Schuifraam verven: onbereikbare balk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Wij zijn de kozijnen van ons huis aan het verven. Ze waren groen, maar we maken ze wit. Maar waar we niet echt aan gedacht hadden toen we begonnen is dat je niet overal bij kan met schuiframen. We hebben bijna overal schuiframen, en als je die omhoog schuift dan zit er een 'balk' achter het openstaande raam. Maar hoe kan je daarbij? Nu ziet het er een beetje gek uit: als je het raam opendoet zit er ineens een slecht onderhouden groen stukje. Je kunt zien dat het oudere verf is dan wat wij net overal hebben weggestuurd, wat laat zien dat de vorige eigenaren dit ook niet hebben opgelost.

Fotootjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu75WJW9WO2vrBc4__GjmuGVeSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRO0R7PTFG3qbhDC0k77Myqo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BX_zKNK3tSzUWF-qVb06CLOmZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Sz2HD1GIaBBtkc92M1ZRmXv.jpg?f=fotoalbum_tile

Oplossingen:

- Ruit eruit. We hebben er net HR++ in laten zetten. Met zo'n ruit eruit is het makkelijk verven natuurlijk, maar wij zijn geen glaszetters. Beetje zonde ook. Al die latten eraf, glas eruit, en oppassen dat je het niet stukmaakt

- Kozijn er geheel uit. Probleem hier is dat er stucco op de muren rondom zit, en dan zal dat kozijn waarschijnlijk de stucco stukmaken aangezien de 'opening' daardoor een paar mm kleiner is dan toen het kozijn erin gezet werd. Dat wordt dan dus de stucco repareren. Verven van het huis moeten we nog doen

- Laten zitten zo. Je ziet het over het algemeen niet, tenzij het raam open is. Maar het is wel onderhoud van het kozijn dat we op die manier laten versloffen, naast dat het niet netjes is.

Vraag: mis ik iets? Zijn er betere manieren om dit te doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:30

Amphiebietje

In de blubber

Meestal is er een manier om het beweegbare deel uit het kozijn te tillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Amphiebietje schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:23:
Meestal is er een manier om het beweegbare deel uit het kozijn te tillen...
Dit.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je de belegstukken loshalen? Zo haal je nl doorgaans een schuifraam los.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Is het niet zo dat er een soort van blokkering op zit die je weg kan halen (losschroeven, iets indrukken etc) zodat je hem net wat verder kan schuiven en dan eruit kantelen?

Weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven sorry.
Ongetwijfeld kenners die dat wel kunnen ;-)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:43
Afbeeldingslocatie: https://feek.d.pr/QqcaKo/m8dLikQGEd.jpg

Bij de originele ramen zaten er vroeger twee schroeven op de plaats van de pijlen en kon je eenvoudig de zijlatten weghalen en het raam er uit tillen (in de ruimte er achter zaten de contragewichten).

Ik vrees dat deze zijlatten bij jou op meerdere plaatsen (onzichtbaar) zijn vast geschroefd. Bovendien ook nog dichtgekit met extra latjes aan de zijkanten. Dus je raam er uithalen zal niet een eenvoudige klus worden. Want ik zie denk ik ook veren om het raam open te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door MacFeek op 20-06-2021 22:43 ]

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:29

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Als je ze echt niet los krijgt. Krijg je er eventueel wel een kwast tussen met het raam er in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:35

Superflip

*pwiet*

Point.Flare schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:45:
Als je ze echt niet los krijgt. Krijg je er eventueel wel een kwast tussen met het raam er in?
Dat, en natuurlijk wel het binnenste raam volledig afplakken.

De meest ideale oplossing is natuurlijk het raam er uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:29

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Superflip schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Dat, en natuurlijk wel het binnenste raam volledig afplakken.

De meest ideale oplossing is natuurlijk het raam er uithalen.
Je kan toch met een glaskrabbertje achteraf dan de verf er af halen? Als je het raam af en toe raakt, kom je daar wel mee weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:31
Wat @MacFeek zegt, zo zit het in elkaar. Ik had vroeger dit soort ramen met een contragewicht in het kozijn. Mogelijk zijn alleen de schroeven dichtgeverfd, maar dan moet je wel weten waar ze zitten.

4e alternatief: kozijnen groen verven :P

Of frutten met schuurpapier op een stokje, zodat je net tussen glas en kozijn kan.

