Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepaneel systeem Trinia 390WP met APsystems DS3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MdV-ZLD
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-03 22:35
Goedemiddag,

Ik bevind mij sinds kort in de uitzoekwereld voor zonnepanelen en systemen en ben na enig uitzoekwerk uitgekomen bij het volgende systeem waar ik graag meer van voor en tegenstanders zou willen weten op basis van ervaring en pros en cons.

Ik wil voor mijn persoonlijke thuissituatie een systeem aanleggen en ben na zoekwerk en afwegingen gekomen tot het volgende systeem;

10 stuks zonnepanelen 390WP Trina Vertex All Black

390WP Trinia vertex All Black

waarvan ik 6 stuks aan de voorzijde van mijn woning wil laten plaatsen in landscape 2 rijen van 3 (staat op het zuiden)

en 4 stuks aan de achterzijde van mijn woning in portrait 2 rijen van 2

Dit systeem wil ik verder laten werken met 5 stuks DS3 micro omvormers van Ap systems. Dit systeem stuurt per micro omvormer 2 panelen aan. Deze nieuwe micro omvormers zijn leverbaar vanaf Q3-Q4 2021.

AP systems DS3

Waarom ik heb gekozen voor een systeem met micro omvormers en wat volgens mij de voordelen zijn;
- monitoring per paneel
- geen omvormer in huis
- langere levensduur dan een string omvormer
- lagere aanschafprijs per micro omvormer
- systeem is eenvoudig uit te breiden
- omzetting van gelijk naar wisselstroom vindt al plaats onder de panelen

Graag zou ik meer horen van anderen over hun bevindingen en eventuele op en aanmerkingen over bovengenoemd systeem.

Foto's
- geen

Beschikbare (dak)ruimte (het betreft hier een schuin pannendak)
- dakvlak 1 (voldoende voor 8 panelen van 1,10 x 1,75: ik leg er 6) helling 43,6 orientatie -29,4
- dakvlak 2 (voldoende voor 6 panelen van 1,10 x 1,75: ik leg er 4) helling 43,6 orientatie -29,4

Schaduw
- dakvlak 1 schaduwverlies 0%
- dakvlak 2 schaduwverlies 0%

Jaarverbruik
- huidig jaarverbruik 3000kWh (systeem is bedoeld voor 3500kWh (uitbreiding koken op inductie))

Huidige elektriciteitsaansluiting
- momenteel 1 fase aansluiting (huidig 5 groepen), meterkast wordt omgebouwd naar NEN1010 3 fase aansluiting met 1 kookgroep + 5 huidige groepen en 2 extra groepen voor de zonnepanelen

Budget en doel
Het budget voor de installatie is € 5.000,-- het doel is volledig zelfvoorzienend voor wat betreft elektriciteitsverbruik en een buffer voor toekomstige uitbreiding.

Wie gaat het project uitvoeren
- installateur

Bijhouden van data
- via de AP systems ECU en bijhorende app

Reeds verkregen offertes
- ja diverse offertes voor string omvormers en een offerte met deze micro omvormers

Regio
- Zeeland

Blij met alle invullende feedback en informatie.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 25% gewijzigd door MdV-ZLD op 21-06-2021 15:41 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben ze nog niet tegengekomen de DS3

Gaat misschien wel even duren nog?
Hoeveel tijd wil je erin steken om erop te wachten...

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2021 15:47 . Reden: Info reeds aanwezig ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

Niet specifiek met de DS3 (ga je ook nog niet vinden want volgens mij nog niet leverbaar?)
Wel met zijn voorganger: de YC600 en de QS1.
Hoe staan je panelen? Bij mij zijn de 320wp panelen amper over de 300w heen gekomen en zou al bladerend door de data nauwelijks afgetopt hebben met een 250wp omvormer. Een maatje grotere panelen had prima gepast denk ik. Misschien hoef je dus niet te wachten op de DS3 maar dat hangt nogal van je opstelling af.

Je voordelen kloppen aardig al vraag ik me af of hij echt langer mee gaat als een goede stringomvormer.

+ APS heeft zijn garantie in mijn optiek aardig goed op orde. Ik had een DOA bij een gebruikte omvormer en keer een nieuwe in de bus.
+ MPPT per paneel dus goed in situaties waar schaduw een rol speelt of panelen andere orientatie hebben.

- Monitoring betekend bij de huidige modellen een extra prijzig kastje er bij. Is dat bij de DS3 ook nog zo?
- Waarden van de opbrengst wordt aan de DC kant gegeven, daar mag je zelf nog wat verlies aan toekennen voor je AC waarden hebt. Vind ik toch jammer.
- Het ligt toch allemaal buiten.
- Bij een gebrek mag iemand weer het dak op. In mijn geval ikzelf :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• MdV-ZLD
Ik heb standaard een product garantie op de zonnepanelen en micro omvormers van resp. 12 jaar en 10 jaar en kan deze voor een bijbetaling van € 250,-- verlengen naar 25 jaar.

