Voor- en nadelen van een bungalow

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Wij zijn op zoek naar een huis en nu is er in de zoektocht een bungalow voorbij gekomen.
Aangezien wij geen ervaring hebben met het wonen in een bungalow ben ik benieuwd naar ervaringen van mede-Tweakers die in een bungalow wonen of gewoond hebben. Wat bevalt goed en wat bevalt minder?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ben je aan het kijken naar een recreatiewoning als hoofdverblijf of het type woning waarbij alles op 1 laag zit (leven / slapen)?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Voordeel, alles is gelijkvloers
Nadeel, alles is gelijkvloers.

Niet veel meer zinnigs te zeggen zonder details van de specifieke bungalow...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 14:25
Bij gelijkvloers is er veel plat dak gevolgen voor de isolatie en eventuele warmte bij zonnige perioden zijn er dus zeker.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voordelen
-Gelijkvloers

Nadelen
-Alle ruimtes zitten onder het dak. Je stookt meer en in de zomer wordt het overal warmer
-Weinig ruimte (door gebrek aan verdiepingen) om even makkelijk extra kabels of bijvoorbeeld WTW te plaatsen, vrijwel alles komt in je muur of in het zicht
-Elke meter woonoppervlak is ook grondoppervlak en dus relatief duur. Bouwen en kopen in de hoogte is goedkoper
-Imago (er wonen weinig jonge mensen in een bungalow)
-Concurrentie. Bungalows zijn schaars en vergrijsd Nederland wil ze hebben. De prijzen voor bungalows zijn bizar.
-Geen hoogtezicht vanuit slaapkamers e.d., beperkt uitzicht

Verder hangt het er ook vanaf wanneer het geheel gebouwd is. Bungalows uit de 70s en 80s hebben een hoog Centerparcsgehalte, zowel qua afwerking en materialen als kwaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 20-06-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
N1ckk schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:59:
Ben je aan het kijken naar een recreatiewoning als hoofdverblijf of het type woning waarbij alles op 1 laag zit (leven / slapen)?
Niet een recreatiewoning, maar in een gewone wijk.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
deWit schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:02:
Voordeel, alles is gelijkvloers
Nadeel, alles is gelijkvloers.

Niet veel meer zinnigs te zeggen zonder details van de specifieke bungalow...
Wat groter, 250m2, en op een wat groter perceel, zo’n 800m2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
pagani schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:10:
Voordelen
-Gelijkvloers

Nadelen
-Alle ruimtes zitten onder het dak. Je stookt meer en in de zomer wordt het overal warmer
-Weinig ruimte (door gebrek aan verdiepingen) om even makkelijk extra kabels of bijvoorbeeld WTW te plaatsen, vrijwel alles komt in je muur of in het zicht
-Elke meter woonoppervlak is ook grondoppervlak en dus relatief duur. Bouwen en kopen in de hoogte is goedkoper
-Imago (er wonen weinig jonge mensen in een bungalow)
-Concurrentie. Bungalows zijn schaars en vergrijsd Nederland wil ze hebben. De prijzen voor bungalows zijn bizar.
-Geen hoogtezicht vanuit slaapkamers e.d., beperkt uitzicht

Verder hangt het er ook vanaf wanneer het geheel gebouwd is. Bungalows uit de 70s en 80s hebben een hoog Centerparcsgehalte, zowel qua afwerking en materialen als kwaliteit.
Deze stamt wel uit het Sporthuis Centrum tijdperk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Wij hebben 4 jaar geleden ook een bungalow gekocht uit '70.
Even wat puntjes van @pagani aanstippen.

Dat je meer zou stoken vat ik niet helemaal, je stookt wel wat meer omdat het nu eenmaal een vrijstaand huis is. Wel zit er geen echte verdieping boven je, dus het wordt inderdaad warmer. Een beetje te vergelijken met 1e verdieping van een regulier huis met een lage zolder.

