Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 20:16
Goedemiddag Mede-tweakers,

ik was even benieuwd naar jullie mening / wat wijsheid is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op 04-03-2020 is dit geplaatst door de monteurs, echter kregen ze op die dag 1 van de omvormers niet aan de praat
Op 05-03-2020 is een omvormer vervangen, echter was er niet “ genoeg zon” waardoor het systeem niet kon opstarten volgens de monteur
Op 25-03-2020 weer een monteur geweest kregen het weer niet aan de praat, toen zijn er nieuwe kabels buitenom mijn huis geplaatst om dit maar uit te sluiten , uiteraard ook geen effect.
Op 30-03-2020 weer monteur geweest, weer geen oplossing
Op 31-03-2020 foto’s gestuurd van de omvormer zodat het kon worden besproken met growatt
Op 03-04-2020 is er een team geweest wat uiteindelijk de omvormers vervangen heeft, bleek dat ze omvormers hadden geplaats voor belgie ipv nederland. (dat was het verhaal)
Uiteindelijk 300 euro korting gekregen vanwege het gedoe.

Op 08-06-2021 viel het mij op dat de achterkant en de kleine omvormer geen signaal meer doorgaf in de app, mailtje gestuurd en er zou een monteur komen kijken.
Op 17-06-2021 kwamen er 2 monteurs, deze zetten het systeem uit en gaven aan dat het aan de ontvanger lag op de kleine omvormer en deze moest even vervangen worden, helemaal prima. Zet daarna het systeem weer aan, en een harde klap kwam er uit de grote omvormer. Je raad het al, omvormer kapot. Hadden uiteraard geen andere omvormer mee en ik zou gebeld worden.
Ik heb toen ook aangegeven dat ik eventueel naar een systeem wil gaan met micro omvormers. Ivm de vele problemen.

Nu krijg ik het volgende voorstel :
Members only:

Is dit redelijk ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Prijstechnisch is dat redelijk... 14 stuks Enphase kom je bij de grote online dozenschuivers al op 1400 euro uit... En dan komen er nog vrij kostbare kabels bij ook.

Vermoedelijk is het wel exclusief monitoring (Envoy+Relay)

Members only:

Je levert dan wel de Growatts in, maar overall bieden ze het dus ongeveer kostenneutraal aan, en rekenen echt niets voor de tijd die het ze kost.

Ik kan me voorstellen dat je op dit moment zoiets hebt van: Doen want dan ben ik van het gezeur af. Voor wat je dan op je dak hebt is het denk ik een goede prijs.

Dat er initieel 2 omvormers (met totaal 3 trackers) gebruikt zijn doet mij denken dat je de panelen op verschillende dakvlakken en verschillende richtingen hebt en kleine paneelaantallen per string (Wat wellicht de opstart problemen verklaard). Dat is wel lastig oordelen zonder de situatie/legplan/aansluitplan te kennen. Als al deze aannamen kloppen dan is Enphase misschien wel überhaupt de beste oplossing voor jouw dak.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 21-06-2021 18:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
Een paar foto’s (ligging panelen, bekabeling onderop de omvormers) zou handig zijn.

Je zou zeggen dat het niet heel moeilijk is om een stringomvormer aan te sluiten… :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Ik snap niet helemaal waarom je nog eens 900 euro uit wilt trekken voor iets wat gewoon hoort en kan functioneren.
Als ik het zo lees gaat de installateur ook niet helemaal vrijuit. Wie garandeert dat het nieuwe wel goed gaat functioneren?
Bovendien is dit wel een vendor lock-in. In de huidige situatie kun je de omvormer door elke willekeurige omvormer vervangen.

Omvormers vervangen en het is toch weer opgelost?
Je hebt 10 jaar garantie

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 21-06-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Installateur gaat zeker niet vrij uit, maar daar acteren ze ook naar. Het is @theorganiser die micro omvormers suggereerde en de installateur gaat daar wat mij betreft op een nette manier op in.

