Geluidsabsorberende omkasting maken voor airco, zwembadpomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
* Rukapul heeft wel zin in een projectje en wil de buren en zichzelf ook een plezier doen door wat minder geluid te veroorzaken. Doelapparaten: buitenunit airco (MHI SRC50) en Intex zwembadpomp (simpel cartridge ding).

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zelf een omkasting hebben gemaakt voor hun airco buitenunit (of ander apparaat), hoe dat is aangepakt en wat de resultaten waren?

Mijn idee was om eerst te meten Helaas blijft mijn zelfgebouwde condensor microfoon gaar dus ik heb maar el-cheapo wat besteld. Met een headset mic maar even een simulatie gedaan bij de binnenunit wat op zich nog wel een aardig inzicht af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HRsttMbPPZoQeuebrJScdfIfdU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OKshwb2BmhhboxnPJpejnztH.png?f=fotoalbum_medium
Het meeste geluid zou in dit geval dus 20-200Hz betreffen. de echte doelapparaten gaan nog gemeten worden

Op zich heeft Akoustiekwinkel een mooi artikel hierover: Maak uw airconditioning stiller met onze tips! Daar staan ook geluidsabsorberende platen genoemd: Akotherm D40 en Merfopol. Kijk je vervolgens naar de absorbtiekarakteristiek dan is dat wel een beetje teleurstellend als je ziet dat 50mm van beide bij 125Hz een alpha-waarde voor absorptie hebben van 20% en bij 250Hz 60%. Voor uitleg kunnen we bij Joostdevree terecht: geluidsabsorptie.

Bovenstaande karakteristieken voor (dure) materialen roepen de vraag op hoe effectief dit ingezet kan worden of dat er wellicht een beter materiaal is.

Een ander aspect is hoe je een kast bouwt. Enige massa, stevigheid en modulariteit is wel handig. Tuinhout?
En ik zou het residu geluid graag willen sturen: inlaat omhoog, uitblaas via een tunnel een paar meter verderop.

Wat is jullie bouwsel of ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2021 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Als voormalig nvh-engineer heb ik "een beetje" ervaring met geluidsproblematiek en beheersing daarvan.

Valt me op dat je al heel constructief te werk bent gegaan door te identificeren welk frequentie-gebied je wilt aanpakken en niet zomaar begint te bouwen. Wees je ervan bewust dat in zulk laag frequentiegebied de golflengte evenredig lang is en demping/absorbtie van luchtgeluid in dit frequentiegebied niet heel makkelijk is, en indien je dat wilt doen je met dikke materialen/lange wegen moet gaan werken.

Je idee om de inlaat/uitlaat "om te leggen" brengt voordelen
-De weg die het geluid aflegt wordt langer, waardoor de geluidsdruk afneemt over de afstand (indien in vrije ruimte, in een kanaal principieel niet, oppervlakte blijft immers "gelijk") --> maar je hebt wel meer ruimte om absorbtiemateriaal aan te brengen wat het geluid kan absorberen Ipv reflecteren..
-Je kunt het geluid "sturen" naar een richting waar normaliter niemand is.

Terugkomend op je specifieke situatie.

Zoals ik het begrijp wil je het geluid van je zwembad pomp verminderen? Hier zou ik heel anders te werk gaan dan bij een airco/WP en niet direct focussen op het luchtgeluid, ik zou hiervoor dan ook geen kast bouwen maar eerder de pomp inpakken in een dempingsmateriaal, eventueel met een paar kleine tricks.

Een zwembad pomp heeft namelijk geen lucht nodig... Koeling gaat via het water neem ik aan?

Indien het enkel de pomp betreft zou ik kijken welke oppervlakte van de pomp het meest afstraalt, dit kun je, heel fancy, met een akoestische camera doen, maar dat schiet t doel een beetje voorbij.... Gewoon met een telefoon/microfoon, alle 6 de kanten meten op eenzelfde afstand (let op reflecties van bv muren) en deze waarden vergelijken, dan(eerst) focussen op de luidste kant van de pomp.

Dan zou ik testen of het een effect heeft op t geluid als ik druk op bepaalde oppervlaktes van de pomp (gewoon met de hand drukken...) Op deze manier verstem je de afstraal-karakteristiek en weet je dus of het zin heeft om dit aan te pakken.

Heeft het effect als je op verschillende locaties drukt? --> probeer deze oppervlaktes mechanisch te verstellen (huis-tuin-keuken-middeltjes kunnen zijn: spanband eromheen (eventueel met ergens een stukje hout) het beplakken met lood of een ander zwaar materiaal (alu-butyl zit hier thuis onder de wasbak..).

Vervolgens de pomp inpakken met een isolatiemateriaal, hierbij letten op de "insertion loss" waarde bij die specifieke frequentieband.