• MdV-ZLD
Ik ben momenteel nog alles aan het uitzoeken en wil het systeem pas ook ergens in Q4 2021 of Q1 2022 laten plaatsen.

Q3 2021 splitsen aansluiting, welke nu nog zit door gelust met de buren. Wordt een zelfstandige aansluiting 3x25A

Q3 2021 ombouwen meterkast naar een 3 fase aansluiting.

Q3-Q4 2021 akkoord offerte zonnepanelen

Q4 2021 - Q1 2022 plaatsing systeem zonnepanelen.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Wuursj schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:23:
Niet specifiek met de DS3 (ga je ook nog niet vinden want volgens mij nog niet leverbaar?)
Wel met zijn voorganger: de YC600 en de QS1.
Hoe staan je panelen? Bij mij zijn de 320wp panelen amper over de 300w heen gekomen en zou al bladerend door de data nauwelijks afgetopt hebben met een 250wp omvormer. Een maatje grotere panelen had prima gepast denk ik. Misschien hoef je dus niet te wachten op de DS3 maar dat hangt nogal van je opstelling af.
Mee eens.
Ik heb 2700 Wp op 2x APS QS1 (2400 W totaal) op ZuidWesten onder 35o en zie eingelijk nooit aftopping.
Daarentegen zie ik bij 3100Wp op Zuidoosten met met 10o helling op een 3000W stringomvormer wel af ten toe aftopping (maar verwaarloosbaar).
Je voordelen kloppen aardig al vraag ik me af of hij echt langer mee gaat als een goede stringomvormer.
Enphase heeft inmiddels en aardige reputatie opgebouwd, maar bij APS is het nog afwachten hoe die zich in de toekomst gaan houden. Garantie ≠ levensduur :/
Daarbij heb je niet 1 stringomvormer, maar in jouw geval 5 microomvormers. Dus het risico dat er eentje in de levensduur van de totale installatie kapot gaat, is ongeveer net zo groot als dat die ene stringomvormer kapot gaat.
En dan is een gratis vervanger een schrale troost.
De kosten om een installateur het dak op te laten gaan, zijn tegen die tijd hoger dan een nieuwe stringomvormer die een gemiddelde DHZer prima zelf kan vervangen.
+ APS heeft zijn garantie in mijn optiek aardig goed op orde. Ik had een DOA bij een gebruikte omvormer en keer een nieuwe in de bus.
+ MPPT per paneel dus goed in situaties waar schaduw een rol speelt of panelen andere orientatie hebben.

- Monitoring betekend bij de huidige modellen een extra prijzig kastje er bij. Is dat bij de DS3 ook nog zo?
Gelukkig doen de APS omvormers het wel zonder dat kastje (ECU-R). Maar zonder dat heb je geen idee. En je bent afhankelijk van een cloud-oplossing omdat er lokaal niets blijft zien. Hoogst onwaarschijnlijk dat dat 25 jaar in de lucht blijft...
De DS3-communicatie gaat nog verder worden dichtgetimmerd (versleutelde Zigbee) dan bij de huidige APS producten, dus lokaal uitlezen wordt de komende jaren lastig (tot iemand het heeft gehackt ;) )
- Waarden van de opbrengst wordt aan de DC kant gegeven, daar mag je zelf nog wat verlies aan toekennen voor je AC waarden hebt. Vind ik toch jammer.
Dat vind ik inderdaad echt slecht.
APS rapporteert vetgedrukt een opbrengst, maar nergens staat dat dit de DC opbrengst is. Daarbij is het rendement van de QS1 tamelijk beroerd (~95%). Misschien is de DS3 wat beter.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 21-06-2021 17:53 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
We weten de prijs van de DS3 nog niet, en ze hadden origineel het doel hem al een jaar geleden al op de markt te hebben. Dat pleit niet voor ze... al lijken de producten in de basis prima.

Maar als je heel graag wil wachten? Ze willen ook nog met de QT2 komen. Met 3 daarvan zou het ook kunnen.

