CPU upgraden of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 08:00
Ook maar eens schaamteloos gebruik maken van de kennis hier op het forum. Ik heb een PC welke ik gebruik voor hobbymatige fotobewerking (21 pixels, geen fine art of grote prints o.i.d.). Mijn library doe ik in Lightroom, het editen doorgaans in Photoshop. De bestanden sla ik op op een Synology DS920+, zodra ik ga editen kopieer ik mijn te editen bestanden naar de lokale SSD. Photoshop loopt wel soepeler dan Lightroom moet ik zeggen.

Ik zoek een?
Volgens mij is mijn huidige CPU, een i5-4690, een mogelijke bottleneck. Het editen gaat op zich oké, niet supersnel maar ook niet tergend langzaam. Processor zit echter altijd tegen 100% aan.

Wat is je budget?
Max 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben op dit moment gebonden aan processoren geschikt voor een 1150 socket.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het moederbord is een MSI H97M-G43. Deze heeft een 1150 Socket dus volgens mij is mijn enige serieuze upgrademogelijkheid een tweedehands i7-4770. Verder zit er 32GB DDR3 in, voldoende SSD opslag, en een MSI GeForce GTX 960 2G (praktisch ongebruikt). Ik gebruik twee 27 inch schermen, een Dell Ultrasharp U2713HM en een Dell UP2716D.

Het liefst wil ik zo lang mogelijk dit systeem rekken. Mijn enige optie is denk ik een tweedehands i7-4770K met het huidige moederbord. Voor een betere processor moet ik ook het geheugen upgraden naar DDR4 en een moederbord kopen.

Uitgaande van een prijs van ongeveer €100 voor een i7, is dit wel een bedrag wat ik over zou hebben voor wat betere Lightroom prestaties als ik er nog een jaartje of twee uit kan halen. Een bedrag van €600 (?) voor een nieuw moederbord, geheugen en processor zou ik er op dit moment niet voor over hebben. Prestaties zijn niet optimaal maar wel OK, ik red een jaartje sparen nog wel.

Ik neig zelf naar wachten omdat €100 voor een processor van 8 jaar oud gevoelsmatig nog steeds veel geld is. Of zijn hier andere ervaringen / mening over? Wellicht zie ik nog een alternatief over het hoofd?

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Upgraden van een 4690 naar een 4770 is onzin.
Ik zou doorsparen voor mooie, jongere (budget) set. Dus cpu, mobo en ram.
Als je doorspaart is er vast iets mogelijk met een set uit de 8e, 9e of zelfs 10e generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
M!chel schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:50:
Upgraden van een 4690 naar een 4770 is onzin.
Ik zou doorsparen voor mooie, jongere (budget) set. Dus cpu, mobo en ram.
Als je doorspaart is er vast iets mogelijk met een set uit de 8e, 9e of zelfs 10e generatie.
Thanks, zat zelf ook wel richting die hoek. M'n systeem is toch al een jaar of 7 oud, maar vind het wel een uitdaging om er zo lang mogelijk mee door te gaan. 8) maar ik zit met dit moederbord dan wel redelijkerwijs aan de max, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:54
Een 4790k kan ook, en die is wel serieus een stuk sneller, multithreaded1.5x zo snel zelfs.
https://cpu.userbenchmark...l-Core-i5-4690/2384vs2311

Je i5 verkopen voor 3-4 tientjes en dan moet het lukken voor 100 euro.

Of anders een andere 1150 processor met 8 threads, mis je wel de hoge kloksnelheid van de 4790k, en daarmee ook 15-20% performance.
https://tweakers.net/proc...sjiFkBBoGhJZUFqMYifCOQDAA

CPU support lijstje.
https://www.msi.com/Motherboard/support/H97M-G43#support-cpu

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 21-06-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Hm, die 4790K ziet er op zich nog wel interessant uit. Ik lees wisselende überhaupt wisselende ervaringen met het upgraden van CPU's specifiek voor Lightroom / Photoshop, met name Lightroom blijkt toch wel een redelijk instabiel stuk software (genoeg ervaringen over te vinden op Dpreview). Blijft lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Dit is bijv. nu al te koop voor 300 euro. V&A aangeboden: Socket 1200 upgrade set. I5-10400F & asrock b460 pro4 2x 3200...

Tegen de tijd dat je wat bij hebt gespaard mag het misschien al weg voor 200 of 250 euro.
Dan heb je iets veel mooiers dan zo'n oude set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Investeren in een set welke ik relatief snel weer van de hand moet doen zou niet mijn voorkeur hebben. Ik verlang vrij weinig van mijn PC, gamen doe ik niet. Photoshop / Lightroom is het zwaarste wat ik doe en mijn systeempje trekt het nu redelijk.

