[fiets] Shimano schakelgroep loopt niet soepel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn trekking fiets (Giant Custom SL van al wat jaartjes oud) eens een goede onderhoudsbeurt gegeven.

Dat betekent een nieuw achterwiel (oude as was compleet versleten en er zat een lichte slag in het wiel), nieuwe cassette (tandwielen), ketting en derailleurwielen. Alleen krijg ik het nu niet voor elkaar om de boel goed afgesteld te krijgen.

Het volgende zit nu op de fiets:
  • Shimano Deore achternaaf (geschikt voor 9-speed cassette)
  • Shimano Alivio CS-HG400 9 speed cassette
  • Shimano CN-HG93 9 speed XT ULTEGRA ketting
  • Shimano derailleurwieltjes 6700
  • Shimano RD-M662 achterderailleur (oud)
Omdat niet alles uit de oorspronkelijke Deore 9-speed range meer verkrijgbaar is, is het een mengsel van verschillende groepen. In principe mag dit echter geen probleem zijn, verschil zit vooral in de kwaliteit van de gebruikte materialen. Keuze voor de tandwielen is bijv. ingegeven doordat ik een 11-25 verhouding wou en die alleen in de Alivio-serie zit (de grotere tandwielen achter gebruik ik niet, dus ik heb ze liever dichter op elkaar qua verhoudingen).

Ik loop alleen bij het afstellen tegen een probleem aan waar ik niet uit kom. De ketting loopt soepel over de tandwielen naar verschillende versnellingen en als ik met constante snelheid fiets, loopt het allemaal goed. Maar zodra ik kracht zet, wordt de onderkant (de ketting die richting achterwiel gaat) niet meer strak gehouden, maar valt midden in de krachtinspanning even stil om daarna ineens door te schieten. Het lijkt erop dat als ik kracht zet, de derailleurwieltjes even blokkeren en de derailleurarm naar voren getrokken wordt (een beetje alsof je juist met een oude, roestige ketting rijdt die niet soepel meer door het derailleur wil lopen).

De ketting springt niet over de tandwielen en de krachtoverbrenging lijkt niet negatief beïnvloed te worden, maar het rijdt niet prettig.

De ketting is extra gesmeerd met Shimano teflon. Voor zover ik na kan gaan, zitten de derailleurwieltjes op de juiste plek (G-pulley zit bovenin, de T-pulley zit onderin) en is het derailleur juist afgesteld. Verhogen of verlagen van de kettingspanning met de stelschroef op het derailleur heeft geen invloed. Het derailleur is helemaal schoongemaakt (volledig ontvet en opnieuw gesmeerd en beweegt vrij).

Het enige waar ik over twijfel is de kettinglengte. Omdat ik naar een kleiner tandwiel ben gegaan als grootste tandwiel, mag de ketting wat korter worden (4 schakels), maar omdat ik zelfs in de klein-klein stand nog spanning hou (zei het minimaal), lijkt mij dat onwaarschijnlijk.

Kortom, wie kan mij op weg helpen? Is het een kwestie van inslijten van ketting en derailleurwieltjes en moet dit vanzelf verdwijnen of zit er toch een stukje incompatibiliteit tussen ketting en de overige onderdelen?

Of kan de oorzaak mogelijk ook in de voorste kettingbladen liggen, die ik niet heb vervangen (want die waren nog in goede staat en heb ik alleen ontvet).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Klinkt alsof je voorblad af is. Die gaat dan haken en je ketting vasthouden.
Volgens mij kijk je aan de verkeerde kant voor het probleem.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou ook denken dat de kettinglengte het probleem is. De derailleur werkt als kettingspanner. Daarin zit een veer. Met een langere ketting staat er minder spanning op de veer dus minder veerkracht dus sneller een klapperende ketting.

Edit: De suggestie van arbraxas is ook goed. Met een nieuwe ketting en een versleten voorblad zijn ze niet meer op elkaar ingewerkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Johnny op 21-06-2021 15:05 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
@arbraxas en @Johnny dat vermoeden heb ik ook, maar hij doet het ook bij het grootste blad voor, en die is zo goed als slijtage vrij (dat verzet gebruik ik feitelijk nooit).
Dat botst ook met de kettingspanner, want met het grootste blad voor staat de ketting sowieso strak genoeg.

Ik wil sowieso nog even nieuwe breekpennen voor de ketting halen zodat ik hem in kan korten.