De Growatt 1500S heeft een behooooorlijke opstart spanning nodig voor zo'n lichte omvormer (130V), en dus niet echt geschikt voor kleine paneelaantallen. 5 stuks, en dan eigenlijk geen MPPT ruimte voor schaduwmanagement.

De Growatt 2500-MTL-S zit iets lager (100V), maar je hebt ook daar echt minimaal 4 panelen (per tracker) nodig om te starten... En ook dan amper schaduwmanagement.

Als er dus 3 dakvlakken zijn is het geen makkelijke situatie voor string omvormers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
Het is vast een redelijke prijs om te "upgraden" naar micro-omvormers.

Maar waarom zou je dat willen als het met stringomvormers ook gewoon zou moeten werken, zonder extra kosten? Het lijkt me redelijk dat ze de bestaande problemen gewoon oplossen onder garantie.

Wat voor meerwaarde zie jij in het Enphase systeem en is dat je die €900 waard?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 14:42
Het type paneel heeft kortsluitstroom van 10,2A, beide type omvormers mogen maximaal 10A hebben.
Tja, dan loop je het risico dat de boel stuk gaat als je hem midden overdag uit/aan zet.
En de opstartstroom is inderdaad een probleem bij de kleine omvormer.
Volgens mij is het het simpelste om te upgraden naar de nieuwere growatt serie, die kwa prijs niet heel anders is zover ik weet.
Voor de kleine versie moet je dan de MIC 1500TL-X hebben, die mag 16A kortsluitstroom hebben i.p.v. 10A, en opstartspanning is 50V i.p.v. 150V
Grote broertje is de MIN 2500-TL-XE, mag ook 16A i.p.v. 10A, met zelfde 100V opstartspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Allemaal alvast bedankt voor de reacties.
Hierbij een foto van mijn huis.
Voornamelijk achter valt een deel weg met schaduw door de buren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owyQmmYH-X3FhSslEPxJu6g8Ulo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsqbJv9mIMs6xWIDw6mmVCTW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:19
Prettig? Nee. Je zou kunnen stellen dat je een goed werkend systeem wilt hebben voor de originele prijs.
Naar mijn mening een prettig, oplossingsgericht voorstel van je leverancier. Ik zou ervoor gaan.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Okay ik ga er van uit dat de installateur de 5 panelen op de 1500W omvormer en de 8 panelen over 2 strings op de 2500W. Vermoelijk heeft de installateur dit gedaan met de gedachte 'Dan heeft de ene set minder last van schaduw van de dakkapel' en daarmee in zijn eigen valkuil gevallen omdat de omvormers niet goed met de korte strings om kunnen gaan.

Deze opstelling wekt niet meer dan zo'n 3kW gelijktijdig op (Er van uit gaande dat boven noord is)! Met 2 dakvlakken is 3 trackers niet zo nuttig.
in 2 strings aan een recentere Growatt MIN 3000TL-XE hangen zou goed moeten werken (Start spanning 100V, minimum voor de MPPT tracker 80V)

Dat is feitelijk goedkoper dan de rare oplossing met 2 omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:21

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou denken aan de kant met 5 panelen zouden er met een beetje puzzelen ook een paar meer passen. Met meer panelen heb je ook minder snel problemen met opstart spanningen dus dat kan ook bijdragen aan een goed werkend systeem. En is goedkoper dan Enphase, met netto meer opbrengst per jaar. Voor E 900 heb je ook een drietal panelen inclusief montage denk ik. Of 4 als je installateur daar ook wat korting op kan doen ;)

Als dan sommige panelen soms schaduw krijgen wekken ze de meerheid van het jaar nog wel aardig op. Als je kan schuiven met het geheel dan mogelijkerwijs zo ver mogelijk weg blijven bij de schaduw van de buren, gewoon aan de andere kant uitlijnen dan.

Dan zou ik ook denken dat het goed moet kunnen werken op een standaard omvormer, en beide kanten van het dak op een eigen string.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Gerco-M Kan toch mooi over dat dakraam heen? Ziet toch alleen maar de zonnepanelen van de buren ;-)

Nee serieus, naar links schuiven kan er sowieso 2 bij... Iets omlaag een 3e. Krijg je een hele gezonde string.