Weinig ruimte om even makkelijk kabels weg te werken? Wij hebben een zolder die niet hoog genoeg is, maar waar echt ALLE ruimte is om kabels en leidingen te leggen. Zo heb ik zelf een uitgebreide Loxone domotica installatie kunnen aanleggen. Doe dat maar eens achteraf in een bestaande woning!
Alle buizen heerlijk goed bereikbaar. Ook afzuiging of WTW, geen enkel probleem.

Elke m2 woonoppervlak is een m2 van je perceel. Dat klopt natuurlijk helemaal, maar dit geeft ook voordelen. Zo heb je relatief gezien iets minder tuin wat je hoeft te onderhouden ;) , maar véél belangrijker, je kan me toch een hoop zonnepanelen kwijt dat wil je niet weten. Wij hebben ongeveer 100m2 vloeroppervlak, en hebben aan de ZUID/OOST kant 28 panelen liggen (9000 Wp). Aan de andere kant zou ik er nog wel 40 kwijt kunnen als ik zou willen. Nou, probeer dat maar eens bij een regulier huis.

Beperkt uitzicht is wel irritant, dat klopt.

Geluidsoverlast binnen de woning kan ook wel een dingetje zijn. Als er mensen slapen, en tegelijk mensen in de woonkamer zijn, moet je toch meer rekening houden met geluid. Dit probleem speelt toch minder bij een reguliere woning.

Bungalows uit die tijd moet je vaak wel ingrijpend verbouwen. Maar dat is iets waar alle woningen wel last vah hebben uit die tijd. Maar goed, als je het slim aanpakt kan je gewoon gasloos gaan. Hebben wij ook gedaan terwijl heel veel mensen zeiden dat dat gekkenwerk was.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 18:33
@psy

Gewoon je huis verwarmen met een warmtepomp, 2 elektrische auto's voor de deur en daarna nog geld overhouden aan je elektriciteitsrekening. Ik had het wel geweten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik ging dan ook uit van een bungalow zonder zolder. Met een halve zolder heb je het midden tussen mijn definitie van een bungalow en een semibungalow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 18:01
Bungalow zou ook wel mijn voorkeur hebben mocht ik gaan verhuizen. Op de oude dag heb je geen zin meer in trappen lopen of kan je het simpelweg niet meer.

Sowieso hebben bungalows, die ik heb bekeken althans, ook wel een beetje een vakantie gevoel.

Edit: ik vergeet het nadeel. Ben nu op vakantie en al in 2 bungalows gezeten. Zonder airco ben je wel de sjaak als er veel ruiten zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuUDKekSc3svnn6vaapsS8GESIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8exz48d4XNePGfiMID5iRWds.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door wodkabuikje op 20-06-2021 23:33 ]

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook een meerlaags woning hebben met ook een slaapkamer en badkamer beneden, dat is ons alternatief voor de oude dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Videopac schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:42:
[...]

Wat groter, 250m2, en op een wat groter perceel, zo’n 800m2.
Wanneer ik het woord bungalow hoor dan denk ik aan een vakantiehuisje. 250m2 is dan absurd groot, en is zelfs groot voor een reguliere woning :P

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Videopac schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:20:
Wij zijn op zoek naar een huis en nu is er in de zoektocht een bungalow voorbij gekomen.
Aangezien wij geen ervaring hebben met het wonen in een bungalow ben ik benieuwd naar ervaringen van mede-Tweakers die in een bungalow wonen of gewoond hebben. Wat bevalt goed en wat bevalt minder?
Deel anders even een Funda linkje dan krijg je veel gerichtere aandachtspunten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

LankHoar schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Wanneer ik het woord bungalow hoor dan denk ik aan een vakantiehuisje. 250m2 is dan absurd groot, en is zelfs groot voor een reguliere woning :P
Eerder een bungaloods zoiets, tering.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Voordeel: maar 1 stofzuigrobot nodig?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
hexta schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:58:
Voordeel: maar 1 stofzuigrobot nodig?
Met een oppervlakte van meer dan 250m2 gaat dat nog tegenvallen ;)

Op zich zou ik overigens zelf een bungalow best hebben kunnen overwegen, maar dan moet ik ook wel het budget hebben om er een moderne/luxe ogende bungalow van te maken.

