Aanschaf nieuwe gaming PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 11:41
Omdat mijn huidige PC(i5-6500, 32GB DDR3, GTX970 in een Fractal Define R4) alweer 5+ jaar oud is en moeite begint te krijgen met nieuwere games, wil ik graag een nieuwe gaan bouwen. Zeker met de recente aanschaf van een 1440p/165Hz scherm, wordt de teruglopende performance opvallender. Deze huidige PC wil ik vervolgens gaan hergebruiken als serversysteem voor Plex en NAS opslag voor fotografie van mijn partner, maar dat is verder een ander verhaal.

Vanwege de huidige gekte rond de prijzen voor grafische kaarten gaat het me nu wel vooral om alles *behalve* een nieuwe grafische kaart. De GTX970 van het huidige systeem ga ik overzetten naar de nieuwe tot de prijzen weer wat redelijker zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals gezegd wil ik primair gamen met dit systeem. Ook heb ik 2 schermen, en op de 2e monitor heb ik vaak een video of discord open tijdens gaming.
Qua gaming wisselt het nogal, maar je kan aan dit soort games denken:
- Cities Skylines
- Death Stranding
- Witcher 3
- Subnautica
- Factorio

Daarbij werk ik veel thuis, maar dit verloopt voor 99% via RDP en heeft geen invloed op de keuze in onderdelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn 1e aankoopronde(met alles behalve GPU) wil ik maximaal rond de 1000 euro laten kosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De GTX970 van het huidige systeem gaat voorlopig over naar de nieuwe, ivm de exorbitante prijzen voor een nieuwe kaart
Ook komt er een Samsung 870 QVO 2TB SSD, en een van de harde schijven voor wat extra bulk storage mee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen loyaliteit, maar mijn huidige keuze neigt meer naar een 10e generatie Intel CPU, ivm de wat betere prijs/performance verhouding(dat die dag toch eens zou komen :o ) en de lagere energieconsumptie tov de 11e generatie.
Voor de grafische kaart in de toekomst zou ik wel graag voor Nvidia gaan ivm het bezit van een G-sync monitor en nieuwsgierigheid naar DLSS :+

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben op dit moment heel tevreden met de stilte van het systeem wat ik nu heb. En wil van het nieuwe systeem graag ook in relatieve stilte van kunnen genieten

Ga je overklokken?
Misschien een klein beetje overclocking, maar als de out of the box performance goed genoeg is verandert er waarschijnlijk weinig aan de instellingen. Niks geks dus

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op wat feedback voor de huidige samenstelling: Of er mogelijk iets overspecced is, of gewoonweg iets over het hoofd gezien.
Ik heb ook nog wat twijfel over de i7-10700k, mogelijk dat een i5-10600k een betere fit is. Ook met een toekomstige GTX 3070(of gelijkwaardig) weet ik nog niet helemaal wat de beste keuze zou zijn.

De huidige draft is als volgt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 325,-€ 325,-
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 151,-€ 151,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 121,64€ 121,64
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 169,40€ 169,40
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 111,-€ 111,-
Totaal€ 1.018,68

Alvast dank voor jullie feedback O+

[ Voor 1% gewijzigd door Gammro op 21-06-2021 19:22 . Reden: Kleine details vergeten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
Waarom een 10e generatie Intel? Een i7-11700 op een B560/H570 moederbord is een voor de hand liggendere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 11:41
Qua gaming performance zie ik niet echt de meerwaarde van de 11e generatie, terwijl die wel weer een paar tientjes meer kost(hoewel het ook weer niet van een paar tientjes afhangt). Ze verbruiken ook nog eens best wel wat meer energie.

[ Voor 13% gewijzigd door Gammro op 21-06-2021 19:47 ]