Hoe het beste WiFi netwerk verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik vroeg me af of jullie mij een beetje kunnen helpen met het verbeteren van het wifi netwerk. Ik woon in een huis met 6 kamers (woonkamer + 5 slaapkamers) allemaal op één etage. Aan de noord en zuid kant van de woonkamer zitten dikke muren waar het signaal het slecht doorheen komt. Aan deze twee kanten zitten elk een kamer, de overige drie kamers zitten op de oost kant van de woonkamer, ook deze krijgen erg slecht bereik. De afstanden zijn niet erg groot (enkele meters tot zelfs minder dan een meter, maar wel met dikke muur ertussen), maar toch is het signaal overal behalve in de woonkamer erg slecht. De hele etage is rechthoekig, ongeveer twee keer zo lang als breed.

Het verplaatsen van de router is niet mogelijk door de plaatsing van de wandcontactdoos. We hebben via T-Mobile een wifi versterker aangesloten in de gang, maar deze helpt niet veel, en ik heb bovendien gelezen dat deze dingen de snelheid halveren? Handig is wel dat het een MESH-netwerk is, en we dus niet hoeven te switchen tussen netwerken. Er lopen al wel wat kabels door het huis dus daar zouden we wat mee kunnen doen.

Ik heb wat zitten zoeken en gelezen dat repeaters eigenlijk niet zo'n goed idee zijn omdat ze de snelheid halveren. Is het mogelijk een (MESH) netwerk te creeeren waarbij dat niet het geval is?

Zo niet, dan begrijp ik dat de enige optie is om meerdere AP's aan te sluiten, dan blijft de vraag hoeveel en waar, maar dat zal ik moeten testen. Is het mogelijk om met AP's één netwerk te creeeren netzoals bij MESH?

Dank!

Beste antwoord (via Ammun op 24-06-2021 09:38)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
lastig

JE kunt natuurlijk gewoon een Deco m4 voor 100 euro kopen en deze bedraad aansluiten. Dan krijg je 3 nodes wat wel afdoende zou moeten zijn voor 1 verdieping. 1 in wonkamer, 1 linksboven en 1 rechtsboven?

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Even wat definities rechtzetten
Mesh is wireless uplink
Multi ap set is een set van meerdere aps die je centraal managed. Bijkomend effect is dat de config goed staat voor roaming

Bijna Iedere mesh set is een multi ap set maar andersom niet. Mijn punt: je hebt geen mesh nodig voor roamend netwerk

Dan heb je dual band en tri band mesh. Bij tri band gaat de snelheid niet door twee

Dat gezegd hebbende:
Beste is een multi ap set bekabeld aansluiten. Heb je een plaatje? Komen de kabels ergens samen?

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:03
Ammun schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:11:
Er lopen al wel wat kabels door het huis dus daar zouden we wat mee kunnen doen.
Wat bedoel je daar precies mee? Wat voor kabels? En van en naar waar lopen die?
Zo niet, dan begrijp ik dat de enige optie is om meerdere AP's aan te sluiten, dan blijft de vraag hoeveel en waar, maar dat zal ik moeten testen. Is het mogelijk om met AP's één netwerk te creeeren netzoals bij MESH?
Idealiter plaats je 1 of meerdere AP's in kamers waar je wifi bereik nu slecht is, als het even kan via ethernet aangesloten. Je kunt er dan makkelijk één netwerk van maken door gewoon op alle AP's het SSID en wachtwoord gelijk te zetten, alleen elk op een apart kanaal instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Even wat definities rechtzetten
Mesh is wireless uplink
Multi ap set is een set van meerdere aps die je centraal managed. Bijkomend effect is dat de config goed staat voor roaming

Bijna Iedere mesh set is een multi ap set maar andersom niet. Mijn punt: je hebt geen mesh nodig voor roamend netwerk

Dan heb je dual band en tri band mesh. Bij tri band gaat de snelheid niet door twee

Dat gezegd hebbende:
Beste is een multi ap set bekabeld aansluiten. Heb je een plaatje? Komen de kabels ergens samen?
Ok ja ik gebruik de termen misschien niet goed. Het heet mesh in de documentatie van T-mobile en in de app van Zyxel, vandaar. Zou je wat meer kunnen zeggen over die multi ap setup? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Zijn dat speciale apparaatjes of routers die dmv utp worden aangesloten en voor één dekkend netwerk zorgen?

En ja heb even een plaatje gemaakt, zie hier > https://www.dropbox.com/s...f51/wifihuisplan.jpg?dl=0

Het is wat vereenvoudigd maar de belangrijkste elementen staan erin. Op het moment krijg eigenlijk niemand echt een goed signaal.

