Beste oplossing voor WiFi probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-06-2021
Hoi allemaal,

De vraag is super vaak gesteld maar voor ieder huis is een andere en betere oplossing.

Wij hebben slecht WiFi bereik in de woning.
Ik gebruik op dit moment enkel de router van de provider, deze staat in het kantoor.
In de woonkamer heeft mijn tv al vaak moeilijkheden om films te laden via Netflix.
Boven in de 3 slaapkamers is het bereik ook niet al te best.
Nu heb ik van uit de router CAT6a kabels laten leggen naar alle slaapkamers. Dus eventueel was ik aan het denken om in de ouderlijke slaapkamer een UNIFI AC pro te hangen en bij de router in het kantoor een UNIFI Long rage te plaatsen om de beneden verdieping te dekken.
Nu moet ik wel zeggen dat onze slaapkamer boven de woonkamer is gelegen. Dus misschien is enkel een long range op onze slaapkamer ook voldoende?
Of raden jullie een mesh systeem aan ipv een acces point? (Wel jammer aangezien ik wel wat heb betaald om de CAT kabels naar de slaapkamers te trekken)
Of een andere optie: een gaming modem plaatsen in een slaapkamer?

Ook gelijk de vraag of ik het WiFi signaal van de providers router moet uitschakelen als ik de juiste oplossing in huis heb (Misschien ivm storing op het netwerk met verschilde apparaten)
Er zijn zoveel mogelijkheden maar hoopte hier het antwoord te mogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
Bekabeld is altijd beter, is het mogelijk om de tv ook bekabeld te hebben?

Al is leuk, vooral als ze dezelfde naam hebben, dan schakelt je mobiel automatisch over als je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dit is misschien vloeken in de kerk, maar ik heb thuis enkel modem in de meterkast en via een kabel een simpel access point op zolder. De tv is via een kabel aangesloten op de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
99ruud99 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:00:
Bekabeld is altijd beter, is het mogelijk om de tv ook bekabeld te hebben?

Al is leuk, vooral als ze dezelfde naam hebben, dan schakelt je mobiel automatisch over als je loopt.
Nee is de woonkamer heb ik geen cat aansluiting of ik zou deze al zo moeten verbinden met een lange kabel maar dat ziet natuurlijk ook niet uit.
Daarom heb ik nu ook een power line van tp link naast de tv om vandaar uit met de utp kabel te werken. Maar de power line zorgt voor nog slechter WiFi signaal.
Maar dan is een mesh systeem van 3 stuks wel weer een betere oplossing.
Een in het kantoor, de 2de bij de tv zetten, om deze dan aan de tv te verbinden via een utp kabel en de 3de boven in onze slaapkamer.
Of heeft een mesh altaar geen utp uitgang?

[ Voor 17% gewijzigd door A.Lex op 21-06-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 11:19

Fiets

A.K.A. Bambi

A.Lex schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:06:
[...]

Of heeft een mesh altaar geen utp uitgang?
Een enkele Mesh router kan dit, maar niet alle dacht ik, zo heb ik dat een tijdje met een setje aan Ruckus ap's gedaan. Router - UTP - Mesh meterkast, Mesh trapgat, Mesh naar zonder - UTP - Switch

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
Fiets schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:16:
[...]

Een enkele Mesh router kan dit, maar niet alle dacht ik, zo heb ik dat een tijdje met een setje aan Ruckus ap's gedaan. Router - UTP - Mesh meterkast, Mesh trapgat, Mesh naar zonder - UTP - Switch
Vandaag op prime day is de orbi mesh 752 in de aanbieding. Geen idee of dat wat is.
Enige voor en nadelen aan WiFi 6? Anders misschien gelijk naar een systeem zoeken dat dit ondersteund

[ Voor 11% gewijzigd door A.Lex op 21-06-2021 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
A.Lex schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:58:
Hoi allemaal,

De vraag is super vaak gesteld maar voor ieder huis is een andere en betere oplossing.

Wij hebben slecht WiFi bereik in de woning.
Ik gebruik op dit moment enkel de router van de provider, deze staat in het kantoor.
In de woonkamer heeft mijn tv al vaak moeilijkheden om films te laden via Netflix.
Boven in de 3 slaapkamers is het bereik ook niet al te best.
Nu heb ik van uit de router CAT6a kabels laten leggen naar alle slaapkamers. Dus eventueel was ik aan het denken om in de ouderlijke slaapkamer een UNIFI AC pro te hangen en bij de router in het kantoor een UNIFI Long rage te plaatsen om de beneden verdieping te dekken.
Nu moet ik wel zeggen dat onze slaapkamer boven de woonkamer is gelegen. Dus misschien is enkel een long range op onze slaapkamer ook voldoende?
Of raden jullie een mesh systeem aan ipv een acces point? (Wel jammer aangezien ik wel wat heb betaald om de CAT kabels naar de slaapkamers te trekken)
Of een andere optie: een gaming modem plaatsen in een slaapkamer?