Als de DS3 wel veel duurder wordt, en je per se paneelmonitoring wil dan gaat SolarEdge op prijs concureren, met het voordeel dat elke installateur om de hoek er wel mee wil werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:00:
We weten de prijs van de DS3 nog niet....
Reeds verkregen offertes
- ja diverse offertes voor string omvormers en een offerte met deze micro omvormers
Dus wat kosten ze?
- dakvlak 1 (voldoende voor 8 panelen van 1,10 x 1,75: ik leg er 6) helling 43,6 orientatie -29,4
- dakvlak 2 (voldoende voor 6 panelen van 1,10 x 1,75: ik leg er 4) helling 43,6 orientatie -29,4

Schaduw
8 + 6 op een stringomvormer. (of 14x zuid + nog wat op de noordkant op 3-fase omvormer met 2x mppt ingang)
Ik zie (in mijn optiek) geen reden voor micro omvormers en wellicht ben je nog goedkoper uit met meer panelen.
- geen vendor lock in (ieder merk kan je ophangen als de fabrikant faiiliet is. demonteren en monteren klaar)
- je hoeft nooit het dak meer op
- SMA (en fronius) biedt veel uitleesmogelijkheden zonder cloud bull-shit :+
- Je kan de omvormer zelfs aansturen. (handig als salderen op houdt en terugleveren geld gaat kosten 8) )

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2021 16:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
MdV-ZLD schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:40:
waarvan ik 6 stuks aan de voorzijde van mijn woning wil laten plaatsen in landscape 2 rijen van 3 (staat op het zuiden)

en 4 stuks aan de achterzijde van mijn woning in portrait 2 rijen van 2
Wordt dit ingegeven door het feit dat je precies op 3500kWh uit wilt komen? Je kunt beter nu wat extra plaatsen. Financieel is dat meestal interessanter; je hebt het terug verdiend voordat de saldering stopt.
Waarom ik heb gekozen voor een systeem met micro omvormers en wat volgens mij de voordelen zijn;
- monitoring per paneel
Is een leuk, maar vrijwel nooit nodig
- geen omvormer in huis
Als je geen technische ruimte als kelder of garage hebt, is dat best een voordeel. Ik heb een Growatt waarvan je duidelijk hoort dat 'ie aan staat met een vervelende toon die een paar meter ver draagt.
- langere levensduur dan een string omvormer
Had ik al wat over gezegd
- lagere aanschafprijs per micro omvormer
T.o.v. Enphase? Maar dat merk heeft een bekend track-record en zou mijn voorkeur hebben als ik voor omvormer het dak op moest. (Mijn APS QS1's hangen binnen en kan ik zo bij)
- systeem is eenvoudig uit te breiden
Klopt.
- omzetting van gelijk naar wisselstroom vindt al plaats onder de panelen
Brand ontstaat 9 v/d 10 bij connectoren, het aantal connectoren bij microomvormers is niet anders en de stroom door een connector is hetzelfde. Dus ik begrijp dat voordeel nooit zo. Je kan ook zeggen dat het risico van wisselstroom erbij is gekomen. Misschien is een vlamboogdetctie makkerlijker met een micromvormer?
Schaduw
Dus daar is 0 reden voor micro-omvormers. De reden dat ik ze wel heb, is vanwege complexe schaduw van huis en bomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
- momenteel 1 fase aansluiting (huidig 5 groepen), meterkast wordt omgebouwd naar NEN1010 3 fase aansluiting met 1 kookgroep + 5 huidige groepen en 2 extra groepen voor de zonnepanelen
Met 3 fase kun je beter de kookplaat ook maar gelijk 3 fase aanleggen. Zo'n kookgroep is eigenlijk een beetje gepruts.
En natuurlijk de PV dan een beetje over de fasen verdelen. Enerzijds kijken wat de voorkeursfase is (zoek op fasulator) en anderzijds meten welke fasen de laagste spanning hebben. Je hoeft de PV niet aan te sluiten op de fasen die het meeste verbruiken omdat de 'intelligentie meter' intern saldeert.
Budget en doel
Het budget voor de installatie is € 5.000,-- het doel is volledig zelfvoorzienend voor wat betreft elektriciteitsverbruik en een buffer voor toekomstige uitbreiding.
Ik snap wat je bedoelt, maar zelfvoorzienend wordt je niet met zonnepanelen ;) Je wilt ongeveer zoveel opwekken als je op aarbasis verbruikt. Dat betekent overdag in de zomer een dik overschot, en in de winter een vet tekort.
- via de AP systems ECU en bijhorende app
De app vind ik best beperkt. Ik gebruik vrijwel altijd de website met een installateursaccount voor data.
Als logging je doel is, heb je anders alleen kWh (DC!) per paneel, maar mist andere data als omvormertemperatuur, paneelspanning en -stroom en lichtnetspanning.
Bovenal geeft de app alleen wat de panelen hebben opgeleverd, niet wat de omvormers aan AC-vermogen hebben afgegeven!
Ik kwam daar pas achter omdat een onafhankelijk kWh meter een lagere opbrengst (in W en kWh) aangaf dan APS.
[quote]

• MdV-ZLD
Ik wil in de basis een goed systeem aanleggen wat later tegen de minste kosten ook eenvoudig is uit te breiden door middel van extra panelen bij te leggen. De mogelijkheden zijn voor mij 8 panelen totaal aan de voorzijde en 9 panelen aan de achterzijde van de woning.