@ThinkPad Ik ga die video's eens bekijken, al betwijfel ik of daar het probleem in zit. Het is voor mij niet de eerste keer dat ik dit vervang en afstel (doe al het onderhoud aan dergelijke fietsen al zo'n 20 jaar). Op zich zijn de handleidingen van Shimano zelf ook duidelijk genoeg.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:52:
Maar zodra ik kracht zet, wordt de onderkant (de ketting die richting achterwiel gaat) niet meer strak gehouden, maar valt midden in de krachtinspanning even stil om daarna ineens door te schieten. Het lijkt erop dat als ik kracht zet, de derailleurwieltjes even blokkeren en de derailleurarm naar voren getrokken wordt (een beetje alsof je juist met een oude, roestige ketting rijdt die niet soepel meer door het derailleur wil lopen).
Gebeurt dat in alle mogelijke combinaties van voor/achterblad, of alleen in bepaalde combinaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
TMDC schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Gebeurt dat in alle mogelijke combinaties van voor/achterblad, of alleen in bepaalde combinaties?
Wat ik heb getest in alle combinaties die in praktische zin bruikbaar zijn. Ik heb dus niet alle 27 combinaties gedaan, maar:
voor klein, achter 4 grootste
voor midden, achter middelste 6
Voor groot, achter kleinste 4

Bij andere combinaties staat de ketting sowieso te schuin om nog soepel te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:27

The End

!Beginning

deepbass909 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Wat ik heb getest in alle combinaties die in praktische zin bruikbaar zijn. Ik heb dus niet alle 27 combinaties gedaan, maar:
voor klein, achter 4 grootste
voor midden, achter middelste 6
Voor groot, achter kleinste 4

Bij andere combinaties staat de ketting sowieso te schuin om nog soepel te lopen.
Wat bedoel je met die laatste zin? Dat zou echt geen probleem moeten zijn.

Heb je de nieuwe ketting ingekort toen je hem monteerde? Zo nee, dan is dit zeker een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
The End schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:40:
[...]

Wat bedoel je met die laatste zin? Dat zou echt geen probleem moeten zijn.
Ik heb altijd geleerd dat bij derailleurversnellingen met voor en achter wisselbladen, je nooit tijdens het fietsen klein-klein of groot-groot mag zetten omdat de ketting dan te schuin staat. Formeel kan het (met vrijloop gaat het ook goed), maar tijdens fietsen is mijn ervaring dat alleen met een ingesleten ketting het wil.
Heb je de nieuwe ketting ingekort toen je hem monteerde? Zo nee, dan is dit zeker een probleem.
Ik heb hem niet ingekort, voor zover ik weet (kan het nu niet echt meer controleren) waren oude en nieuwe ketting even lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:51:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat bij derailleurversnellingen met voor en achter wisselbladen, je nooit tijdens het fietsen klein-klein of groot-groot mag zetten omdat de ketting dan te schuin staat. Formeel kan het (met vrijloop gaat het ook goed), maar tijdens fietsen is mijn ervaring dat alleen met een ingesleten ketting het wil.
Je moet er inderdaad geen dagenlang mee fietsen, maar voor troubleshooten kan het heel handig zijn omdat je diverse onderdelen onder "onverwachte" spanning zet. Bijvoorbeeld vrijloop van derailleurwieltjes onder spanning (te strak vastgedraaid gaan ze aanlopen als de ketting er iets schuin op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:27

The End

!Beginning

deepbass909 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:51:
[...]

Het zou echt geen probleem moeten zijn, maar het kan idd voor je gevoel een beetje schuren.
Ik heb hem niet ingekort, voor zover ik weet (kan het nu niet echt meer controleren) waren oude en nieuwe ketting even lang.
Dat is dan je probleem. Ketting moet een stuk korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Inmiddels heb ik de benodigde onderdelen kunnen bestellen en gemonteerd. Met nieuwe kettingbladen loopt de ketting wel soepel en blijft hij niet meer hangen, ondanks dat de ketting nog niet is ingekort (moet ik nog even doen, maar nog niet aan toegekomen).

Conclusie, slijtage aan de kettingbladen was de oorzaak, wat ik ergens ook wel verwachtte om eerlijk te zijn.