Ook gelijk de vraag of ik het WiFi signaal van de providers router moet uitschakelen als ik de juiste oplossing in huis heb (Misschien ivm storing op het netwerk met verschilde apparaten)
Er zijn zoveel mogelijkheden maar hoopte hier het antwoord te mogen krijgen.
De Unify is uitstekend echter zou ik geen longe-range doen.
De accespoint kan wel heel hard uitzenden, de ontvanger moet ook terug kunnen communiceren.
Met 2x een pro, of lite, ben je beter uit.
Aangezien je al kabels hebt liggen, een accespoint op de slaapkamer en in kantoor. WIFI op de router uitzetten en kijken hoe je bereik is.
Daarna eventueel een in de woonkamer maar dat verwacht ik niet aangezien de slaapkamer boven de woonkamer is gelegen zoals je zegt.
Neem de WIFI-instellingen exact over zoals ze nu in de router staan, dan hoef je ook niks opnieuw aan te melden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 21-06-2021 08:33 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
A.Lex schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:18:
[...]

Vandaag op prime day is de orbi mesh 752 in de aanbieding. Geen idee of dat wat is.
Enige voor en nadelen aan WiFi 6? Anders misschien gelijk naar een systeem zoeken dat dit ondersteund
Zonde geld!
Een mesh set koop je alleen als je wireless uplink wilt.

Jij hebt overal een bekabelde verbinding dus gewoon een aantal accesspoints neerzetten.
Als je een deco m4 setje koopt (voor 100 euro bij ziggo voor 3 nodes bij ziggo) dan heb je al 3 accesspoints + ze hebben een utp poortje om je verkeer door te lussen naar andere devices.

Echter ik heb geen goede ervaring met een tv ontvanger achter de deco. Dan kun je beter een losse switch ertussen zetten. Bijvoorbeeld netgear gs105e
Computers etc achter de utp poort van de deco werkt wel prima.

Al die powerline eruit

Ik heb het deco m4 setje ook en overal in het huis dik 300-400mbit verbinding :)

Wil je wat meer geld uitgeven, overweeg dan een aruba instant on
https://www.arubainstanton.com/wfh/

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 09:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Zonde geld!
Een mesh set koop je alleen als je wireless uplink wilt.

Jij hebt overal een bekabelde verbinding dus gewoon een aantal accesspoints neerzetten.
Als je een deco m4 setje koopt (voor 100 euro bij ziggo voor 3 nodes bij ziggo) dan heb je al 3 accesspoints + ze hebben een utp poortje om je verkeer door te lussen naar andere devices.

Echter ik heb geen goede ervaring met een tv ontvanger achter de deco. Dan kun je beter een losse switch ertussen zetten. Bijvoorbeeld netgear gs105e
Computers etc achter de utp poort van de deco werkt wel prima.

Al die powerline eruit

Ik heb het deco m4 setje ook en overal in het huis dik 300-400mbit verbinding :)

Wil je wat meer geld uitgeven, overweeg dan een aruba instant on
https://www.arubainstanton.com/wfh/
Ik kan inderdaad een acces point aan de router hangen in het kantoor en in de slaapkamer.
Alleen in de woonkamer heb ik geen utp aansluiting.
Daarom dat misschien een mesh een oplossing is omdat in deze dan in de woonkamer naast de tv kan zetten en die verbinden met de utp kabel.

U raad geen mesh aan maar de Deco m4 is toch een mesh systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@A.Lex
Ja ik ben wat hypcriet :+

Nee ik noem het geen mesh set maar een multi ap set. Hij kan ook mesh (Wireless uplink) maar als je het niet gebruikt (bekabeld aansluiten) is het gewoon mesh.De reden dat ik hem adviseer is puur prijs. 100 euro is geen geld voor 3 goede wifi nodes

JE kunt in theorie een iptv achter een mesh node hangen maar de resultaten zijn wisselend. Het type iptv verkeer gaat niet echt samen met wifi. Als tv prima werkt via powerline zou ik die via powerline laten.