Zelf zijn we nu op een tweelaagswoning uitgekomen met (na het ombouwen van de inpandige garage tot woonruimte) ook rond de 240m2, maar dus wel drie slaapkamers/badkamer e.d. boven voor nu en ook drie slaapkamers en een badkamer beneden.

[ Voor 51% gewijzigd door pagani op 21-06-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 21:15

JT

VETAK y0

Ik zou sowieso het dak echter super goed isoleren maar misschien ook eens verkennen wat de mogelijkheden zijn voor een tweede laagje boven je dak, een soort permanente zonnewering, boven je dak voor in de zomer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Of een bungalow met souterrain zoals wij hebben. Geeft heel veel extra m2 en flexibiliteit (en koelte). We hebben nu een dedicated filmkamer ;)

Plus je kan makkelijk bij je leidingen. Al hebben we nu wel alles netjes weggewerkt. Maar als je een probleem hebt met riolering heb je een gipsplaat heel snel verwijderd. Niks vloer wegkappen ofzo.
al geldt dit natuurlijk voor alle woningen met een kelder

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 21-06-2021 11:54 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je hebt bungalows en bungalows natuurlijk. In onze zoektocht (vorig jaar) kwam er ook een bungalow voorbij. Op zich heb ik niets tegen een bungalow, maar deze had een plat dak. Dan haak ik direct af. Je wil echt wel een schuin dak. Dan heb je in ieder geval gewoon een vliering waar je nog wat spullen kwijt zou kunnen én je kunt je wat beter wapenen tegen de warmte. Een schuin dak met pannen is ook veel onderhoudsarmer.

Waar je bij een volledig gelijkvloerse woning wel rekening mee moet houden, is dat je wel een rustig en wat privé slaap- en badgedeelte wil hebben. Maar met 250 vierkante meter (wat moet je ermee, maar da's natuurlijk persoonlijk) zal dat vast geen probleem zijn. De ouders van een vroegere schoolvriend hadden bijvoorbeeld een heel mooi gelijkvloers huis (vrij hoog puntdak, dus eigenlijk een semi-bungalow), maar de slaapkamers en badkamer lagen aan een kort (en niet afgesloten) gangetje pal naast de voordeur en aan het eind van het gangetje zat de achterdeur. Da's gewoon heel irritant, zeker als je regelmatig iemand aan de deur hebt en/of kinderen die in en uit lopen. De ouders van een andere oude schoolvriend hadden echt een heel mooie bungalow, waar de slaapkamers en badkamer juist op een heel praktische plek zaten, uit de buurt van de "normale" looproutes in het huis.

Het grootste nadeel aan een bungalow is in mijn ogen nog steeds de prijs. Als je ook een beetje redelijke tuin wil, dan heb je gewoon veel meer grond nodig en dat kost gewoon veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Videopac schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Deze stamt wel uit het Sporthuis Centrum tijdperk.
Zinloze bijdrage, maar ik voelde me even oud door het feit ik snapte waar je het over had.

Verder zie ik niet echt veel nadelen t.o.v. een appartement. Voordeel is wel het perceel, dus een tuin i.p.v. een balkon. Ik zou een onderhouden bungalow niet direct afslaan eerlijk gezegd.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ebayzo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:04:
[...]
Zinloze bijdrage, maar ik voelde me even oud door het feit ik snapte waar je het over had.