Mijn overweging nu zou zijn: kleine investering (ong €100) om de levensduur van mijn systeem nog anderhalf tot twee jaar te rekken met het oog op eerder genoemde software pakketten, of even sparen en aan het einde van het jaar iets aanschaffen wat er minimaal weer vijf jaar tegenaan kan.

Als er betere opties zijn dan sta ik daar uiteraard voor open maar bovenstaande scenario's hebben wel mijn voorkeur. Je suggestie ziet er op zich goed uit maar het is te lang geleden (7 jaar om precies te zijn :P) dat ik me serieus in de hardware verdiept heb om een inschatting te maken hoe lang ik het daarmee vol zou houden voor ik weer door moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Point schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:06:
Je suggestie ziet er op zich goed uit maar het is te lang geleden (7 jaar om precies te zijn :P) dat ik me serieus in de hardware verdiept heb om een inschatting te maken hoe lang ik het daarmee vol zou houden voor ik weer door moet.
Je hebt nu een 4e generatie cpu, terwijl dit jaar net de 11e generatie is uitgekomen.
Er vanuit gaande dat er elk jaar een nieuwe generatie uitkomt, doe je nu idd 7 a 8 jaar met je huidige set.
Dat is erg lang.
Gemiddeld genomen doe je 5 of 6 jaar max met een set.

De nieuwere generatie cpu's heeft ook een andere architectuur, simpel gezegd: de manier van informatie verwerken is sterk verbeterd ten opzichte van de oudere generaties.
Dus een oude i7 gaat het qua prestaties echt niet winnen van een 7 jaar jongere i5 cpu.
Daarom is geld uitgeven aan een oud beestje (wat je nu zelf ook al hebt) niet echt de moeite, je krijgt er te weinig prestaties voor terug.
Op papier ziet er leuk uit misschien, in de praktijk valt het vies tegen.
Dus beter die 100 euro bewaren als beginsaldo voor je nieuwe, jonge cpu.
Ik weet niet hoe snel je kunt sparen, maar zeker als dat niet zo snel gaat is het fijn om alvast 100 euro achter de hand te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 16:52
Ik had ook een I5 4690 die ik voor 45 euro heb kunnen verkopen, om voor 50 euro een I7 4771 te kopen. Die 5 euro investering had ik wel over voor mijn `upgrade'.

Dus als je een soortgelijke deal kunt scoren is het denk ik nog wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
ruftman schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:55:
Ik had ook een I5 4690 die ik voor 45 euro heb kunnen verkopen, om voor 50 euro een I7 4771 te kopen. Die 5 euro investering had ik wel over voor mijn `upgrade'.

Dus als je een soortgelijke deal kunt scoren is het denk ik nog wel het overwegen waard.
Een 4c/8t voor 50 euro vind je niet zomaar, moet je mazzel hebben en/of hunten.
Doorgaans kosten ze het dubbele.
M!chel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:44:
[...]

Je hebt nu een 4e generatie cpu, terwijl dit jaar net de 11e generatie is uitgekomen.
Er vanuit gaande dat er elk jaar een nieuwe generatie uitkomt, doe je nu idd 7 a 8 jaar met je huidige set.
Dat is erg lang.
Gemiddeld genomen doe je 5 of 6 jaar max met een set.

De nieuwere generatie cpu's heeft ook een andere architectuur, simpel gezegd: de manier van informatie verwerken is sterk verbeterd ten opzichte van de oudere generaties.
Dus een oude i7 gaat het qua prestaties echt niet winnen van een 7 jaar jongere i5 cpu.
Daarom is geld uitgeven aan een oud beestje (wat je nu zelf ook al hebt) niet echt de moeite, je krijgt er te weinig prestaties voor terug.
Op papier ziet er leuk uit misschien, in de praktijk valt het vies tegen.
Dus beter die 100 euro bewaren als beginsaldo voor je nieuwe, jonge cpu.
Ik weet niet hoe snel je kunt sparen, maar zeker als dat niet zo snel gaat is het fijn om alvast 100 euro achter de hand te hebben ;)
In het geval van Intel praat je hooguit over 2-3% IPC improvements per generatie.
7 generaties verder kan dat oplopen, maar een recente 4c/8t is nauwelijks sneller dan een 4790k.
https://cpu.userbenchmark...Core-i3-10100F/2384vs4082
(even snel met een slechts 10% lagere kloksnelheid)

Waar de winst in zit is extra cores en/of hogere kloksnelheid (of een AMD :D)
Bijvoorbeeld: https://cpu.userbenchmark...Core-i5-11400F/2384vs4111
Of: https://cpu.userbenchmark...-i7-11700F/2384vsm1522100
Of: https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-5-5600X/2384vs4084