Nu de volgende uitdaging, de fiets is ooit opgebouwd met de oude generatie Deore schakelgroep (3x9 speed). Deze is niet meer verkrijgbaar en heb ik daarom een Acera FC-M3000 crankset besteld. Deze blijkt alleen ongeveer 5 mm verder uit te steken t.o.v. de trapperas en daardoor past de huidige kettingbeschermer niet meer... De kettingbladen zijn helaas ook niet over te zetten op m'n oude crank, aangezien de montagegaten van het middelste en grootste blad op een andere positie zitten (waarom wordt dat nou weer veranderd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:11
deepbass909 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:42:
Nu de volgende uitdaging, de fiets is ooit opgebouwd met de oude generatie Deore schakelgroep (3x9 speed). Deze is niet meer verkrijgbaar en heb ik daarom een Acera FC-M3000 crankset besteld. Deze blijkt alleen ongeveer 5 mm verder uit te steken t.o.v. de trapperas en daardoor past de huidige kettingbeschermer niet meer... De kettingbladen zijn helaas ook niet over te zetten op m'n oude crank, aangezien de montagegaten van het middelste en grootste blad op een andere positie zitten (waarom wordt dat nou weer veranderd?)
Een andere crankset met andere crankdiepte kan inderdaad voor problemen zorgen. De crankdiepte kun je dan weer corrigeren door een kortere trapas te kopen/installeren. Dan mag je dus opzoek naar een kortere trapas? Als je dan ook nog je voorwiel en vooras even wisselt dan heb je alle delen voor het rijden op de fiets wel vervangen!

Een nieuwe trapas is doorgaans de kosten overigens niet, maar wat kunnen die dingen toch vast zitten!

Kettingbladen, cassette, derailleurwieltjes en ketting doe ik doorgaans allemaal in één keer vervangen. Het slijt allemaal op elkaar in. Een gedeelte vervangen kan zorgen voor problemen zoals je nu had en ook snellere slijtage van de nieuwe onderdelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 11-07-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Groentjuh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Een andere crankset met andere crankdiepte kan inderdaad voor problemen zorgen. De crankdiepte kun je dan weer corrigeren door een kortere trapas te kopen/installeren. Dan mag je dus opzoek naar een kortere trapas? Als je dan ook nog je voorwiel en vooras even wisselt dan heb je alle delen voor het rijden op de fiets wel vervangen!

Een nieuwe trapas is doorgaans de kosten overigens niet, maar wat kunnen die dingen toch vast zitten!

Kettingbladen, cassette, derailleurwieltjes en ketting doe ik doorgaans allemaal in één keer vervangen. Het slijt allemaal op elkaar in. Een gedeelte vervangen kan zorgen voor problemen zoals je nu had en ook snellere slijtage van de nieuwe onderdelen.
Trapas heb ik nog niet zo lang geleden vervangen (zat een tik in) en als ik me goed herinner was het al één van de kortere (68mm square taper uit m'n hoofd). Daar ging toen ook al iets fout in de maatvoering, want ik heb er nog één liggen van de verkeerde lengte.

De crank in eerste instantie niet vervangen is domweg een inschattingsfout aan mijn kant geweest. Mijn inschatting was dat de slijtage wel meeviel (doorgaans gaat die langer mee dan de cassette op een gewone trekkingfiets) en nog wel een ketting en cassette mee had kunnen gaan. Het is niet de eerste keer dat ik iets dergelijks doe ;) Achteraf had ik het beter groots aan kunnen pakken en gelijk ook de trapas moeten opwaarderen naar een Octalink crank en een volledige upgrade naar een moderne schakelgroep kunnen doen. Aangezien het achterwiel ook vervangen moest worden, was dat wel het uitgelezen moment.

Voor de kettingkast ga ik niet te veel moeite doen, ik wil eerst even kijken of ik de huidige beugel bij kan buigen en als dat niet lukt, komt er een universele op.

Van de fiets is sowieso alleen het frame (en voorwiel) nog origineel. Maar het is ook juist het frame waarom ik ooit specifiek deze fiets 2de hands heb gekocht. Ik vind de geometrie van het frame bijzonder prettig en een vervangende fiets nieuw kost al snel richting de €1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Probleem rond de crank is inmiddels opgelost. De trapas die ik had liggen, was inderdaad de versie die bij deze crank past. Met deze crank en trapas lijnt het wel goed uit, past de originele kettingkast en loopt er niks aan. Ik moet alleen de voor derailleur opnieuw afstellen, maar dat is niet de grootste uitdaging.

Nu de laatste klusjes nog aan de fiets (nieuwe achterband, nieuw achterspatbord, ketting inkorten, derailleur definitief afstellen) en hij is weer klaar voor de komende jaren.

Pagina: 1