Ik zou het laten: dat soort groen hoort ook een beetje bij dat soort huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
MacFeek schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:38:
...

Bij de originele ramen zaten er vroeger twee schroeven op de plaats van de pijlen en kon je eenvoudig de zijlatten weghalen en het raam er uit tillen (in de ruimte er achter zaten de contragewichten).

Ik vrees dat deze zijlatten bij jou op meerdere plaatsen (onzichtbaar) zijn vast geschroefd. Bovendien ook nog dichtgekit met extra latjes aan de zijkanten. Dus je raam er uithalen zal niet een eenvoudige klus worden. Want ik zie denk ik ook veren om het raam open te houden.
Het lijkt erop dat deze zijlatten inderdaad onzichtbaar zijn vastgeschroefd. Ik kan de schroefgaten iig niet vinden. Maar omdat we toch aan het verven zijn is het niet erg om een beetje 'op zoek' te gaan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Point.Flare schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:45:
Ja, geprobeerd en niet gelukt. Het resultaat is nu dat het ook niet meer acceptabel is om het groen te laten zitten :F Dat raam gaat er dus iig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Zwartoog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:07:
Wat @MacFeek zegt, zo zit het in elkaar. Ik had vroeger dit soort ramen met een contragewicht in het kozijn. Mogelijk zijn alleen de schroeven dichtgeverfd, maar dan moet je wel weten waar ze zitten.

4e alternatief: kozijnen groen verven :P

Of frutten met schuurpapier op een stokje, zodat je net tussen glas en kozijn kan.

Ik zou het laten: dat soort groen hoort ook een beetje bij dat soort huizen.
Haha, ja, dat zou ook mijn eerste keuze geweest zijn. Maarja.. het kleuren kiezen heb ik nou eenmaal aan mijn vrouw uitbesteed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 10:26

Glabbeek

Dat dus.

HalfVol schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:38:
[...]
Het lijkt erop dat deze zijlatten inderdaad onzichtbaar zijn vastgeschroefd. Ik kan de schroefgaten iig niet vinden. Maar omdat we toch aan het verven zijn is het niet erg om een beetje 'op zoek' te gaan natuurlijk.
Misschien lukt het met een magneet?

En zo is het maar net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-04 22:56
schilderen met een onderdeurtje? Eigenlijk bedoeld voor de onderkant van de deur maar past hier misschien ook wel?

Afbeeldingslocatie: https://verfjob.nl/image/cache/catalog/Gruno/onderdeurtje-228x228.jpg
https://www.verfwinkel.nl/progold-onderdeurtje.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:06
teacher schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:31:
Kan je de belegstukken loshalen? Zo haal je nl doorgaans een schuifraam los.
Anders met beleid slopen als je de schroefkoppen niet kan vinden? Een latje vervangen is denk ik minder werk dan stucwerk repareren. Kan ie ze meteen op zo'n manier vastzetten dat dit de volgende keer niet weer een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:31
HalfVol schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Bedenk net: kun je niet met een sterke (neodymium?) magneet de verstopte schroeven zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Zwartoog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Bedenk net: kun je niet met een sterke (neodymium?) magneet de verstopte schroeven zoeken?
Ik zat ook net aan een magneet te denken, maar dat zal afhangen van het metaal van de schroeven. Als dat ferromagnetisch is dan lukt dat. Ik heb denk ik nog wel een reserve magneetje van de extruder van mijn 3d printer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Gaaf trouwens oude schuiframen met dubbel glas _/-\o_

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Misschien heeft het ook nog zin om bij de buren te gaan kijken waar bij hen de schroeven zitten. Dan heb je alvast een indicatie en maakt het zoeken naar je eigen schroeven misschien wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
warhamstr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:55:
Gaaf trouwens oude schuiframen met dubbel glas _/-\o_
Haha, thanks! Valt wel mee hoe oud ze zijn trouwens, het huis is in 1995 gebouwd. Maar het staat in een wijk in Den Haag waar de straat zo'n beschermd stadsgezicht is, dus de buitenkant moet dan in de oude stijl blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
lmno31 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:58:
Misschien heeft het ook nog zin om bij de buren te gaan kijken waar bij hen de schroeven zitten. Dan heb je alvast een indicatie en maakt het zoeken naar je eigen schroeven misschien wat makkelijker.
Goed idee! Die twee huizen zijn samen als 1 project gebouwd, dus dat zal vast helpen. Als ze tenminste daar wel te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
bazzzzzz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:46:
schilderen met een onderdeurtje? Eigenlijk bedoeld voor de onderkant van de deur maar past hier misschien ook wel?