Doorsparen is dus ook zeker een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 16:52
@mitsumark Klopt helemaal, toen ik de advertentie zag dacht ik ook wel overboden te worden, maar kennelijk had ik toch veel geluk. Ik heb de processor nu al geruime tijd en hij werkt uitstekend. Het was kennelijk dus ook geen rotzooi oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:42
maar, met nieuwe cpu komt ook nieuw bord en ram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
99ruud99 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:37:
maar, met nieuwe cpu komt ook nieuw bord en ram.
Klopt, maar die moeten over 2 jaar alsnog, is dus geen weggegooid geld (al loop je dan weer 2 jaar achter natuurlijk).
Bang for buck op dit moment natuurlijk minder dan een oude i7 voor 5 tientjes (incl verkoop i5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Dus je opties zijn:

- nu max 100 euro investeren in een verouderde cpu, en hier na 2 jaar nog meer geld aan uitgeven. Ben je in totaal zeg 100 + 300 = 400 euro kwijt.

of

- 100 euro vasthouden en 200 euro doorsparen en dan meteen een nieuwe set kopen. Ben je 300 euro kwijt en ga je lekker met de tijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Dank voor de reacties, fijn dat er meegedacht wordt.
Zou ik er 300 euro dan zijn? Voor, laten we zeggen, moederbord, 16 (liefst 32) GB RAM, processor?
Misschien kan ik dan beter nog wat langer doorsparen en dan voor een, laten we zeggen, Ryzen 5 te gaan? Als ik dan toch ga upgraden dan is goede prestatie van Lightroom me wel een lief ding.

In principe hoef ik geen maanden te sparen, ware het niet dat ik veel spaardoelen heb. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Point op 22-06-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
Point schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:08:
Zou ik er 300 euro dan zijn? Voor, laten we zeggen, moederbord, 16 (liefst 32) GB RAM, processor?
Met 32 GB kom je dan rond de 500 euro uit
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 229,-€ 229,-
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 124,-€ 124,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 157,30€ 157,30
Totaal€ 510,30

Een Ryzen setup wordt nog wat duurder, de meest voor de hand liggende AMD Ryzen 5 5600X CPU gaat richting de 300 euro

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 22-06-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Point schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:08:
Dank voor de reacties, fijn dat er meegedacht wordt.
Misschien kan ik dan beter nog wat langer doorsparen en dan voor een, laten we zeggen, Ryzen 5 te gaan? Als ik dan toch ga upgraden dan is goede prestatie van Lightroom me wel een lief ding.

In principe hoef ik geen maanden te sparen, ware het niet dat ik veel spaardoelen heb. :P
Dat ligt er ook aan welke voeding je nu hebt. die is waarschijnlijk niet geschikt voor nieuwe upgrade-set.
C6/C7 power state. Dan nog beetje fatsoenlijke koeling.....

voor E90,- heb je al; een stuk betere CPU pricewatch: Intel Core i3-10105F Boxed
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB
basic moederbord pricewatch: ASRock H410M-HDV R2.0

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Ja, dat is wel een goeie. Voeding zal ook vervangen moeten worden.
Conclusie van het geheel wordt denk ik dat ik nog een x-aantal maanden wat geld opzij zet voor een upgrade. Of dat een serieuze upgrade wordt of een 'voldoende' upgrade ga ik nog even over nadenken, en een beetje research doen met welke onderdelen ik goede prestaties uit de Photoshop / Lightroom combi kan halen.

Dank voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point
Wellicht nog leuk om te vermelden en om het topic af te ronden: kleine financiële meevaller gehad en ik kon de verleiding niet weerstaan om te upgraden. Dit is het uiteindelijk geworden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 275,05€ 275,05
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 77,90€ 77,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Slim€ 53,24€ 53,24
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 195,04€ 195,04
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
Totaal€ 709,04

Enkel de Ryzen en de koeling zijn nieuw, de rest tweedehands op de kop kunnen tikken, dus uiteindelijk ook een mooi prijsje betaald.
Behuizing en videokaart meegenomen van oude PC.

Zeer tevreden tot nu toe, lekker stil en meer dan vlot genoeg voor Photoshop / Lightroom (van wat ik kan zien na een dag gebruik).

Dus nogmaals bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:45
Mooie set. Ik hoop dat je geen problemen ondervindt met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16. De meeste tweedehands setjes zijn versie 4.32 of versie 5.30 die niet Ryzen compatible zijn. Het staat op de sticker van de dimms. Anders zul je de kit weer moeten verkopen aan een Intel gebruiker...
Pagina: 1