Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen Advies - Oost/West opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Redemption
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 17:54
Na veel uitzoekwerk en verschillende offertes opgevraagd te hebben komen we er toch niet helemaal uit. De meeste leveranciers offereren eigenlijk alleen 12 panelen op de voorzijde van het huis (West Noord West, -101 Azimut volgens SunnywebDesign). Terwijl een oplossing met voor en achterzijde mij ook een goede optie lijkt, immers gebruiken we dan ook de (iets meer) zuid orientatie.

Dan eerst maar een paar foto's.

Voorzijde huis (West Noord West)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJnJzJA8fPOqizFLrs50Eqbb0Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I7AoA0qHsWTlRO3TyOkWl1u.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde Huis (Oost Zuid Oost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGugUjbmpWL9MQacjBrf4HDiE-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOPUcNnn8t5EEzyQFY1gt6oD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat hebben we zelf bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh_VmGo6vbDnLuhZwuwp0m5GHHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aOc3IUq6SrfLpT2FY7Y0UxYC.png?f=fotoalbum_large

Dit is op basis van:
14x Q Cells Q.Peak Duo G9 - 330WP Full Black
  • * 9 keer West
  • * 5 keer Oost
1x SMA Sunnyboy 3.0 (of wellicht toch de 3.6?)
Montagemateriaal en volledig uitgevoerde montage door solar bouwmarkt
~ 4.000 ex btw

Onderbouwing van de keuzes:
  • Qcells - Op basis van verschillende test kwamen deze als goed naar boven en een mooie prijs per kwh
  • SMA - bevriende electricien kon slechts 2 omvormers aanraden, ofwel micro omvormers van Enphase had zijn sterke voorkeur, of een SMA als degelijk merk.
Jaarverbruik
Laatste jaar, inclusief thuiswerken en koken op inductie, 2.300kwh

Netaansluiting
3x 25A

Ik ben vooral niet zeker van de achterzijde in combinatie met de omvormer. Met slechts 5 panelen op de achterzijde, gaat dit werken of gaat dit leiden tot de herrie 's ochtends in de relais van de omvormer en moeten we zoeken naar een andere oplossing met micro omvormers. De minimale input voor de SMA is 100V - 125V opstart, de panelen doen minimaal 30v als ik het goed heb gezien.

Qua prijs zit dit wel in de range die we in gedachten hadden, maar mocht er geen andere mogelijkheid zijn kunnen we natuurlijk altijd spreiden (nu een deel kopen en een andere deel later).

Alle input is welkom, zien inmiddels door de bomen het bos niet meer 8)7

Beste antwoord (via Redemption op 04-07-2021 22:33)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem gewoon de 12 west en 5 op oost zoals je bedacht had.
Op een 3.6 omvormer.

Gewoon max volleggen, dan betaal je maar 1x de hoofdprijs voor installatie (ipv 2x)
Het komt er toch wel van, doe het dan in 1x goed.

Schaduw lost shade-fix wel op.
Bedenk ook dat de schoorsteen schaduw geeft, wanneer de zon al niet goed op de panelen staat.
De schade is daarmee toch al beperkt. (niet op de top van de berg, maar op de flanken)

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2021 20:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Je bent een heel eind op de goede weg wat mij betreft.... Alleen de bevriende elektricien heeft misschien meer verstand van verzekeren elektriciteit dan PV.

Het nadeel van de OSO dak is die onhandige dakkapel... Die gooit het voordeel van de iets zuidelijkere richting een beetje in het roet.

Je wil vrij ruim boven de Vmpp zitten, zeker als schaduw speelt (en dat is er met de dakkapel) en dan is 5 panelen op de SMA niet handig. Growatt en Goodwe hebben modellen die lager gaan.

Op een string omvormer wil je de panelen naast de dakkapel absoluut portrait hebben. Landscape verlies je het paneel in 1 klap, portrait in 3 delen als de schaduw van de dakkapel er op gaat vallen.
Enphase kan wel profiteren van de extra flexibiliteit die half-cell panelen bieden en maakt het minder uit... Maar is gewoon gruwelijk duur, en het voordeel dat ze hebben haal je zelden tot nooit terug.

Maar... In dit geval eerst het west dak maximaal vol. Daarna Oost vol voor zover je het geld er voor over hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FD2
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Zo te zien passen er op WNW zijde wel 4 panelen in landscape onder elkaar.
Ik zou zo'n dakvlak als je het benut gelijk optimaal benutten. Later wijzigen is naar verhouding erg duur.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja ik zou ook west volledig vol leggen met 12 panelen, dan heb je daar in elk geval maximaal rendement en efficiency. Op oost misschien toch ook panelen direct naast de dakkapel of zelfs erop op een helling gericht op oost en allemaal in zelfde string als dat niet heel inefficient is @Ronald ?

