• Westfellow
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-12-2024
G/avond,
Afgelopen weekend was ik wederom op de Noord Veluwe, waar ik een aantal wildcamera’s heb hangen. Om de zoveel tijd wissel ik hen van positie en vaker verwissel ik de mini SD kaarten uit de camera’s. Nu vanavond kreeg ik direct een melding bij het koppelen aan de laptop, dat ik een van de SD kaarten direct moest formatteren. Ik kon dus niet bij de bestanden op de kaart.
Nu een theorietje: ik heb geen sloten op de camera’s. Kan iemand die kwaad wil een sd kaart ter plekke ‘vernielen’, dusdanig dat deze kaart geformatteerd moet worden? Of komt een dergelijke melding vaker voor?
Groet, Joost

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:32

g0tanks

Moderator CSA
Een SD-kaart kan om allerlei redenen corrupt raken. Het lijkt me plausibeler dat jouw kaartje een 'natuurlijke dood' is gestorven dan dat iemand het bewust heeft vernield. Welk kaartje was het en hoe lang gebruikte je het al?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Westfellow
Het betreft een mini SD kaart van Lexar. 32GB. Nagenoeg gloednieuw. Kan ik de kaart na formatteren nog wel gebruiken?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk wel, maar je bent door het formatteren wel alles kwijt. Het kan trouwens best zo zijn dat deze kaart nooit geformatteerd was als 'ie zo nieuw was, en dat de camera er daarom ook niks mee kon, dus de vraag is of er uberhaupt wat op staat. Als je het belangrijk vindt om de eventuele data terug te halen kan je datarecovery-programma's proberen, anders gewoon lekker formatteren en opnieuw proberen.

• Westfellow
Op zijn ‘broertje’ van zelfde merk en leeftijd stonden nog wel bestanden. Ik heb wellicht wat hertjes gemist maar ga de kaart formatteren en opnieuw proberen. Dank voor de hulp!