Macbook Pro Retina 15inch - Mid 2014

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doran1995
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-02-2022
Mijn vraag

Zijn hier mensen die hun SSD in een Macbook Pro mid 2014 succesvol hebben geüpgraded?

Ik lees verschillende berichten op internet over de mogelijkheden. Zo heb je Apple NVMe drives en non-Apple NVMe drives
(zoals de Samsung 970 pro/evo) die natuurlijk een stuk goedkoper zijn de specifiek voor Apple gemaakte SSD’s van OWC, maar dan heb je wel een Sintech adapter nodig.
Ikzelf zou graag een crucial P5 1TB gebruiken of WD Black SN750 1TB als dit kan natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Een adapter is altijd nodig als je geen Apple SSD gebruikt. Er zit namelijk geen standaard M.2 aansluiting in de Mac.

Je loopt vooral het risico dat hij moeilijk gaat doen met sleep/wake met een niet-Apple SSD, verder werkt het.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Een paar toevoegingen:
- Sleep/wake is te fixen met een firmware aanpassing van je BIOS (niet voor de faint hearted :))
- Je accuduur wordt er waarschijnlijk ook minder van omdat je laptop niet meer in de diepste slaapmodus komt.
- Zorg ervoor dat op je laptop minimaal High Sierra een keertje is geinstalleerd (ivm BIOS update / booten NVMe schijven)

Verder gebruik ik dit al een paar jaar met een Toshiba 500GB NVMe SSD en een cheapo Chinese adapter. Dat laatste zou ik niet aanraden, je kansen zijn beter met de Sintech adapter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:10
Je kan het beste dit topic even doorbladeren voor ervaringen. Het is prima te doen maar belangrijk dat je de juiste adapter koopt. De verkeerdere kan veel gekke problemen veroorzaken. Welke je moet hebben en waar te kopen staat duidelijk in dat topic in de OP.

Als aanvulling op @nelizmastr en @rvanpruissen dit was inderdaad voorheen het probleem. Dit omdat Apple lang geweigerd heeft de juiste driver toe te voegen in de bios van de 2014 modellen. Maar goed nieuws, als je naar de laatste BIOS gaat (door te updaten naar de laatste MacOS update hij ook je BIOS, soms moet dit wel doormiddel van de originele SSD gebeuren) werken alle normale functies gewoon. Zelf dit nu op 2 Macbooks uitgevoerd en getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48
Even zeuren maar een Mac heeft toch geen BIOS? Ik dacht dat een Mac UEFI heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Volkan1984 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:32:
Even zeuren maar een Mac heeft toch geen BIOS? Ik dacht dat een Mac UEFI heeft.
Jammer dat je alleen kan liken op Tweakers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eens met @BlackMonkey. Aan de hand van de informatie in die Macrumors-draad heb ik mijn retina MBP uit 2015 middels een Sintech-adapter (via eBay, ook verkrijgbaar op Amazon) en een Kingston A2000 uitgebreid. Operatie verliep probleemloos en tot nu toe loopt e.e.a. als een zonnetje, inclusief Sleep/Wake. Ik heb wel wat issues met Sleep/Wake gehad, maar die leken meer aan Catalina dan aan de SSD te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doran1995
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-02-2022
Ik had nog 1 vraagje,
Moet ik me houden aan de ssd's die op deze afbeelding staan ? Of kan ik ook gewoon een Crucial P5 gebruiken of een Samsung 980 ?
Alvast bedankt voor al julie nuttige reacties ✌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sr1B_LTE9a7uIsAhRXqp3-Gvvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7oXkYZQZxP0lINu8OgveDCq3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Niet online
Doran1995 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:24:
Ik had nog 1 vraagje,
Moet ik me houden aan de ssd's die op deze afbeelding staan ? Of kan ik ook gewoon een Crucial P5 gebruiken of een Samsung 980 ?
Alvast bedankt voor al julie nuttige reacties ✌

[Afbeelding]
Het hangt een beetje van de firmware af. In de Macrumors-draad waar eerder naar is verwezen, laat iemand weten dat het met de P5 gelukt is. Er waren bepaalde Samsungs die problemen gaven, maar ik weet niet of de 980 daartussen zit. Ik zou je aanraden de recente geschiedenis in dat topic even door te nemen. Meestal worden ook compatibele SSD’s genoemd in de documentatie bij de adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:10
Het probleem zit hem vooral in de drivers, de EVO Plus modellen waren voorheen echt een ramp. Maar gelukkig ben je daar vrij snel achter. In dat topic noemt iemand wel dat een P5 is gelukt en de TS heeft het over een 980. Gewoon proberen en anders ruilen.

Overigens zit er wel een verschil in effectiviteit kwa stroomgebruik. Soms posten ze in dat topic een lijstje met een vergelijking van SSD's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fondacio
  • Niet online
Wederom: wat @BlackMonkey zegt. Aanvulling: in dat topic verwijst ook iemand naar een succesvol geïnstalleerde 980.
Pagina: 1