De buren werpen mooie harde schaduw... Daar werken bypass diodes goed voor; geen reden de panelen daar bewust van weg te houden... Minder panelen minder opbrengst.

PS: Ik vind hem wel geinig dat de @theorganiser relaxed op een stoel de drone zit te besturen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Ik zou de omvormers vervangen voor Growatt X series zoals eerder gesuggereerd, dan is je probleem ook weg en kost gegarandeerd minder.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:07
Ronald schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:31:De Growatt 1500S heeft een behooooorlijke opstart spanning nodig voor zo'n lichte omvormer (130V), en dus niet echt geschikt voor kleine paneelaantallen. 5 stuks, en dan eigenlijk geen MPPT ruimte voor schaduwmanagement.
De opstartspanning voor een Growatt 1500-S is volgns het datasheet 80V en de MPPT gaat tot 70V terug.

En die ervaring heb ik ook met Growatt 3000-S. Daar heb ik nu (tijdelijk) 3 panelen met 72-cellen (V_oc 50V) op. Dat gaat prima. Draait typisch op 115V en startte vanochtend op dezelfde tijd als systeem op het huis met 9 panelen.

Voor schaduwmanagement heb ik er 1 Tigo optimizer onder. Daarbij gaat de string spanning naar ~85V als op dat paneel schaduw valt.

Bij schaduw is een Growatt, en zeker deze oude modellen, een slechte keuze, want schaduwmanagement is, voor zover ik heb gezien, volstrekt afwezig. Misschien doen nieuwe het beter.
De Growatt 2500-MTL-S zit iets lager (100V), maar je hebt ook daar echt minimaal 4 panelen (per tracker) nodig om te starten... En ook dan amper schaduwmanagement.
Als er dus 3 dakvlakken zijn is het geen makkelijke situatie voor string omvormers.
Lijkt me geen probleem omdat er 3 MPPT over twee omvormers zijn en er zijn voldoende panelen per string. Enige nadeel kan zijn dat de omvormer efficiency een procentje lager is.
theorganiser schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:04:Op 17-06-2021 kwamen er 2 monteurs, deze zetten het systeem uit en gaven aan dat het aan de ontvanger lag op de kleine omvormer en deze moest even vervangen worden, helemaal prima. Zet daarna het systeem weer aan, en een harde klap kwam er uit de grote omvormer. Je raad het al, omvormer kapot. Hadden uiteraard geen andere omvormer mee en ik zou gebeld worden.
Er is volgens mij meer aan de hand. Stringomvormers werkend krijgen is doodsimpel. Ik kan me niet voorstellen dat Belgie als landeninstelling een probleem is.
Daarnaast is wel raar dat de grote omvormer kapot gaat nadat de kleine is vervangen.
Zelfs voor een Chinese fabrikant is het wel bijzonder als twee (verschillende typen) omvormers kapot gaan omdat de maximale stroom met 0.2 A wordt overschreden. Ik zou verwachten dat de MPPT de spanning zo stuurt dat de stroom niet >10A kan.
Is zeker dat de bekabeling wel goed is? DC zijde (strings vermengd?) of aan de AC zijde? Horen de omvormers op z’n minst niet aparte ‘lastscheiders’ te hebben?
Ik heb toen ook aangegeven dat ik eventueel naar een systeem wil gaan met micro omvormers. Ivm de vele problemen.
Hebben ze daar ervaring mee? Anders is het maar de vraag of deze installateur het aan de praat krijgt…
Ik zou bij goede stringomvormers blijven zoals hierboven al werd voorgesteld. En als je in de budget hoek blijft, zou mij voorkeur naar Goodwe vanwege schaduwmanagement (alhoewel niet zo goed als SMA) uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
PS: De titel "Problemen met zonnepanelen leverancier" is (voorlopig) niet echt correct. Je hebt een problemen met het opgeleverde systeem, maar de leverancier werkt goed mee om het op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
Ronald schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:16:
Prijstechnisch is dat redelijk... 14 stuks Enphase kom je bij de grote online dozenschuivers al op 1400 euro uit... En dan komen er nog vrij kostbare kabels bij ook.

