Gas-tyleen geschikt voor campingaz?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik wil graag een gas-tyleen leggen vanuit onze schuur naar de plek waar wij een bbq willen neerzetten. Kan de gasfles mooi in de schuur blijven.

Ik vraag me alleen af, is zo'n gas-tyleen wel geschikt voor dit type gas? Ik lees alleen zaken over gewoon gas wat voor koken in huis enzo gebruikt wordt.

Ik gebruik die blauwe campinggaz flessen en wellicht in de toekomst andere flessen (die grijs/groene bijvoorbeeld, ik noem maar wat).

Kan ik gewoon met 2 muurplaten, tyleenslang ertussen, een verbinding maken? Gezien die oranje gasslangen een levensduur hebben, zit er niet op te wachten om elke 5 jaar een nieuwe tyleenslang te graven :)

edit: ik zie dat de dunste slang 20mm is. Ga ik dan niet veel drukverlies krijgen bij de bbq? hmm..

[ Voor 7% gewijzigd door NeFoRcE op 21-06-2021 11:47 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:25
Tyleen is best geschikt voor propaan, dat zit immers ook in kleine hoeveelheden in aardgas. Die oranje slangen hebben een kortere levensduur omdat die gemaakt zijn om te kunnen blijven bewegen. Daar zit dus iets van rubber oid. doorheen en gaat na verloop van tijd uitdrogen en barsten.

Drukverlies zal ook geen probleem zijn. Zolang het volume dat door de leiding stroomt niet te groot is (en een barbecue valt wat dat betreft wel mee) zorgt de regelaar wel dat deze op druk blijft. Er staat op het gasnet ook maar een overdruk van iets van 30mBar en dat zijn veel dikkere buizen.

Veel interessanter is hoe je dit veilig gaat doen. Hoe ga je de leiding wapenen, waar plaats je afsluiters, denk je ook aan een slangbreukbeveiliger? Wat de regels zijn voor een (semi-vaste?) propaaninstallatie weet ik verder ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NeFoRcE Heb je al overlegd met de beheerder van de camping ?hmm, lijkt thuissituatie te zijn

Verder kun je oa hier info vragen mbt Tyleenslangen https://www.tyleenslang.nl/tyleen-gasleiding/

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 21-06-2021 12:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 23:37
jordje schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:30:
Veel interessanter is hoe je dit veilig gaat doen. Hoe ga je de leiding wapenen, waar plaats je afsluiters, denk je ook aan een slangbreukbeveiliger? Wat de regels zijn voor een (semi-vaste?) propaaninstallatie weet ik verder ook niet.
Wapening: in een PVC pijp leggen?
Slangbreukbeveiliger: is dat nodig bij een gasfles als bron? Lijkt mij (als leek) dat het debiet beperkt is, en na korte tijd is ie vanzelf leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:52

GforceNL

Out of memory....

@Zwartoog ik denk dat ze er van uit gingen dat je hem op het gasnet aan zou sluiten en niet op een gasfles die iets verder op staat.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:25
Zwartoog schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:41:
Slangbreukbeveiliger: is dat nodig bij een gasfles als bron? Lijkt mij (als leek) dat het debiet beperkt is, en na korte tijd is ie vanzelf leeg.
Nodig? Nee, vast niet. Maar die fles staat uit zicht in een afgesloten ruimte, een deel van de installatie bevindt zich ondergronds, de barbecue wordt waarschijnlijk af en toe aan- en afgekoppeld, de muurplaten zijn onderhevig aan externe invloeden (zowel het weer als de voetbal van de kinderen). Dat is allemaal wat lastiger te overzien dan een fles die met 1,5 meter slang is aangesloten.

In het ergste geval vat een lek in de buurt van de barbecue vlam en blijft die minutenlang branden in plaats van twee seconden. Of de schuur vult zich met gas.

Voor die twee tientjes zou ik het wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag allen!

Dank voor de tips. Het gaat inderdaad om een thuissituatie van de schuur naar een plek waar de bbq komt te staan. Zal een keer een meter of 8 tyleen zijn met 2 muurplaatjes (1 bij de 'buitenkeuken' en de andere in de schuur. Als we gestopt zijn met bbq zal de fles dichtgedraaid worden uiteraard (en de muurplaat bij de 'buitenkeuken' ook).

Zal eens kijken naar die slangebeveiliging, goeie!.

En de slang in een pvc (regenbuis ofzo) stoppen is ook geen slecht idee. Ik ga het meenemen, dank!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
Ook even een gaslek detector plaatsen in je schuur lijkt me wel handig. Ik weet niet hoe dol muizen op tyleen zijn maar netwerkkabels lusten ze wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:39
Kan wel met een slang maar waarom geen koperen buis trekken?
Heb je alleen wat kleine stukjes slang nodig om de aansluiting te maken en een optie voor een extra afsluiter.
Lijkt mij voor buiten wat beter.
Pagina: 1