@Wekko306
Wat bedoel je daar precies mee? Wat voor kabels? En van en naar waar lopen die?
UTP kabels die naar de slaapkamers lopen, maar die vanuit de meterkast op de gang worden "verdeeld". Zie plaatje
Idealiter plaats je 1 of meerdere AP's in kamers waar je wifi bereik nu slecht is, als het even kan via ethernet aangesloten. Je kunt er dan makkelijk één netwerk van maken door gewoon op alle AP's het SSID en wachtwoord gelijk te zetten, alleen elk op een apart kanaal instellen.
Ja dat is het meest ideale, alleen wil ik het met zo weinig mogelijk doen, we zitten ook aan een budget. Ik dacht misschien aan beide uiteinden van de gang een ap? Zo worden de dikke muren omzeilt en hebben ook de drie kamers aan de "bovenkant" goed bereik lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Praktjkvoorbeeld:
Ik heb een Fritzbox 5490 (glas) en gister 2 TP Link Deco M9 besteld. Die wil ik gaan inzetten als AP (Ethernet Backhaul) op de eerste en tweede verdieping voor een betere dekking, want de kids klagen dat de WiFi boven slecht is :)

Ik zal later de resultaten delen. Wellicht helpen deze.

[ Voor 3% gewijzigd door OriginalDon op 22-06-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
OriginalDon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:03:
Praktjkvoorbeeld:
Ik heb een Fritzbox 5490 (glas) en gister 2 TP Link Deco M9 besteld. Die wil ik gaan inzetten als AP (Ethernet Backhaul) op de eerste en tweede verdieping voor een betere dekking, want de kids klagen dat de WiFi boven slecht is :)

Ik zal later de resultaten delen. Wellicht helpen deze.
Met ethernet backhaul ga je dezelfde performance krijgen met een m4. Alleen 3x zo goedkoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
laurens0619 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Met ethernet backhaul ga je dezelfde performance krijgen met een m4. Alleen 3x zo goedkoop :)
:/

Is maar goed dat mijn werkgever betaald dan :D

Mijn Fritz kan als mesh master ingesteld worden. Misschien dat ik dan toch de 2 Deco's draadloos inzet ... Ik heb niet zoveel verstand van mesh. Dus ik hoop dat ik wat zinnigs zeg nu?

Ik heb ook 2 verdiepingen met Hue lampen, dus de Zigbee boost is ook welkom :)

[ Voor 8% gewijzigd door OriginalDon op 22-06-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
OriginalDon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:59:
[...]

:/

Is maar goed dat mijn werkgever betaald dan :D

Mijn Fritz kan als mesh master ingesteld worden. Misschien dat ik dan toch de 2 Deco's draadloos inzet ... Ik heb niet zoveel verstand van mesh. Dus ik hoop dat ik wat zinnigs zeg nu?

Ik heb ook 2 verdiepingen met Hue lampen, dus de Zigbee boost is ook welkom :)
Hue werkt niet met de m9 sorry :p misschien wel als t onderdeel er van is
Fritz mesh mixen met deco kan helaas niet

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ammun op je plaatje zie ik maar 1 plek kabels, waar komen ze uit? Iedere kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Naast een hoop marketing bla bla zijn mesh systemen ook nog eens een vendor lock-in.

Accesspoints van alle merken kunt je prima met elkaar mixen maar met mesh systemen werkt dat dus niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Mesh is leuk als je niet bekabeld kan aansluiten. Anders gewoon AP's met identieke netwerkinstellingen (SSID, wachtwoord, encryptiemethode) configureren. Roamt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:32:
Naast een hoop marketing bla bla zijn mesh systemen ook nog eens een vendor lock-in.

Accesspoints van alle merken kunt je prima met elkaar mixen maar met mesh systemen werkt dat dus niet.
Nee hoor je kunt prima devices mixen alleen de mesh/wireless uplink niet en de controller niet
Exact hetzelfde als bij ubiquiti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
laurens0619 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Wat zou je in mijn geval aanraden? Als ik bijvoorbeeld twee AP's aan beide kanten van de gang wil hebben? Ik ga er even vanuit dat ap's de beste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ammun schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:18:
[...]

Wat zou je in mijn geval aanraden? Als ik bijvoorbeeld twee AP's aan beide kanten van de gang wil hebben? Ik ga er even vanuit dat ap's de beste oplossing zijn?
Waar zitten je kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
laurens0619 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:01:
[...]

Nee hoor je kunt prima devices mixen alleen de mesh/wireless uplink niet en de controller niet
Exact hetzelfde als bij ubiquiti
Waarom zeg je nee als je daarna bevestigd wat ik zei? O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Vreemd, kreeg geen notificatie van je reactie.

Op het plaatje wat ik hierboven heb gelinkt kan je zien waar de kabels uitkomen. In de meterkast in de gang. Vanaf daar lopen ze door naar 3 kamers, maar die kan ik makkelijk terughalen en ergens anders naartoe laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ammun Sorry ik zie het echt niet, ik zie waar ze uitkomen maar in welke kamers zit waar een utp punt? En hoe groot zijn de kamers?