Vermoedelijk is het wel exclusief monitoring (Envoy+Relay)

***members only***

Je levert dan wel de Growatts in, maar overall bieden ze het dus ongeveer kostenneutraal aan, en rekenen echt niets voor de tijd die het ze kost.

Ik kan me voorstellen dat je op dit moment zoiets hebt van: Doen want dan ben ik van het gezeur af. Voor wat je dan op je dak hebt is het denk ik een goede prijs.

Dat er initieel 2 omvormers (met totaal 3 trackers) gebruikt zijn doet mij denken dat je de panelen op verschillende dakvlakken en verschillende richtingen hebt en kleine paneelaantallen per string (Wat wellicht de opstart problemen verklaard). Dat is wel lastig oordelen zonder de situatie/legplan/aansluitplan te kennen. Als al deze aannamen kloppen dan is Enphase misschien wel überhaupt de beste oplossing voor jouw dak.
QRelay isVERPLICHT! (vanuit de wet) bij installatie aangezien dat de enige manier is om de installatie los te kunnen koppelen van het net
Dat QRelay is weer alleen aan te sturen door een EnvoyS dus dat zou standaard bij een enphase systeem moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Enphase is goed met allerlei marketingkreetjes als QRelay, EnvoyS en Enlighten

Maar, de installatie moet toch op een aparte installatieautomaat. Die kan toch als (verplichte) lastscheider dienen om de installatie van het net los te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Uiteindelijk vanwege de schaduwvlakken heb ik akkoord gegeven aan de leverancier op de 900 euro.

Hopelijk gaat dit nu helemaal goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
brambo123 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:53:
Het type paneel heeft kortsluitstroom van 10,2A, beide type omvormers mogen maximaal 10A hebben.
Tja, dan loop je het risico dat de boel stuk gaat als je hem midden overdag uit/aan zet.
In beginsel niet. Een omvormer kan zich niet verweren tegen een te hoge stringspanning, wel tegen een (mogelijk) te hoge stroom.

Normaal werkt het zo:
- Zon komt op. Panelen gaan spanning afgeven.
- Omvormer wordt wakker (als de panelen voldoende vermogen leveren bij minimaal 80V). De DC-DC en DC-AC omzetter blijft uit. Op de DC bus staat de stringspanning
- Regelmatig (iedere 30s of minuut) gaat eerst de DC-DC omzetter aan. De DC-busspanning wordt naar ~360V geregeld. Stringspanning blijft (overdag) hoog omdat er nog nauwelijks stroom wordt opgenomen (alleen eigenverbruik omvormer).
- DC-AC omzetter gaat aan en omvormer wordt aan het net gekoppeld
- Vervolgens gaat de MPPT de stringspanning verlagen, waardoor de panelen steeds meer stroom gaan leveren. Na verloop van tijd (Growatt doet het quick & dirty in <10s, een Goodwe neemt veel meer tijd) wordt het punt gevonden waarbij een string ongeveer het maximale vermogen levert (MPP).

Een omvormer meet de stroom en kan voorkomen dat die over de ontwerpgrens heen gaat door de spanning niet verder te laten zakken.
Een kortstondige overbelasting van bv. 10% leidt hooguit tot wat meer warmteontwikkeling, maar ik kan niet zien hoe dat instantaan een omvormer laat ploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
theorganiser schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:05:
Uiteindelijk vanwege de schaduwvlakken heb ik akkoord gegeven aan de leverancier op de 900 euro.
Zonde. Was niet nodig geweest. Je krijgt wel voor relatief weinig geld betere spullen (is het ook helemaal compleet?) maar het kost je toch meer dan nodig
Hopelijk gaat dit nu helemaal goed komen
Inderdaad 'hopelijk'. Want als ze stringomvormers al niet werkend krijgen... :+
Pagina: 1