Of stoppen met iptv en tv kijken via een app. Dat heb ik thuis ook gedaan (van KPN interactieve ontvanger naar kpn app en nlziet app). Stuk minder gedoe.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:03:
@A.Lex
Ja ik ben wat hypcriet :+

Nee ik noem het geen mesh set maar een multi ap set. Hij kan ook mesh (Wireless uplink) maar als je het niet gebruikt (bekabeld aansluiten) is het gewoon mesh.De reden dat ik hem adviseer is puur prijs. 100 euro is geen geld voor 3 goede wifi nodes

JE kunt in theorie een iptv achter een mesh node hangen maar de resultaten zijn wisselend. Het type iptv verkeer gaat niet echt samen met wifi. Als tv prima werkt via powerline zou ik die via powerline laten.

Of stoppen met iptv en tv kijken via een app. Dat heb ik thuis ook gedaan (van KPN interactieve ontvanger naar kpn app en nlziet app). Stuk minder gedoe.
Dus even alles op een rijtje.
De WiFi van de providers router uit zetten, hier de eerste deco op aansluiten via utp van de router,
De 2de in onze slaapkamer aansluiten ook via utp en de 3de deco in de woonkamer zetten dan wel zonder utp aangezien daar geen aansluiting is , dus de laatste krijgt dan gewoon het signaal via die die van kantoor en de slaapkamer en verzend dit signaal weer in de woonkamer en deze kan ik dan ook gelijk via utp aan sluiten aan de tv. Dit is wat jij bedoeld en is gewoon mogelijk?

Ik ben wel verhuisd naar België dus zou deze van TP link moeten kopen welke raad jij aan om dit allemaal de realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Nee

Als je een node draadloos gaat verbinden dan zou ik iets knappers kopen dan de M4 zoals de M9 (tri band).
Of een setje als de https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html die nu ook cashback heeft. Moet je wel nog 3e node er los bij kopen of iets anders uit de aimesh family. Echter zit je zo op 300-400 euro, kun je daar geen kabel voor naar de tv trekken?

Echter je TV via de draadloos verbonden mesh node lopen is niet zo eenvoudig. Het werkt sowieso niet per definitie en als het werkt dan drukt het flink op je performance.

Beste is kabel naar je woonkamer trekken, dan kun je gewoon 3 M4 nodes bekabeld aansluiten.
Ligt er geen coax in de woonkamer toevallig? Kun je MOCA gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:31:
Nee

Als je een node draadloos gaat verbinden dan zou ik iets knappers kopen dan de M4 zoals de M9 (tri band).
Of een setje als de https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html die nu ook cashback heeft. Moet je wel nog 3e node er los bij kopen of iets anders uit de aimesh family. Echter zit je zo op 300-400 euro, kun je daar geen kabel voor naar de tv trekken?

Echter je TV via de draadloos verbonden mesh node lopen is niet zo eenvoudig. Het werkt sowieso niet per definitie en als het werkt dan drukt het flink op je performance.

Beste is kabel naar je woonkamer trekken, dan kun je gewoon 3 M4 nodes bekabeld aansluiten.
Ligt er geen coax in de woonkamer toevallig? Kun je MOCA gebruiken
Hartelijk dank.
Dan moet ik maar kijken hoe ik een kabel van de slaapkamer boven de woonkamer zie daar te krijgen.
Een lange kabel van kantoor via de gang naar de woonkamer ziet ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
A.Lex schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Hartelijk dank.
Dan moet ik maar kijken hoe ik een kabel van de slaapkamer boven de woonkamer zie daar te krijgen.
Een lange kabel van kantoor via de gang naar de woonkamer ziet ook niet uit.
Ja het is niet mooi maar IPTV zou ik echt bekabeld doen

Maar je hebt alternatieven he :) Moca als je coax hebt of een andere manier om tv te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Ja het is niet mooi maar IPTV zou ik echt bekabeld doen

Maar je hebt alternatieven he :) Moca als je coax hebt of een andere manier om tv te kijken
En dit:
Deco m9 (3x) 1 plaatsen aan de router (WiFi router uit zetten) een plaatsen in onze slaapkamer ook via utp en dan alleen die van de woonkamer zonder utp.
Dus dan heb ik 2 decos m9 verbonden met kabel en 1 van de woonkamer naast de tv niet. Maar ik neem aan dat deze genoeg internet krijgt van de andere die kastjes om een goede verbinding te krijgen in de woonkamer. Misschien hoef ik dan zelfs mijn tv niet te bekabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Persoonlijk zou ik gewoon eerst eens een accesspoint plaatsen in de slaapkamer boven de woonkamer en meer niet.
Goede kans dat je dan al prima bereik hebt.

