Buiten elektra aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-06 22:38
Onlangs stelde ik hier de vraag of het verstandiger was om elektra bedraad of zonder draad aan te leggen (zon). Het wordt bedraad!

Daarom even de volgende vraag:

Elektra moet vanuit de garage groep komen. Ik heb in de schuur een lasdoos hangen waar ik nog zaken op kan aansluiten. Het idee is om op de plekken elektra naar buiten te leggen.

Op foto 1 zie je wat er nu in de schuur hangt. 1 contactdoos moet hoog naast de pergola komen (ongeveer naast de laadoos naar buiten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMG5cbLqlo05f0BPQ0Wb1l21H-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eufCXyJXEzVPD6VFm5tUtlZv.jpg?f=fotoalbum_large

De ander wil ik over de deurpost en dan naar beneden om vervolgens tussen de schutting en overkapping langs rechts achterin de hoek uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukuNMeAFR3BtFLKLPm2C7FS7Zyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1Os5M8K6UMS6SDHuPRvDFog.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben voornemens ok gewoon een pvc buis binnen te gebruiken en buiten eventueel ook (kabel ligt op een plek waar in principe niemand graaft). Kan dat?

Ik lees in verscheidene handleidingen dat je altijd buiten een lasdoos moet hebben. Is de primaire reden dat je er dan een losse schakelaar op kan doen? Als ik de aansluiting op de 2 beschikbare plekken in de lasdoos aansuit dan reageert deze op het aan/uitzetten van de binnenschakelaar?

Of kan ik ongestoord de kabels op de lasdoos in foto 1 aansluiten en buiten een setup met een schakelaartje en een (dubbel)stopcontact maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Aftakken van binnenuit vanuit de lasdoos is geen probleem.
Ik zou je adviseren om buiten ook nog een lasdoos te maken. Reden hiervoor is dat je dan meerdere stroomcircuits kan creëren, namelijk een voor stroom/stopcontacten en het andere mogelijk voor verlichting.

Officieel moet kabel in de grond op 60cm diep met een gevlochten mantel eromheen. Als je in het zicht werkt zou ik voor buiten grijze PVC pijp nemen ipv gele. Die verkleurt namelijk een stuk minder snel.

Als je onder de grond gaat vertakken gebruik dan bij voorkeur een Attema gietmof, test dan wel eerst je stroomcircuit alvorens je de giethars in de doos giet.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 14:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hou je lasdoos buiten boven de grond, scheelt je een hoop gedoe met giethars.Vaak kun je ze prima verdekt opstellen tussen de planten.

Als je hoog naar buiten gaat boren zorg dan dat je het gat onder het juiste afschot hebt zitten en dat je het stopcontact van onderen af kunt aansluiten. Minste kans op water in je wcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18
loewie1984 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:09:
Officieel moet kabel in de grond op 60cm diep met een gevlochten mantel eromheen. Als je in het zicht werkt zou ik voor buiten grijze PVC pijp nemen ipv gele. Die verkleurt namelijk een stuk minder snel.
Bovendien is die slagvast - kan er veel beter tegen als er eens iets tegenaan klapt (binnen grenzen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:31
Probeer te allen tijde gietmoffen te voorkomen: er is een reden dat Rijkswaterstaat dat niet in haar installaties wenst te hebben. (Je spoort wel makkelijk de storingen op, gewoon de gietmof opgraven)

Verder zou ik een werkschakelaar plaatsen, waardoor je je buiten installatie stroomloos kunt maken (mocht je toch moffen hebben gebruikt en storingen hebben) dan blijft je vriezer gewoon vriezen en kun je rustig op zoek gaan naar de storing. Beter nog als dat lukt in je meterkast een alamat plaatsen voor de groep buiten.