Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa Piet
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-01 13:59
Mijn vraag

Ik geef makkelijk toestemming voor cookies. Omdat ik ze ook regelmatig weer verwijder denk ik daarmee mijn privacybescherming aardig in de hand te houden. Maar klopt dat wel? Kunnen de websitebeheerders die de cookies geplaatst hebben daarna nog gegevens over mijn computer en over mijn surfgedrag opslaan en alsnog gebruiken, ook nadat ze gewist zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, MS Office .
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Cookies verwijderen.
...

[ Voor 3% gewijzigd door Opa Piet op 21-06-2021 16:38 . Reden: Betere formulering ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: je hebt Chrome getagd. Google staat zegmaar niet bekend om het respecteren van je privacy. Een browser als Firefox ligt meer voor de hand als je je er om bekommerd. Al was het omdat je dan (het starten van) FLOC voor bent.

Cookies zijn niet de enige manier waarop je wordt gevolgd. Verwijderen scheelt een boel, nooit toestaan veel meer.

Iets als https://privacy.net/stop-cookies-tracking/ geeft een samenvatting, incl. aanduiding van fingerprinting die niet worden verwijderd, etc.

Cookies zijn er vooral voor het tussen sites delen van tenminste een ID (jij bent 'klant' 1234567890). Kom op een fietswebwinkel die Facebook tracking cookies heeft en Facebook weet voortaan dat 1234567890 interesse heeft in fietsen.

Die kennis ('interesse in fietsen') kan in het cookie staan, maar ook op de server van bijv. Facebook - die kan je dan niet verwijderen. Best case weet Facebook door verwijderen van het cookie niet meer dat jij 1234567890 bent en kan 'interesse in fietsen' niet meer aan jou worden gekoppeld:" gooi cookie weg en een uur later ben je 'klant' 2345678901 die niet in de fietswinkel is geweest.

Als je was ingelogd bij Facebook zelf, dan weet Facebook nog steeds alles zodra je inlogt als Opa Piet. 2345678901 = 1234567890. Al denk ik, hoop ik, dat dat laatste wel meevalt bij de grotere ad-netwerken, ik heb er nooit een van binnen gezien.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa Piet
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-01 13:59
Moderator CSA/PB, Dankjewel voor dit duidelijke antwoord. Blijkt dat ik nog lang niet voorzichtig genoeg ben. Ik heb Firefox nog niet ingesteld als standaardbrowser, maar ga die nu vaker gebruiken. Op Facebook heb ik alles wat met privacy te maken kan hebben uitgezet, ik verwijder de zg. advertentievoorkeuren en dat scheelt al heel veel. Maar om Facebook er helemaal af te gooien... daar moet ik nog even over nadenken.