Met Enphase zou dat plan zowiezo kunnen maar dat is een stuk duurdere optie.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
@Gerco-M Denk niet dat de dakkapel een optie is zonder Enphase/SolarEdge (En dan moet die laatste nog goed bekeken worden qua clipping...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptt3fJEWBlfh4ic1UOMjzjjEcrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RutINRXJ1Z258YO5YQ61RyMm.png?f=user_large
https://www.thomasberger....kw2=330&temp_coeff2=-0.48

De blauwe lijn is 1 paneel op WZW (101°/30°)
De groene lijn is 1 paneel op dakkapel (101°/10°)

In een string krijg je dus maximaal de onderste van die 2 lijnen... grote verliezen dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Redemption
Allereerst natuurlijk allen bedankt voor de tijd en moeite!
FD2 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 01:45:
Zo te zien passen er op WNW zijde wel 4 panelen in landscape onder elkaar.
Ik zou zo'n dakvlak als je het benut gelijk optimaal benutten. Later wijzigen is naar verhouding erg duur.
Ja dit zou inprincipe moeten passen. Het dak is 5.40m hoog van onderste pan tot nok. Met 4 panelen zouden we komen tot 4.12m
Ronald schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 06:47:
@Gerco-M Denk niet dat de dakkapel een optie is zonder Enphase/SolarEdge (En dan moet die laatste nog goed bekeken worden qua clipping...).

De blauwe lijn is 1 paneel op WZW (101°/30°)
De groene lijn is 1 paneel op dakkapel (101°/10°)

In een string krijg je dus maximaal de onderste van die 2 lijnen... grote verliezen dus.
Ok, dus als ik het goed begrijp is Oost eigenlijk geen haalbare oplossing, is een combinatie oplossing nog aan te raden. Achter microomvormers, en voor de voorzijde een stringomvormer.
Ronald schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:12:
Je bent een heel eind op de goede weg wat mij betreft.... Alleen de bevriende elektricien heeft misschien meer verstand van verzekeren elektriciteit dan PV.
Bij 12 panelen op de voorzijde, is dan de SMA Sunnyboy 3.0 wel een goede keuze? Of zou ik naar een andere omvormer moeten kijken?

Als ik de twee in de designtool zet zie ik eigenlijk geen probleem met de kleinere omvormer, deze zou dan toch ook op een pv-verdeler mogen op de wasmachine?
  • 1 x SB3.0-1AV-41 Nominal power ratio 81 % - Annual energy yield 3,016 kWh
  • 1 x SB3.6-1AV-41 Nominal power ratio 98 % - Annual energey yield 3,018 kWh

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:54
Waarom niet 12 op west en 3 bovenaan op oost?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ronald
Redemption schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:15:
Allereerst natuurlijk allen bedankt voor de tijd en moeite!

[...]

Ja dit zou inprincipe moeten passen. Het dak is 5.40m hoog van onderste pan tot nok. Met 4 panelen zouden we komen tot 4.12m
Dan misschien wel 3x5 in portrait, even puzzelen en overleggen met de installateurs ;-)
Ok, dus als ik het goed begrijp is Oost eigenlijk geen haalbare oplossing, is een combinatie oplossing nog aan te raden. Achter microomvormers, en voor de voorzijde een stringomvormer.
Oost kan wel, ook met redelijke opbrengst; maar het gemiddelde per paneel zal minder zijn dan op West.
Beetje een kwestie van hoe ver wil je gaan financieel.

Korte string zoals je ingetekend hebt kan wel (maar leg die onderste panelen dus portrait) maar dan kun je het beste een Goodwe pakken (€300 voor de 5 panelen)
Bij 12 panelen op de voorzijde, is dan de SMA Sunnyboy 3.0 wel een goede keuze? Of zou ik naar een andere omvormer moeten kijken?

Als ik de twee in de designtool zet zie ik eigenlijk geen probleem met de kleinere omvormer, deze zou dan toch ook op een pv-verdeler mogen op de wasmachine?
  • 1 x SB3.0-1AV-41 Nominal power ratio 81 % - Annual energy yield 3,016 kWh
  • 1 x SB3.6-1AV-41 Nominal power ratio 98 % - Annual energey yield 3,018 kWh
Hiermee geef je zelf het antwoord al :-)

En ja op PV Verdeler mag, maar als je een eigen kabel kan leggen scheelt dat niet veel op kosten (PV verdeler is niet heel goedkoop)
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:16:
Waarom niet 12 op west en 3 bovenaan op oost?
Omdat string van 3.... Enphase duuuuur (En compleet zonder monitoring anders helemaal grof), verschil tussen Goodwe voor de 3 en Goodwe voor 5 of voor 7 is heel erg klein, en dan heb je wel monitoring.