Dit kun je met een duur, specifiek, nvh materiaal doen (bijv. Armacell, armasound) maar persoonlijk zou ik voor thuis de steenwol-route gaan :) (wel even opletten dat het geen zooi wordt met water..)

Wordt dit een esthetisch mooie oplossing? Nope. --> maar je kunt er wel nog een kistje overheen zetten :)

Wordt dit een werkende, betaalbare, oplossing --> waarschijnlijk wel.

Verder ben ik erg benieuwd naar het resultaat van je project en de manier waarop je het gaat oplossen :)

Ps dit is geschreven gebaseerd op de aanname dat het om een (goedkope) zwrmbadpomp gaat, hierbij wordt er geen rekening gehouden met de thermische gevolgen van de aanpassingen, voor een airco of WP is deze manier totaal ongeschikt!

Uitvoeren op eigen risico :+

Edit: heb ik nu werkelijk je OP zo slecht gelezen en gedacht dat het voornamelijk om een zwembadpomp ging? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door BjornHero op 22-06-2021 10:44 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@BjornHero : dank voor de reactie. De zwembadpomp is overigens 'extra'. De airco de echte uitdaging. Topicstart verduidelijkt :)

Op de genoemde punten kom ik nog terug. Leesvoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdijksterhuis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-01-2023
Beste Rukapul,

ik heb uw verhaal gelezen en inmiddels is het ruim een half jaar geleden dat u deze post plaatste. Ik heb onlangs een LG airco aangeschaft en kamp met hetzelfde geluids probleem, de buitenunit dus.
Mijn vraag is: heeft u al een oplossing gevonden voor uw probleem en bent u bereid deze met mij te delen, wellicht kan ik deze ook in mijn situatie toepassen.
Met vriendelijke groet,

Hans Dijksterhuis
hdijksterhuis@planet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik ben verhuisd en heb het project daarom nooit afgerond :P

Pas over een maand of 3 ben ik weer in het bezit van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Interessant ;)

Helaas lijkt @BjornHero wel te weten waar hij het over heeft wat betreft dit onderwerp, maar heeft hij na realiseren dat hij de TS verkeerd gelezen had nooit zijn reactie aangevuld met hoe hij het geluid van de buiten unit zou aanpakken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Ben ook benieuwd naar jullie praktijkvoorbeelden!

Inmiddels heb ik zelf een aardige ervaring verzameld met geluidsproblematiek van warmtepompen/airco's/koelsystemen.

Het begint bij een geschikte plaatsing en de selectie van het apparaat :)

Plaatsing, daar waar mogelijk weg houden bij reflecterende (harde) oppervlaktes.
letten op geluidsproductie, maar ook regeling van de warmtepomp (bijvoorbeeld bij startups en defrosts, hoe gedraagt hij zich dan?).

Nog klachten? dan zijn er verschillende wegen die naar rome leiden, afhankelijk van het apparaat, de locatie en de problematiek.

paar (veel) gebruikte opties;
-Warmtepomp goed inregelen om geluid te voorkomen
-plaatsen schutting/schot met absorberend materiaal in de richting waar je de overlast ervaart
-Voorzien muren in nabijheid WP/AC van geluidsabsorberend materiaal
-Kast van binnenzijde voorzien van dempingsmatten (alu-butyl bijv) + eventueel een absorberend materiaal daarop
-Afdakje over WP, onderzijde bekleden met absorberend materiaal, bovenzijde als groen-dak bouwen
-
Let op, dit kan de werking beinvloeden!
compressor voorzien van zware mat met daaromheen een absorberend materiaal
-
Let op, dit kan de werking beinvloeden!
ruimte om compressor heen opvullen met absorberend materiaal

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

volgens mij heeft een airco alleen irritant geluid in de zomer gezien je dan "ernaast" zit, omdat hij zijn warmte niet kwijt kan .. in de winter (als je verwarmt ??) denk het omgekeerde

als je een warmtewisselaar tussen je retour en buitenunit weet te plaatsen (bypass zoals zwembad verwarming) en die warmtewisselaar voorzien van warmte of koude vloeistof ben je niet alleen zuiniger uit maar kan je vooral zomers nog wat ermee doen.

zwembad
De intex pomp tot 2m3 (met cartridge filter erin) kan je wellicht 1 extra kopen, de oude als pomp inzetten en de 2de extern zodat je daarin de filter makkelijk kan vervangen. De pomp gewoon inpakken in schuim (water koelt dat ding)

Stille zwembad pompen zijn er wel maar dan zit je snel aan een ZPF installatie te denken. en dus losse (stille) pomp met filter.

Tja vanalles

Pagina: 1