Verder zie ik niet echt veel nadelen t.o.v. een appartement. Voordeel is wel het perceel, dus een tuin i.p.v. een balkon. Ik zou een onderhouden bungalow niet direct afslaan eerlijk gezegd.
Ik ook niet. Maar heel realistisch gezien: ik kan dé geschikte bungalow voor onze huidige woonwensen niet betalen. Misschien als onze woonwensen over een aantal jaar wat anders worden... Maar dan zit ik dus wél meer te denken aan bijvoorbeeld een bungalow op een vakantiepark waar permanent verblijf gedoogd wordt of gelegaliseerd is. Lijkt me prima voor op je ouwe dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:22
JT schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:52:
Ik zou sowieso het dak echter super goed isoleren maar misschien ook eens verkennen wat de mogelijkheden zijn voor een tweede laagje boven je dak, een soort permanente zonnewering, boven je dak voor in de zomer.
Je bedoelt zonnepanelen op het dak zetten? En wanneer het dak te groot is om vol zonnepanelen te zetten, een groen dak maken van de resterende ruimte?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:37

Freakie1NL

Grote Baas

Voordeel;
Toekomstbestendiger kan het niet worden.
Onderhoud vaak goedkoper want niet in de hoogte

Nadeel;
Grond in Nederland is duur, dus je betaald relatief gezien veel voor een bungalow t.o.v een 'normaal' huis.
Met een groot gezin te weinig mogelijkheden om goed af te zonderen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

pagani schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:29:
Je kunt natuurlijk ook een meerlaags woning hebben met ook een slaapkamer en badkamer beneden, dat is ons alternatief voor de oude dag.
Same here. Mijn woning heeft een aparte kantoor-ruimte op de begane grond en naast het toilet een ruimte net zo groot als het toilet met daarin water-aansluiting en afvoer. Het 'masterplan' van de originele bouwer van deze woning was altijd dat - wanneer hij op leeftijd zou komen - het kantoor in gebruik kon nemen als slaapkamer en de ruimte naar het toilet zou dan relatief eenvoudig tot douche omgebouwd kunnen worden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52

Honesty

kattenneus!

Mijn schoonouders hebben een semi bungalow, boven hebben ze nog een slaapkamer en kantoor maar die wordt nooit gebruikt.
Ik vond een bungalow altijd mooi maar dat komt denk ik doordat ze hier meestal in de wat betere wijken staan, als je moet kiezen tussen een bungalow of een herenhuis/villa van een miljoen denk ik dat je in de bungalow altijd wat afdoet aan de meters of aan de tuin. maar als je de bouw mooi vind en dat alles gelijkvloers is gewoon doen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 21:15

JT

VETAK y0

Ivow85 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Je bedoelt zonnepanelen op het dak zetten? En wanneer het dak te groot is om vol zonnepanelen te zetten, een groen dak maken van de resterende ruimte?
Zonnepanelen dacht ik ook aan een groen dak is ook zeker geen verkeerd idee als de bungalow dat constructief aan kan! Meer groen = beter in de volgetegelde wijken van tegenwoordig :Y)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Liefst heb je natuurlijk mooie bomen in je tuin met schaduw op je huis, maar dat combineert zo moeilijk met zonnepanelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:29

MLLL

Palm Treo 650

Geen trappen meer lopen ideaal, je kunt straalbezopen nog je bedje vinden. Ik wil niet meer anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
Is er iemand (die er zelf een heeft gebouwd/laten bouwen) die iets over de kosten kan zeggen in vergelijk met normale bouw?

Ik kan me voorstellen dat het voordeliger is tov hoogbouw met grofweg dezelfde materiaal keuze (stuc, hout, veel raampartijen). Ja je hebt meer fundering nodig, maar heien hoeft in veel gevallen niet, nog maar niet te spreken over extra verstevigde fundering. Ja je dakoppervlak is groter, maar qua materiaal en plaatsingskosten veel sneller en goedkoper.

Daarbij heb je geen steigers, geen mensen die trapje op trapje af moeten. Geen materiaal dat naar 3 hoog gekraand moet worden, etc. En volgens mij zijn juist de arbeidskosten relatief duur tegenwoordig.

Of zijn er specifieke dingen die ik over het hoofd zie die deze methode vrij duur maken?

(Ik ga er even vanuit dat je bewust eenlaags bouwt en dat relatief gezien meer grond nodig is maar dat lijkt me logisch. Het gaat me even puur om de bouwkosten)

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 09-08-2021 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 13:38
@MagniArtistique Toevallig hebben mijn ouders vorig jaar een houtbouw bungalow neergezet. Als ik naar de kosten kijk, denk ik dat het weinig onderdoet aan "normale" bouw. Maar dat hangt natuurlijk ook volledig van de wensen af. De prijs per kuub kwam redelijk overeen met wat vrienden van mij met regulieren bouw hebben neergezet.