• hoevenpe
Ronald schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:32:
Omdat string van 3.... Enphase duuuuur (En compleet zonder monitoring anders helemaal grof), verschil tussen Goodwe voor de 3 en Goodwe voor 5 of voor 7 is heel erg klein, en dan heb je wel monitoring.
Met schaduw van de schoorsteen zou ik Enphase overwegen, je kunt het hele dak optimaal benutten en geen (wat ik soms lees) hoorbare omvormer in huis.

Het is inderdaad duurder maar je bent voor 25 jaar klaar. Een omvormer moet na 10-12 jaar vervangen worden. Nu krijg je de BTW terug, over 10-12 jaar niet. Just my 2ct.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan altijd nog 3x panasonic hit plaatsen op oost aan de bovenzijde.
Dat is 177 Vmpp en voldoende.
https://www.jenm-zonnepan...hitr-all-black-330-w.html
Edit: op=op denk ik. Winkelman en solar bouwmarkt hebben ze al niet meer.

@hoevenpe
Na 20 jaar is het paneel op. :>
nieuws: Astronauten installeren eerste van zes nieuwe zonnepanelen op ISS

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2021 16:59 ]

• hoevenpe
Dat waren ook inferieure paneeltjes... :+
De nieuwe uitrolbare zonnepanelen worden voor de oude exemplaren geplaatst. Die oude panelen werken nog, maar beginnen degradatie te vertonen na ruim twintig jaar gebruik. De panelen waren ontworpen voor een gebruik van vijftien jaar.
Heb net REC Alpha's op het dak laten leggen, 25 jaar garantie met 92% opbrengst.

• Redemption
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:48:
Je kan altijd nog 3x panasonic hit plaatsen op oost aan de bovenzijde.
Dat is 177 Vmpp en voldoende.
https://www.jenm-zonnepan...hitr-all-black-330-w.html
Edit: op=op denk ik. Winkelman en solar bouwmarkt hebben ze al niet meer.
Ok, zal ik eens naar kijken. Dit zou dan moeten werken met de Sunny boy 3.0 of moet hier een andere omvormer voor aangeschaft worden zoals gesuggereerd door @Ronald ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even invullen in sunnydesignweb.

• Redemption
Dank jullie allen voor de input
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:20:
Even invullen in sunnydesignweb.
Dat zou inderdaad kunnen met een upgrade naar de 3.6, echter wordt het wel een relatief dure actie.

~ 400€ additioneel / 0,50€ per kwh voor de panelen en ik moet nog iemand vinden om ze op het dak te leggen, aangezien Solar bouwmarkt alleen met eigen materiaal wil werken. Ik denk dat we ons voor nu dan maar beperken tot de voorkant.

• Ronald
Het alternatief is natuurlijk werken met meer 'normale'/'goedkope' panelen die Solar Bouwmarkt wel kan leveren.

Ik denk 3 portrait net boven de dakgoot naast de dakkapel.
1 of 2 portrait erboven tussen dakraam en dakkapel
3 landscape langs te nok.

7 of 8 panelen is een gezonde string, ja er gaan wat panelen op zonnige dagen in bypass, maar dan houdt je nog genoeg spaning over om (net) boven minimum Vmpp te blijven.

Tijdens bewolking draait alles even hard... en dat is echt veel tijd; dus gewoon nuttig.

Heel nauwkeurig alle afmetingen in kaart brengen is hier best belangrijk.

• hoevenpe
Redemption schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:21:
Ik denk dat we ons voor nu dan maar beperken tot de voorkant.
Heb sinds kort ook oost/west opstelling liggen en had niet verwacht dat de ONO panelen nog zoveel op zouden leveren. Het verschil met WZW is heel beperkt en er zijn zelfs bewolkte dagen dat ze meer opleveren.

Twee kanten helpen je straks behoorlijk als salderen niet meer kan.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53
is de dakkapel niet vol te leggen? 3 panelen of 4 met een schans?

diskeltische lurker

• Ronald
@technopeuter tuurlijk.... 2 stuks... Zo groot is de gemiddelde dakkapel niet... en deze lijkt ook niet groter. Heb je ook een rendabele oplossing om ze aangesloten te krijgen?

