Fritz!Box 7581 VDSL verbinding trager dan Experiabox

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 10:30
Enkele maanden geleden heb ik VDSL modem (Experiabox v10) verruild voor een Fritz!Box 7581. In principe ging de wissel zonder problemen na het volgen van de wizard in de 7581 waarbij ik profiel Telfort heb gekozen. Provider is Budget op het koper van KPN.

Sinds deze wissel zie ik echter dat de VDSL snelheid nog maar ~70/23mbit is. Dit was met de Experiabox altijd ~110/30mbit.

Ik zie het volgende in de 7581 onder DSL information:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guh0zS8bkwZ3lwe3JuHeaWS4mrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BdQuPKKNRrVfco7upymqsDxU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHF4EA4ww4wrtMh7t9BYdfRnbzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9bMwBs0BSPPk42N848XJLVnI.png?f=fotoalbum_large

Nu zit ik met 2 vragen:
- Is de Fritz!Box 7581 technisch gezien in staat dezelfde snelheid te halen op het kopernetwerk van KPN? Ik dacht namelijk van wel.
- Zo ja, waarom haal ik dan een lagere snelheid als met de Experiabox? Kan dit nog aan een setting liggen? Er is niet bijster veel in te stellen aan de DSL settings in de 7581, enkel annex A of B en een aanvinkbare "Limit DSL sync rate to the available bit rate".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 22:48
Zo te zien is de attainable ook vrij laag ten opzichte van wat je beschrijft.

Je zit wel op het goede profiel.

Is er een reden voor het kiezen van het Telfort profiel? Heeft je eigen provider geen profiel in de fritzbox?

De fritzbox is prima in staat die snelheid te halen. Máár de 7581 is wel een probleem geval. Inmiddels opgevolgd door de 7583 als ik me niet vergis wat ook een maandag ochtend gevalletje was.
Als je de fritzbox online hebt besteld dan zou ik hem terug sturen. Aangezien de attainable snelheid niet veel hoger is gaat een ticket oid denk ik niks uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
Telfort profiel heb ik gekozen op aanraden van anderen die bij deze provider zitten. Helaas is er geen eigen profiel voor Budget.
Dat de 7581 een probleemgeval was wist ik, maar dacht dat dat beperkt was tot WiFi en dan alleen onder bepaalde omstandigheden. De 7581 heeft afgezien van ondersteuning voor hogere snelheden op de WiFi banden en MU-MIMO ook vrijwel dezelfde specs lijkt het.

Helaas heb ik de 7581 tweedehands gekocht, terugbrengen kan dus niet. Wellicht toch tijd voor een upgrade dan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
Ik ontdek nu dat er ook iets geks aan de hand is met de geadverteerde maximaal haalbare VDSL snelheden op mijn adres, dit komt namelijk totaal niet overeen als ik bij verschillende aanbieders kijk:

- Breedbandwinkel.nl:
"Te verwachten snelheid op uw adres
Download 155 Mb van 200 Mb
Upload 16 Mb van 20 Mb"

- KPN:
"De maximaal haalbare snelheid op je adres is ↓ 155 Mbit/s ↑ 44 Mbit/s"

- XS4ALL:
"De maximaal haalbare snelheid voor u bedraagt: ↓ 80 Mbit/s ↑ 23 Mbit/s"

- Budget:
"Met standaard internet is de maximale internetsnelheid op dit adres 82 Mb/s down en 23 Mb/s up."

Nog gekker is dat in mijn huidige contract met Budget overal wordt gerept over 100mbit, maar in het daadwerkelijke contract geen te verwachten snelheid wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
KPN kan met bonding leveren en daardoor een hogere snelheid. Andere providers leveren dit niet omdat of KPN het voor zichzelf houdt, of er teveel voor vraagt (niet helemaal zeker welke het is).

Kijk ook hier eens: https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Nielson schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:59:
KPN kan met bonding leveren en daardoor een hogere snelheid. Andere providers leveren dit niet omdat of KPN het voor zichzelf houdt, of er teveel voor vraagt (niet helemaal zeker welke het is).

Kijk ook hier eens: https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
Omdat bonding over twee lijnen loopt rekent KPN hier richting andere partijen tweemaal de lijnhuur. Veel partijen bieden het daarom niet of alleen tegen meerprijs aan terwijl de onderliggende techniek bij de KPN-eigen abonnementen geen verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
BAJansen schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:16:
[...]

Omdat bonding over twee lijnen loopt rekent KPN hier richting andere partijen tweemaal de lijnhuur. Veel partijen bieden het daarom niet of alleen tegen meerprijs aan terwijl de onderliggende techniek bij de KPN-eigen abonnementen geen verschil maakt.
Interessant, is dit beleid (of de achterliggende techniek) recentelijk gewijzigd? Ik heb namelijk de afgelopen 6 jaar bij meerdere aanbieders koper afgenomen (o.a. Telfort, NLE en Online) en dat was telkens tegen een maximale snelheid van ongeveer 115-120mbit in de praktijk. Dat was ongeveer het midden tussen de lagere snelheid van huidige andere aanbieders (80mbit) en KPN (155mbit).
Pagina: 1