Waterkoeling met aquarium-water?

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OMIKRON
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 07:44
Ik heb mijn computer naast mijn aquarium staan.

In dat aquarium zit een mooi verwarmingselement om het water op temperatuur te houden en een goede sterke pomp voor de watercirculatie en zuivering.

Nou zat ik eens te denken is het misschien geen goed idee om die twee te combineren?
Dus ik gebruik het water van het aquarium om mijn computer te koelen en de warmte van mijn computer om het aquarium te verwarmen.

Aangezien het aquarium-water niet super schoon is, denk ik dat er een warmte wisselaar tussen moet.

Nou weet ik dat dit wel eerder gedaan is.

Wat ik dus wil weten is moet ik die twee systemen gescheiden houden of zou ik de gok kunnen wagen om er één systeem van te maken?

Met als gevolg als het mis gaat dat ik met een paar doode visjes zit.

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 14:28
ik weet niet hoe warm jouw water is maar mijjn aquaruim water is 34c dus dat zal denk ik niet echt veel koelen

Verwijderd

ik dacht ook dat het een minder goed(slecht) idee is, aquaruim water is volgens mij ook altijd te warm, dus koelen met warm water ?

liever nie proberen dacht ik

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
lijkt me niet zo'n goed idee voor je vissen en 34 graden lijkt me trouwens ook niet echt gezond voor de aquarium bewoners.

• OMIKRON
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 07:44
Ik haal natuurlijk wel het verwarmingselement uit mijn aquarium die heb ik dan toch niet meer nodig.

Het is een redelijk groot aquarium 1x0,5x0,6m

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
dan moet je om de week je hele koel instalatie uit elkaar halen om de algen een andere organisme er uit te schroben

Verwijderd

Wat je ook doet: hou het in ieder geval gescheiden, koper is giftig en ook alluminium zal de vissen zeker geen goed doen.

• Dr.Snuggles
Op vrijdag 17 augustus 2001 19:56 schreef monterey het volgende:
lijkt me niet zo'n goed idee voor je vissen en 34 graden lijkt me trouwens ook niet echt gezond voor de aquarium bewoners.
het wordt toch echt aanbevolen voor me vissen willen ze gaan voortplanten

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Als je nou kunstvissen in dat aquarium gooit kun je wel deze mod doen ! Je bak blijft (vrij) schoon en het water mag best een paar graadjes kouder worden. En je kunt nog eens je pc uitzetten want je hoeft het water dan niet 24/7 te verwarmen ! :)

[serieus mode]
Vissen en waterkoelingen gaan echt niet samen, das dierenbeulerij.
[/serieus mode]

• marco899
  • Laatst online: 18-05 22:23

marco899

Know's what he wants.

Weleens gehoord van kopervergiftiging?

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Dr.Snuggles
Op vrijdag 17 augustus 2001 21:37 schreef marco899 het volgende:
Weleens gehoord van kopervergiftiging?
filteren met actieve kool

• marco899
  • Laatst online: 18-05 22:23

marco899

Know's what he wants.

Op vrijdag 17 augustus 2001 22:41 schreef rick17 het volgende:

[..]

filteren met actieve kool
Ja dat helpt!!

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Dr.Snuggles
als dat sarcastisch bedoeld is * Dr.Snuggles ja dat helpt ja

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
hehehehehe, ik zie het al helemaal voor me. Een aquarium met glijbaan voor de vissen :p Als je dan door het raampje(?) van je pc kijkt zie je in een keer een vis door je leidingen gaan.... hehehehehehe

maar ff serieus.. lijkt me zeeeeeeer fout plan. Zal ik zeker weten niet proberen. Je water blijft nl ook niet op een vaste temp. Als je je pc een tijdje uitzet? aan het gamen bent/mijnenveger speelt. Ik zou het niet proberen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit zijn denk ik de 2 voorwaarden waaraan je systeem moet voldoen:
Er moet voldoende koeling zijn voor je PC,
er moet daarnaast nog voldoende warmte zijn voor je vissen.