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 24-06-2021 10:49 ]

• Redemption
Ronald schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:05:
Het alternatief is natuurlijk werken met meer 'normale'/'goedkope' panelen die Solar Bouwmarkt wel kan leveren.

Ik denk 3 portrait net boven de dakgoot naast de dakkapel.
1 of 2 portrait erboven tussen dakraam en dakkapel
3 landscape langs te nok.

7 of 8 panelen is een gezonde string, ja er gaan wat panelen op zonnige dagen in bypass, maar dan houdt je nog genoeg spaning over om (net) boven minimum Vmpp te blijven.

Tijdens bewolking draait alles even hard... en dat is echt veel tijd; dus gewoon nuttig.

Heel nauwkeurig alle afmetingen in kaart brengen is hier best belangrijk.
Er passen er 2 naast elkaar in portrait en 1 naast het dakraam. Bij 3 zal het stijf tegen de dakkapel liggen en dat lijkt mij niet wenselijk. Die twee het dichtst bij de dakkapel (naast het dakraam en er onder) hebben denk ik veel meer last van de schaduw, vandaar dat ik in eerste instantie had gedacht op landscape te gaan naast de dakkapel (scheelt dan toch ~ 35 cm per paneel). Maar, daar ben ik dankzij jouw eerdere post echter gekomen dat dat niet werkt :) .

Dan zou alleen de optie nog over blijven met een tweede omvormer voor de 3 panelen. Maar dat lijkt ergens raar en dan moeten de aansluitingen ook nog naar de meterkast, ik kan het eens opwerpen, maar het lijkt mij een lastigere oplossing.

• Redemption
1.2 QCells DUO
De QCells DUO zonnepanelen hebben 120 halve zonnecellen. Het paneel is in twee delen van 60 cellen verdeeld, de onderste en bovenste helft. Deze twee delen staan parallel. Bij een strook schaduw over de korte kant van het zonnepaneel blijft de helft werken. Een standaard paneel doet dan niets. Tenminste, als er meerdere zonnepanelen in serie staan (zie 1.1.3). Dit is een verbetering van 50 procent.
Bron Masters in Solar.

Toch nog even een snelle check, dit was het soort panelen wat ik in gedachten had. Dan zou bij schaduw in landscape naast de dakkapel zoals in de opening post het probleem toch kleiner moeten zijn, immers de helft van het paneel blijft wel werken? Of zie ik het verkeerd?

• Redemption
Inmiddels ook 2 offertes aangevraagd,

Offerte 1:
8 x Hyundai 390
SOLAX 2.5
Installatie
3.400€

Offerte 2:
9 x qcells 330w
9x Enphase iq7
Envoy S
Installatie
4.100€

Waar ik een beetje van geschrokken ben is dat installateur 2 geen offerte wil uitbrengen voor een string omvormer omdat de schoorsteen te veel schaduw zou geven. Is dit naar jullie mening echt iets om zorgen over te maken?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Nou voor dat prijsverschil kan je wel een beetje schaduw hebben en nog steeds flink besparen hoor. Zo erg zal die schaduw nu ook weer niet zijn. Die schaduw is er niet altijd en er zijn ook bewolkte dagen dat het zowiezo niet uitmaakt.

Als je maximale opbrengst wil is die Enphase offerte vast beter maar die extra investering krijg je er niet snel meer uit.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier iemand met ervaring met de hyundai
JWT in "Offerte Check zonnepanelen"

• Redemption
Gerco-M schreef op zondag 4 juli 2021 @ 01:29:
Nou voor dat prijsverschil kan je wel een beetje schaduw hebben en nog steeds flink besparen hoor. Zo erg zal die schaduw nu ook weer niet zijn. Die schaduw is er niet altijd en er zijn ook bewolkte dagen dat het zowiezo niet uitmaakt.

Als je maximale opbrengst wil is die Enphase offerte vast beter maar die extra investering krijg je er niet snel meer uit.
Ah, dus beter de offertes laten voor wat ze zijn en terug naar het originele plan van 12 panelen qcell 330w op west op een sma Sunnyboy 3.0 en de schaduw voor lief nemen?

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Neem gewoon de 12 west en 5 op oost zoals je bedacht had.
Op een 3.6 omvormer.

Gewoon max volleggen, dan betaal je maar 1x de hoofdprijs voor installatie (ipv 2x)
Het komt er toch wel van, doe het dan in 1x goed.

Schaduw lost shade-fix wel op.
Bedenk ook dat de schoorsteen schaduw geeft, wanneer de zon al niet goed op de panelen staat.
De schade is daarmee toch al beperkt. (niet op de top van de berg, maar op de flanken)

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2021 20:48 ]

Pagina: 1