Het geen trapje / steigers is wel fout ingeschat overigens, de hoogte van een woonlaag moet ook gewoon met steigers en trappen geplaatst en afgewerkt worden. Ik denk dat het enige waar echt op bespaard kan worden is een bouwlift. Aangezien mijn ouders houtbouw hadden, was er ook geen metselwerk en dus ook geen steiger buitenom nodig. Maar zodra je wel gaat metselen, heb je die ook nodig. Dan maakt een laag extra ook niet zoveel meer uit weet ik uit ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door Laurensius88 op 10-08-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:51
Nog niet genoemd voordeel: het is gezellig voor de hond om in het hele huis te kunnen komen.
doorhalen als niet van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:22
Lapa schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:29:
Nog niet genoemd voordeel: het is gezellig voor de hond om in het hele huis te kunnen komen.
doorhalen als niet van toepassing
Onze hond loopt vrolijk achter ons aan de (niet heel steile) trap op en af.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 13:49
De kosten lijken mij eerder hoger per m2. Je hebt meer dak. Kiest er ook sneller voor dezelfde (duurdere) vloer te leggen op bijvoorbeeld de gang. Meer fundering/graafwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door PLAE op 10-08-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Laurensius88 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:48:
@MagniArtistique Toevallig hebben mijn ouders vorig jaar een houtbouw bungalow neergezet. Als ik naar de kosten kijk, denk ik dat het weinig onderdoet aan "normale" bouw. Maar dat hangt natuurlijk ook volledig van de wensen af. De prijs per kuub kwam redelijk overeen met wat vrienden van mij met regulieren bouw hebben neergezet.
Hoeveel bedroeg dat als ik vragen mag? Ik begrijp overigens dat houtbouw een stuk duurder is inmiddels dan traditionele bouw en een stuk gehoriger. Vanwaar hebben ze die keuze gemaakt?
Laurensius88 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:48:
Het geen trapje / steigers is wel fout ingeschat overigens, de hoogte van een woonlaag moet ook gewoon met steigers en trappen geplaatst en afgewerkt worden. Ik denk dat het enige waar echt op bespaard kan worden is een bouwlift. Aangezien mijn ouders houtbouw hadden, was er ook geen metselwerk en dus ook geen steiger buitenom nodig. Maar zodra je wel gaat metselen, heb je die ook nodig. Dan maakt een laag extra ook niet zoveel meer uit weet ik uit ervaring.
Ja denk je? Ik denk dan meer aan de tijd die men spendeert van beneden naar boven klimmen. De vermoeidheid daarvan (en dus minder productie), de hoeveelheid steijgers die je moet huren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
PLAE schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:03:
De kosten lijken mij eerder hoger per m2. Je hebt meer dak. Kiest er ook sneller voor dezelfde (duurdere) vloer te leggen op bijvoorbeeld de gang. Meer fundering/graafwerk.
Ik kan me voorstellen dat t 2 kanten op kan. Als jij 200 meter vloer laat gieten dan heb je een duur geintje ja ;)
Tegenover 'meer dak' staat ook een goedkoper dak. Die minder tijd kost om te maken, waar minder hout in gaat, etc. Een dakdekker legt in 2 dagen zo 200m2 neer. Dat zie je ze bij een zadeldak met pannen niet zo snel doen.

Tegenover meer fundering staat dat je leidingwerk niet door meerdere verdiepingen gelegd hoeft te worden, dat je voor een haard geen meerdere verdiepingen hoeft te doorboren. Dat er bepaalde (duurdere) keuzes in ontwerp niet genomen hoeven te worden. Dat er niet geheid hoeft te worden (dus geen palen en werk), etc.
Daarbij lijkt me dat een stucadoor liever op begande grond 200m2 stuced dan dat hij op trappen of steigers moet staan (en kost minder tijd?)