Hoe je dit het beste aan kan pakken is 2 circuits bouwen, gescheiden door een warmte wisselaar met Peltier element.
Als je een electronicus bent (zoals ik) dan bouw je een regeling op je Peltier die ervoor zorgt dat je Peltier altijd de juiste temperatuur afgeeft voor het water voor de vissen.
Mocht je nou een keer je PC uit zetten dan zal het Peltier voor voldoende warmte zorgen, alleen moet je dan even kijken daar de temperatuur die Peltier aan de andere kant krijgt, dan zal misschien je Pomp moeten blijven doorlopen om te voorkomen dat er ijsvorming in je systeem komt.

* TheGhostInc wil wel even waarschuwen, een Peltier kan goed de -40 halen, zorg dat je koelwater hier tegenkan, gebruik van mij part iets van alcohol (spiritus, smeltpunt 183K) of zo, dat koelt misschien minder, maar bevriest alvast later.

Verwijderd

filteren met actieve kool haalt echt het koper niet weg en is zelfs geheel af te raden: actieve kool heeft voorkeur voor bepaalde stoffen.

Simpel gesteld het neemt het liefst suiker op maar dat is niet voorhanden maar wel zout, het zal dus zout op gaan nemen. Als het verzadigd is met zout en er komt suiker voorbij dan zal de kool zout lozen om suiker op te nemen.

In de praktijk kan dit medium dus voor zeer gevaarlijke situaties zorgen; Advies gebruik actieve kool aleen als voorbehandeling maar nooit in het circuit van het aquarium.

Verwijderd

Het schiet gewoon niet op. De warmte van je cpu, komt in dat water te zitten. En datzelfde water wil je weer gebruiken om te koelen? Dus je wil je computer met warm water koelen? :+

Zou ik niet doen als ik jou was. Het werk meer als een cpu verwarming *D

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 14:01 schreef mdkiller het volgende:
Het schiet gewoon niet op. De warmte van je cpu, komt in dat water te zitten. En datzelfde water wil je weer gebruiken om te koelen? Dus je wil je computer met warm water koelen? :+

Zou ik niet doen als ik jou was. Het werk meer als een cpu verwarming *D
is toch niet gezegd?
als ie nou van z'n PC naar het aquarium gaat, met warm water dus, dan vanuit het aquarium terug naar z'n PC, maar daartussen wel z'n radiator, is het water toch weer gekoeld?
Of moet ik me wat meer verdiepen in de technieken der watercooling?

Nuja, zou op zich wel cool zijn, en lijkt me zelfs haalbaar, denk enkel dat je vissen het je niet in dank zullen afnemen als er 's iets mis gaat.

Verwijderd

Ik zou het NIET doen dat water is toch tewarm

Verwijderd

is wel een leuk idee,
vind alleen heel erg jammer voor die vissen als er iets misgaat :'( ;)

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 14:08 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

is toch niet gezegd?
als ie nou van z'n PC naar het aquarium gaat, met warm water dus, dan vanuit het aquarium terug naar z'n PC, maar daartussen wel z'n radiator, is het water toch weer gekoeld?
Of moet ik me wat meer verdiepen in de technieken der watercooling?

Nuja, zou op zich wel cool zijn, en lijkt me zelfs haalbaar, denk enkel dat je vissen het je niet in dank zullen afnemen als er 's iets mis gaat.
Dat werkt niet. Ik begrijp dat je er zo over denkt maar volgens mij is het anders. Zeg dat je een aquarium hebt van 40cm x 40cm x 150cm = 240 liter (!!)

Stel dat je met dit 'project' begint en het water dan 34 graden is (zie 2e post)

Dan begin je dus met het verwarmen van je cpu. En wil je 240 liter water op temperatuur houden met een klein radiatortje? En dus ook je computer 24/7 aan laten? Dan ben je zeker weten lang (>:)) bezig.

Stel dat het water dat in je computer gaat 10 graden is, dan komt het er never ever uit met een temperatuur 34 graden.

Dus je koelt koud water dat je computer in gaat, dat komt er met een te lage temperatuur weer uit, wil je dat weer gaan verwarmen dan? >:)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
Waarom zou dat niet werken? Met 100W aan warmte kan je makkelijk een aqaurium verwarmen. Jouw veronderstelling dat het water met een temp. van 10C de comp in gaat lijkt me niet echt juist, onder kamer temp is zowieso niet mogelijk met een radiator.