Bij eens standaard huis van 50m2 red je het namelijk vaak al met 1 ap per verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ammun schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:11:
[...]We hebben via T-Mobile een wifi versterker aangesloten in de gang, maar deze helpt niet veel, en ik heb bovendien gelezen dat deze dingen de snelheid halveren? [...]
heb je deze bedraad of draadloos aangesloten?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:44:
@Ammun Sorry ik zie het echt niet, ik zie waar ze uitkomen maar in welke kamers zit waar een utp punt? En hoe groot zijn de kamers?

Bij eens standaard huis van 50m2 red je het namelijk vaak al met 1 ap per verdieping
O nee ik heb niet aangegeven waar ze op de kamers uitkomen, dacht niet echt dat dat van belang zou zijn. Ik de kabels zelf gelegd en heb gaten moeten boren naast de deuren. Niet elke kamer heeft een kabel, alleen de bovenste drie. Maar vanuit het meterkast punt kan ik een kabel leggen naar welk punt dan ook.

De etage is ongeveer 18x12=216m2

Het ding is dus ook dat we enkele dikke muren hebben (in het plaatje zichtbaar als de dikkere lijnen), waar het signaal erg slecht doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
JJ Le Funk schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:47:
[...]

heb je deze bedraad of draadloos aangesloten?
Op het moment draadloos, omdat het wat werk zou kosten om hem bedraad aan te sluiten. Ga ervan uit dat bedraad veel beter is, maar wacht even totdat ik wat beter weet wat mijn opties zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Ammun op 24-06-2021 08:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
lastig

JE kunt natuurlijk gewoon een Deco m4 voor 100 euro kopen en deze bedraad aansluiten. Dan krijg je 3 nodes wat wel afdoende zou moeten zijn voor 1 verdieping. 1 in wonkamer, 1 linksboven en 1 rechtsboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:58:
lastig

Dit werkt gewoon samen met de router van de provider? Bedoel het vervangt het niet?

En ik zie dat er ook bijvoorbeeld een E4 versie is die goedkoper is. Het enige verschil wat ik zie is dat de M4 een gigabit port heeft...klopt dat? Als je er iets van weet...

[ Voor 17% gewijzigd door Ammun op 24-06-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ammun schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Dit werkt gewoon samen met de router van de provider? Bedoel het vervangt het niet?

En ik zie dat er ook bijvoorbeeld een E4 versie is die goedkoper is. Het enige verschil wat ik zie is dat de M4 een gigabit port heeft...klopt dat? Als je er iets van weet...
het zijn gewoon accesspoints, dus dat kan gewoon. ik zou wel de wifi uitschakelen van de router
e4 is 15 euro goedkoper... gewoon gigabit versie kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:20:
[...]

het zijn gewoon accesspoints, dus dat kan gewoon. ik zou wel de wifi uitschakelen van de router
e4 is 15 euro goedkoper... gewoon gigabit versie kopen
Heel erg bedankt. Waar zie jij hem trouwens staan voor 100 euro? De goedkoopste die ik in de pricewatch zie staan is 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ammun schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:37:
[...]

Heel erg bedankt. Waar zie jij hem trouwens staan voor 100 euro? De goedkoopste die ik in de pricewatch zie staan is 150
Bij ziggo in de webshop, moet je wel een ziggo klantennummer hebben om te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:06:
[...]

Bij ziggo in de webshop, moet je wel een ziggo klantennummer hebben om te bestellen
O jammer. We zijn net overgestapt van Ziggo naar T-Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ammun schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:21:
[...]

O jammer. We zijn net overgestapt van Ziggo naar T-Mobile
Gewoon familie oid vragen om
Te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
laurens0619 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Gewoon familie oid vragen om
Te bestellen
Zoekende kom ik tegen dat je ook de Deco M5 hebt...is dat simpelweg de vernieuwde versie van de M4? Als ik naar de specs kijk zie ik eigenlijk alleen dat de snelheid van 2.4 iets sneller is, en dat ze 4 ipv 2 antennes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:20
Waarom eigenlijk niet de Fritz repeaters? Aangezien je al een fritzbox hebt… deco’s leuk, stabiel en prima, maar een mesh met je modem heeft ook zo z’n voordelen.

Excuus, dat was een reply.

Wat het beste is licht er aan wat je wilt… performance? tri-band. Mogelijkheid voor kabels? Dual-band. Budget? Dual-band.

Al is 9 van de 10 keer dual band voldoende, heeft T-Mobile ook prima producten en zou je zelfs powerline extenders kunnen doen…

Ik zou voor powerline mesh gaan, fritz heeft dat.

[ Voor 56% gewijzigd door Miezie op 03-07-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Miezie schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:43:
Waarom eigenlijk niet de Fritz repeaters? Aangezien je al een fritzbox hebt… deco’s leuk, stabiel en prima, maar een mesh met je modem heeft ook zo z’n voordelen.
Ik heb geen Fritz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:20
Las het inderdaad, excuus.

Probeer meerdere systemen desnoods via mediamarkt kan je altijd 100 dagen retourneren.
Pagina: 1