Vandaar de interesse naar iemand die beiden heeft laten berekenen :)

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 10-08-2021 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MagniArtistique schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:55:
Is er iemand (die er zelf een heeft gebouwd/laten bouwen) die iets over de kosten kan zeggen in vergelijk met normale bouw?

Ik kan me voorstellen dat het voordeliger is tov hoogbouw met grofweg dezelfde materiaal keuze (stuc, hout, veel raampartijen). Ja je hebt meer fundering nodig, maar heien hoeft in veel gevallen niet, nog maar niet te spreken over extra verstevigde fundering. Ja je dakoppervlak is groter, maar qua materiaal en plaatsingskosten veel sneller en goedkoper.

Daarbij heb je geen steigers, geen mensen die trapje op trapje af moeten. Geen materiaal dat naar 3 hoog gekraand moet worden, etc. En volgens mij zijn juist de arbeidskosten relatief duur tegenwoordig.

Of zijn er specifieke dingen die ik over het hoofd zie die deze methode vrij duur maken?

(Ik ga er even vanuit dat je bewust eenlaags bouwt en dat relatief gezien meer grond nodig is maar dat lijkt me logisch. Het gaat me even puur om de bouwkosten)
van de wiskundige vormen heeft de bol de meest gunstige inhoud/ oppervlakte schil verhouding voor verwarmen en isoleren. je kan je voorstellen dat een uitgerekte bungalow daar heel erg ver vanaf staat.
je maakt dus wel degelijk extra kosten om de gewenste m2 te isoleren en verwarmen. ook het dak oppervlak is veel groter en dat wil zeggen het grootste verlies oppervlak is flink groter. het is dus ook duurder om aan de beng te voldoen.

naarnaast is alles in de grond doorgaans het duurste van de bouw. een stukje grond verbeteren of 2x zoveel grond verbeteren is een aanzienlijk verschil, zelfde geld voor heipallen mede daarom is een stukje de lucht in doorgaans goedkoper. (vergis je niet, een huis met een schuine kap is bouwkundig maar een rechthoekig doosje met een perfab dakje erop, dat laatste is spot goedkoop als je het vertaald in de extra m2 )

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-08-2021 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remkay
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-06 22:25
Aan het begrip bungalow wordt veschillend invulling gegeven. Veel makelaars typeren woningen met 1 woonlaag op de begane grond als bungalow, terwijl op Funda zo'n type woning pas een bungalow is als dit een vrijstaande woning is. Mij is door een makelaar een patiobungalow verkocht, die niet vrijstaand is. Ik was speciaal op zoek naar een type woning zonder trappen, bijna volledige privacy, geen grote tuin en parkeerruimte voor meerdere auto's naast elkaar op eigen terrein.

Voordelen:
- geen trappen, alles gelijkvloers
- patio geeft privacy en weinig tuinonderhoud
- plat dak, dus maximale oppervlak voor zonnepanelen is gelijk aan woningoppervlak

Nadelen:
- van voor naar achter is ver lopen. Pakketbezorgers wachten niet altijd zo lang.
- wifi- en dectrepeaters nodig om afstand te overbruggen.
- woningen met meerdere woonlagen hebben het voordeel dat de hogere woonlagen 's winters voordeel hebben van warme lucht die opstijgt en dat bespaart op de stookkosten. Bij een bungalow heb je dat voordeel niet.
- dakbedekking vervangen is kostbaar, want beslaat volledige woonoppervlak.

Voor een bungalow betaal je vaak meer per m2 woonoppervlak, omdat een groter perceel nodig is voor tuin/patio/parking. Ter vergelijking: mijn vriendin heeft een typisch rijtjeshuis met bovenverdieping, zolder en een tuin met 130m2 woonoppervlak op een perceel van 130m2. Mijn woonoppervlak is ook 130m2, maar heb een perceel van 255m2 voor tuin/patio/parking. Het verschil is bijna een ton in waarde..

[ Voor 7% gewijzigd door remkay op 13-08-2021 17:45 ]

Pagina: 1