Op basis van gesprekken welke ik met de diverse installateurs heb gehad kreeg ik de indruk dat het systeem met micro omvormers gemakkelijker en tegen lagere kosten is uit te breiden.

Op de vraag wat de prijs is van de DS3 kan ik geen antwoord geven want ik heb een totaal prijs gekregen voor 8 panelen installeren met deze micro omvormer (1 omvormer per 2 panelen)

Ik kwam uit op een gemiddelde paneelprijs van 650 euro waarop ik met beetje uitzoekwerk en aannames het volgende heb onderverdeeld.

paneel 150 euro (internet)
omvormer 100 euro (aanname)
montagemateriaal dak 75 euro (internet)
bekabeling 50 euro (aanname)
installatie kosten 325 euro (aanname en gevoelsmatig hoog per paneel)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MdV-ZLD
lees ook de regels voor BTW terug gaven.
zitten ook haakjes en oogjes aan. ;)
(dit kan het uitbreiden gewoon een stuk minder interessant maken.)

verder, schaf gewoon een 2x mpp omvormer aan. (kost amper iets extra)
knal daar nu even op 1mpp een paneel of 8/9, hij kan perfect hinkelen op 1 mpp geen last van.
en later vul je de andere mpp.
goedkoper en beter als de te moeilijke oplossingen. ;)
(spul is nu zo goedkoop geworden, is goed te doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
MdV-ZLD schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:40:
meterkast wordt omgebouwd naar NEN1010 3 fase aansluiting met 1 kookgroep + 5 huidige groepen en 2 extra groepen voor de zonnepanelen
Een echte Hollandse kookgroep (dubbel 16A op één fase) hoort niet thuis op een 3x25A. Dat hoort dan een krachtgroep (3x16A) te zijn.

En zorg dat die twee extra groepen netjes over twee fases zitten :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
@MdV-ZLD €1.67 per Wp is extreem duur. Lees: de Moet&Chandon magnum gaat open bij de installateur als je er ja tegen zegt.

Professioneel geïnstalleerd kan je richting de €1/Wp.

Dus even op bezoek bij de grote dozenschuivers, dan hoef je misschien niet eens na te denken over later (duur, want installatiekosten volledig opnieuw) uitbreiden.

@Septillion Oh good spot... 32A over een 25A hoofdzekering trekken is best een spannend plan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen567
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-03-2023
[...]

Brand ontstaat 9 v/d 10 bij connectoren, het aantal connectoren bij microomvormers is niet anders en de stroom door een connector is hetzelfde. Dus ik begrijp dat voordeel nooit zo. Je kan ook zeggen dat het risico van wisselstroom erbij is gekomen. Misschien is een vlamboogdetctie makkerlijker met een micromvormer?
-------------------
Niet geheel eens met je opmerking.
Connectoren zijn vaak de zwakke schakel, maar het scheelt nogal of je een String of een Micro omvormer systeem gebruikt. In mijn optiek is een Micro omvormer systeem een stuk veiliger. 400 a 500V-DC over een rotte connector vs 38V-DC over een rotte connector geeft toch wel een heel ander resultaat. lijkt me duidelijk op welk dak de brand eerder ontstaat. Oke je hebt bij Micro omvormer 230vAC buiten lopen maar wel achter een aardlek. Vlamboog kans bij DC is ook stuk groter dan bij AC. Voor mij enkel nog Micro omvormers :)

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:53
https://www.ecoenergias.es/GB/microinversor-ds3-de-apsystems

lijkt erop dat de ds3 in November leverbaar is. Er kunnen twee panelen op van 450W.

Verwijderd

Waarom zou je 4 panelen op het noorden plaatsen?

Ik zal de zuid kant van je dak helemaal vol leggen. Later uitbreiden is altijd duurder dan in 1x de juiste panelen te instaleren.
Micro omvormer, nadeel is dat het duurder is en ze zijn moeilijker te vervangen wanneer de defect raken. Een string omvormer kan bijna iedereen zelf wel vervangen.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:38:
Micro omvormer, nadeel is dat het duurder is en ze zijn moeilijker te vervangen wanneer de defect raken. Een string omvormer kan bijna iedereen zelf wel vervangen.
Dat hangt toch helemaal van het kabeltrace af? Je kan net zoals @WackoH de omvormers gewoon binnen hangen. Wel ff de installateurs goed instrueren dan, maar het kan wel.
Pagina: 1