Heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 15:22
@Maeslant Ja met kids is het een belangrijke afweging wie er wekelijks wil komen om op te passen of ze gewoon te zien opgroeien. Gaat dan vaak over directe familie, dus de opa's en oma's en tantes/ooms met neefjes en nichten.

Nou hoeft dat absoluut geen probleem te zijn als jij op een kleine afstand gaat wonen. Maar je maalt het jezelf moeilijk als je hoopt op wekelijkse oppas als je anderhalf uur verderop bent gaan wonen.

Overigens zie ik hier zelf grote verschillen in, wat meer gaat over flexibel zijn en willen reizen hiervoor of niet. Zo is voor mijn ouders 45 minuten reisafstand, soms meerdere keren per week (periode met ook nog klussen in huis) geen probleem, waar het voor anderen allemaal heel vermoeiend is op vergelijkbare afstanden. M.a.w. het gaat niet altijd om de afstand.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij wonen >10 jaar in de(zelfde) stad en zien juist vrienden verhuizen naar Brabant en verder omwille van de huizenprijzen. Zelf ook even overwogen een grote vrijstaande woning te kopen in een dorp nabij familie/geboorteplek, maar zijn er toch op terugkomen :). Afstand naar werk en huidige omgeving bevalt ons erg goed. Schoonmoeder zien de kinderen >2x per week , ondanks een uur reistijd. Mijn ouders ongeveer 2x per maand.

Je moet idd afspreken met vrienden, maar dat gaat prima. Tegelijkertijd heeft iedereen ook z'n eigen ding (kinderen, vrouw.. ) dus even spontaan een avondje bieren was toch al verleden tijd :P (allemaal 35+ inmiddels).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 23-06-2021 00:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00

Qwerty-273

Meukposter

Om maar een oubollig gezegde er in te gooien "Uit het oog, uit het hart".

Het hangt erg af van wat jullie belangrijk vinden in de omgang met vrienden en hoe die sociale interactie in de toekomst mee veranderd met de verschillende fases waar jullie, maar ook jullie vrienden en familie in terecht komen. Jullie zijn beide nog jong, maar op het moment dat er kinderen in het spel komen (bij jullie of bij de vrienden) dan veranderd er heel veel. Je ziet dat daar wel vaak mensen uit elkaar groeien (want zit je als kinderloos stelletje met geen directe kinderwens te wachten op alle verhalen over de jongste poepluiers van junior?).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1