Aankoopadvies - Gamesysteem op 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutervangr
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-06-2023
Goedenavond iedereen!

Na 5 jaar te hebben genoten van mijn MSI Trident 3 prebuilt merk ik dat deze langzaamaan aan vervanging toe is, zeker aangezien deze niet (makkelijk) up-te-graden is. Zodoende dat ik me de afgelopen tijd - ondanks de GPU schaarste - ben gaan oriënteren op een nieuwe PC die ook meteen wat toekomstbestendiger is. Nu de GPU prijzen langzaamaan dalen leek het me een goed idee om mijn build eens te toetsen, aangezien ik zelf ook met wat vragen zit. Zodoende deze post.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal het systeem voornamelijk gaan gebruiken om te gamen, waarbij ik de stap wil maken naar 1440p op enigszins fatsoenlijke framerates. Denk hierbij aan wat oudere titels zoals Destiny 2, The Witcher 3 en Valorant, maar ook nieuwere en aankomende games zoals COD:Warzone, Cyberpunk (zij het in iets minder fatsoenlijke framerate ;) ) en de net aangekondigde Battlefield 2042. Daarnaast zal ik ook af en toe voor mijn werk Adobe Creative Suite of Figma draaien, maar hier hoeft de focus niet op te liggen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik was van plan om - inclusief GPU - op ongeveer € 2000,- uit te komen. Alles wat ik daarop kan besparen is mooi meegenomen. Ik heb geen bloedspoed, en kan dus ook de GPU prijzen nog even afwachten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem geen componenten mee uit de MSI Trident, wel heb ik een nieuwe monitor op mijn verlanglijstje staan, de Gigabyte M27Q

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het onderstaande systeem samengesteld op basis van diverse bronnen zoals de best buy guide en andere builds op dit forum. Bij dit systeem ben ik van plan om een RTX 3070 toe te voegen, welke ik vanwege de fluctuerende prijs nog even heb weggelaten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint€ 105,-€ 105,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 119,81€ 119,81
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 157,30€ 157,30
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,01

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in het verleden altijd Intel in combinatie met Nvidia gehad en heb op basis daarvan een eerste systeem samengesteld. Maar heb geen specifieke merkvoorkeuren. Mocht voor deze doeleinden een AMD systeem beter passen dan sta ik daar zeker voor open!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast de eerder aangegeven gebruikswensen heb ik weinig specifieke eisen. Wellicht wel handig om nog even aan te geven dat er geen RGB in hoeft.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan om mijn systeem te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Naast de compatibiliteit tussen de verschillende onderdelen zijn er een aantal puntjes waar ik zelf nog een vraagteken bij heb. Ik heb deze onderstaand even opgesomd;

• Ik heb nu voor de Asus TUF B560 gekozen ivm. de wifi support. Is het de overweging om een ander moederbord/chipset te pakken met oog op de toekomst?
• Qua type geheugen zou ik niet weten wat de beste koop is voor dit systeem, hebben jullie wellicht suggesties? Ik ben nu uitgegaan van een optie uit een andere - vergelijkbare - build.
• Is de NZXT X53 een goede koeling voor de de CPU of kan ik hier beter een X73 of misschien zelfs een luchtkoeler voor pakken?
• Is een RTX3070 een goed uitgangspunt voor dit systeem, of zou een RTX3080 beter tot zijn waarde komen?

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, in ieder geval alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!