Als dat nog niet het geval is kun je altijd nog iets anders erbij gaan plaatsen, maar dan heb je op de boven verdieping in ieder geval al goed wifi.

Uitzetten van de wifi van de provider is niet slim, dan heb je weer minder dekking.
Je moet alleen zorgen dat de settings van de accesspoints en de router gelijk zijn (dus de security settings) en dat de router en je accesspoints fixed op verschillende kanalen zitten.

En niet aan die deco's beginnen, dat zijn ondingen met allerlei rare side-effecten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
Ben(V) schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:40:
Persoonlijk zou ik gewoon eerst eens een accesspoint plaatsen in de slaapkamer boven de woonkamer en meer niet.
Goede kans dat je dan al prima bereik hebt.

Als dat nog niet het geval is kun je altijd nog iets anders erbij gaan plaatsen, maar dan heb je op de boven verdieping in ieder geval al goed wifi.

Uitzetten van de wifi van de provider is niet slim, dan heb je weer minder dekking.
Je moet alleen zorgen dat de settings van de accesspoints en de router gelijk zijn (dus de security settings) en dat de router en je accesspoints fixed op verschillende kanalen zitten.

En niet aan die deco's beginnen, dat zijn ondingen met allerlei rare side-effecten.
Oké dan begin ik eens met de aanschaf van de AC pro van unifi.
Ik wilde er eigenlijk 2 kopen om een aan de router te hangen, router WiFi uit zetten en een in de slaapkamer.
Dan zou het wel moeten lukken met de verbinding.
Maar ik zal eerst met een beginnen in de slaapkamer.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
A.Lex schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:21:
[...]

En dit:
Deco m9 (3x) 1 plaatsen aan de router (WiFi router uit zetten) een plaatsen in onze slaapkamer ook via utp en dan alleen die van de woonkamer zonder utp.
Dus dan heb ik 2 decos m9 verbonden met kabel en 1 van de woonkamer naast de tv niet. Maar ik neem aan dat deze genoeg internet krijgt van de andere die kastjes om een goede verbinding te krijgen in de woonkamer. Misschien hoef ik dan zelfs mijn tv niet te bekabelen.
ja dat kan prima, maar hoe ga je dan de iptv aansluiten?

Als je trouwens genoeg neemt met 150-200 mbit dan is die m4 ook prima draadloos te gebruiken

Over hoeveel megabit internet heb je het trouwens wat je overal kunt krijgen?
Een unfi kun je ook doen maar zou ik alleen doen als je van het tweaken bent/extra feautures zoekt.
Als je een stapje hoger wilt kun je beter naar de aruba instant on kijken

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Lex
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:47:
[...]

ja dat kan prima, maar hoe ga je dan de iptv aansluiten?

Als je trouwens genoeg neemt met 150-200 mbit dan is die m4 ook prima draadloos te gebruiken

Over hoeveel megabit internet heb je het trouwens wat je overal kunt krijgen?
Een unfi kun je ook doen maar zou ik alleen doen als je van het tweaken bent/extra feautures zoekt.
Als je een stapje hoger wilt kun je beter naar de aruba instant on kijken
400mb komt binnen.
Ik kijk tv via de chromecast, aangezien we geen Belgische tv kijken.
Voor de rest heb ik geen verstand van dit allemaal ik wil gewoon goed en snel internet hebben
Ik ben alleen aan het twijfelen tussen de UNIFI ac pro en de nanoHD.
De nano is de opvolger van de ac pro maar de nano heeft maar 300mb op 2.4ghz terwijl de ac pro 450mb heeft. De nano heeft wel meer op de 5ghz maar aangezien hij ook moet zorgen dat ik op een afstand goed bereik heb , heb ik meer aan de ac pro denk ik.
Het is max 3 meter van de internet aansluiting in de slaapkamer naar de tv maar hier zit wel een betonnen plafond tussen.
Beetje lastig allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@A.Lex ooooow je hebt geen (multicast) iptv maar kijkt via chromecast, dat kan prima via wifi!

Die 2.4 specs moet je niet teveel op letten gaat vooral om 5ghz maar een pro heb je eigk alleen wat aan met veel clients, wat je wel moet realiseren is dat een unifi geen plug en play is en best wel wat kennis vergt.

Dus je kan nog steeds 2x een deco m4 bekabeld aansluiten, wellicht geeft dat al genoeg dekking. Of een hp aruba instant on als je stapje hoger wilt

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2021 00:15 ]

Pagina: 1