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 17:46

Masselink

Voor de dorst

Vind het een beetje hetzelfde idee als voor luchtaanvoer de kruipbuizen van een hamsterparadijs te gebruiken...

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

Verwijderd

Volgens mij werkt het wel. Wel een warmtewisselaar installeren, en een thermostatisch verwarmingselementje in je awuarium. Dan zakt de temp nooit onder de 34 graden.

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 15:14 schreef DaBit het volgende:
Volgens mij werkt het wel. Wel een warmtewisselaar installeren, en een thermostatisch verwarmingselementje in je awuarium. Dan zakt de temp nooit onder de 34 graden.
jah, maar dan krijgt ie weer wel water van 34°C over z'n CPU, met een radiator ertussen misschien 32°C

mdiller heeft gelijk, gezien de grootte van het aquarium, zal je echt wel een gigantische radiator moeten hebben wil je dit coolen...of wacht eens...
Niet de gehele inhoud van het aquarium moet overgepompt worden naar je CPU, toch?

Verwijderd

zal je echt wel een gigantische radiator moeten hebben wil je dit coolen...of wacht eens...
Niet de gehele inhoud van het aquarium moet overgepompt worden naar je CPU, toch?
daarom juist, toch? Omdat het 'warme' water weer in je aquarium komt, zal het aquarium daar op de korte duur niks van merken. Dus die blijft op 34 graden en aan dat warme water heb je niks aan als koel-water. Dus moet je dat weer koelen. Stel dat je het op 30 graden krijgt (ik heb ook wel eens gehoord van koelen met een airconditioning, maar dat ff verwaarlozen) En dat wil je met je cpu weer opwarmen naar 34 graden duurt dit eindeloos. En een cpu van 33 graden (daar draait die van mij tenminste op), koelen met water van 25 graden, schiet niet echt op, of wel? (want hij wil het water weer opwarmen naar 34 graden (minimaal))

(dit is alleen mijn visie hierop, je hoeft me niet gelijk dom te vinden ofzo)

Verwijderd

Even ter duidelijkheid: de gemiddelde temperatuur van een tropisch aquarium ligt tussen de 21 en 25 graden celcius, of meneer moet Black Mollies e.d houden dan is 27 graden eerder aan te raden om vatbaarheid voor schimmelinfecties tegen te voorkomen. Sommige Chiclide soorten zoals bijvoorbeeld de Koning der Aquariumvissen: de Discus verlangt een temperatuur van 28 graden en ter voortplanting 30 graden celcius.

Het uiterste geval dus 30 graden dit water lijkt mij wel bruikbaar voor cooling van een CPU daar deze zeker stressed een aanzienlijk hogere temperatuur zal hebben, het probleem ligt hem meer in de technieken die toegepast zullen moeten worden dan in de temperatuur van het aquariumwater.

Het is in ieder geval een goede poging om wat energie te recyclen en om op die manier het millieu een weinig te onlasten.

Zeker in de wintermaanden zal het een aanzienlijke besparing op de aquariumverwarming geven *D

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 19:51 schreef rick17 het volgende:
ik weet niet hoe warm jouw water is maar mijjn aquaruim water is 34c dus dat zal denk ik niet echt veel koelen
:?

Verwijderd

Uw aquarium op 34 graden: wel dan wordt het hoog tijd dit te koelen! Er is voldoende vakliteratuur voorhanden om te zien welke vissoort welke temperatuur verlangt. Bij mijn weten is zelfs voor de kweek va soorten die erg warm gehouden worden de tempertuur maximaal 32 graden celcius.

Verwijderd

Ik kan er niets aan doen maar mijn aquarium is nu ook 34 graden,hij staat op zolder ( op mun kamer ) komt door het warme weer hiero.
Standaard met gewoon weer houd mijn warmte element hem op 28 graden ongeveer.

( heeft geen fuck met ps's te maken maargoed )

PS : Zo'n aquarium-water-koel-systeem werkt echt niet,domste idee wat ik ooid gehoord heb.
Sorry m8.
Pagina: 1