[Afbeelding]
Ha! Hier had ik nog nooit van gehoord. Ik ga zo nog wel even kijken of dit zou passen... Volgens mij is de opening best wel nauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
Of misschien zo'n leidingzoeker. Al weet ik niet of die dingen gevoelig genoeg zijn om schroeven te vinden. Aan de andere kant zitten de schroeven waarschijnlijk oppervlakkiger dan leidingen in de muur. En sommige van die dingen kunnen ook elektra leidingen vinden dus dan zou een schroefje ook moeten lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:43
lmno31 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:04:
Of misschien zo'n leidingzoeker. Al weet ik niet of die dingen gevoelig genoeg zijn om schroeven te vinden. Aan de andere kant zitten de schroeven waarschijnlijk oppervlakkiger dan leidingen in de muur. En sommige van die dingen kunnen ook elektra leidingen vinden dus dan zou een schroefje ook moeten lukken
Wellicht dat een sterke magneet uitkomst kan bieden?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
Drardollan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Wellicht dat een sterke magneet uitkomst kan bieden?
Een magneet lijkt me inderdaad het makkelijkste maar dan moet de magneet wel op de schroeven reageren. Zal je altijd zien, hebben ze RVS schroeven gebruikt. Dan werkt je magneet niet. (toch). Dan zou een leidingzoeker als volgende optie misschien nog uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ja! Of een sterke mageneet?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
lmno31 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Een magneet lijkt me inderdaad het makkelijkste maar dan moet de magneet wel op de schroeven reageren. Zal je altijd zien, hebben ze RVS schroeven gebruikt. Dan werkt je magneet niet. (toch). Dan zou een leidingzoeker als volgende optie misschien nog uitkomst kunnen bieden.
Het is niet echt een plek voor RVS schroeven zou ik zeggen, maar inderdaad, als dat zo is dan doet het niks. Maar het is makkelijker en waarschijnlijk goedkoper om eerst die optie te proberen.

Ik weet niet of een leidingzoeker dan wel gaat werken, werkt die niet op dezelfde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
Drardollan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Het is niet echt een plek voor RVS schroeven zou ik zeggen, maar inderdaad, als dat zo is dan doet het niks. Maar het is makkelijker en waarschijnlijk goedkoper om eerst die optie te proberen.

Ik weet niet of een leidingzoeker dan wel gaat werken, werkt die niet op dezelfde manier?
Ik ben het met je eens dat RVS niet voor de hand liggend is. Alleen als die timmerman net even niks anders in zijn bakje had zitten kan het zomaar zijn dat hij gepakt heeft wat net voorhanden was.

Ik weet niet hoe die leidingzoekers werken maar degene die ik heb (van de spaaractie van de supermarkt) reageert ook op elektra PVC pijpen met allen maar VD-draad erin. (koper) Daarmee verwacht ik dat dit toch anders werkt en daarmee misschien ook op de schroeven reageert. Ik zou er hiervoor ook niet 1 kopen maar de kans is groot dat in de familie/kennissen kring er iemand anders al wel 1 heeft en die gebruikt mag worden om die paar schroefjes even op te zoeken. Het was ook alleen maar een idee/hersenspinsel wat misschien ook nog te proberen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:52
Glaslatten verwijderen gaat vele makkelijker zijn dan met magneten, draadjes, lange latjes of wat dan ook werk. Dat is allemaal kut, glaslatten loshalen ook, maar IMO de least evil.

Ik heb nou een paar keer gezien hoe je die glaslatten kunt vervangen, het voelt een heel stuk enger om te doen dan dat het daadwerkelijk is.

En als je het zelf niet durf (zou ook wel zonde zijn van je nieuwe glas als het fout gaat) zou je ook een handige/aannemer vriend kunnen vragen (als je die hebt uiteraard). Die hebben t ongetwijfeld vaker gedaan en de prijs van een goed biertje is wel overleefbaar :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Martijn.C.V schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:01:
Glaslatten verwijderen gaat vele makkelijker zijn dan met magneten, draadjes, lange latjes of wat dan ook werk. Dat is allemaal kut, glaslatten loshalen ook, maar IMO de least evil.

