Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:43

Wish

ingwell

Topicstarter
Hola,

In mijn huis heb ik drie Ubiquiti AP's draaien. De Pro en 1 van de Lite zijn bedraad aangesloten. Daarnaast ligt er nog 1 Lite in het ketelhok die niet bedraad verbonden is met het WiFi netwerk.

In de meterkast komt Ziggo binnen en dus 2 van de AP zijn direct aangesloten op de Ziggo modem. Het WiFi netwerk heeft dezelfde SSID (laten we zeggen "H") voor 2.4 en 5 GHz en hetzelfde wachtwoord. Zowel vanuit het modem als de AP's.

De Ubiquiti topologie staat hieronder in het plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35ZC8MEfTbzyWgoP1efuslEcGVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6M1dxDpFd6Twgr95pdhfMF8f.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik 2 issues waar ik een beetje horendol van word:
  1. Om de zoveel tijd lopen het AP uit het ketelhok en de woonkamer uit het netwerk. De unifi controller ziet ze dan nog wel, maar hebben dan de status Not Connected of Managed by other. In beide gevallen krijg ik dan een rode status te zien. Ik kan de AP's niet meer vanuit de controller toevoegen en moet ik ze een harde fysieke reset geven en ze weggooien uit de controller (forget this device).
  2. Het valt me op dat mijn S10 regelmatig de melding geeft (als ik bijvoorbeeld het huis en werkkamer binnenloop):
    could not authenticate connection
    bij het H- Wifi netwerk. Dan ben ik genoodzaakt het connecteren te forceren of het netwerk te vergeten en weer toe te voegen. Erg onhandig.
Ik weet niet of deze zaken gerelateerd zijn, maar inmiddels krijg ik wel een beetje een punthoofd van het gezeik met iets wat gewoon moet werken. Nu ben ik gewoon benieuwd naar waar ik naar kan kijken (logs misschien en zo ja waar dan?) om meer geavanceerde troubleshooting te doen. Of gewoon weer terug te gaan naar een 56K modem :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-05 08:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wish schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:43:
... een beetje horendol van word...
... een beetje een punthoofd van het gezeik...
Tja, Sonos en netwerk-infrastuktuur. recycling bits: dion_b in "TP-link Deco M5 met Sonos netwerk"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:21
Heb je deze problemen ook als je unifi node bedraad aangesloten is?
Unifi kan wireless uplink (beetje om met de mesh hype mee te doen denk ik) maar het is er zeker niet voor ontworpen/gemaakt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
En waarom ga je er vanuit dat ik een Cloud Key (UCK) in het landschap heb? Want daar gaat dit artikel over. Die heb ik namelijk niet, dus eh... tja, niet relevant volgens mij?
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:02:
Heb je deze problemen ook als je unifi node bedraad aangesloten is?
Unifi kan wireless uplink (beetje om met de mesh hype mee te doen denk ik) maar het is er zeker niet voor ontworpen/gemaakt
Welke node bedoel je? De AP in de woonkamer is bedraad en ook die verlies ik soms. De AP op de werkkamer trouwens ook, maar die lijkt nergens last van te hebben.... Wel valt de onbedrade in het ketelhuis meer regelmatig uit het netwerk dan de bedraadde.
Heh - not happy to read this. Is dit nu een willekeurige gok van je @Brahiewahiewa ? Want ik heb inderdaad drie Sonos dingen draaien, allemaal onbedraad. Dat zou wel zuur zijn (maar me ook niet verbazen helaasch :( )

[ Voor 55% gewijzigd door Wish op 21-06-2021 16:42 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Wish Zolang AL die sonos apparaten louter via wifi aangesloten zijn krijg je niet (zo snel) een netwerk lus.
Je kunt 1 sonos apparaat bedraad aansluiten dan gaat die SonosNet gebruiken (rest via wifi)

Je zou kunnen testen of dat verschil maakt.

Heb je de "ubiquiti firmware weg" al bewandeld? Ubiquiti is nl niet echt (meer) een rock solid setup en je moet goed opletten met firmware versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:47:
@Wish Zolang AL die sonos apparaten louter via wifi aangesloten zijn krijg je niet (zo snel) een netwerk lus.
Je kunt 1 sonos apparaat bedraad aansluiten dan gaat die SonosNet gebruiken (rest via wifi)

Je zou kunnen testen of dat verschil maakt.

Heb je de "ubiquiti firmware weg" al bewandeld? Ubiquiti is nl niet echt (meer) een rock solid setup en je moet goed opletten met firmware versies.
Ik gooi binnenkort 1 van de speakers aan het draad. Dat is alleen niet meer vandaag :)

En wat bedoel je met die firmware opmerking? Alle AP's en de controller zijn helemaal bij namelijk

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wish schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:15:
[...]

Ik gooi binnenkort 1 van de speakers aan het draad. Dat is alleen niet meer vandaag :)

En wat bedoel je met die firmware opmerking? Alle AP's en de controller zijn helemaal bij namelijk
Ja helemaal bij is soms juist het verkeerde bij ubiquiti :p je moet ff uitzoeken welke firmware voor jouw setup het beste is,

Het kunnen natuurlijk ook de kabels/switch zij

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wish schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Heh - not happy to read this. Is dit nu een willekeurige gok van je @Brahiewahiewa ? Want ik heb inderdaad drie Sonos dingen draaien, allemaal onbedraad. Dat zou wel zuur zijn (maar me ook niet verbazen helaasch :( )
Laat ik het zo zeggen: je bent niet de eerste met dit soort problemen. Of Sonos daar een actieve rol in speelt kun je testen. Je zegt regelmatig last te hebben van, dus koppel je sonos apparatuur af voor zo'n regelmatige periode en kijk of het probleem terugkeert.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1