Ik heb nou een paar keer gezien hoe je die glaslatten kunt vervangen, dat is een heel stuk enger om te doen dan dat het daadwerkelijk is.
Ik begrijp, ook na 5 keer lezen, niet wat je zegt. Glaslatten loshalen is makkelijk, maar het is enger dan het daadwerkelijk doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:43
Mocht je het toch voor elkaar krijgen om de latten er netjes af te krijgen (eerst vierkante "glaslatten" tegen het stukwerk verwijderen en dan de bredere latten die het raam vasthouden), moet je wel goed opletten hoe je het raam er uit haalt. Ik zie namelijk aan de bovenzijde twee geleidingsbalkjes zitten, die zeer waarschijnlijk ook met een veer gekoppeld zijn.
Afbeeldingslocatie: https://feek.d.pr/qnwxF4/ygIZmYGlq7.jpg

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
bazzzzzz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:46:

[Afbeelding]
Vooralsnog lijkt deze oplossing de makkelijkste. We hebben even gekeken naar de openingen en bereikbaarheid, en volgens mij gaat dit gewoon werken. Zo simpel :o

Als dit niet lukt kunnen we met ander gereedschap aan de slag, maar dat rapporteer ik dan nog wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar hoe hoog zit je? Kun je niet even met een ladder omhoog?

(hoe doet de glazenwasser zijn werk?)

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 22-06-2021 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:52:
Maar hoe hoog zit je? Kun je niet even met een ladder omhoog?

(hoe doet de glazenwasser zijn werk?)
Hoogte is niet het probleem. Het gaat namelijk om de binnenzijde van de balk. Die zie je dus alleen als je het raam openschuift, omdat ie anders pal achter het houtwerk zit van het raam dat je omhoog schuift. Maar als het raam omhoog is dan zit het deel dat je moet verven dus achter het glas. En als het raam dicht is, dan is het netjes afgesloten omdat de boel natuurlijk anders niet geisoleerd is.

[ Voor 1% gewijzigd door HalfVol op 22-06-2021 15:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

macnerd

No Apples please :-)

Nog 2 andere suggesties (niet goedkoop):
- steiger huren en van buitenaf aanpakken
- kunststof kozijnen laten plaatsen in de juiste stijl (duurder maar ook isoleren volgens huidige standaarden en onderhoudsvrij)

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Eigenlijk zou ik, als je van plan bent er lang te gaan wonen, de constructie toch weer aanpassen zodat hij eruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
macnerd schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:50:
Nog 2 andere suggesties (niet goedkoop):
- steiger huren en van buitenaf aanpakken
- kunststof kozijnen laten plaatsen in de juiste stijl (duurder maar ook isoleren volgens huidige standaarden en onderhoudsvrij)
Dat van de kozijnen is een punt. Ik heb overwogen om de houten kozijnen te laten vervangen toen we ook het glas vervingen, maar dat is verschrikkelijk duur. Dat verdien je niet terug. Als we wel kozijnen hadden gedaan dan had ik ook voor trippel glas gegaan natuurlijk. Maar in onze huidige kozijnen is dat net te dik. Een andere optie voor bestaande dunne kozijnen is vacuum glas (U=0.7), maar dat is vrij broos.

Anyway, onze houten kozijnen zijn mooi en zo slecht isoleren ze ook weer niet.. zoals ik al zei zijn ze van '95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:59:
Eigenlijk zou ik, als je van plan bent er lang te gaan wonen, de constructie toch weer aanpassen zodat hij eruit kan.
Ja, dat kriebelt wel een beetje. Maar we doen al VEEEL meer dan ik oorspronkelijk van plan was. Ik laat dit lekker schieten. Dan zit ik misschien nog voor September in mijn huis. Oorspronkelijke planning was dat we er nu al lang in zaten, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
HalfVol schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Ja, dat kriebelt wel een beetje. Maar we doen al VEEEL meer dan ik oorspronkelijk van plan was. Ik laat dit lekker schieten. Dan zit ik misschien nog voor September in mijn huis. Oorspronkelijke planning was dat we er nu al lang in zaten, haha
Dat kozijn aanpassen kan natuurlijk altijd nog als je toe bent aan de volgende schilderbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:17
Ik zie ook nog een geleider die vastgeschroefd lijkt te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkZtre_UQnUsNms2uzQPN-Cjwvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SALuXVEQT7JqKSEJ4Ts3PKi7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1